- Ευ. Βενιζέλος, Βουλή | Ο κ. Μάρδας εψεύσθη ασύστολα προσπαθώντας να παραπλανήσει την κρίση του Σώματος
-
Αθήνα, 4 Δεκεμβρίου 2015
Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την ομιλία του κ. Μάρδα, κατά τη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2016»
Κύριε Πρόεδρε, το ζήτημα που θέλω να θέσω επί του Κανονισμού και πιο συγκεκριμένα το ζήτημα της παραβίασης των άρθρων 24 και 77 του Κανονισμού, αφορά το γεγονός ότι πριν από λίγο στην αίθουσα της Βουλής και ενώπιων του Σώματος, Υφυπουργός εψεύσθη ασύστολα προσπαθώντας να παραπλανήσει την κρίση του Σώματος, ενώ διεξάγεται η κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία του Προϋπολογισμού στη Βουλή.
Ο κ. Μάρδας ζήτησε να παρεμβληθεί στη συζήτηση για να ενημερώσει το Σώμα πόση είναι η ονομαστική μείωση του χρέους που επιτεύχθηκε με τις μεγάλες παρεμβάσεις του 2012. Και είπε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι η συνολική ονομαστική μείωση είναι 51 δις τα οποία συγκεντρώθηκαν από τις ελληνικές τράπεζες και τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία. Πρόκειται για ένα ωμό ψέμα και για μία επιχείρηση συνειδητής παραπλάνησης της Βουλής και της κοινής γνώμης. Και επειδή έχω πραγματικά κουραστεί να επικαλούμαι αριθμούς, απηύθυνα προ πολλών εβδομάδων σχετικές ερωτήσεις στον κ. Υπουργό των Οικονομικών, ο οποίος με καθυστέρηση και καθ’ υπέρβαση του Κανονισμού, απάντησε μόλις χθες ότι η ονομαστική μείωση του χρέους το 2012 είναι στο μεν επίπεδο του χρέους της Κεντρικής Κυβέρνησης 108,5 δις, στο δε επίπεδο του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή αφαιρούμενου και του συμψηφισμού των Ταμείων γιατί πρόκειται για την συνολική ωφέλεια της γενικής κυβέρνησης, 96 δις, δηλαδή 50 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ του 2012, πολύ περισσότερο τώρα που έχει δυστυχώς μειωθεί το ΑΕΠ.
- Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016
-
Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016
Το παρακάτω κείμενο είναι το προσχέδιο προϋπολογισμού 2016 που κατέθεσαν οι κ.κ. Τσακαλώτος και Χουλιαρακης.
Στη σελίδα 49 καταγράφεται το όφελος λόγω PSI / OSI 2012 με τη δραστική μείωση του ετήσιου κόστους εξυπηρέτησης.
- Ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014
-
Ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014
Το παρακάτω κείμενο είναι η τελευταία ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014. Στις σελίδες 29-30 καταγράφεται η πρόσθετη μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους σε καθαρή παρούσα αξία (πέραν της ονομαστικής μείωσης που επέφερε το PSI).
Αυτό είναι το OSI ( official sector involvement ) που έγινε το 2012 και προσδιορίζεται σε 49% του ελληνικού ΑΕΠ του 2013, δηλαδή περίπου 100 δις ευρώ. Αυτό οφείλεται σε μείωση επιτοκίων, μακρά περίοδο χάριτος, μακρά περίοδο αποπληρωμής
- Δελτίο Δημόσιου Χρέους, Μάρτιος 2012
-
Δελτίο Δημόσιου Χρέους, Μάρτιος 2012
Το PSI έγινε το Μάρτιο του 2012. Στο σχετικό δελτίο δημοσίου χρέους υπ´ αριθμόν 65 του ΓΛΚ αποτυπώνεται σε απόλυτους αριθμούς το χρέος την 31.12.2011 και την 31.3.2012 . Από την σύγκριση των δυο αριθμών προκύπτει η ονομαστική μείωση του χρέους ( κούρεμα ) χάρις στο PSI
- Δημόσιο χρέος αλήθειας
-
Αθήνα, 19 Ιουλίου 2015
Ευάγγελος Βενιζέλος
Δημόσιο χρέος αλήθειας*
Στο ζήτημα του δημοσίου χρέους οικοδομήθηκε συστηματικά και επίμονα, τα προηγούμενα πέντε και κυρίως τρία χρόνια, η πιο άγρια «αντιμνημονιακή» μυθολογία. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό διαμορφώθηκαν τρία στερεότυπα :
Το πρώτο στερεότυπο είναι ότι ο λαός υποβάλλεται σε σκληρές θυσίες λόγω του μεγάλου και μη βιώσιμου χρέους. Λίγοι δυστυχώς έχουν καθαρή την αντίληψη ότι τα σκληρά δημοσιονομικά μέτρα (που τώρα δυστυχώς επεκτείνονται έως το 2018) είχαν ως στόχο να καλυφθεί το τεράστιο πρωτογενές έλλειμμα που το 2009 έφτασε το 13,8% του σημερινού ΑΕΠ, τα 24,7 δις ευρώ. Πρωτογενές έλλειμμα που από το 2013 χάρη στις θυσίες των πολιτών μετατράπηκε σε έστω μικρό πρωτογενές πλεόνασμα και δυστυχώς παλινδρόμησε σε πρωτογενές έλλειμμα εξαιτίας του χαμένου πενταμήνου του 2015, με τελευταίο κτύπημα το δημοψήφισμα, το κλείσιμο των τραπεζών, τον έλεγχο κεφαλαίων. Λίγοι δυστυχώς ξέρουν ότι η χώρα μας πλήρωσε το 2010 για τόκους (κόστος εξυπηρέτησης χρέους) περίπου 14 δις ευρώ, ενώ το 2015, χάρη στην αναδιάρθρωση του 2012, πληρώνει μόνο 5,5 δις, δηλαδή σχεδόν το 1/3. Λίγοι δυστυχώς ξέρουν ότι οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες για χρεολύσια και τόκους βρισκόντουσαν, και πάλι λόγω της αναδιάρθρωσης του 2012, στο διεθνώς ασφαλές επίπεδο του 10 % του ΑΕΠ και τώρα, λόγω του δημοψηφίσματος και του κλεισίματος των τραπεζών, εκτινάχθηκαν μεταξύ 13,5 και 15 %, ανάλογα με το αν χρησιμοποιούμε τις αναλύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του ΔΝΤ. Τις τελευταίες όμως, αυτές που αναφέρονται στη βλαπτική επίπτωση των τελευταίων τριών εβδομάδων επί της δυναμικής του χρέους.
- Η αλήθεια για το PSI και τα ασφαλιστικά ταμεία
-
Αθήνα, Αύγουστος 2015
Η αλήθεια για το PSI και τα ασφαλιστικά ταμεία
Το μεγαλύτερο ψέμα της δεκαετίας είναι ότι «το PSI τσάκισε τα αποθεματικά των Ταμείων». Ένα ψέμα που ο ΣΥΡΙΖΑ και ως αντιπολίτευση και ως κυβέρνηση το έκανε σημαία της εκστρατείας λάσπης κατά της ίδιας της χώρας.
Τι πραγματικά ισχύει
Τα Ταμεία είναι φορείς του δημόσιου τομέα, ανήκουν στη γενική κυβέρνηση.
Το Δημόσιο όταν εκδίδει ομόλογα και τα ομόλογα τα αγοράζουν τα Ταμεία, στην πραγματικότητα συμψηφίζει με τον εαυτό του. Δηλαδή η κεντρική κυβέρνηση εκδίδει ένα ομόλογο και το αγοράζει το Ταμείο που ανήκουν στη γενική κυβέρνηση. Ως δημόσιο χρέος κάθε χώρας υπολογίζεται το χρέος της γενικής κυβέρνησης. Άρα σ’ επίπεδο γενικής κυβέρνησης η οφειλή του Δημοσίου προς τα Ταμεία από ομόλογα μηδενίζεται. Στην πραγματικότητα λοιπόν, σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης επρόκειτο για μια εγγραφή λογιστική, συμψηφιστική, μεταξύ κράτους και Ταμείων.
- Σημεία τοποθέτησης Ευ. Βενιζέλου στην ΚΟ ΠΑΣΟΚ
-
Αθήνα, 17 Ιουνίου 2015
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟ ΠΑΣΟΚ
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος μετά την ενημέρωση που έκανε η Φώφη Γεννηματά στην ΚΟ του ΠΑΣΟΚ για τη συνάντησή της με τον κ. Τσίπρα, διατύπωσε την εκτίμηση ότι ο σκληρός πυρήνας της κυβέρνησης ελπίζει στην υποχώρηση των εταίρων έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα πακέτο που να μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτό από την ελληνική πλευρά. Το κρίσιμο στοιχείο από την άποψη αυτή θα ήταν μια παρέμβαση στο χρέος.
Όμως το πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίσσεται το ζήτημα το χρέους είναι πολύ συγκεκριμένο και τεχνικά και πολιτικά.
Όπως τόνισε ο κ. Βενιζέλος, ένας από τους πολλούς «αντιμνημονιακούς» μύθους της τελευταίας πενταετίας λέει ότι το μεγάλο πρόβλημα της χώρας είναι το χρέος και όχι ο κίνδυνος επιστροφής στο πρωτογενές έλλειμμα και η μειωμένη ανταγωνιστικότητα.
Προκειμένου να οικοδομηθεί ο μύθος αυτός αποκρύφτηκε και συκοφαντήθηκε με καλά οργανωμένο πάθος η μεγάλη παρέμβαση που έγινε το 2012 με το κούρεμα (psi) και την ριζική αναδιάρθρωση του ελληνικού δημόσιου χρέους που οδήγησε σε μείωσή του κατά 180 περίπου δις ευρώ σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, ποσό που ισοδυναμεί πλέον με το 100% του σημερινού ΑΕΠ. Χάρις στη παρέμβαση αυτή η Ελλάδα πληρώνει φέτος για τόκους μόλις το 40% όσων πλήρωνε το 2010. Το υπόλοιπο 60 % έχει κουρευτεί.
Στην παρέμβαση του 2012 περιλαμβάνεται και η δέσμευση του Eurogroup για περαιτέρω παραμετρικές αλλαγές ( μείωση και σταθεροποίηση επιτοκίων, επιμήκυνση, μετάθεση λήξεων κοκ ) που συνεπάγονται περαιτέρω μείωση σε όρους καθαρής παρούσας αξίας ( συν υπολογισμός κεφαλαίου, επιτοκίου, διαρκείας ) και ανοίγουν δυνατότητες ευνοϊκότερης απεικόνισης της ονομαστικής τιμής του χρέους σε σχέση με το ΑΕΠ.
- Σχετικά με την απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICSID) για την προσφυγή Σλοβακικής τράπεζας και των μετοχών της κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας για το κούρεμα
-
Αθήνα, 11 Απριλίου 2015
Από το Γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με την απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICSID) για την προσφυγή Σλοβακικής τράπεζας και των μετοχών της κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας για το κούρεμα, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Με χθεσινή απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICSID) απορρίφθηκε προσφυγή Σλοβακικής τράπεζας και των μετοχών της κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας για το κούρεμα, το Μάρτιο 2012, των ελληνικών ομολόγων που κατείχε κατά 53,5% με τη διαδικασία του PSI μέσω της εφαρμογής των ρητρών συλλογικής δράσης (CACs) που είχαν εισαχθεί αναδρομικά στην ελληνική έννομη τάξη για να καταστεί εφικτή η εθελοντική μείωση του κατεχόμενου από τον διεθνή ιδιωτικό τομέα, ελληνικού δημοσίου χρέους. Η Σλοβακική τράπεζα επικαλείται την διμερή συμφωνία Ελλάδας / Τσεχοσλοβακίας περί αμοιβαίας προστασίας επενδύσεων και η εταιρία / βασική μέτοχος της τράπεζας την αντίστοιχη ελληνοκυπριακή συμφωνία.
Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί με την απόφαση αυτή του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου επιβεβαιώνεται η νομική θωράκιση του PSI. Σε αντίθεση με άλλες χώρες, όπως η Αργεντινή, που ταλαιπωρούνται διεθνώς σε δικαστικό επίπεδο για πολύ μικρότερες μειώσεις και αναδιαρθρώσεις χρέους, η Ελλάδα οργάνωσε την πιο δραστική παρέμβαση στο χρέος της κατά τρόπο νομικά ασφαλή που επιβεβαιώθηκε εσωτερικά από την Ολομέλεια του ΣτΕ και διεθνώς από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο χάρις στον εθελοντικό χαρακτήρα της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα που εκφράστηκε με αυξημένη πλειοψηφία μέσω των ρητρών συλλογικής δράσης.
Η πρακτική σημασία της απόφασης αυτής για την δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας είναι τεράστια. Στην παρέμβαση του 2012 στο χρέος περιλαμβάνεται ,ως γνωστόν, και η δέσμευση του Eurogroup για περαιτέρω παραμετρικές αλλαγές (που συνιστούν κούρεμα σε καθαρή παρούσα αξία) με την ολοκλήρωση του προγράμματος και την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Ο κ. Βενιζέλος εξέφρασε τα συγχαρητήρια του στα στελέχη του ΝΣΚ, της νομικής υπηρεσίας της ΤτΕ και στους διεθνείς νομικούς συμβούλους της Ελληνικής Δημοκρατίας που χειρίστηκαν την υπόθεση.
- Το ταγκό θέλει δύο: κατανόηση της αλήθειας και εθνική συναίνεση. Τα διδάγματα της Αργεντινής και η διαφορά της ελληνικής περίπτωσης
-
Κυριακή 3 Αυγούστου 2014
Άρθρο του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου
Το ταγκό θέλει δύο: κατανόηση της αλήθειας και εθνική συναίνεση
Τα διδάγματα της Αργεντινής και η διαφορά της ελληνικής περίπτωσης
Οι νέες περιπέτειες της Αργεντινής σε σχέση με το δημόσιο χρέος φέρνουν στην επιφάνεια ένα από τα μεγαλύτερα διεθνοπολιτικά προβλήματα που είναι η προκλητική και προσβλητική συρρίκνωση της κρατικής κυριαρχίας έναντι των αγορών.
Εφόσον τα κράτη δανείζονται από τις αγορές και μάλιστα από φορείς ακραία κερδοσκοπικούς, αναγκάζονται να υποταχθούν στη λογική και τους θεσμούς της αγοράς. Το κράτος ως θεμελιώδης θεσμός ταυτισμένος με την έννοια της κυριαρχίας, μεταβάλλεται στον ίδιο τον πυρήνα του καθώς διεθνοποιείται, ιδιωτικοποιείται και αποπολιτικοποιείται με ασύμμετρο και αδιαφανή τρόπο μέσω της διεθνούς αγοράς κεφαλαίων. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να καταστεί από ένα σημείο και μετά ανεξέλεγκτο, όταν η κρίση καθιστά το κράτος αιχμάλωτο απροκάλυπτα κερδοσκοπικών επιδιώξεων.
Αυτό αφορά εν δυνάμει όλα ανεξαιρέτως τα κράτη που κινδυνεύουν να χάσουν τον έλεγχο των δημοσιονομικών τους δεδομένων. Πρόκειται για ένα κλασικό και παλιό ζήτημα που το νέο ελληνικό κράτος το γνωρίζει εκ γενετής λόγω των «δανείων της ανεξαρτησίας», αλλά και λόγω της σχέσης που υπάρχει ανάμεσα στην κρίση του οθωμανικού χρέους και τη διάλυση της οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Η περιπέτεια της Αργεντινής προσφέρεται συνεπώς για ποικίλες συγκρίσεις και θυμίζει πολλά κρίσιμα στοιχεία :
Πρώτον, θυμίζει τα όρια των μονομερών κινήσεων σε σχέση με τη διαχείριση του δημοσίου χρέους οποιασδήποτε χώρας. Όλοι οι λαοί έχουν αίσθημα εθνικής υπερηφάνειας, το ζήτημα είναι αυτό να μετουσιώνεται σε χειρισμούς ασφαλείς που οδηγούν στην οριστική έξοδο από την κρίση και όχι στην ανακύκλωσή της. Οι μονομερείς κινήσεις, καλώς ή κακώς, τιμωρούνται. Σχέδιο Β δεν υπάρχει. Μας το θυμίζει και η κυπριακή εμπειρία.
Αναδεικνύει, δεύτερον, τη σημασία της συμμετοχής σε μια ισχυρή περιφερειακή ένωση, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδίως η Ευρωζώνη ως νομισματική ένωση που είναι πρόθυμη - παρά τις δυσκολίες και τους σκληρούς ή μυωπικούς όρους - να επενδύσει πάρα πολλά κεφάλαια στη διάσωση ενός Κράτους - μέλους της από τη χρεοκοπία και την επιθετική κερδοσκοπία των αγορών.
- Είναι τραγικό στο ελληνικό εσωτερικό μέτωπο κάποιοι να ταυτίζονται με τους πιο σκληρούς κύκλους του ΔΝΤ ή των ινστιτούτων του γερμανικού οικονομικού συντηρητισμού
-
Αθήνα, 24 Μαρτίου 2014
Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, αναφερόμενος σε πολιτικά και δημοσιογραφικά σχόλια που διατυπώθηκαν ως προς τα όσα επανέλαβε για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους σε κυριακάτικη συνέντευξη του, δήλωσε τα εξής:
Όποιος ενδιαφέρεται πραγματικά για την πορεία του τόπου και τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους παρακαλώ να διαβάσει με στοιχειώδη προσοχή τα όσα λέω στη τελευταία συνέντευξη μου και επαναλαμβάνω συνεχώς στα ξένα κυρίως ΜΜΕ:Το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο γιατί βρίσκεται κατά το 80% στα χέρια θεσμικών εταίρων και πιστωτών (κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, ESM/EFSF, ΕΚΤ, ΔΝΤ). Είναι βιώσιμο γιατί, μετά το δραστικό «κούρεμα» του και τη ριζική αναδιάρθρωσή του το 2012, έχει πολύ καλά παραμετρικά χαρακτηριστικά, όπως η μεγάλη μέση διάρκεια, το μικρό μέσο επιτόκιο, η ύπαρξη περιόδου χάριτος και η κλιμάκωση των λήξεων. Αυτό καθιστά το ελληνικό δημόσιο χρέος, ως μέγεθος υπολογιζόμενο με όρους καθαρά παρούσας αξίας (NPV), αισθητά μικρότερο από το χρέος άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Είναι συνεπώς λάθος να αντιμετωπίζεται το ελληνικό χρέος απλώς ως ποσοστό του ΑΕΠ και να θεωρείται ότι από αυτό και μόνο εξαρτάται η βιωσιμότητά του.
Αυτή τη θεμελιώδη διαφοροποίηση του ελληνικού δημοσίου χρέους την καταλαβαίνουν πολύ καλά οι αγορές και την παρουσιάζει με εξαιρετικό τρόπο κάθε φορά που ερωτάται ο κατεξοχήν αρμόδιος ως επικεφαλής του ESM κ. Κλάους Ρέγκλιν που εκπροσωπεί τον βασικό θεσμικό δανειστή της Ελλάδας και άρα το βασικό κάτοχο ελληνικού δημοσίου χρέους. Στις θέσεις του κ. Ρέγκλιν παραπέμπω για λόγους αξιοπιστίας και στη τελευταία συνέντευξη μου και κάθε φορά πού μιλάω στα ξένα κυρίως ΜΜΕ για το ελληνικό χρέος.














