Αθήνα 20 Δεκεμβρίου 2016
Εισήγηση Ευ. Βενιζέλου στην κοινοβουλευτική υποεπιτροπή για το δημόσιο χρέος
Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ γιατί ανταποκριθήκατε στην επιστολή που σας είχα απευθύνει στις 10 Νοεμβρίου, με την οποία ζητούσα να έρθω να ενημερώσω την Επιτροπή. Σας έχω προτείνει επίσης, για την πληρότητα της ενημέρωσης των μελών της Επιτροπής, να καλέσετε, προκειμένου να σας ενημερώσουν και τον κ. Στουρνάρα, όχι ως Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, αλλά ως διάδοχο μου στο Υπουργείο Οικονομικών, τον Klaus Regling, βασικό αντισυμβαλλόμενο και δανειστή της χώρας, τον επικεφαλής του ESM και βεβαίως τους επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ, τον σημερινό και τον προηγούμενο. Δηλαδή, τον κ. Στέλιο Παπαδόπουλο και τον κ. Πέτρο Χριστοδούλου. Σας ευχαριστώ λοιπόν, που μου δίνετε την ευκαιρία αυτή.
Ο χαρακτήρας της ελληνικής οικονομικής κρίσης και οι θεσμικές αδυναμίες της Ευρωζώνης
Θα ξεκινήσω με μία μικρή ιστορική αναφορά. Οι εκλογές τον Οκτώβριο του 2009, διεξήχθησαν με την Ελληνική κρίση να έχει ήδη καταστεί αντιληπτή από όλους. Η κρίση αυτή, ήταν πρωτίστως κρίση υπερβολικού δημοσιονομικού και πρωτογενούς ελλείμματος, κρίση αναχρηματοδότησης του Δημοσίου Χρέους και κρίση ελλείμματος παραγωγής και ανταγωνιστικότητας. Θυμίζω ότι, το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2009 είχε καταγραφεί τελικώς, στο 15,7% του ΑΕΠ, το πρωτογενές έλλειμμα του 2009 στο 10,5% ,με τιμές σημερινού ΑΕΠ στο 13,5%, το έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στο 15% και το Δημόσιο Χρέος είχε ακολουθήσει μία ανοδική πορεία, το 2007 ήταν 103%, το 2009 ήταν 106%, το 2010 είχε αρχίσει να ξεπερνά το 145% του ΑΕΠ.
Αθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση επί των άρθρων, των τροπολογιών και ψήφιση στο σύνολο του σχεδίου νόµου του Υπουργείου «Εθνικός Μηχανισµός Συντονισµού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, ρυθµίσεις για την κοινωνική αλληλεγγύη και εφαρµοστικές διατάξεις του ν. 4387/2016 (Α’ 85) και άλλες διατάξεις»
Στην ονομαστική ψηφοφορία θα ακολουθήσω την απόφαση της πλειοψηφίας της ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, προς την οποία διατύπωσα την άποψή μου, για να διαφυλάξω την ενότητα της παράταξης και να εξαντλήσω την δυνατότητα ενοποίησης του ευρύτερου προοδευτικού μεσαίου χώρου.
Βρισκόμαστε όμως μπροστά σε μια προκλητική, πρωτοφανή προσπάθεια αλλοίωσης των κοινοβουλευτικών διαδικασιών. Το ζητούμενο της κυβέρνησης δεν είναι η υπερψήφιση της εφάπαξ παροχής σε κάποιους συνταξιούχους, γιατί αυτή την παροχή την είχαν, ούτως ή άλλως, δεχθεί με τη δική τους αιτιολογία, όλα τα κόμματα.
Το ζητούμενο είναι η δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης, ότι υπάρχει δήθεν ένα ευρύτερο μέτωπο στήριξης των επιλογών και των χειρισμών της κυβέρνησης. Αυτό δεν ισχύει. Δεν υπάρχουν συνεργοί και συνένοχοι στην αντιπολίτευση, ιδίως στην Δημοκρατική Συμπαράταξη και βέβαια πρωτίστως αυτό αφορά τον ομιλούντα.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έβλαψε και βλάπτει βαριά τη χώρα. Παίζει εν ου παικτοίς. Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η κυβέρνηση δοκιμάζει δύο σενάρια.
Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών
«Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017»
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
ο φετινός προϋπολογισμός είναι ο δέκατος προϋπολογισμός της κρίσης, που άρχισε το 2007, στην πραγματικότητα, και είχε επωασθεί πολλά χρόνια πριν.
Το 2014, τον Δεκέμβριο είχαμε φθάσει, πραγματικά, ένα βήμα πριν από την έξοδο από το Μνημόνιο, είχε αρχίσει να αποκτά μορφή η τεράστια, η υπεράνθρωπη προσπάθεια του ελληνικού λαού την περίοδο 2010 έως και το τέλος του 2014. Είχε διαμορφωθεί ένα κεκτημένο. Και μετά, με τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 ήρθε μια εθνική υπαναχώρηση. Καταστροφικών διαστάσεων, δυστυχώς.
Προσέξτε: το μέγεθος της βλάβης που έχει επέλθει στο σώμα και στην προοπτική της ελληνικής οικονομίας είναι πολύ μεγαλύτερο από το μέγεθος της εξαπάτησης και της διάψευσης. Η χώρα εγκλωβίζεται, δυστυχώς, στον βυθό της βλάβης αυτής, που έχει προκαλέσει η σημερινή κυβέρνηση. Και, νομίζω, χαρακτηριστικό είναι αυτό που συνέβη προχθές στο Eurogroup. Η απόφασή του είναι η επιτομή του προβλήματος της χώρας.
Από το Μνημόνιο 3, προχθές στις 5 Δεκεμβρίου, πήγαμε στο Μνημόνιο 3 plus με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο που είναι ζητούμενο για την κυβέρνηση, για την Ευρωπαϊκή Ένωση και, δυστυχώς, ανεξαιρέτως από το τι θα γίνει με το Μνημόνιο 3 plus, ήδη έχουμε αποδεχθεί Μνημόνιο 4 εις το διηνεκές χωρίς δάνειο. Με μέτρα, με όρους, αλλά, χωρίς να ξέρουμε εάν θα υπάρξει και περαιτέρω δανεισμός με ευνοϊκούς όρους. Πολύ ευνοϊκότερους από αυτούς που δίνει η αγορά.
Αθήνα, 3 Νοεμβρίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση για την τροπολογία περί τηλεοπτικών αδειών
Κύριες και κύριοι βουλευτές, τι γίνεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, τι είναι αυτό που συμβαίνει. Έρχεται η Βουλή να πιστοποιήσει με τον πιο πανηγυρικό τρόπο, μια βαρυσήμαντη πολιτική ήττα της κυβέρνησης. Έρχεται η Βουλή να καταγράψει και να οριστικοποιήσει νομοθετικά την απόρριψη μιας ολόκληρης αφήγησης πάνω στην οποία στηρίχθηκε η πολιτική της κυβέρνησης, τους προηγούμενους μήνες.
Στην πραγματικότητα καταρρέει ένας ακόμη μύθος. Έχουμε ακόμη μια διάψευση και η ιστορία των τελευταίων είκοσι μηνών είναι μία ιστορία συνεχών διαψεύσεων και ανατροπών. Αυτό δεν επηρεάζει τη νομιμοποίηση της κυβέρνησης; Τη σχέση της με το εκλογικό σώμα; Την επηρεάζει, όπως την επηρεάζει και η μεγάλη διάψευση, η ιστορική, σε σχέση με την οικονομική πολιτική, σε σχέση με το τρίτο μνημόνιο και με το τέταρτο, που δυστυχώς ακολουθεί με αυστηρούς όρους και ενδεχομένως χωρίς καν δάνειο.
Είχαμε προειδοποιήσει. Στη Βουλή αυτή είχα την ευκαιρία τέσσερις φορές να προβάλλω ένσταση αντισυνταγματικότητας για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης σε σχέση με την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Είχαμε πει σε όλους τους τόνους ότι η υφαρπαγή της αρμοδιότητας του ΕΣΡ είναι αντισυνταγματική. Προσκρούει σε ρητή και κατηγορηματική διάταξη του άρθρου 15 παρ. 2 του Συντάγματος. Ότι δεν μπορεί η κυβέρνηση να έρχεται με ένα νόμο να κηρύσσει λήξασα τη θητεία των μελών του ΕΣΡ, με ένα δεύτερο νόμο να αυξάνει τα μέλη από επτά σε εννέα και με ένα τρίτο να λέει: Δεν έχουμε ΕΣΡ, επειδή το σκοτώσαμε και άρα οι αρμοδιότητες επιστρέφουν εκεί απ΄ όπου το Σύνταγμα τις αφαίρεσε συνειδητά και σκόπιμα, δηλαδή στον υπουργό και άρα στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Αθήνα 3 Νοεμβρίου 2016
Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου στη Βουλή στην έναρξη της συζήτησης για την τροπολογία περι τηλεοπτικών αδειών
Σύμφωνα με τα άρθρα 112 και 108 του Κανονισμού της Βουλής, τα νομοσχέδια με τα οποία κυρώνονται διεθνείς συμβάσεις, όπως το αρχικό νομοσχέδιο που εισάγεται για συζήτηση, διέρχονται από την Ολομέλεια με μια διαδικασία συνοπτική.
Αυτό όμως αφορά μόνο τα νομοσχέδια τα κυρωτικά διεθνών συνθηκών, λόγω της ευρείας συναίνεσης με την οποία αυτά ψηφίζονται συνήθως και στην επιτροπή και στην Ολομέλεια. Αφ’ης στιγμής ένα τέτοιο νομοσχέδιο γίνεται όχημα για να εισαχθεί προς συζήτηση ένας εκτελεστικός του Συντάγματος νόμος, όπως αυτός που αφορά η τροπολογία του κ. Παππά, ένας νόμος που αφορά θεμελιώδες δικαίωμα, μια θεσμική εγγύηση όπως η πολυφωνία στα ΜΜΕ, ένας νόμος που αφορά το άρθρο 15 του Συντάγματος για τη ραδιοτηλεοπτική κατάσταση της χώρας και το άρθρο 95 του Συντάγματος για τη συμμόρφωση στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, δηλαδή την καρδιά του κράτους δικαίου, δεν είναι νόμος κυρωτικός διεθνούς σύμβασης. Αλλάζει η φύση του νομοσχεδίου. Δεν μπορεί να γίνει επίκληση και εφαρμογή των συνοπτικών διαδικασιών του άρθρο 108 του Κανονισμού.
Διότι εδώ η Βουλή πρόκειται να συζητήσει και να ψηφίσει τις επιπτώσεις της κατάρρευσης ενός πρόδηλα αντισυνταγματικού νόμου, για την αντισυνταγματικότητα του οποίου έχουμε προβάλει ενστάσεις και έχουμε προειδοποιήσει πάμπολλες φορές από τον Οκτώβριο του 2015 έως σήμερα.
Τι έκανε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας; Απεδέχθη στο σύνολό της τις ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που έχουμε προβάλει εδώ κατ’ επανάληψη.
Αθήνα 18 Οκτωβρίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση επί της αρχής των άρθρων και των τροπολογιών και ψήφιση στο σύνολο του σχεδίου νόµου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων: «Ελληνικό Ίδρυµα Έρευνας και Καινοτοµίας και άλλες διατάξεις
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές, ζήτησα το λόγο στη συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών γιατί αυτό που συμβαίνει με το συζητούμενο νομοσχέδιο είναι νομίζω χαρακτηριστικό και αποδεικνύει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στον τόπο μας είναι το θεσμικό πρόβλημα.
Ο ευτελισμός των θεσμών, αρχής γενομένης από το κοινοβούλιο και την κοινοβουλευτική διαδικασία, ιδίως τη νομοθετική.
Στο νομοσχέδιο αυτό κατατέθηκαν αρχικά δέκα κυβερνητικές τροπολογίες. Απεσύρθη για τους γνωστούς πολιτικούς λόγους η τροπολογία του Υπουργού Επικρατείας για το αυτόματο κλείσιμο των μη αδειοδοτημένων τηλεοπτικών σταθμών. Μια τροπολογία η οποία προσβάλλει το Συμβούλιο της Επικρατείας που διεξάγει τη διάσκεψη του επί της συνταγματικότητας του βασικού σχετικού νόμου και συνιστά και ομολογία πως η αρμοδιότητα ανήκει στο ΕΣΡ, έπρεπε να ασκηθεί από αυτό και κακώς υπεξαιρέθηκε από τον υπουργό επικρατείας. Υπάρχει άλλωστε η «απειλή» επαναφοράς εντός των προσεχών ημερών της τροπολογίας αυτής.
Από τις υπόλοιπες υπουργικές τροπολογίες αρκετές συνοδεύονται από λευκή έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από μία έκθεση χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο, γιατί το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνει αδυναμία προσδιορισμού των επιπτώσεων επί του προϋπολογισμού καθώς τα αρμόδια υπουργεία δεν προσκόμισαν τα αναγκαία στοιχεία.
Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2016
Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου στη συνεδρίαση της Βουλής κατά τη συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως σε επίπεδο αρχηγών των κομμάτων για θέματα διαφάνειας
Ευ. Βενιζέλος: Με ποια διαδικασία μου δίνετε το λόγο;
Ν. Βούτσης (ΠτΒ) : Με την διαδικασία του επί προσωπικού
Ευ. Βενιζέλος: Γιατί εκκρεμεί και άλλη μου αίτηση επί του κανονισμού η οποία προτάσσεται όλων των άλλων.
Ν. Βούτσης (ΠτΒ) : Θα μιλήσετε δύο φορές; Δεν υπάρχει «προτάσσεται». Τώρα κάνουμε μια κατ’ οικονομία συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων
Ευ. Βενιζέλος: Ο Κανονισμός ισχύει και οι βουλευτές δεν είναι βουβά πρόσωπα. Διεξάγεται συνεδρίαση της Βουλής.
Ν. Βούτσης (ΠτΒ) : Τα εξήγησα το πρωί αυτά
Ευ. Βενιζέλος: Κύριε Πρόεδρε, μπορείτε να μου διευκρινίσετε με ποια ιδιότητα μίλησε στη Βουλή ο κ. Καμμένος;
Αθήνα, 27 Σεπτεμβρίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, για την εφαρμογή της Συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
συζητούμε το νομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης στο πλαίσιο, φαντάζομαι, των όσων είπε ο κ. Τσίπρας πριν από λίγες μέρες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης σε σχέση με το σχέδιο της κυβέρνησής του.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ δεν έχει κανένα σχέδιο. Το δόγμα της είναι «πάμε καλά, θα πάμε καλύτερα», πιστεύοντας ότι θα έρθει αυτόματη ανάκαμψη, ότι θα λειτουργήσει η θεωρία του συμπιεσμένου ελατηρίου της ελληνικής οικονομίας που θα εκτιναχτεί αυτομάτως.
Έχω πει αρκετές φορές έως τώρα ότι αυτό θα είχε μια λογική αν το ελατήριο δεν είχε καταστραφεί κυρίως το πρώτο εξάμηνο του 2015, αλλά και με όσα ακολούθησαν τους υπόλοιπους σχεδόν δεκαπέντε μήνες από τη συμφωνία του Ιουλίου του 2015 έως σήμερα.
Όλα όσα φαντάζεται ο κ. Τσίπρας: ότι θα κλείσει η αξιολόγηση, ότι θα δοθούν βελτιώσεις στο χρέος σύμφωνα με όσα είχαμε αποσπάσει από το 2012, ότι θα ενταχθεί η Ελλάδα στην ποσοτική χαλάρωση- αλλά για να συμβεί αυτό θα πρέπει να εκδώσει ομόλογα-, ότι θα έλθει η εντυπωσιακή ανάπτυξη του 2,5% του ΑΕΠ το 2017 και μετά η διαρκής και δίκαιη ανάπτυξη από το 2017 και μετά, δυστυχώς, λέω δυστυχώς για τη χώρα, δεν πρόκειται να συμβούν. Γιατί δεν εκπληρούται καμία προϋπόθεση προκειμένου να πετύχουμε αυτόν τον εθνικό στόχο της οριστικής εξόδου από την κρίση, από την περιδίνηση και της επανακατάκτησης της θέσης μας μέσα στην Ευρώπη.
Αθήνα, 26 Ιουλίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, σχετικά με τη διερεύνηση των αιτιών επιβολής τραπεζικής αργίας και κεφαλαιακών περιορισμών, υπογραφής του τρίτου Μνημονίου και ανάγκης νέας ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα θυμάστε το κλίμα που επικρατούσε στη Βουλή μετά την πρώτη εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ και το σχηματισμό της κυβέρνησης τον Ιανουάριο του 2015. Τότε, γεμάτος ενθουσιασμό ο ΣΥΡΙΖΑ και από δίπλα οι Ανεξάρτητοι Έλληνες είχαν ως προτεραιότητά τους τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο εντάχθηκε η χώρα στα Μνημόνια, τα επάρατα. Και φυσικά την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση του «επονείδιστου» χρέους, του διαγραπτέου. Χθες ο κ. Τσίπρας οργάνωσε την κομματική του εκδήλωση για την πρόταση αναθεώρησης του Συντάγματος στο προαύλιο της Βουλής, ακολουθώντας με ένα χρόνο καθυστέρηση την αισθητική της κας. Κωνσταντοπούλου που είχε οργανώσει στο προαύλιο της Βουλής μεγάλη εκδήλωση εναντίον του «επονείδιστου» χρέους, υπέρ της διαγραφής του.
Αλλά, βλέπετε, οι μνήμες στοιχειώνουν το χώρο, γιατί τότε, όταν ήρθε προς συζήτηση η σύσταση της Εξεταστικής Επιτροπής για το πρώτο και το δεύτερο Μνημόνιο, η σύσταση της Εξεταστικής Επιτροπής που λειτούργησε κάποιες εβδομάδες υπό την προεδρία του κ. Βίτσα, είχα πει, από αυτό εδώ το βήμα, ότι είναι καλοδεχούμενη κι εξαιρετικά χρήσιμη η Επιτροπή αυτή, γιατί θα μας δοθεί ευκαιρία μέσω της Επιτροπής αυτής να διερευνήσουμε όχι μόνο τί έγινε από την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ μέχρι το δεύτερο Μνημόνιο, αλλά και το πώς θα μπει η χώρα στο τρίτο Μνημόνιο! Κάτι που για εμάς ήταν προφανές, αλλά δεν είχε γίνει αντιληπτό από έναν μεγάλο αριθμό κυβερνητικών και κοινοβουλευτικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ. Πιστεύω ότι το ήξερε όμως ο σκληρός και κλειστός ηγετικός πυρήνας της κυβέρνησης του κ. Τσίπρα που οδήγησε τα πράγματα συνειδητά στο παιχνίδι με τη φωτιά και τελικά στην πλήρη υποταγή.
Αθήνα, 20 Ιουλίου 2016
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ολομέλεια στη συζήτηση σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης «Αναλογική εκπροσώπηση των πολιτικών κομμάτων, διεύρυνση του δικαιώματος εκλέγειν και άλλες διατάξεις περί εκλογής Βουλευτών»
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
υπάρχει ένας απαράβατος πολιτικός κανόνας. Αλλαγή εκλογικού συστήματος που δυσκολεύει το πρώτο κόμμα και του στερεί το bonus, που να ψηφίζεται δέκα μόλις μήνες μετά τις εκλογές και τρία ολόκληρα χρόνια πριν τη φυσιολογική λήξη της περιόδου σημαίνει παραδοχή και αποδοχή της ήττας από την κυβέρνηση. Και μάλιστα μιας ήττας αμετάκλητης.
Δεν πρόκειται λοιπόν για θεσμική ευαισθησία και συνέπεια της κυβέρνησης. Απλώς η κυβέρνηση θέλει να πέσει στα μαλακά. Και για το σκοπό αυτό, ευτελίζει τους θεσμούς και ευτελίζεται συναλλασσόμενη με όποιον βρει μπροστά της: από τη Χρυσή Αυγή μέχρι εξωκοινοβουλευτικούς πρόθυμους συνομιλητές.
Αν υπήρχε ίχνος ευαισθησίας και συνέπειας η αλλαγή του εκλογικού συστήματος θα έπρεπε να είχε γίνει σε ανύποπτο χρόνο, αμέσως μετά την πρώτη εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο του 2015. Ή έστω πριν τις εκλογές του Σεπτεμβρίου.