Αθήνα, 18 Δεκεμβρίου 2013

Δευτερολογία Ευάγγελου Βενιζέλου, Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ 
στη συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής επί της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ 
για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά


Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, πράγματι έκανα μία μακρά και ελπίζω ενδιαφέρουσα ομιλία και θα περίμενα μια απάντηση από τον κ. Τσίπρα. Αν η απάντηση στα όσα είπα σε όλες μου τις αναφορές και καταγγελίες είναι η δευτερολογία του κ. Τσίπρα, τότε πραγματικά έχουμε ανατρέψει πλήρως την κοινή λογική.

Λέει ο κ. Τσίπρας: «Κάνατε αήθη υπονοούμενα εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ». Εσείς χυδαιολογείτε, συκοφαντείτε, υβρίζετε μέχρι και τώρα. Μέχρι και τώρα με απύθμενο κοινοβουλευτικό θράσος ήρθατε και είπατε: «Μήπως είστε μέσα στο κόλπο»;

Σας παρέθεσα πολλά στοιχεία και αναμένω εξηγήσεις και δεν τις είδα τις εξηγήσεις. Δεν άκουσα καμία απάντηση και οφείλετε να δώσετε απαντήσεις, κύριε  Τσίπρα, και για τους Βουλευτές σας και για τα στελέχη σας, γιατί αυτά τα χειρίζεστε εσείς με έναν πολύ μικρό κύκλο ανθρώπων.

Ξέρετε ποια είναι η πραγματική θέση των βουλευτών σας; Είναι αυτή που είπε ο κ. Δρίτσας σε μία πολύ πρόσφατη ραδιοφωνική συνέντευξή του. Λέει ο κ. Δρίτσας: «Το 2010 ο κ. Βενιζέλος ως τότε Υπουργός Άμυνας επιχείρησε να ξεμπλέξει αυτό το κουβάρι που είχε φέρει το ελληνικό δημόσιο με την πλάτη στον τοίχο, έρμαιο των εκβιασμών των κατασκευαστικών εταιρειών». Και συνεχίζει: «Εμείς, ο ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή, αποσύρουμε αύριο κιόλας την πρόταση για Εξεταστική Επιτροπή, αν η Κυβέρνηση έρθει, όπως έχει υποσχεθεί ο κ. Σαμαράς ότι θα έκανε μέχρι 31.12.2013, με μία λύση για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για παραλαβή των υποβρυχίων και εξασφάλιση των θέσεων εργασίας».

 

Αυτή είναι η ανύποπτη θέση του αρμοδίου στελέχους σας, ή για να ακριβολογήσω, η διατυπωμένη σε ανύποπτο χρόνο. Και έρχεστε λοιπόν τώρα και μου λέτε για αήθη υπονοούμενα, εσείς που έχετε στήσει έναν χορό εξυπηρετώντας πολύ συγκεκριμένους στόχους; Είναι λοιπόν μείζον εθνικό θέμα, ε;

Βεβαίως, είναι μείζον εθνικό θέμα και γι’ αυτό επιμένω ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος και πρέπει να γυρίσουν όλα στο σημείο που ήσαν τον Απρίλιο του 2011. Διότι μόνο με τον τρόπο που περιέγραψα προηγουμένως, τελειώνοντας την ομιλία μου, μπορεί να βρεθεί λύση που υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον. Και χαίρομαι γιατί ο κ. Αβραμόπουλος, στην τοποθέτησή του, υιοθέτησε ακριβώς αυτή τη λύση. Ο χρόνος όμως τρέχει και η κατάσταση περιπλέκεται λόγω της παρόδου του χρόνου.

Πώς διεκόπησαν οι πληρωμές; Από μόνες τους; Ποιος Υπουργός διέταξε τη διακοπή των πληρωμών, όταν υπήρξε η σύγκρουση μεταξύ Αράβων και Γερμανών και άρα εμπλοκή στην εκτέλεση του νόμου. Εγώ, ο ομιλών. Με δική μου εντολή διεκόπησαν οι πληρωμές και εγώ ζήτησα από τα ναυπηγεία να μεταφερθούν οι προκαταβολές για τα νέα υποβρύχια και να λογισθούν στο πρόγραμμα των τεσσάρων αρχικών υποβρυχίων τύπου «214», ώστε να απεμπλακούμε και να προχωρήσουμε.

Τώρα μου λέτε ότι ψηφίσαμε εμείς την τροπολογία για την Ελευσίνα και εσείς ψηφίσατε «παρών». Δεν συνιστά αυτό κατά την κοινοβουλευτική πρακτική αποδοχή και διευκόλυνση; Δεν συνιστά διαφοροποιημένη στάση; Εργαζόμενοι υπάρχουν μόνο στην Ελευσίνα και δεν υπάρχουν στο Σκαραμαγκά;

Πάμε τώρα στα αντισταθμιστικά ωφελήματα. Μα, καταλαβαίνω από τη δευτερολογία σας μετά από όλα όσα είπαμε ότι ή δεν έχετε καταλάβει ή δεν θέλετε να καταλάβετε ποια είναι η λογική των αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Βγαίνετε και λέτε από το Βήμα Αρχηγός της Αντιπολίτευσης και υποψήφιος για τη θέση του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι χαρίσαμε στους Γερμανούς αντισταθμιστικά ωφελήματα 264 εκατομμυρίων; Μα αυτά είναι λογιστικές αξίες, είναι αριθμοί, δεν είναι χρήματα.

Αυτά αντιστοιχούν σε ποσά ίσα με το 10%, σε 26 εκατομμύρια πραγματική επένδυση, για να πάρουμε ποιο αντάλλαγμα; Για να πάρουμε ως αντάλλαγμα τη σταθερή τιμή, για να μην επιβαρυνθεί η τιμή λόγω δήθεν αντιπροσφοράς αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Ούτε αυτό έγινε κατανοητό; Δεν μπόρεσα να σας δώσω να καταλάβετε ότι είναι σκανδαλώδες –πράγματι- να ξοδεύει το δημόσιο 400 εκατομμύρια για τον ατελή εκσυγχρονισμό του υποβρυχίου «Ωκεανός» και είναι μεγάλη επιτυχία να επιτυγχάνει τιμή 500 εκατομμυρίων για νέα υποβρύχια, σταθερά, αμετάβλητα για τα επόμενα δέκα χρόνια; Γιατί σε δέκα χρόνια θα τα εξοφλούσε και θα τα εξοφλήσει αυτά τα υποβρύχια το ελληνικό δημόσιο. Στην πραγματικότητα, η ετήσια καταβολή είναι ελάχιστη.

Επανέρχεστε στο ζήτημα των εταιρικών μορφών. Έχετε κάνει πολύ μεγάλη σύγχυση. Οι Γερμανοί είναι ένας κολοσσός. Η ThyssenKrupp είναι η μεγαλύτερη γερμανική εταιρεία, η μεγαλύτερη σε όλους τους κλάδους. Τα υποβρύχιά της θέλει να είναι αξιόπιστα, αξιόπλοα, επιχειρησιακά ανταγωνιστικά. Εάν δεν πετύχει το «Παπανικολής» και τα τρία άλλα ελληνικά υποβρύχια, καταρρέει όλο το πρόγραμμα των υποβρυχίων διεθνώς.

Οι Γερμανοί θέλουν να παραδώσουν τα υποβρύχια, θέλουν να συνεργαστούν. Βεβαίως, δεν είναι οι ευκολότεροι συνέταιροι. Είναι πολύ δύσκολοι και απέναντί μας και απέναντι στους Άραβες. Και έχουν αντιδικίες, γιατί ο κάθε επιχειρηματίας προωθεί και διεκδικεί τα συμφέροντά του. Το θέμα είναι η υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος.

Τι είναι η Privinvest, κανένα ταχυδρομικό κουτί, καμιά εικονική εταιρεία; Είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες με παρουσία ναυπηγείων σε δεκαεπτά χώρες, η Hoern. Όλες οι εταιρίες χρησιμοποιούν εταιρικά σχήματα χαρτοφυλακίου που τα έχουν στο χαρτοφυλάκιο τους ακριβώς για να είναι εφικτή η μεταβίβαση μετοχών όταν χρειάζεται. Αντί να κάνουν μεταβίβαση των μετοχών ως αξιογράφου, μεταβιβάζουν ένα νομικό πρόσωπο. Αυτή είναι η συνήθης εμπορική πρακτική. Άρα, πρέπει να έχεις ασχοληθεί με κάτι στην κοινωνία, στην οικονομία, στην αγορά, να έχεις διοικήσει κάτι, να έχεις κάνει κάτι στη ζωή σου για να καταλαβαίνεις πώς διαμορφώνονται οι πρακτικές -οι εμπορικές, οι συναλλακτικές- και μάλιστα διεθνώς.

Επανέρχεστε στις πληρωμές. Πώς θα παίρναμε τον «Παπανικολή»; Γιατί είχαμε φτάσει στην καταγγελία του 2009 και βρέθηκε το δημόσιο με την πλάτη στον τοίχο; Διότι, παρ’ ότι είχε δώσει 100 εκατομμύρια λίγες ημέρες πριν, δεν είχε καταφέρει να εκπληρώσει τους νομικούς όρους, ώστε να μπορεί να κάνει το δημόσιο την καταγγελία. Αφήστε που η καταγγελία, ούτως ή άλλως, στρεφόταν εναντίον του δημοσίου λόγω των κακών ρυθμίσεων των συμβάσεων. Άρα, εμείς κάναμε τις πληρωμές ακριβώς για να μπορέσουμε να πάρουμε τον «Παπανικολή», να πάρουμε την κυριότητα των τριών υποβρυχίων και να αρχίσει η λειτουργία.

Τα ανταλλάγματα; Για τα 100 εκατομμύρια ήταν ο «Παπανικολής» και τα υποβρύχια, για τα άλλα 100 ήταν τα υλικά που χρησιμοποιεί ο στόλος για τα υφιστάμενα υποβρύχια 209 και τα 110 ήταν η προκαταβολή για τα δυο υποβρύχια. Η μικρότερη στα χρονικά που κατεβλήθη όλη ουσιαστικά πλην 12 εκατομμυρίων μια μέρα, στις 27 Οκτωβρίου 2010, με την υπογραφή της σύμβασης για να αρχίσει η λειτουργία των ναυπηγείων. Δεν είχαμε περιθώριο να κρίνουμε εάν θα ανταπεξέλθουν.

Είναι πολύ δυσάρεστο ότι επήλθε σύγκρουση μεταξύ Αράβων και Γερμανών. Είναι πάρα πολύ δυσάρεστο ότι οι Γερμανοί συνήψαν σύμβαση με τον εαυτό τους ως ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ και υποκατασκευαστές ερήμην των Αράβων. Αλλά έχω πει πολλές φορές στη γερμανική Κυβέρνηση ότι έχουμε πικρή εμπειρία από τη συναλλαγή με γερμανικές εταιρείες, πικρή εμπειρία από την HDW, πικρή εμπειρία από την Ferrostaal, πικρή εμπειρία από την Mar, πικρή εμπειρία από τη Siemens. Το έχω πει σε όλους τους Γερμανούς συνομιλητές μου όλων των πολιτικών επιπέδων. Δεν είπε κανείς ποτέ ότι οι Έλληνες είναι τα «μαύρα πρόβατα» της Ευρώπης και οι Γερμανοί ή οι Ολλανδοί ή οι Άγγλοι είναι οι καλοί. Αλλά εσείς δεν ασχολείστε με την υπεράσπιση των συμφερόντων του δημοσίου. Ασχολείστε με τη συκοφάντηση, την υπονόμευση και τροφοδοτείτε με επιχειρήματα τους αντιδίκους μας.

Ο κ. Αβραμόπουλος, ο οποίος έχει ζήσει την υπόθεση αυτή δύο φορές -μια φορά ως Υπουργός Αμύνης της Κυβέρνηση Παπαδήμου και μια δεύτερη φορά ως Υπουργός Αμύνης της Κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, όπως αρέσκεστε να λέτε, ξέρει πάρα πολύ καλά ότι βεβαίως η επιδίωξη ήταν να ξαναρχίσουν οι πληρωμές, να επανέλθουμε στην ομαλότητα. Και τώρα η επιδίωξη είναι πάλι να ξεμπλέξουμε και να επανέλθουμε στην ομαλότητα.

Έχετε καμία άλλη λύση; Ξέρετε ποια είναι η λύση που έχετε προτείνει σε όλες τις διαδικασίες, την οποία δεν τη λέτε ευθαρσώς, ενώ το ΚΚΕ τη λέει ευθαρσώς; Η μόνη λύση που έχετε προτείνει είναι η λύση της κρατικοποίησης των ναυπηγείων. Αυτό λέγατε πάντα. Το άριστο, ο στόχος είναι να ξαναγίνουν κρατικά τα ναυπηγεία και ει δυνατόν δημόσιοι υπάλληλοι οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία. Ε, αυτό δεν μπορούσε να γίνει και δεν μπορεί να γίνει.

Θέλετε να συμβάλετε στη διαμόρφωση μιας λύσης η οποία θα μπορούσε να συμφωνηθεί; Πρέπει να είναι, κύριε Τσίπρα, μια λύση, η οποία θα ψηφιστεί από τη Βουλή των Ελλήνων και θα έπρεπε να την ψηφίσετε και εσείς τη λύση αυτή. Αλλά η λύση αυτή θα έχει ως βάση το νόμο του 2010, γιατί δεν υπάρχει ασφαλέστερη βάση και καλύτερη για το δημόσιο από το νόμο του 2010.

Εάν, λοιπόν, θέλετε να αντλήσετε τα δικά σας διδάγματα από την περιπέτεια αυτή στην οποία μπήκατε, επιτιθέμενος εναντίον μου, πρέπει να αντλήσετε το συμπέρασμα ότι δεν περνούν πλέον αυτές οι πρακτικές.

Το καταπληκτικό σας επιχείρημα –καταπληκτικό, λόγω του απροσδόκητου σταλινισμού του- ήταν το επιχείρημά σας ότι ο κ. Βενιζέλος αντιδρά γιατί νιώθει ένοχος. Διαμαρτύρεται, εξανίσταται. Ναι, διαμαρτύρομαι και εξανίσταμαι. Γιατί νιώθω ένοχος; Γιατί είναι αδιανόητο, απαράδεκτο, ανυπόφορο για το δημόσιο βίο της χώρας να στρέφεστε εναντίον του μόνου προσώπου που έκανε προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ο γόρδιος δεσμός και να βρεθεί μια λύση. Όταν θα λύσετε ένα πρόβλημα, κύριε Τσίπρα, υπέρ του δημοσίου συμφέροντος –ένα πρόβλημα δημοσίου συμφέροντος- και μας το φέρετε να το αξιολογήσουμε, τότε θα μετρηθούμε.

Προς το παρόν η στάση σας υπονομεύει το δημόσιο συμφέρον σε όλα τα θέματα, στο μείζον θέμα της τύχης της χώρας και της εξόδου από την κρίση και το μνημόνιο, αλλά και στο ειδικότερο θέμα των ναυπηγείων και σε όλα τα συναφή θέματα. Αυτή είναι η διαφορά μας. Τι να κάνουμε, φαίνεται ότι κάποιοι έχουμε έρθει εδώ για να λύνουμε προβλήματα και κάποιοι άλλοι μόνο για να δημιουργούν με την ευκολία της δημαγωγίας, του ψεύδους και της συκοφαντίας.