Αθήνα, Αύγουστος 2015 

Η αλήθεια για το PSI και τα ασφαλιστικά ταμεία

 

Το μεγαλύτερο ψέμα της δεκαετίας είναι ότι «το PSI τσάκισε τα αποθεματικά των Ταμείων». Ένα ψέμα που ο ΣΥΡΙΖΑ και ως αντιπολίτευση και ως κυβέρνηση το έκανε σημαία της εκστρατείας λάσπης κατά της ίδιας της χώρας.   

Τι πραγματικά ισχύει 

Τα Ταμεία είναι φορείς του δημόσιου τομέα, ανήκουν στη γενική κυβέρνηση.

Το Δημόσιο όταν εκδίδει ομόλογα και τα ομόλογα τα αγοράζουν τα Ταμεία, στην πραγματικότητα συμψηφίζει με τον εαυτό του. Δηλαδή η κεντρική κυβέρνηση εκδίδει ένα ομόλογο και το αγοράζει το Ταμείο που ανήκουν στη γενική κυβέρνηση. Ως δημόσιο χρέος κάθε χώρας υπολογίζεται το χρέος της γενικής κυβέρνησης. Άρα σ’ επίπεδο γενικής κυβέρνησης η οφειλή του Δημοσίου προς τα Ταμεία από ομόλογα μηδενίζεται. Στην πραγματικότητα λοιπόν, σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης επρόκειτο για μια εγγραφή λογιστική, συμψηφιστική, μεταξύ κράτους και Ταμείων.

Αθήνα 11 Αυγούστου 2015

Συνεργάτες του Ευάγγελου Βενιζέλου που έχουν τη διαχρονική εικόνα των διαπραγματεύσεων παρατηρούσαν σε σχέση με τα 11 σημεία που περιλαμβάνονται στο non paper της κυβέρνησης για το «επίτευγμα» του τρίτου μνημονίου που έφερε ο κ. Τσίπρας, τα εξής σημείο προς σημείο: 

1. Τον Ιανουάριο 2015 η χώρα πήγε σε εκλογές με πρωτογενές πλεόνασμα, είχε δηλαδή καλυφθεί πρωτογενές έλλειμμα που το 2009 ήταν ίσο με το 13,7% του σημερινού ΑΕΠ. Οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα τα επόμενα χρόνια συναρτιόντουσαν με τις προβλέψεις για θετικό ρυθμό ανάπτυξης και όχι με νέα δημοσιονομικά μέτρα. Δυστυχώς, εξαιτίας των επιλογών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ, η χώρα υποχώρησε ξανά σε συνθήκες ύφεσης που καθιστούν αναγκαίο νέο μνημόνιο, νέο δάνειο, νέα δημοσιονομικά μέτρα. Οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα είναι μικρότεροι γιατί παρατείνεται επί τρία τουλάχιστον χρόνια η παραμονή σε μνημόνιο. Δεν πρόκειται για επιτυχία της κυβέρνησης, αλλά για αριθμητική αποτύπωση της ζημιάς που προκάλεσε η κυβέρνηση Τσίπρα / Καμμένου. Όλα δε αυτά επιδεινώνουν τη δυναμική του χρέους για το οποίο σιωπά αιδημόνως το non paper της κυβέρνησης.

Η δημοσιονομική επιβάρυνση είναι ήδη ψηφισμένη : 4,5 δις το χρόνο. 

Αθήνα, 11 Σεπτεμβρίου 2015 

Συνεργάτες του Ευάγγελου Βενιζέλου με ιδιαίτερη εμπειρία στις  νομικές και Χρηματοοικονομικές πτυχές διεθνών συμβάσεων, αναφερόμενοι στις συνεχείς  «υπερήφανες» δηλώσεις των κκ. Τσίπρα και Καμμένου ότι το τρίτο μνημόνιο διέπεται από το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι από το αγγλικό δίκαιο, παρατηρούσαν τα εξής:

Πράγματι το δεύτερο πρόγραμμα και το αντίστοιχο δάνειο είχε συναφθεί με τον EFSF που έχει τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και διέπεται από το αγγλικό δίκαιο. Σε περίπτωση όμως αναγκαστικής εκτέλεσης ίσχυε το δίκαιο του τόπου της εκτέλεσης, δηλαδή το ελληνικό δίκαιο.

Το μνημόνιο Τσίπρα και το αντίστοιχο δάνειο έχει συναφθεί με τον ESM που είναι διακυβερνητικός οργανισμός των κρατών μελών της ευρωζώνης και διέπεται από το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η σχετική όμως δανειακή σύμβαση που υπέγραψε ο κ. Τσακαλώτος δεν περιέχει πρόβλεψη για το δίκαιο που διέπει τη σύμβαση. Υποθέτουν ότι επειδή ο ESM διέπεται από το δίκαιο της ΕΕ, αυτό ισχύει και για τη δανειακή σύμβαση. Η Ελλάδα αποδέχθηκε το δίκαιο του δανειστή; Μπορούν να μας πουν με την ευκαιρία ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις διέπουν τη νέα δανειακή σύμβαση και πού έγκειται η βελτίωση; Ποια βλαπτική ρύθμιση περιέχει το αγγλικό δίκαιο που βελτιώνει η νέα σύμβαση;

Θεσσαλονίκη 12 Σεπτεμβρίου 2015

Το πρωί του Σαββάτου ο Ευάγγελος Βενιζέλος επισκέφθηκε την Μονή Λαζαριστών, το εμβληματικό πολιτιστικό συγκρότημα που κυριαρχεί στην δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης, για μία συνάντηση – συζήτηση με στελέχη της αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών της περιοχής  που οργάνωσε ο Διαμαντής Παπαδόπουλος, πρώην δήμαρχος Παύλου Μελά.

Κατά τη συζήτηση ο Ευάγγελος Βενιζέλος αναφέρθηκε στην πορεία του ΠΑΣΟΚ τα χρόνια αυτά της κρίσης, «όταν μας χρειάστηκε η πατρίδα και όταν έπρεπε  να δώσουμε τον πόλεμο της γενιάς μας» τόνισε. Ο Ευ. Βενιζέλος ευχήθηκε «το ΠΑΣΟΚ να γυρίσει τώρα εκεί που έφτασε το Μάιο του 2014 με την Ελιά και το 8%. Έστω τώρα αργά όλοι καταλαβαίνουν ότι δεν μπορεί παρά να πάμε σε μια συμπαράταξη όλων των δυνάμεων της σοσιαλδημοκρατίας και του προοδευτικού κέντρου».

Ο Ευ. Βενιζέλος εκτίμησε πως το ΠΑΣΟΚ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη «έχει μεγάλες δυνατότητες να διεκδικήσει την τρίτη θέση» σημειώνοντας πως «εκτός από την αλαζονεία του κ. Τσίπρα, πρέπει να αντιμετωπιστεί  και η αλαζονεία του κ. Θεοδωράκη η οποία είναι ανασταλτική για την ενιαία έκφραση του  μεσαίου χώρου, του χώρου δηλαδή της κεντροαριστεράς, της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας, του προοδευτικού ριζοσπαστικού κέντρου. Το ζήσαμε αυτό και παλιότερα με την αρνητική στάση της προηγούμενης ηγεσίας της ΔΗΜΑΡ.»

 Δελτίο Δημόσιου Χρέους, Μάρτιος 2012

Το PSI  έγινε το Μάρτιο του 2012. Στο σχετικό δελτίο  δημοσίου χρέους  υπ´ αριθμόν 65 του ΓΛΚ αποτυπώνεται σε απόλυτους αριθμούς το χρέος την 31.12.2011 και την 31.3.2012 . Από την σύγκριση των δυο αριθμών προκύπτει η ονομαστική μείωση του χρέους ( κούρεμα ) χάρις στο PSI

Ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014

Το παρακάτω κείμενο είναι η τελευταία ετήσια έκθεση του ESM / EFSF για το 2014. Στις σελίδες 29-30 καταγράφεται η πρόσθετη μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους σε καθαρή παρούσα αξία (πέραν της ονομαστικής μείωσης που επέφερε το PSI).

Αυτό είναι το OSI ( official sector involvement )  που έγινε το 2012 και προσδιορίζεται σε 49% του ελληνικού ΑΕΠ του 2013, δηλαδή περίπου 100 δις ευρώ. Αυτό οφείλεται σε μείωση επιτοκίων, μακρά περίοδο χάριτος, μακρά περίοδο αποπληρωμής

 

Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016

Το παρακάτω κείμενο είναι το προσχέδιο προϋπολογισμού 2016 που κατέθεσαν οι κ.κ. Τσακαλώτος και Χουλιαρακης.

Στη σελίδα 49 καταγράφεται το όφελος λόγω PSI / OSI 2012 με τη δραστική μείωση του ετήσιου κόστους εξυπηρέτησης. 

 

Αθήνα, 20 Νοεμβρίου 2015 

Επίκαιρη Ερώτηση

Προς τον κ. Πρωθυπουργό

Η απάντηση που έδωσε ο κ. Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της προχθεσινής κοινής συνέντευξης του με τον Τούρκο Πρωθυπουργό σε  ερώτηση για το άνοιγμα κεφαλαίων στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε., προκάλεσε παρεξηγήσεις και παρερμηνείες που αποδόθηκαν σε τεχνικό σφάλμα του γραφείου τύπου της Ελληνικής Πρεσβείας στην Άγκυρα.

Είδα προσεκτικά το σχετικό βίντεο και διάβασα τη διορθωμένη απομαγνητοφώνηση στην επίσημη ιστοσελίδα του κ. Πρωθυπουργού. Η θέση που διατυπώνει είναι ότι η Ελλάδα είναι υπέρ του ανοίγματος (έναρξης διαδικασίας) κεφαλαίων, αλλά όχι υπέρ του βιαστικού κλεισίματος τους ("όχι για να κλείσουν εύκολα ή στο πόδι ") καθώς πρέπει να " συζητηθούν και να εκπληρωθούν οι όροι ".

Το άνοιγμα όμως νέων κεφαλαίων - ανεξαρτήτως του πότε και πώς θα καταλήξει η διαδικασία -συνιστά κρίσιμο και λεπτό ζήτημα για πολλά κράτη - μέλη, προφανώς για την Κυπριακή Δημοκρατία, αλλά και για την Ελλάδα.

Ανεξαρτήτως του χειρισμού ως προς τη διατύπωση και το νόημα της  συγκεκριμένης απάντησης, γύρω απο τόσο σημαντικά ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής της Χώρας, πρέπει να υπάρχει η μέγιστη δυνατή σαφήνεια. Αυτό διασφαλίζει τόσο το αρραγές μέτωπο Ελλάδας – Κύπρου, όσο και το πραγματικά καλό  επίπεδο των ελληνοτουρκικών σχέσεων χωρίς παρερμηνείες ή παρεξηγήσεις ως προς τις εθνικές μας θέσεις.

Κατόπιν αυτού ζητείται απο τον κ. Πρωθυπουργό  να διατυπώσει, με την απάντηση του στην παρούσα επίκαιρη  ερώτηση, την ολοκληρωμένη θέση της Κυβέρνησης ως προς το άνοιγμα νέων κεφαλαίων στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2015

Συνεργάτες του Ευάγγελου Βενιζέλου που παρακολουθούν τα δημοσιονομικά και χρηματοοικονομικά ζητήματα συνέταξαν το ακόλουθο ενημερωτικό σημείωμα:

Οι παραδοχές του κ. Τσακαλώτου για το χρέος και η διαφορά φάσης του κ. Μάρδα

Οι δυσκολίες της αλήθειας. 

Στις 1 .12.2015 ο Υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Τσακαλώτος απαντώντας σε σχετική ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που είχε  υποβάλει ο κ. Ευ. Βενιζέλος  στις 20.10.2015,  κοινοποίησε προς τη Βουλή έγγραφο του ΟΔΔΗΧ (ΑΠ 2117/2015 ) σύμφωνα με το οποίο η ονομαστική μείωση του δημοσίου χρέους μετά το κούρεμα του 2012 ( PSI και επαναγορά χρέους γνωστή ως debt buyback, DBB) είναι στο επίπεδο της Κεντρικής Κυβέρνησης 108,5 δις και στο επίπεδο της Γενικής Κυβέρνησης 96 δις. Δηλαδή ίση με περίπου 50% του ΑΕΠ του 2012.

Από την ονομαστική αυτή μείωση στο επίπεδο της Γενικής Κυβέρνησης έχει ήδη αφαιρεθεί ο συμψηφισμός ενδοκυβερνητικού χρέους μεταξύ του δημοσίου (Κεντρική Κυβέρνηση) και των ασφαλιστικών ταμείων ( Γενική Κυβέρνηση ). Τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλοι φορείς της γενικής κυβέρνησης μετείχαν στη διαδικασία κουρέματος ( PSI ) μόνο για λόγους νομικούς, προκειμένου να είναι νομικά θωρακισμένη η διαδικασία του κουρέματος έναντι αλλοδαπών ασφαλιστικών ταμείων και άλλων αλλοδαπών κομιστών που δεν ανήκουν στον επίσημο τομέα ( ευρωπαϊκοί θεσμοί και ΔΝΤ).

Ας ξαναθυμίσουμε ότι 14 δις ( 16 δις αν υπολογισθούν και άλλα ΝΠΔΔ πέραν των ασφαλιστικών) μεταφέρθηκαν λογιστικά από τα ταμεία στο δημόσιο. Οι ετήσιες αποδόσεις του κεφαλαίου αυτού ήταν για τα ταμεία περίπου 600 εκατ. το χρόνο. Για την περίοδο 2009-2015 το δημόσιο επιχορήγησε τα ασφαλιστικά ταμεία με 104,5 δις, ποσό που υπερβαίνει κατά πολύ τη νομοθετημένη συμμετοχή του στην τριμερή χρηματοδότηση. Το ποσό αυτό των 104,5 δις ευρώ περιλαμβάνεται στην από 1.12.2015 απάντηση του κ. Τσακαλώτου ( ΑΠ ΑΤΚΕ 1154253 ΕΞ 2015 80 ) σε άλλη ερώτησή του κ. Ευ. Βενιζέλου που υποβλήθηκε στις 20.10.2015. Τα ταμεία υπάρχουν επειδή υπάρχει δημόσιο. Στο επίπεδο της γενικής κυβέρνησης ενώνεται η περιουσία του δημοσίου και των ταμείων.

Αθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2015

Το κείμενο της τροπολογίας που κατέθεσε ο Ευ. Βενιζέλος στο σχέδιο νόμου του υπουργείου οικονομικών

Τροπολογία - Προσθήκη

Στο σχέδιο νόμου "Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις  εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων  και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων" 

Αιτιολογική έκθεση

Στις 18 Νοεμβρίου 2015, όταν εισήχθη προς συζήτηση το σχέδιο νόμου - ήδη νόμος - για την τροποποίηση του νόμου 3869/2010 και τον περιορισμό της προστασίας της πρώτης κατοικίας του οφειλέτη, με τροπολογία - προσθήκη που κατέθεσα πρότεινα να προβλεφθεί ότι δεν θίγονται οι ευνοϊκές για τον οφειλέτη ρυθμίσεις του νόμου 3869/2010 όπως ισχύει εάν επέλθει μεταβολή στο πρόσωπο ή στο κανονιστικό πλαίσιο εποπτείας του δανειστή, δηλαδή της Τράπεζας. 

Ήδη με το παρόν σχέδιο νόμου καθίσταται προφανές το τι ήθελε να προλάβει η παραπάνω τροπολογία - προσθήκη που κατά παραβίαση του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής δεν τέθηκε σε ψηφοφορία.