- Ευάγγελος Βενιζέλος, Κρατικότητα και κυριαρχία: η δύσκολη ισορροπία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών στη διαχείριση κρίσεων - Προσφυγικό και Brexit
-
20.12.2017
Ευάγγελος Βενιζέλος
Κρατικότητα και κυριαρχία: η δύσκολη ισορροπία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών στη διαχείριση κρίσεων - Προσφυγικό και Brexit
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ταλανίζεται την περίοδο αυτή (πρώτο εξάμηνο 2016) από δύο κυρίως θέματα: πρώτον, τη διαχείριση των μεγάλων προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών που εισέρχονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση από την Τουρκία με πύλη εισόδου τα ελληνικά θαλάσσια σύνορα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και δεύτερον, το δημοψήφισμα για την παραμονή ή όχι του Ηνωμένου Bασιλείου στην Ε.Ε.
Κοινός παρονομαστής των δυο αυτών θεμάτων είναι η αναζωπύρωση της σύγκρουσης μεταξύ Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και κυριαρχίας των κρατών μελών είτε για λόγους συγκυριακούς (άφιξη μεγάλου αριθμού προσφύγων και παράτυπων μεταναστών) είτε επειδή αυτό προκύπτει από την ισχυροποίηση των ευρωσκεπτικιστικών ή ανοικτά αντιευρωπαϊκών αντιλήψεων σε κάποιο κράτος- μέλος σε βαθμό τέτοιο που να θέτει (όπως συμβαίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο) υπό αμφισβήτηση την ίδια τη συμμετοχή του στην Ε.Ε. Βαθύτερος κοινός παρονομαστής είναι η αμφισβήτηση ως προς την επάρκεια, την αποτελεσματικότητα και γενικότερα την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής στην Ε.Ε. και της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
- Συμμετοχή στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Ευρώπης στο Στρασβούργο για την κατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα
-
Αθήνα, 21 Ιουνίου 2016
Συμμετοχή Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Ευρώπης στο Στρασβούργο για την κατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος μετείχε, εκπροσωπώντας την Σοσιαλιστική Ομάδα, στη συζήτηση που διεξήχθη σήμερα στην Ολομέλεια της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης στο Στρασβούργο για την κατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα. Ο κ. Βενιζέλος ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
Η εισηγήτρια ανέδειξε τις ανθρωπιστικές όψεις αλλά και την γεωγραφική ιδιαιτερότητα της Ελλάδας και εξήγησε τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα συμπιέζεται ανάμεσα στο πραγματικό γεγονός του κλεισίματος του λεγόμενου βαλκανικού διαδρόμου και την ευαίσθητη εξέλιξη των σχέσεων μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας.
Και τα δυο όμως αυτά είναι προϊόν της πολιτικής αδυναμίας της ΕΕ και των κρατών μελών να διαχειριστούν την προσφυγική κρίση ιδίως μετά την ριζική αλλαγή της στάσης της γερμανικής κυβέρνησης αφού εισήλθε ένα εκατομμύριο περίπου προσφύγων στο έδαφος της Γερμανίας.
- Η πραγματική συμφωνία της 18ης Μαρτίου 2016 για το προσφυγικό
-
Αθήνα 20 Μαρτίου 2016
Ευάγγελος Βενιζέλος evenizelos.gr
Η πραγματική συμφωνία της 18ης Μαρτίου 2016 για το προσφυγικό
Στο σημείο που έχουν φτάσει τα πράγματα η συμφωνία Ε.Ε. - Τουρκίας και οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 18ης Μαρτίου 2016 για τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές είναι κάτι. Κάτι όμως που δεν επιτρέπει ψευδαισθήσεις.
Στους ευρωπαϊκούς συσχετισμούς επικράτησε η αντίληψη που εκφράζουν η Αυστρία και οι χώρες του Βίζενγκραντ. Η αρχική γερμανική πολιτική της υποδοχής Σύρων και Ιρακινών προσφύγων δοκίμασε άλλωστε τις αντοχές της και προσέκρουσε τελικά στις αντιδράσεις ισχυρού τμήματος της γερμανικής κοινωνίας.
Η Γερμανία και μαζί της όλη η Ε.Ε. λέει, πολύ απλά: όσους ήταν να πάρουμε τους πήραμε. Απομένουν λίγες ακόμη θέσεις που θα καλυφθούν οργανωμένα στο πλαίσιο της ευρώ - τουρκικής συμφωνίας, αλλά ο υπάρχων μεγάλος όγκος Σύρων προσφύγων πρέπει να παραμείνει στην Τουρκία, το Λίβανο και την Ιορδανία που χαρακτηρίζονται εκ των πραγμάτων «ασφαλείς χώρες». Αυτός ο χαρακτηρισμός πρέπει για την Τουρκία να γίνει και νομοθετικά. Κατά την ίδια λογική κλείνει η ευρωπαϊκή πόρτα για πρόσφυγες από άλλες χώρες, όπως το Ιράκ, και κατά μείζονα λόγο για παράτυπους μετανάστες που κινούνται μέσω Τουρκίας. Και αυτοί όμως μπορούν, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, να υποβάλλουν αίτηση παροχής ασύλου που πρέπει να κριθεί με βάση τα ατομικά χαρακτηριστικά του αιτούντος. Τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και η συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας της 18.3.2016 επικαλούνται το ισχύον διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο προστασίας των προσφύγων και πρέπει να ερμηνεύονται σύμφωνα με αυτό, όμως η πολιτική και άρα πρακτική στόχευση είναι σαφής. Εξ ου και η ουσιαστικά ανήσυχη δήλωση της Ύπατης Αρμοστείας των ΗΕ για τους πρόσφυγες.
- Επίκαιρη ερώτηση προς τον Πρωθυπουργό για την κατάσταση στην Ειδομένη
-
Αθήνα 15 Μαρτίου 2016
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
(άρθρο 129 Κανονισμού της Βουλής )
Προς τον κ. Πρωθυπουργό
Θέμα: Η κατάσταση στην Ειδομένη και η φυγή προσφύγων και παράτυπων μεταναστών προς την ΠΓΔΜ
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Ειδομένη είναι απολύτως απαράδεκτη, απάνθρωπη, παραβιάζει το Ελληνικό Σύνταγμα και το διεθνές δίκαιο και εκθέτει παγκοσμίως την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρωτίστως όμως τη χώρα μας.
Χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς χαρτιά, μεταξύ αυτών μεγάλος αριθμός βρεφών, παιδιών, εγκύων γυναικών και αναπήρων παραμένουν επί ημέρες, υπό άθλιες συνθήκες, στην Ειδομένη σε αυτοσχέδιο καταυλισμό που έχει προ πολλού μετατραπεί σε λασπότοπο λόγω των συνεχών βροχοπτώσεων.
Οι συνθήκες στέγασης και υγιεινής είναι τραγικές και ήδη καταγράφτηκαν τα πρώτα κρούσματα λοιμωδών ασθενειών.
Οι υπεράνθρωπες και συγκινητικές προσπάθειες μη κυβερνητικών οργανώσεων και της κοινωνίας των πολιτών να βοηθήσουν, αντιμετωπίζοντας κυρίως τις ανάγκες διατροφής, δεν μπορούν να καλύψουν το κραυγαλέο κενό της κρατικής απουσίας.
- Αθήνα 984: Υπάρχει πρόβλημα αντίληψης της κυβέρνησης για το τι σημαίνει κράτος Δικαίου
-
Αθήνα 10 Μαρτίου 2016
Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στο ραδιόφωνο Αθήνα 9,84
και στον δημοσιογράφο Άρη Τόλιο
Αρ. Τόλιος: Τίθεται μείζον θέμα για τη Δικαιοσύνη, μετά μάλιστα και από την παρέμβαση του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, ο οποίος ζήτησε να κληθούν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας του Κοινοβουλίου, τόσο ο Υπουργός Δικαιοσύνης κύριος Παρασκευόπουλος, όσο και ο αναπληρωτής του κύριος Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, για εξηγήσεις. Η απάντηση της Κυβέρνησης ήρθε σήμερα ή χθες το βράδυ νομίζω από τον Πρωθυπουργό, ο οποίος με επιστολή του, στο Νίκο Βούτση, ζήτησε προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή για θέματα διαφάνειας και νομίζω ότι ορίστηκε κιόλας η ημερομηνία, θα γίνει όχι αυτή τη Δευτέρα, την επόμενη.
Έχουμε στην τηλεφωνική γραμμή τη χαρά να φιλοξενούμε τον πρώην Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ και για να μην το ξεχνούμε, Καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου, τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, για να τα συζητήσουμε όλα αυτά. Κ. Πρόεδρε, καλησπέρα σας.
Ευ. Βενιζέλος: Καλησπέρα. Καλησπέρα σε όσους μας ακούν.
Αρ. Τόλιος: Τώρα, από πού να αρχίσουμε είναι το θέμα. Να ξεκινήσουμε από το φάκελο που στείλατε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Εσείς στην επιστολή σας, διαβάσαμε βέβαια και τα νέα στοιχεία, τις αντιφατικές δηλώσεις του κ. Παπαγγελόπουλου, το τί απάντησε στους Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, εσείς μιλάτε για μείζον θέμα πλέον. Φθάνουν οι διαστάσεις τους, θέτουν θέμα ακόμα και παραμονής τους στην Κυβέρνηση;
- ΣΚΑΙ | Δεν πρέπει η Ελλάδα να γίνει ένα νησί με εγκαταλελειμμένες ψυχές
-
Αθήνα, 4 Μαρτίου 2016
Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ και τον δημοσιογράφο Παύλο Τσίμα
Ευ. Βενιζέλος: Καλημέρα σε όλες κι όλους που μας ακούν.
Π. Τσίμας: Σας άκουσα τις τελευταίες ημέρες και χθες να επαναλαμβάνετε ότι θεωρείτε λάθος αυτό που η κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει, δηλαδή να συνδέσει, κατά κάποιον τρόπο, τις δύο διαπραγματεύσεις, το προσφυγικό με το οικονομικό, και αναρωτιέμαι γιατί. Δηλαδή, εάν καταφέρουμε να εξασφαλίσουμε κάποιες εκπτώσεις στα οικονομικά, επειδή μας έχουν ανάγκη στο προσφυγικό, κακό είναι;
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, κακό δεν είναι αυτό, κακό είναι να γίνουμε εμείς εδώ ένα «νησί» στο οποίο θα είναι εγκαταλελειμμένες ψυχές και εμείς θα κουβαλάμε ένα υπέρμετρο βάρος, το οποίο δε θα μπορούμε να διαχειριστούμε, έχοντας την ψευδαίσθηση ότι έχουμε πάρει κάποιο αντάλλαγμα οικονομικό, το οποίο δε θα το έχουμε πάρει στην πραγματικότητα, διότι δε θα έχει βοηθηθεί ούτε η ελληνική οικονομία ούτε ο τουρισμός ούτε η προοπτική ανάπτυξης ούτε, θα μου επιτρέψετε να πω, το κοινωνικό κλίμα. Εμείς πρέπει να είμαστε οπαδοί της νομιμότητας, του σεβασμού του διεθνούς δικαίου, να έχουμε ανθρωπιστικές αντιδράσεις, να προστατεύουμε τα ασυνόδευτα ανήλικα, να υποδεχόμαστε σωστά και να καταγράφουμε σωστά πρόσφυγες και παράτυπους μετανάστες, να θέλουμε να εφαρμοστούν οι συμφωνίες που έχουμε κάνει με τους εταίρους μας και οι κανόνες του Προσφυγικού Δικαίου και επιπλέον πρέπει να είμαστε πρόθυμοι να σεβαστούμε τους κοινοτικούς κανόνες, διότι έτσι ενισχύουμε την αξιοπιστία μας και μπορούμε να βοηθήσουμε και την οικονομική διαπραγμάτευση.
- Ναυτεμπορική |Η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει μια αποθήκη ανθρώπων, ένα ολόκληρο hotspot
-
Αθήνα, 3 Μαρτίου 2016
Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στη Ναυτεμπορική και στο δημοσιογράφο Χατζηκωνσταντίνου Μιχάλης
M. X. : Αύριο συγκαλείται το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών για το προσφυγικό. Υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μια κοινή θέση ή αποτελεί μια απόπειρα διάχυσης της ευθύνης;
Ευ. Βενιζέλος: «Θα έπρεπε να συγκροτηθεί μια κοινή εθνική θέση. Όχι τώρα, προ πολλού, γιατί το προσφυγικό δεν είναι καινούργιο ζήτημα ή απροσδόκητο. Η κυβέρνηση, όταν πρωτοανέλαβε τον Ιανουάριο του 2015, έπρεπε να διατηρήσει τις υποδομές που βρήκε και να διαμορφώσει μια πολιτική προσαρμοσμένη στις συνθήκες που όλοι ξέρουμε. Δυστυχώς δεν έγινε τίποτα. Πιστεύαμε ότι απλώς θα διέρχονται κάποιοι άνθρωποι και θα φεύγουν προς την πΓΔΜ, αλλά αποδείχτηκε ότι αυτό δεν ήταν μια επαρκής πολιτική. Και βρεθήκαμε τώρα να είμαστε στο επίκεντρο του προβλήματος. Οι πολιτικοί αρχηγοί πρέπει να διαμορφώσουν μια εθνική θέση εάν το θέλει η κυβέρνηση και εάν είναι ικανή να προτείνει κάτι ολοκληρωμένο. Εγώ για να βοηθήσω, πάντως, δημοσίευσα ένα κείμενο με 10 σημεία τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση μιας τέτοιας συνεννόησης. Από εκεί και πέρα δυστυχώς δεν είμαστε εμείς εδώ στην Ελλάδα που θα διαμορφώσουμε την πολιτική αυτή. Δεν είναι ούτε καν οι αρχηγοί των 28 κρατών και κυβερνήσεων στις Βρυξέλλες. Το πρόβλημα είναι διεθνές. Χωρίς τη συμμετοχή του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, την ενεργό ανάμιξη των μονίμων μελών του Σ.Α. και των χωρών του αραβικού και του αφρικανικού κόσμου δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Το να διαχέονται οι ευθύνες, να συγκαλύπτονται και να μοιραζόμαστε μια κυβερνητική ευθύνη που δεν έχουμε, δεν σημαίνει τίποτε. Είναι τέχνασμα».
Μ. Χ. : Ο αν. υπουργός Μετανάστευσης αποδέχτηκε την πρότασή σας για προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας, αλλά η κυβερνητική εκπρόσωπος δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να πράξει μόνη της κάτι τέτοιο. Τι ισχύει;
Ευ. Βενιζέλος: «Η Ελλάδα βεβαίως και μπορεί να προσφύγει από μόνη της αν πρέπει ή αν θέλει, αλλά εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο. Στο Σ.Α. δεν πηγαίνουμε κάνοντας μόνον προσφυγή, θα μπορούσαμε να ζητήσουμε να ενημερώσουμε για την κατάσταση και όχι αναγκαστικά να παρουσιάσουμε τη διεκδίκησή μας σε σχέση με κάποια χώρα. Εγώ προτείνω ένα σχέδιο που η Ελλάδα πρέπει να το εισηγηθεί στην Ε.Ε. και εκείνη να το υιοθετήσει, γιατί από μόνη της δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το προσφυγικό. Το προσφυγικό δεν είναι ευρωπαϊκό θέμα. Δυστυχώς, η Ευρώπη δεν παίζει καθοριστικό ρόλο στις πηγές του προβλήματος που είναι οι πολεμικές συρράξεις και οι ανεξέλεγκτες καταστάσεις».
- Ευ. Βενιζέλος, Βουλή : Κάνω έκκληση προς την Κυβέρνηση: μη γίνουν τεράστια ιστορικά λάθη στη διαπραγμάτευση, μη κάνουμε δήθεν ανταλλαγή με το προσφυγικό
-
Αθήνα, 3 Μαρτίου 2016
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, χαίρομαι πραγματικά γιατί η Βουλή συζητά και με συναινετικό τρόπο θα υπερψηφίσει τη μεταφορά της οδηγίας για την προστασία καταθέσεων και επενδύσεων. Όπως ξέρουμε, συγκροτείται σταδιακά η ενιαία τραπεζική αγορά.
Η αλήθεια είναι ότι εμάς, ως χώρα σε κρίση και σε Μνημόνιο, μας ενδιέφερε πάρα πολύ το ζήτημα αυτό, μας ενδιέφερε για την ευστάθεια των τραπεζών μας και για την επιστροφή καταθέσεων, για τη διακοπή της διαρροής καταθέσεων. Και, επί Ελληνικής Προεδρίας το 2014, συμβάλαμε στην επιτάχυνση των ενωσιακών διαδικασιών και στην υιοθέτηση του ενιαίου συστήματος εποπτείας και του ενιαίου συστήματος εκκαθάρισης των συστημικών τραπεζών. Όμως, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, υπάρχει σθεναρή αντίδραση των ισχυρών κρατών –και ιδίως της Γερμανίας– σε σχέση με τον τρίτο πυλώνα που είναι το ενιαίο σύστημα εγγύησης καταθέσεων.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχουμε ενιαίο σύστημα εγγύησης καταθέσεων με κοινοτικούς πόρους, με ίσους όρους για όλες τις τράπεζες όλων των κρατών μελών. Μεταφέροντας την οδηγία στην εσωτερική έννομη τάξη, εναρμονίζουμε το ελληνικό σύστημα προστασίας με τα συστήματα των άλλων κρατών μελών. Έχουμε εναρμονισμένο επίπεδο προστασίας, αλλά όχι ενιαίο, η προστασία βασίζεται σε εθνικούς πόρους. Δική μας επιδίωξη είναι να ανυψωθεί το επίπεδο προστασίας και να έχουμε ένα ενιαίο σύστημα εγγύησης καταθέσεων και επενδύσεων ως τρίτο πυλώνα της ενιαίας αγοράς.
- Δελφοί | Ολέθριο ιστορικό λάθος η σύνδεση προσφυγικού με οικονομική διαπραγμάτευση.
-
Δελφοί, 28 Φεβρουαρίου 2016
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος στην έναρξη της τρίτης ημέρας του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών απαντά σε ερωτήματα του δημοσιογράφου Γιάννη Πολίτη
Γ. Πολίτης: Καλή σας ημέρα. Είναι ιδιαίτερη τιμή για εμένα να ανοίγω τις εργασίες της τρίτης ημέρας αυτού του σημαντικού Συνεδρίου, το οποίο λένε όλοι και αρχίζει να φαίνεται ότι θα γίνει το ελληνικό Νταβός. Ελπίζω να είναι κάτι καλύτερο και από το ελληνικό Νταβός, γιατί έχει ανάγκη η χώρα αυτή την ώρα, αν μη τι άλλο να συζητούμε, και τα πρόσωπα που είναι σήμερα εδώ έχουν να μας πουν σημαντικά πράγματα.
Θα ξεκινήσω με μία ιστορία γιατί η δημοσιογραφία γράφεται με ιστορίες, με ιστορίες ανθρώπων. Ένα ιστορικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας μου είπε, μπορώ να χάσω τα πάντα αυτό τον καιρό, ένα πράγμα δε χάνω ποτέ, τις ομιλίες του Βαγγέλη Βενιζέλου στη Βουλή. Λέω, γιατί αυτό; Γιατί κάθε φορά, Γιάννη μου, που ακούω Βενιζέλο στη Βουλή, κάνω ένα διδακτορικό. Αυτό το διδακτορικό, το δικό μας σήμερα, ξεκινάμε τώρα, και καλώ τον Πρόεδρο, τον κύριο Βενιζέλο, στο βήμα.
Καλή σας ημέρα, θα ξεκινήσω με την επικαιρότητα και η επικαιρότητα δεν είναι άλλη από το προσφυγικό. Ο ίδιος βάλατε, τις τελευταίες ημέρες, μία νέα διάσταση διεθνοποίησης του θέματος. Το πρώτο ερώτημα μου είναι η διεθνοποίηση εάν προχωρά. Δεύτερον, τί θα προσκομίσει στη χώρα. Τρίτον, εάν οι χειρισμοί που έχουν γίνει μέχρι σήμερα –και σε επίπεδο Ευρώπης και σε επίπεδο Ελλάδας– αφήνουν ένα παράθυρο αισιοδοξίας, γιατί εάν αφεθούμε παρακολουθώντας και καταγράφοντας κάθε ημέρα την ειδησιογραφία, μόνο πανικό μπορούμε να εισπράξουμε. Θα ήθελα, λοιπόν, να μου πείτε εάν βλέπετε φως κάπου; Και η εμπλοκή του ΝΑΤΟ που είναι το τρίτο ερώτημα, εάν περιμένετε ότι θα αλλάξει ριζικά την κατάσταση, είναι μία ασπιρίνη μέσα σε αυτό το δράμα που ζούμε στο Αιγαίο.
- Η διαχείριση της προσφυγικής κρίσης - δέκα θέσεις
-
Αθήνα, 26 Φεβρουαρίου 2016
Ευάγγελος Βενιζέλος
Η διαχείριση της προσφυγικής κρίσης - δέκα θέσεις
1. Το προσφυγικό δεν είναι ζήτημα ευρωπαϊκό αλλά διεθνές. Είναι τραγική συνέπεια των πολεμικών συγκρούσεων στην Συρία αλλά και σε πολλές άλλες χώρες και περιοχές από τις οποίες αναγκάζονται να φύγουν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι για λόγους επιβίωσης και να αναζητήσουν μια καλύτερη τύχη στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην οποία μπορούν να φτάσουν δια ξηράς και δια θαλάσσης. Η Ε.Ε. είναι προφανές ότι δεν μπόρεσε να διαμορφώσει και να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη πολιτική διαχείρισης του προσφυγικού. Αντιθέτως δοκιμάζεται πλέον σοβαρά η συνοχή της και η αποτελεσματικότητα των ενωσιακών οργάνων. Πολλά κράτη-μέλη επικαλούμενα την κυριαρχία τους και λόγους εσωτερικής ασφάλειας λαμβάνουν εθνικά μέτρα ή συμμετέχουν σε περιφερειακού χαρακτήρα πρωτοβουλίες που θέτουν σε αμφισβήτηση το θεσμικό οικοδόμημα της Ε.Ε., την ισχύ της ενωσιακής έννομης τάξης και την πολιτική οντότητα της Ευρώπης. Το ζήτημα έχει ήδη διαστάσεις τέτοιες που καθιστούν αδύνατη την αντιμετώπιση του χωρίς τη συμμετοχή του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και ιδίως των μόνιμων μελών του, χωρίς την πλήρη συνεργασία της Τουρκίας και χωρίς τη συμμετοχή τόσο των αραβικών όσο και των αφρικανικών χωρών. Η εμπλοκή του ΝΑΤΟ μόνο μέσα στο ευρύτερο αυτό νομικό και επιχειρησιακό πλαίσιο μπορεί να έχει πραγματική προστιθέμενη αξία. Χώρες όπως η Τουρκία, η Ιορδανία και ο Λίβανος αντιμετωπίζουν εδώ και πολύ καιρό προσφυγικές πιέσεις που αφορούν εν δυνάμει την Ευρώπη και οφείλονται σε πολεμικές συρράξεις ή εύθραυστες καταστάσεις αρμοδιότητας του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και ευρύτερα της διεθνούς κοινότητας. Η κατανομή των προσφύγων πρέπει να είναι δίκαιη και να μη αφορά μόνο τις χώρες-μέλη της ΕΕ, αλλά όλες τις ασφαλείς χώρες αρχίζοντας από τις αραβικές ή αφρικανικές χώρες με την ανάλογη διεθνή οικονομική βοήθεια.