Παρασκευή, 2 Σεπτεμβρίου 2011


Σας ευχαριστώ πολύ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση να έρθετε στη συνάντησή μας, μέσα σε δύο ώρες. Θεωρήσαμε χρήσιμο για σας και κυρίως για την έγκυρη και άμεση ενημέρωση του ελληνικού λαού, να οργανώσουμε αυτή τη συνέντευξη, προκειμένου να ενημερωθείτε πλήρως και αυθεντικά, για το που βρίσκονται οι συζητήσεις μας με τους θεσμικούς μας εταίρους, με την τρόικα και για το πώς εξελίσσονται ορισμένα άλλα πολύ βασικά πράγματα, που συνδέονται με την εκτέλεση των αποφάσεων της Ευρωζώνης στις 21ης Ιουλίου. Αυτά είναι ζητήματα, που αφορούν κάθε Έλληνα πολίτη, κάθε νοικοκυριό, κάθε επιχείρηση και το μέλλον της χώρας και για τα οποία πρέπει όλοι να είναι ενημερωμένοι για να είναι όλοι συνυπεύθυνοι σε αυτή τη μεγάλη εθνική προσπάθεια που καταβάλλουμε.

Όπως γνωρίζετε, αμέσως μετά το Δεκαπενταύγουστο, άρχισαν οι συναντήσεις με την τρόικα σε τεχνικό επίπεδο προκειμένου να συμφωνήσουμε στους αριθμούς και να έχουμε μια κοινή βάση για τις εκτιμήσεις που πρέπει να γίνουν ως προς την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2011 και ως προς την προετοιμασία του προϋπολογισμού του 2012, το προσχέδιο του οποίου πρέπει -σύμφωνα με το Σύνταγμα- να κατατεθεί στη Βουλή την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου, στις 3 Οκτωβρίου με την έναρξη της νέας κοινοβουλευτικής συνόδου.

Την τελευταία εβδομάδα, αφού είχαν προηγηθεί κύκλοι συναντήσεων και με πολλά εμπλεκόμενα Υπουργεία, ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με τις επικεφαλής της Τρόικα τους εκπρόσωπους δηλαδή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. 

Όπως κατ’ επανάληψη έχω τονίσει, δεν πρόκειται για μια διαπραγμάτευση αλλά πρόκειται για μια θεσμική συζήτηση μεταξύ εταίρων, προκειμένου να συμφωνήσουμε στην αξιολόγηση των μακροοικονομικών δεδομένων και επί τη βάση των μακροοικονομικών δεδομένων να δούμε τα δημοσιονομικά αποτελέσματα, τους δημοσιονομικούς στόχους και τα δημοσιονομικά αποτελέσματα του 2011, και πολύ περισσότερο τις προβλέψεις και τους στόχους για το 2012 και για τα επόμενα χρόνια, μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος το 2014.

Οι συζητήσεις που έγιναν με την Τρόικα με τη δική μου συμμετοχή και με τη συμμετοχή των συναδέλφων του κ. Σαχινίδη και του κ. Οικονόμου και των στελεχών του επιτελείου μας του κ. Πλασκοβίτη, του κ. Ζανιά και των άλλων Γενικών Γραμματέων και Συμβούλων, ήταν πολλές, πολύωρες, πυκνές, αλλά διεξήχθησαν και διεξάγονται σε πάρα πολύ φιλικό και δημιουργικό κλίμα.

Η θέση της Κυβέρνησης εκκινεί πάντοτε από μία αφετηρία η οποία δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση ή υπό διαπραγμάτευση. Για μας, το σημαντικό είναι να προστατευτεί το συμφέρον και η προοπτική της εθνικής οικονομίας, το συμφέρον, η προοπτική και η ελπίδα του Έλληνα πολίτη, ιδίως του νεότερου, ιδίως του άνεργου, ιδίως αυτού που αγωνίζεται για ένα καλύτερο μέλλον δικό του και των παιδιών του.

Εξίσου μεγάλη σημασία έχει για μας να εκτελούνται οι αποφάσεις των πολιτικών οργάνων και ιδίως των κορυφαίων οργάνων της Ευρωζώνης. Όλα όσα γίνονται στην Ελλάδα έχουν άμεση σχέση με την αξιοπιστία και την προοπτική της Ευρωζώνης, του ίδιου του κοινού μας νομίσματος. Άρα, για μας σημασία έχει να γίνονται επιλογές, οι οποίες είναι φιλικές και δημιουργικές για την Ευρωζώνη και το ευρώ, φιλικές και δημιουργικές και με προοπτική για τον Έλληνα πολίτη και για την εθνική οικονομία.

Όλα αυτά που είδα να αναγράφονται ή να λέγονται από χτες αργά το βράδυ που ολοκληρώθηκε αυτός ο κύκλος των επαφών και των συζητήσεων μέχρι την ώρα αυτή, σχετικά με διακοπή των διαπραγματεύσεων ή με σπάσιμο των διαπραγματεύσεων, δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Η διαδικασία που ακολουθείται είναι μια εκ προοιμίου συμφωνημένη διαδικασία. Χτες το βράδυ είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί αυτός ο κύκλος και είχε προγραμματιστεί και έχει προγραμματιστεί ο δεύτερος κύκλος να ανοίξει σε δέκα περίπου μέρες, στις 14 Σεπτεμβρίου προκειμένου να ολοκληρώσουμε τις εκτιμήσεις μας για το σχέδιο προϋπολογισμού του 2012.

Οι δέκα μέρες που μεσολαβούν είναι απολύτως χρήσιμες και για μας και για την Τρόικα προκειμένου σε τεχνικό επίπεδο να γίνει η επεξεργασία των αριθμών και να καταρτιστούν οι πίνακες πάνω στους οποίους θα οικοδομηθεί το προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Βεβαίως, τα θέματα τα οποία τίθενται είναι βαθύτατα πολιτικά. Δεν είναι θέματα τα οποία μπορεί να τα αντιμετωπίσει κανείς με έναν τεχνικό ή υπηρεσιακό τρόπο. Εκτιμούμε βαθύτατα τη συμβολή των στελεχών της τρόικας. Έχουν όλοι τους και ιδίως οι επικεφαλής πολύ μεγάλη εμπειρία, βαθιά γνώση της ελληνικής πραγματικότητας, έχουν υπόψη τους σημαντικά συγκριτικά δεδομένα μεταφέρουν τη θεσμική μνήμη των Οργανισμών τους και μας βοηθούν πάρα πολύ με τις παρατηρήσεις, τις συστάσεις και τις επισημάνσεις τους.

Είναι σημαντικό να έχουμε τέτοιου υψηλού επιπέδου τεχνική βοήθεια και τεχνογνωσία και γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά πόσο σημαντική ήταν και είναι η βοήθεια που  μας προσφέρουν οι θεσμικοί μας εταίροι. Χωρίς τη βοήθεια των κρατών-μελών της Ευρωζώνης, χωρίς της βοήθεια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου δεν θα μπορούσαμε και δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτή την βαθιά και πολύπλοκη κρίση, η οποία εξελίσσεται εδώ και χρόνια και από την οποία βασικός μας στόχος είναι να βγούμε το ταχύτερο δυνατό. Σημασία έχει, βεβαίως, να βγούμε από το μάτι του κυκλώνα από το σκληρό πυρήνα της κρίσης, γιατί μετά μπορούμε να έχουμε μια γρήγορη αποκλιμάκωση και αποσυμφόρηση.

Το μεγάλο θέμα, το οποίο μας απασχόλησε, είναι η ύφεση, δηλαδή το μακροοικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε. Όπως σας έχω πει εδώ και αρκετές μέρες, η ύφεση είναι προφανές ότι θα είναι βαθύτερη από αυτήν που και οι θεσμικοί μας εταίροι είχαν προβλέψει το Μάιο του 2011, όταν έγινε η τελευταία σχετική εκτίμηση και όταν διαμορφώθηκαν τα αριθμητικά στοιχεία του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής.

Δεν έχουμε ακόμη τον τελικό αριθμό, αλλά σας έχω πει ότι κινούμαστε σε μια περιοχή η οποία είναι πολύ κοντά στο 5% και βεβαίως αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, οδηγεί σε μια αυτόματη και σχεδόν γραμμική αναπροσαρμογή πάρα πολλών δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων και των δημοσιονομικών στόχων. Όλα αυτά θέλουν περαιτέρω επεξεργασία ώστε να μην υπάρχουν αποκλίσεις ή εκπλήξεις και αυτό είναι κάτι, που απασχολεί πάρα πολύ και τους συνομιλητές μας.

Δεν υπάρχει, επίσης, καμία αμφιβολία ότι έχουμε υστερήσεις ως χώρα, οι οποίες είναι στο σύνολό τους ο κοινός παρανομαστής του μεγαλύτερου προβλήματός μας, που είναι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας. Το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της χώρας που πολλές φορές συνοδεύεται και από έλλειμμα παραγωγής που έχει η χώρα.

Συνεπώς, πρώτη μας προτεραιότητα, που δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση και διαπραγμάτευση, είναι να προωθηθούν -και θα προωθηθούν, αυτή είναι η απόφαση της Κυβέρνησης, του Πρωθυπουργού, η δική μου προσωπικά και όλων των συναδέλφων μου και των συνεργατών μου εδώ- οι μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές που αλλάζουν το τοπίο της χώρας και της οικονομίας και καλύπτουν το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, το οποίο αποτυπώνεται στην αντίσταση που προβάλλει το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, που παρά την βαθιά ύφεση για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, εξακολουθεί να είναι πάρα πολύ μεγάλο, κινείται περίπου στο 10 και κάτι τοις εκατό.

Άρα, έχουμε μπροστά μας ένα φαινόμενο που πρέπει να το ανυψώσουμε σε πρώτη μας προτεραιότητα. Αυτό υπαγορεύει επιλογές και σε σχέση με το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας και σε σχέση με όψεις της παραοικονομίας, οι οποίες πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη -και θα ληφθούν- στην κατάρτιση του νέου εθνικού φορολογικού συστήματος.

Οι διαρθρωτικές αλλαγές έχουν εμβληματικό χαρακτήρα και για τους θεσμικούς μας εταίρους. Είναι σημαντικό να δείξουμε και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό ότι τη σημαία των διαρθρωτικών αλλαγών και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας την κρατάμε πάρα πολύ ψηλά.

 

Αυτό αφορά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, που δεν είναι απλώς ταμειακό, αλλά οδηγεί σε ένα καλύτερο, εξυπνότερο και φιλικότερο για τον πολίτη κράτος, σε επενδύσεις, σε νέες θέσεις εργασίας, σε μικρότερη δημόσια δαπάνη.

Αυτό συνδέεται με τις δραστικές αλλαγές στη Δημόσια Διοίκηση που προωθούμε μαζί με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης αρχής γενομένης από το νέο μισθολόγιο-βαθμολόγιο που δεν αφορά μόνο τους δημοσίους υπαλλήλους, αλλά επεκτείνεται και στους φορείς της γενικής κυβέρνησης και στις ΔΕΚΟ.

Αυτό αφορά το θεσμό της εργασιακής εφεδρείας που δεν περιορίζεται μόνο στους αναδιαρθρούμενους φορείς, δηλαδή στους φορείς που συγχωνεύονται, κλείνουν ή συρρικνώνονται, αλλά γενικότερα στη γενική κυβέρνηση και στις παρυφές του στενού δημόσιου τομέα, διότι θέλουμε πιο πολύπλοκα νομικά εργαλεία για να προχωρήσουμε στο εσωτερικό του στενού δημόσιου τομέα. Και αυτός ο στόχος επίσης είναι δεδομένος και άμεσος.

Και φυσικά όλα αυτά συνδέονται με τις αλλαγές στο Υπουργείο Οικονομικών, τις αλλαγές στη φορολογική διοίκηση, στη φορολογική δικαιοσύνη, αυτά που έχουμε κάνει, διότι τους τελευταίους δυο μήνες έχουν γίνει πάρα πολλές κινήσεις τις οποίες σας έχω πει πολλές φορές και οι οποίες είναι το προγεφύρωμα από την παλαιά στη νέα κατάσταση του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος:

  • Φορολογικό πιστοποιητικό.
  • Άρση τραπεζικού απορρήτου.
  • Νέα ρύθμιση για τη φορολογική διαιτησία πολύ πιο ευέλικτη, που έχει μπει στο νέο νομοσχέδιο.
  • Επιτροπή επίλυσης φορολογικών διαφορών με διοικητικό τρόπο.
  • Δημιουργία υπηρεσίας για τους μεγάλους οφειλέτες.
  • Δημιουργία υπηρεσίας για τις μεγάλες επιχειρήσεις.
  • Μετατροπή της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων σε Γενική Διεύθυνση Ελέγχων και Εισπράξεων.
  • Αλλαγή του ρόλου και της σύνθεσης του ΣΔΟΕ.
  • Αλλαγή του τρόπου τοποθέτησης των προϊσταμένων των κρίσιμων οργανικών μονάδων που βρίσκονται στην προμετωπίδα της μάχης για τα δημόσια έσοδα και του περιορισμού της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας.
  • Όλα αυτά τα οποία συνδέονται με την κινητοποίηση του ιδιωτικού τομέα, με τη βοήθεια που μας προσφέρουν οι ορκωτοί ελεγκτές και λογιστές με τη βοήθεια επιπλέον τη θεσμική του Οικονομικού Επιμελητηρίου σε σχέση με το φορολογικό πιστοποιητικό.
  • Εκκαθάριση ανέλεγκτων υποθέσεων για προηγούμενες οικονομικές χρήσεις.
  • Όλα αυτά τα οποία δημιουργούν το νέο τοπίο μαζί με τις νέες εγγυήσεις διαφάνειας.
  • Αυτά που ξέρετε σε σχέση με την άρση του απορρήτου των τραπεζικών λογαριασμών, τις συνομιλίες με την Ελβετία. Έχουν βγει οι αποφάσεις για τα στοιχεία όσων έχουν στείλει εμβάσματα εκτός Ελλάδος τα τελευταία τρία χρόνια. Υπάρχει το πλήρες νομικό καθεστώς στη διάθεσή μας.
  • Μάχη για τα ληξιπρόθεσμα άνω των 150.000 ευρώ.
  • Ανάρτηση των ονομάτων των φυσικών προσώπων και των επωνυμιών των νομικών προσώπων στο διαδίκτυο εντός ελαχίστων ημερών, πριν από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.


Όλα αυτά, τα οποία ξέρετε. Και βεβαίως οι αλλαγές αυτές δεν αφορούν μόνον το Υπουργείο Οικονομικών, αφορούν τη Δικαιοσύνη. Η Δικαιοσύνη είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για το φιλοαναπτυξιακό και φιλοεπενδυτικό χαρακτήρα της χώρας. Είμαστε σε άμεση συνεργασία με τον Υπουργό Δικαιοσύνης για να γίνουν οι αλλαγές, όχι μόνο στη φορολογική δικαιοσύνη αλλά γενικότερα στο δικαιοδοτικό σύστημα για λόγους ασφάλειας, δικαίου και επιτάχυνσης των επενδύσεων:

  • Αλλαγές στην αγορά εργασίας
  • Αλλαγές σε σχέση με όσα έχει ήδη συμφωνήσει το Υπουργείο Εργασίας με την τρόικα για τις συλλογικές συμβάσεις.
  • Ολοκλήρωση του ανοίγματος των επαγγελμάτων.
  • Αλλαγές στο χώρο της υγείας και της πρωτοβάθμιας περίθαλψης που ανήκει στο κοινό πεδίο των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας.
  • Αλλαγές που πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και θα ολοκληρωθούν ώστε να αποδώσουν αποτελέσματα μέσα στο τρέχον οικονομικό και δημοσιονομικό έτος.


Αυτό όμως που είναι το κύριο για μας είναι να ανασχέσουμε την ύφεση. Να μη γίνουν πράξεις ή παραλείψεις, οι οποίες θα κάνουν βαθύτερη την ύφεση και δεν θα μας επιτρέψουν το 2012 να έχουμε μία καλύτερη μακροοικονομική επίδοση.

Φυσικά, ξεκινάμε από μια πολύ βαθιά ύφεση. Θα ήταν εξαιρετικά παρακινδυνευμένο να πει κανείς ότι μπορούμε να διατηρήσουμε το στόχο για θετικό ρυθμό ανάπτυξης το 2012, αλλά πρέπει η ύφεση το 2012 να είναι όσο γίνεται μικρότερη και αυτή η διαφορά ανάμεσα στη βαθιά ύφεση του 2011 και τη σαφώς μικρότερη, όσο γίνεται μικρότερη, του 2012 αλλάζει το ρεύμα. Το ρεύμα θα γίνει ανοδικό. Θα αλλάξει συνολικά και καθολικά η εντύπωση της ελληνικής κοινωνίας και της αγοράς και αυτό έχει πάρα πολύ  μεγάλη σημασία και για τους δημοσιονομικούς στόχους.

Άρα, δεν τίθεται ζήτημα να ληφθούν πρόσθετα και μάλιστα εισπρακτικού χαρακτήρα μέτρα. Τίθεται ζήτημα, όπως έχουμε υποχρέωση, ως σοβαρό και υπεύθυνο κράτος, ως σοβαρή και υπεύθυνη κοινωνία, να εφαρμόσουμε πλήρως, με σοβαρότητα και συνέπεια τα ήδη συμφωνηθέντα και ψηφισμένα από τη Βουλή των Ελλήνων μέτρα, αρχής γενομένης από τα διαρθρωτικά και φυσικά αυτό αφορά και τα φορολογικά μέτρα.

Έχω πει με αφορμή το 23% στην εστίαση, ότι εάν οι πολίτες βοηθήσουν κι αν οι επιχειρηματίες βοηθήσουν και έχουμε τις αποδόσεις που πρέπει να έχουμε, τότε ξεκινάμε από άλλη βάση τη συζήτηση στο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα, και η συζήτηση δεν μπορεί να είναι μια συζήτηση που αρχίζει από τους συντελεστές.  Είναι μια συζήτηση που καταλήγει στους συντελεστές αφού συμφωνήσουμε σε απλούς και πρακτικούς τρόπους ασφαλούς είσπραξης και απόδοσης του ΦΠΑ.

Έχω πει πολλές φορές τα δεδομένα στη φορολογία εισοδήματος και φυσικών και νομικών προσώπων, δεν χρειάζεται να επανέλθω. Δεν είναι δυνατόν να επιβιώσουμε ως χώρα με αυτά τα δεδομένα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και με αυτές τις συμπεριφορές. Όποιος δεν το αντιλαμβάνεται αυτό, βλάπτει τον διπλανό του και τη χώρα. Είναι τόσο απλό, τόσο καθαρό, τόσο κρίσιμο.

Τώρα, έχω ακούσει πολλές φορές τη θεωρία της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που λέει ότι «εδώ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα γενετικό πρόβλημα από την αρχική εκδοχή του Μνημονίου του Μαΐου του 2010. Θα έπρεπε εξαρχής να έχουμε πάει σε μία μακρύτερη σε χρόνο και ηπιότερη δημοσιονομική προσαρμογή».

Αυτή είναι μία συζήτηση η οποία έχει μεταφυσικά χαρακτηριστικά, πρέπει να πω, διότι οι αποφάσεις, όχι μόνο του Μαΐου του 2010, αλλά και του Ιουνίου του 2011, και αυτές που θα λάβουμε τώρα και θα λαμβάνουμε ως την έξοδο από το πρόγραμμα το 2014, δεν είναι αποφάσεις μονομερείς. Είναι αποτέλεσμα μιας πολύ σκληρής διαπραγμάτευσης. Είναι αποτέλεσμα ενός συσχετισμού δυνάμεων σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο τον οποίον εμείς ως Ελλάδα σε έναν κάποιο βαθμό μπορούμε να επηρεάσουμε και προσπαθούμε αυτός ο βαθμός να είναι όσο γίνεται μεγαλύτερος, αλλά δεν μπορούμε εμείς να διαμορφώσουμε το τοπίο όπως θέλουμε.

Εάν επρόκειτο για ένα αυτοχρηματοδοτούμενο ελληνικό πρόγραμμα προσαρμογής, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε ελεύθερα όλες τις καλές και δημιουργικές ιδέες και να τις υιοθετήσουμε, αλλά δεν πρόκειται για ένα μονομερές αυτοχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα πολυετούς προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα χρηματοδοτούμενο με τεράστια ποσά από τους θεσμικούς μας εταίρους, δηλαδή από φορολογούμενους άλλων χωρών που ακόμη κι όταν δεν δίνουν ρευστό αναλαμβάνουν υποχρεώσεις και εγγυήσεις οι οποίες είναι δεδομένες και πολύ σημαντικές. Και βεβαίως πρόκειται για ένα πρόγραμμα που το αξιολογεί με τρόπο κακόπιστο και δρακόντειο η διεθνής αγορά, η οποία έχει στο στόχαστρο την Ευρώπη, την Ευρωζώνη, το ευρώ, τον σκληρό πυρήνα του ευρώ.

Άρα, αυτό είναι η γραμμή της ευθύνης, αυτό που λέμε εμείς, η γραμμή της γνώσης των διεθνών δεδομένων και της υπεύθυνης διαχείρισης της κρίσης, ενώ η άλλη γραμμή είναι μία γραμμή, η οποία θα μπορούσε να είχε νόημα υπό άλλες συνθήκες, δεν έχει όμως περιεχόμενο υπό συνθήκες κρίσης οι οποίες έχουν πανευρωπαϊκό και διεθνή χαρακτήρα.

Παρ’ όλα αυτά εμείς είμαστε πάντα ανοιχτοί στις καλές ιδέες και τις προτάσεις και γι' αυτό στη μακρά και πλήρη ενημέρωση που έκανα στον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης την περασμένη Τρίτη και στη διάρκεια της συζήτησης που είχαμε για όλα τα θέματα -για τις συζητήσεις με την Τρόικα, για τον τρόπο εφαρμογής των αποφάσεων της 21ης Ιουλίου, για το πώς εξελίσσεται η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο πρόγραμμα επιμήκυνσης του ελληνικού δημοσίου χρέους, για το ζήτημα των εγγυήσεων που ζητάει η Φιλανδία- είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε δεδομένα και κυρίως να πω στον κ. Σαμαρά ποιοι είναι οι αριθμοί, ποιες είναι οι δυσκολίες, ποιοι είναι οι χειρισμοί. Γιατί τώρα χρειάζεται και συστράτευση και υποστήριξη και υπομονή και πειθαρχία και ελπίδα και αισιοδοξία προκειμένου να βγούμε από το μάτι του κυκλώνα μέσα στο οποίο εδώ και τρία και τέσσερα πλέον χρόνια βρισκόμαστε.

Αυτό είναι, λοιπόν, το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε. Έτσι θα κινηθούμε. Τη Δευτέρα ο κ. Ζανιάς θα μετάσχει στη συνάντηση των εκπροσώπων των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, η οποία αυτή τη φορά δεν θα γίνει τηλεφωνικά αλλά θα γίνει μία συζήτηση με φυσική παρουσία στις Βρυξέλλες.

Φυσικά, είμαι κι εγώ σε επαφή με τον κ. Rehn, με τον κ. Juncker και με τους ομολόγους μου των κρατών μελών της Ευρωζώνης. Θα συναντηθούμε στην Πολωνία σε άτυπο ECOFIN και άτυπο Eurogroup στις 16 και 17 Σεπτεμβρίου. Ο Πρωθυπουργός είχε χθες την ευκαιρία στο Παρίσι, στο πλαίσιο της Διεθνούς Συνδιάσκεψης για τη Λιβύη να μιλήσει με ομολόγους του για τα θέματά μας. Θα είναι σε επαφή  μαζί τους. Εγώ ήμουν και είμαι σε συνεχή επαφή με τον Πρωθυπουργό για τα θέματα αυτά, σε συνεχή επαφή με όλους τους συναδέλφους μου οι οποίοι εμπλέκονται στην εφαρμογή όψεων του Μνημονίου και ιδίως στις διαρθρωτικές αλλαγές. Σήμερα κάναμε επισκόπηση τηλεφωνικά με τον Πρωθυπουργό που ταξιδεύει τώρα από το Παρίσι επιστρέφοντας στην Αθήνα.

Αυτή είναι η γραμμή, αυτή είναι η πραγματική εικόνα. Χθες το βράδυ δεν υπήρξε καμία διακοπή των διαπραγματεύσεων. Απλώς, μετά από ένα πολύ μικρό διάλειμμα, η συζήτηση συνεχίστηκε σε μικρότερη σύνθεση. Λόγω της σοβαρότητας των θεμάτων δεν είναι δυνατόν να είναι πολυμελείς οι αντιπροσωπείες, οι οποίες παρίστανται, και έληξε όπως ακριβώς είχε προγραμματιστεί, πολύ φιλικά, πολύ δημιουργικά, αλλά με σαφείς τις προτεραιότητες που έχουμε ως κυβέρνηση και ως χώρα και περιμένουμε ξανά την επανάληψη των συζητήσεων αυτών σε δέκα ημέρες και επί του σχεδίου του προϋπολογισμού του 2012.

Συγγνώμη που μακρηγόρησα αλλά νομίζω ήταν χρήσιμα όλα αυτά. redsq

Μπ. Παπαδημητρίου (ΣΚΑΪ): Ωραία τα είπατε, όπως συνήθως, πρακτικώς όμως αυτό που ζητείτε εσείς ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, είναι να μας δώσουν εκείνοι περισσότερα δανεικά. Έχετε κάποιο σχέδιο εσείς ως κυβέρνηση ή ο ίδιος προσωπικά σε περίπτωση που οι Ευρωπαίοι βαρεθούν τους εκβιασμούς της Ελλάδας και πουν όχι; Ευχαριστώ.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Κύριε Παπαδημητρίου, δεν ζητάμε καθόλου περισσότερα δανεικά. Δεν ζητήσαμε περισσότερα δανεικά καθόλου. Δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε είναι αποφασισμένο από τη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωζώνης στις 21 Ιουλίου. Τα πακέτα στήριξης της Ελλάδος από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα είναι δεδομένα. Υπάρχει η απόφαση για ένα νέο πακέτο ύψους 109 δισεκατομμυρίων, συμπεριλαμβανομένων των εγγυήσεων για την κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών, για την έκδοση των νέων ομολόγων στο πλαίσιο του PSI και υπάρχει και ένα σχέδιο για το PSI. Δεν ζητάμε τίποτε άλλο από αυτά. Δεν ζητάμε καμία περαιτέρω ενίσχυση.

Εμείς είμαστε δε, απολύτως δεσμευμένοι να κάνουμε όλα όσα πρέπει να κάνουμε στο διαρθρωτικό τομέα και στον τομέα των φορολογικών εσόδων, απλώς πρέπει να συμφωνήσουμε και φαντάζομαι ότι αυτό είναι αυτονόητο που λέω, ότι πρέπει να ανασχέσουμε την ύφεση.

Πρέπει από κοινού οι εταίροι μας και εμείς να μην επιτρέψουμε να έχουμε βαθύτερη ύφεση, διότι αν δεν βγούμε από την ύφεση και αν δεν έχουμε πρωτογενή πλεονάσματα και αν δεν έχουμε όσο γίνεται καλύτερο παρονομαστή στο κλάσμα χρέους προς ΑΕΠ, δηλαδή αν δεν αρχίσει να αυξάνεται το ΑΕΠ, δεν θα μπορέσουμε να εφαρμόσουμε τον μακροπρόθεσμο στόχο, ο οποίος είναι βεβαίως να απαλλαγούμε από τον δημοσιονομικό βραχνά μέσα στον οποίον έχουμε εγκλωβιστεί εμείς και άλλες χώρες της Ευρωζώνης.

Ν. Νότης (24h.gr/Αθήνα 984): Υπουργέ, μιλήσατε για νέα δεδομένα που φέρνει η αναθεώρηση της ύφεσης. Τα νέα δεδομένα αυτά έχουν να κάνουν και με το ύψος του ελλείμματος.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Αντίστροφα. Βεβαίως, ναι.

Ν. Νότης (24h.gr/Αθήνα 984): Η εκτίμηση η δική σας για το ύψος του ελλείμματος για το 2011 συμφωνεί με αυτή των ελεγκτών μας; Και πώς εκτιμάτε ότι θα αντιμετωπίσετε τα όποια νέα δεδομένα δημιουργηθούν; Εκεί δεν χρειάζονται νέες παρεμβάσεις πέρα από την εφαρμογή αυτών που έχετε ήδη αποφασίσει και ψηφίσει;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Η ροή είναι αντίστροφη. Η βαθύτερη ύφεση οδηγεί σε αυτόματη αναπροσαρμογή του δημοσιονομικού στόχου σε σχέση με το έλλειμμα. Αν υπάρχουν αποκλίσεις σε σχέση με τον αναπροσαρμοσμένο δημοσιονομικό στόχο, πρέπει να δούμε μέχρι ποιου σημείου μπορούμε να πετύχουμε τη σύγκλιση με το δημοσιονομικό στόχο και με ποιο τρόπο.

Μπορούμε να πετύχουμε τη σύγκλιση σε ένα σημαντικό βαθμό, μπορούμε να την πετύχουμε τη σύγκλιση αυτή μέσα από την εφαρμογή των ήδη ισχυόντων και ψηφισμένων μέτρων. Μπορούμε να την πετύχουμε μέσα από την κινητοποίηση του μηχανισμού του πολιτικού και διοικητικού σε σχέση με τις διαρθρωτικές αλλαγές. Δεν πρέπει να κάνουμε τίποτα, το οποίο αντί να ανακόπτει την ύφεση, τη βαθαίνει. Αυτό είναι το πεδίο της συζήτησης.

Ελ. Κωσταρέλου (Ελευθεροτυπία): Είπατε κάποια στιγμή ότι η εργασιακή εφεδρεία θα επεκταθεί και στη γενική κυβέρνηση, στις παρυφές του στενού δημόσιου τομέα. Θα μπορούσατε λίγο να μας το αναλύσετε αυτό; Μιλάμε δηλαδή για τους εργαζόμενους στα Υπουργεία; Η κατάργηση Διευθύνσεων οδηγεί σε εργασιακή εφεδρεία;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Μιλάμε, είπα, για τη γενική κυβέρνηση. Μιλάμε κυρίως για δημόσιες επιχειρήσεις και Οργανισμούς. Μπορεί να μιλάμε για κρατικά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. Μπορεί να μιλάμε ακόμη και για μικρά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τα οποία είναι έξω από τον πυρήνα της κεντρικής Διοίκησης. Δεν μιλάμε μόνον για τους ονοματισμένους φορείς οι οποίοι συγχωνεύονται, συρρικνώνονται ή καταργούνται. 

Διότι δεν είναι δυνατόν να ανέχεται κανείς να υπάρχουν εργαζόμενοι, οι οποίοι δεν καλύπτουν πραγματικές ανάγκες σε φορείς οι οποίοι διατηρούνται γιατί πρέπει να διατηρηθούν και από την άλλη μεριά να στέλνονται στην εργασιακή εφεδρεία πάρα πολύ χρήσιμοι και καταρτισμένοι και έμπειροι εργαζόμενοι φορέων που καταργούνται, αλλά είναι χρήσιμοι για άλλους φορείς.

Άρα, πρέπει να φτάσουμε σε μια δεξαμενή εργασιακής εφεδρείας εκεί όπου κάνουμε πραγματική οικονομία και πραγματική περικοπή, εκεί όπου εντοπίζουμε προσωπικό που δεν καλύπτει πραγματικές ανάγκες και αυτό το κάνουμε ήδη.

Έχουν ήδη φύγει προ ημερών σχετικές εγκύκλιοι από το Υπουργείο Οικονομικών, από την Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών και από μένα, προκειμένου αυτός ο έλεγχος να ολοκληρωθεί από όλα τα Υπουργεία πάρα πολύ σύντομα και να φτιάξουμε αυτή τη δεξαμενή της εργασιακής εφεδρείας που είναι εκλογίκευση της δημόσιας δαπάνης και της λειτουργίας του κράτους.

Ε. Χρυσολωρά (Τα Νέα): Κύριε Υπουργέ, σας ζητήθηκαν πρόσθετα μέτρα χθες από την τρόικα, τα οποία αρνηθήκατε να πάρετε ή δεν δεχθήκατε; Και μια δεύτερη ερώτηση: Η χθεσινή διακοπή και η επανάληψη της μετά από δέκα μέρες, όπως είπατε, οδηγεί σε καθυστέρηση σε εκταμίευση της δόσης; Και αν κάτι τέτοιο συμβαίνει, θα υπάρξει πρόβλημα με τη χρηματοδότηση των δανειακών αναγκών του Δημοσίου και των αναγκών του Δημοσίου γενικότερα;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Κατ' αρχάς επαναλαμβάνω ότι δεν υπήρξε καμιά αλλαγή στο πρόγραμμα. Είχαμε από την αρχή της εβδομάδος συμφωνήσει ότι θα κλείσουμε έναν κύκλο μέχρι την Πέμπτη το βράδυ και θα κάνουμε έναν δεύτερο σε δέκα μέρες και για το σχέδιο προϋπολογισμού του 2012. Υπό την έννοια αυτή δεν υπήρξε καμία αλλαγή, δεν υπήρξε κάποιο έκτακτο γεγονός.

Τώρα, αν προσεγγίζει κανείς τα θέματα αυτά ευθύγραμμα και μονοδιάστατα, μόνο σε σχέση δηλαδή με το δημοσιονομικό έλλειμμα και δεν λαμβάνει υπόψη του την καρδιά του ζητήματος που είναι  η ύφεση, μπορεί να συζητήσει πολλά πράγματα γύρω από το δημοσιονομικό στόχο και τα μέτρα.

Εμείς δεν θέλουμε να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Εμείς θέλουμε να κάνουμε μια συζήτηση η οποία προστατεύει τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του Έλληνα πολίτη και εμφανίζει τη χώρα συνεπή στις υποχρεώσεις της, να αγωνίζεται για μεγαλύτερη εθνική ανταγωνιστικότητα, για μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Άρα, στόχος μας δεν είναι να διαφωνήσουμε, στόχος μας είναι να συμφωνήσουμε πάνω στο πραγματικό συμφέρον της Ελλάδας και της Ευρωζώνης.

Ε. Χρυσολωρά (Τα Νέα): Για τη δόση;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Η δόση είναι η αφετηρία όλης της συζήτησης. Οι θεσμικοί μας εταίροι γνωρίζουν καλύτερα από εμάς ή πάντως εξίσου καλά με εμάς, ποια είναι τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού Δημοσίου, ποιες είναι οι δανειακές ανάγκες. Γιατί επί τη βάση των δανειακών αναγκών έχει οργανωθεί η απόφαση της 21ης Ιουλίου και για τη συμμετοχή του Δημόσιου και για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.

Άλλωστε, μη ξεχνάτε ότι το λεγόμενο PSI, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, είναι μια προσπάθεια σημαντικής αποκλιμάκωσης των δανειακών αναγκών. Όλα λοιπόν γίνονται ενόψει των γνωστών σε όλους μας, δηλαδή και σ’ εκείνους και σ’ εμάς ταμειακών διαθεσίμων και των γνωστών δανειακών αναγκών και δεν τίθεται σε αμφιβολία ότι όλα θα είναι καλυμμένα κα όλα εξυπηρετημένα.

Τι δεν θέλουμε εμείς; Εμείς δεν θέλουμε να πάρουμε περισσότερα λεφτά από όσα πρέπει, εάν δεν τα έχουμε πραγματικά ανάγκη, πριν αρχίσουν να ισχύουν τα νέα επιτόκια.

Μ. Χριστοδούλου (Ισοτιμία): Ήθελα να ρωτήσω, πού βλέπετε φέτος εσείς να κλείνει το έλλειμμα; Προσεγγίζουμε το στόχο του 7,6% ή κλείνουμε περισσότερο στο στόχο της τρόικας;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Ο στόχος αριθμητικά αναπροσαρμόζεται αυτομάτως ως στόχος. Άλλο είναι η αναπροσαρμογή του στόχου και άλλο πιθανές αποκλίσεις. Ο στόχος λοιπόν λόγω υφέσεως αναπροσαρμόζεται από μόνος του.

Μ. Χριστοδούλου (Ισοτιμία): Ναι. Δηλαδή πόσο πάει, 8%;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Αυτό θα το δούμε στις 14-15 του μηνός.

Μ. Χριστοδούλου (Ισοτιμία): Κάποιο ύψος της εκτίμησης;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Μπορείτε να υπολογίσετε και μόνοι σας, με βάση τις γνώσεις που έχετε από το ποια είναι η σχέση ύφεσης και ελλείμματος. Δεν χρειάζεται να πω κάτι εγώ.

ΣΤ. Μονεμβασιώτης (Alpha TV): Κύριε Υπουργέ, θέλω να επιστρέψω λίγο στο προηγούμενο ερώτημα που σας έθεσε η συνάδελφος μου, η κα. Χρυσολωρά. Από την απάντησή σας καταλαβαίνω ότι το θέμα για την έκτη δόση θα έχει ολοκληρωθεί όταν θα επιστρέψει η ηγεσία της τρόικας μετά από δέκα ημέρες και θα καταλήξετε στις συνομιλίες που έχετε.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Κύριε Μονεμβασιώτη, το θέμα της έκτης δόσης θα έχει ολοκληρωθεί όταν πρέπει. Θα έχει ολοκληρωθεί έτσι ώστε να καλύπτονται οι δανειακές ανάγκες της χώρας, τη στιγμή που πρέπει και όπως πρέπει. Με τον καλύτερο και φτηνότερο τρόπο. 

ΣΤ. Μονεμβασιώτης (Alpha TV): Και επιτρέψτε μου να συμπληρώσω το ερώτημα μου. Από την απάντηση που δώσατε στο ερώτημα για το εάν σας ζητήθηκαν επιπλέον μέτρα στο κομμάτι του Δημοσίου, καταλαβαίνω ότι σας ζητήθηκαν, απλά η δική σας γραμμή είναι αυτή που μας παρουσιάσατε.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Συζητάμε διάφορες ιδέες. Δεν υπαγορεύει κανείς σε κάποιον άλλον ο οποίος κρατάει σημειώσεις. Συζητήθηκαν διάφορες ιδέες. Αυτό που εμείς θέλουμε να προτάσσεται στη συζήτηση είναι η συνολική εκτίμηση του προγράμματος και το μακροοικονομικό πλαίσιο αναφοράς του. Αυτό που αφορά στο ΑΕΠ, αυτό που αφορά τις προοπτικές ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας.

Κ. Τσαχάκης (Έθνος): Πέρα από το ποσοστό του ελλείμματος, το έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ, υπάρχει και ο ποσοτικός στόχος στο Μνημόνιο. Τα 17 δισ. ευρώ για φέτος, ο ποσοτικός στόχος, αυτός με τα ισχύοντα σήμερα είναι εφικτός; Ευχαριστώ.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, οι ποσοτικοί στόχοι είναι κι αυτοί αντικείμενο φυσικά της εκτίμησης που κάνουμε. Και αν εφαρμόσουμε -που αυτός είναι ο στόχος μας- πλήρως και αποτελεσματικώς τα ψηφισμένα μέτρα, θα είμαστε πάρα πολύ κοντά σ’ αυτούς. Αυτό δεν είναι ζήτημα νέων μέτρων, είναι ζήτημα εφαρμογής των ψηφισμένων μέτρων, από τα οποία ποτέ εμείς δεν είπαμε ότι θέλουμε να αποκλίνουμε. Εμείς θέλουμε τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση των ψηφισθέντων από τη Βουλή των Ελλήνων μέτρων.

Σ. Δήμτσα (Mega): Υπουργέ, σε περίπτωση που δεν αποδώσουν τα ψηφισθέντα μέτρα και η τρόικα επιμείνει στον αρχικό στόχο που έχει τεθεί, τι πρόκειται να κάνει η κυβέρνηση; Κόκκινες γραμμές υπάρχουν;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Μη βιάζεστε. Δεν κάνουμε μια προσέγγιση η οποία είναι ρητορική. Άλλοι στη χώρα αυτή συνηθίζουν τις ρητορείες. Εμείς δεν θέλουμε να κάνουμε στα λόγια τον σκληρό. Εμείς εφαρμόζουμε μια πολιτική και διαπραγματευόμαστε με ένα πολύ συγκεκριμένο, υπεύθυνο και αποτελεσματικό τρόπο, αντιλαμβανόμενοι την ανάγκη πλήρους συνεργασίας με τους εταίρους μας, αλλά για το καλό της Ελλάδας και της Ευρωζώνης. Για το καλό της Ελλάδας και της Ευρωζώνης.

Λ. Χαβέλας (newsit.gr): Κύριε Υπουργέ, είπατε ότι δεν έχει τεθεί θέμα νέων εισπρακτικών μέτρων. Η τρόικα έχει θέσει θέμα άμεσων απολύσεων στο δημόσιο; Και αν ναι, με ποιο τρόπο και σε τι μέγεθος.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Ποτέ δεν υπήρξε θέμα άμεσων απολύσεων. Υπάρχει στο Μνημόνιο το ζήτημα της εργασιακής εφεδρείας, αυτό το οποίο σας είπα προηγουμένως.

Ξέρετε, είναι πάρα πολύ βλαπτικό για την κοινή γνώμη, για τη δημόσια συζήτηση για τις ψυχικές αντοχές του Έλληνα πολίτη το να ανακυκλώνουμε συνεχώς απειλητικού χαρακτήρα «μετρολογίες». Είναι άλλο πράγμα η υπεύθυνη πολιτική και άλλο η συνεχής ανακυκλούμενη «μετρολογία». Εδώ ο κόσμος δεν ξέρει πια τι είναι αυτό το οποίο ισχύει και τι είναι αυτό, το οποίο έχει απλώς δημοσιογραφικά συζητηθεί. Και διαπιστώνει πάντα με έκπληξη, όταν κάνει ένα ψύχραιμο απολογισμό ότι αυτά που του συμβαίνουν, είναι λιγότερα από αυτά που έχει ακούσει ότι του συμβαίνουν και βιώνει μια αντίφαση. Βιώνει μια επικοινωνιακή πραγματικότητα και μια πραγματική πραγματικότητα. Πρέπει στη χώρα αυτή να απαλύνουμε την αγωνία, τον πόνο και τον κόπο των ανθρώπων και όχι να τους δημιουργούμε επιπλέον επιβάρυνση και φοβίες.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Χτες είχαμε μια εξέλιξη στο θέμα του Γραφείου για τον Προϋπολογισμό της Βουλής. Υπήρξε η παραίτηση της κας Μπαλφούσια, υπήρχε μια δική σας οξύτατη δήλωση και θα ήθελα να ρωτήσω: Η έκθεση την οποία έβγαλε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δεν έλεγε κάτι καινούργιο. Δεκάδες οίκοι αξιολόγησης και οργανισμοί έχουν καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα, ότι όταν έχεις μια οικονομική κρίση στην Ελλάδα επί τρία χρόνια που φτάνει σχεδόν το 14-15% μείωση δηλαδή του ΑΕΠ, το να βγάζεις την εκτίμηση ότι το χρέος δεν είναι διαχειρίσιμο, δεν είναι κάτι το φοβερό και τρομερό. Είχαμε την παρέμβαση αυτή. Η αντίδραση από πλευράς δικής σας για το συγκεκριμένο θέμα ποια είναι.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Λοιπόν θα σας εξηγήσω πόσο απλά είναι τα πράγματα. Όταν ο Έλληνας πολίτης διαβάζει στις εφημερίδες ή βλέπει στην τηλεόραση ότι ένας οίκος αξιολόγησης λέει αρνητικά πράγματα για την ελληνική οικονομία και αποκομίζει την αίσθηση ότι αυτό είναι άδικο και βλαπτικό για την οικονομία, υπάρχει η αξίωση η Κυβέρνηση να αντιδράσει και να απαντήσει στους οίκους αξιολόγησης. Και εκδίδει το Υπουργείο Οικονομικών ανακοινώσεις για τις εκθέσεις και τις αξιολογήσεις των οίκων αξιολόγησης.

Όταν ένας διεθνής οργανισμός πρόκειται να δημοσιοποιήσει μια έκθεση -δηλαδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ΟΟΣΑ, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο- διασταυρώνει τα στοιχεία και τις διατυπώσεις με την ενδιαφερόμενη Κυβέρνηση. Ποτέ δεν ενεργεί μονομερώς.

Όταν θέλει να εκφραστεί ένας έμπειρος οργανισμός, όπως η Τράπεζα της Ελλάδος, σε σχέση με την κατάσταση και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, ακολουθεί την ίδια μέθοδο. Όταν διατυπώνει τη γνώμη της για τα νομοσχέδια η επιστημονική επιτροπή της Βουλής, τη διατυπώνει με ένα τρόπο. Αυτό είπα στην ανακοίνωσή μου.

Δεν είναι δυνατό σε απόλυτη και μετωπική αντίθεση με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με την Ευρωζώνη, με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και με το παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα που συμμετείχαν στις αποφάσεις της 21ης Ιουλίου και στηρίζουν και εφαρμόζουν τις αποφάσεις αυτές, επειδή το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι και μπορεί να καταστεί πιο βιώσιμο, να υπάρχει σε ένα έγγραφο με τον τίτλο «Βουλή των Ελλήνων» μια διατύπωση που λέει ότι «η δυναμική του ελληνικού δημοσίου χρέους είναι ανεξέλεγκτη». Η δυναμική μάλιστα του δημοσίου χρέους! Η οποία επηρεάζεται δραστικά και στον πυρήνα της από τις αποφάσεις της 21ης Ιουλίου που βασίζονται συνολικά και για το διεθνή δημόσιο και για το διεθνή ιδιωτικό τομέα, σε μια τελείως διαφορετική εκτίμηση. Αυτό λοιπόν είναι ανεξήγητο κατά τη γνώμη μου.

Όπως με καλείτε εσείς να σχολιάσω ως Υπουργός Οικονομικών εκθέσεις διεθνών οργανισμών, εκθέσεις της Τράπεζας της Ελλάδος και κυρίως εκθέσεις οίκων αξιολόγησης που επηρεάζουν την αγορά, έτσι είχα υποχρέωση να πω ποια είναι η γνώμη μου για την εγκυρότητα αυτών που λέχθηκαν στην έκθεση. Από εκεί και πέρα ο καθένας οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του, ιδίως όταν ομιλεί στο όνομα ενός θεσμού.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Δηλαδή το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής είναι ελεγχόμενο κ. Υπουργέ;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Δεν είναι καθόλου ελεγχόμενο. Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής είπε ό,τι ήθελε να πει.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Πρέπει να βγάζει εκθέσεις που συμφωνούν με τις απόψεις του Υπουργείου;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Πρέπει να βγάζει εκθέσεις οι οποίες είναι τεκμηριωμένες και υπεύθυνες. Και το ίδιο ισχύει για όλους. Για τους οίκους αξιολόγησης, για τους διεθνείς οργανισμούς, για τους πάντες. Την ίδια αξίωση που έχουμε από τους ξένους, έχουμε και από τους Έλληνες. Τόσο απλά. Διότι εδώ δεν εκφράζεται κάποιος για να πει την άποψή του με ένα άρθρο, που κι εκεί υπάρχουν αξιώσεις διεξαγωγής είτε μιας ακαδημαϊκής, είτε μιας δημοσιογραφικής συζήτησης. Και εκεί υπάρχουν πρωτόκολλα με τα οποία εκφράζεσαι και ενεργείς. Διότι αλλιώς δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε στον τόπο αυτό. Ο καθένας έχει την ευθύνη του στο επίπεδό του.

Η Κυβέρνηση είπε αυτό που είχε να πει επί της ουσίας. Από εκεί και πέρα τα θεσμικά θέματα είναι θέματα της Βουλής. Τόσο απλά.

Μ. Σταυρουλάκης (ΝΕΤ): Γίνονται πολλά σενάρια για το θέμα της ύφεσης, όπως είπατε κι εσείς, και οφείλονται στις διεθνείς εξελίξεις. Plan B υπάρχει αυτή τη στιγμή σε περίπτωση που έχουμε εκτροχιασμό της παγκόσμιας ύφεσης της οικονομίας;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Αν έχει η παγκόσμια οικονομία Plan B, ή αν εμείς μπορούμε να…

Μ. Σταυρουλάκης (ΝΕΤ): Εμείς.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Εμείς είμαστε στο πλαίσιο της Ευρωζώνης, μια χώρα που κάνει και θα κάνει το καλύτερο δυνατό για να προστατέψει τον εαυτό της και το περιβάλλον της. Ξέρετε η συζήτηση για Plan B - Plan C και τα λοιπά, μπορεί να είναι μια συζήτηση η οποία δημιουργεί μια αίσθηση, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Η. Σιακαντάρης (ΣΚΑΪ): Κατ' αρχάς θα ήθελα να επιμείνω να μας δώσετε μια υπεύθυνη εκτίμηση σε αυτή τη φάση για το έλλειμμα. Γιατί θα λέγατε ότι υπάρχει η δημοσιογραφική συζήτηση και θα είχατε και δίκιο, δηλαδή το να έχουμε την εκτίμηση αυτή τη στιγμή του Υπουργείου που διαμορφώνεται  με βάση την ύφεση, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο και νομίζω ότι θα βοηθούσε.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Σας έδωσα το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε. Όσο αναγκαίο είναι να υπάρχει μια συγκεκριμένη εκτίμηση, άλλο τόσο χρήσιμο είναι να υπάρχει στη φάση αυτή, ένα πλαίσιο εκτιμήσεων επί των οποίων συζητούμε. Έχουμε μπροστά μας τέσσερις μήνες που είναι για κάθε οικονομία, οι σημαντικότεροι οικονομικά μήνες του έτους.

Η. Σιακαντάρης (ΣΚΑΪ): Θα συμφωνήσω, αλλά θα επιμείνω ότι μια συγκεκριμένη εκτίμηση θα βοηθούσε σε αυτή τη φάση και εμάς κ. Υπουργέ.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Μπορεί να βοηθούσε εσάς, αλλά δεν θα βοηθούσε τη χώρα, ξέρετε στη διαχείριση των καταστάσεων που κάνουμε.

Η. Σιακαντάρης (ΣΚΑΪ): Η ερώτησή μου λοιπόν είναι η εξής: μέχρι στιγμής έχουμε συγκεκριμένες αστοχίες και συγκεκριμένες αποκλίσεις από στόχους και όχι μόνο λόγω ύφεσης, αλλά και σε ποιοτικά στοιχεία και στις διαρθρωτικές αλλαγές που θα έπρεπε να γίνουν με βάση τα χρονοδιαγράμματα που έχει ήδη υπογράφει η ελληνική Κυβέρνηση.

Έχετε πει μάλιστα ότι «ο βασικός στόχος είναι να εκφράσουμε και να δείξουμε μια αίσθηση υπευθυνότητας ενός υπεύθυνου κράτους». Πιστεύετε ότι βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση η δικαιολογία -σε πολλά ή σε λίγα εισαγωγικά- ότι για όλα φταίει η ύφεση σε αυτή τη φάση;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όχι δεν υπάρχει αυτή η δικαιολογία, δεν ισχύει αυτή η δικαιολογία. Δεν ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι για όλα φταίει η ύφεση. Όχι. Έχουμε θέματα τα οποία ανήκουν στο πεδίο της δικής μας ευθύνης, στο πεδίο της ευθύνης της Κυβέρνησης, του πολιτικού συστήματος, του κράτους, της Δημόσιας Διοίκησης, της κοινωνίας της αγοράς.

Η. Σιακαντάρης (ΣΚΑΪ): …Αυτά ανήκουν στα πρόσθετα μέτρα ή όχι;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όχι. Ανήκουν στα ψηφισμένα μέτρα τα οποία δεν έχουμε εφαρμόσει και πρέπει να σηκώσουμε ψηλά τη σημαία της πλήρους εφαρμογής των μέτρων αυτών και ιδίως των διαρθρωτικών. Δεν οφείλονται όλα στην ύφεση και γι' αυτό ξεκινάμε από την αρχή που λέει ότι έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε αυτές τις πρωτοβουλίες, οι οποίες θα βοηθήσουν πάρα πολύ την ανταγωνιστικότητα και όχι μόνο θα ανακόψουν την ύφεση, αλλά θα αλλάξουν και το δημόσιο κλίμα.

Σπ. Δημητρέλης (Δημοκρατία/capital.gr): Κύριε Υπουργέ θέλω να επανέλθω λίγο στο θέμα της εφεδρείας, διότι από όσα μας έχετε πει καταλαβαίνω ότι κάνει λίγο τη διαφορά σε σχέση με την προηγούμενη ενημέρωση που έχουμε, ότι επέρχεται μια διεύρυνση του μέτρου όσον αφορά στη γενική κυβέρνηση και στις παρυφές όπως μας λέτε …

redsq Ευ. Βενιζέλος: Επέρχεται μια διεύρυνση της δεξαμενής του μέτρου.

Σπ. Δημητρέλης (Δημοκρατία/capital.gr): Της δεξαμενής του μέτρου, μάλιστα. Επειδή Υπουργέ έχετε περάσει τον Εφαρμοστικό ΙΙ, όπως τον είπαμε εμείς δημοσιογραφικά και προβλέπει τρεις ή τέσσερις Οργανισμούς μπορεί και λιγότεροι στους οποίους τοποθετούνται οι εργαζόμενοι στην εφεδρεία, θα φέρετε καινούργια νομοθετική πρωτοβουλία για την εφεδρεία, με συγκεκριμένους Οργανισμούς; Πως ακριβώς θα γίνει αυτό; Ένα.

Θα θέλαμε μια επίσημη κυβερνητική απάντηση για το πού καταλήγει η εφεδρεία. Διότι βγαίνει ο ένας Υπουργός και λέει «απομακρύνονται», ο άλλος λέει «συνεχίζουν να μισθοδοτούνται», ο άλλος λέει… το νομοσχέδιο γράφει σταματάει -αν θυμάμαι- μισθοδοσία. Απολύονται; Παραμένουν; Πείτε μας κ. Υπουργέ τι θα γίνει με αυτούς.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Η εργασιακή εφεδρεία περιγράφεται αναλυτικά στον πρώτο εφαρμοστικό νόμο. Ό,τι λέει ο νόμος λοιπόν ισχύει, δεν θα αλλάξει αυτό. Ως προς τη δεξαμενή έχει ψηφιστεί στο δεύτερο εφαρμοστικό νόμο μια διάταξη που επιτρέπει με κοινή Υπουργική Απόφαση να τεθούν υπό αναδιάρθρωση όλοι οι φορείς. Όποιος φορέας κρίνεται αναγκαίο να αναδιαρθρωθεί, μπορεί να αναδιαρθρωθεί. Άρα υπάρχει η νομική βάση. Αν χρειαστεί να ρυθμίσουμε και κάποιο άλλο θέμα, θα το ρυθμίσουμε.

Σπ. Δημητρέλης (Δημοκρατία/capital.gr): (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

redsq Ευ. Βενιζέλος: Αυτό εξαρτάται από την καταγραφή των πλεοναζουσών περιπτώσεων, την οποία ακριβώς κάνουμε τώρα με την Ειδική Γραμματεία των ΔΕΚΟ για την οποία σας μίλησα προηγουμένως.

Α. Παπαστάθης (Το Βήμα): Η ερώτησή μου είναι η εξής: αν το πολιτικό πλαίσιο αυτή τη στιγμή θεωρείτε ότι σας καλύπτει για τη διαπραγμάτευση με την τρόικα και αν έχετε την εντύπωση όταν συζητάτε μαζί τους, ότι δεν είστε αρκετά ισχυρός ούτε για να τους επισημάνετε δικές τους αστοχίες και αν έχετε την εντύπωση ότι πάντοτε αυτός που κρατάει το πορτοφόλιο, έχει και δίκιο απαραιτήτως.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Όχι δεν γίνεται σε αυτή τη βάση η συζήτηση. Η συζήτηση γίνεται σε μια πολιτισμένη και ορθολογική βάση. Δεν είναι μια συζήτηση μεταξύ αντιπάλων, είναι μια συζήτηση μεταξύ εταίρων που υπηρετούν τον ίδιο σκοπό και εν πάση περιπτώσει το πορτοφόλιο όπως λέτε, το κρατούν οι λαοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι λαοί της Ευρωζώνης οι φορολογούμενοι της Ευρωζώνης.

Και ως εκ τούτου, κρατώ τη θετική όψη της ερώτησής σας, χρειαζόμαστε εθνική συσπείρωση γιατί χρειαζόμαστε όσο γίνεται μεγαλύτερη ισχύ σε αυτά που λέμε και την ισχύ σε αυτά που λέμε την αποκτούμε όταν μας την προσφέρει η στήριξη της κοινωνίας και η στήριξη και των πολιτικών δυνάμεων. Γι' αυτό οι πολιτικές δυνάμεις μπορούν και πρέπει να βοηθήσουν πάρα πολύ αυτή την προσπάθεια που κάνουμε ως χώρα, μέσα από τη στάση τους: τη δημιουργική και υπεύθυνη στάση τους.

Δ. Μαυρομάτη (Κέρδος): Κύριε Υπουργέ θα ήθελα να ρωτήσω ποια είναι η πορεία του PSI γιατί μπαίνουμε στην τελευταία εβδομάδα και αν θα μπορούσατε να μας αποσαφηνίσετε, διότι έχει δημιουργηθεί μια σύγχυση με βάση την επιστολή που έχετε στείλει, αν το PSI θα ισχύσει, θα λειτουργήσει στην περίπτωση που δεν συγκεντρωθεί το 90%.  Ευχαριστώ.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Αυτό που έχει γίνει σε σχέση με το PSI όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, είναι ότι έχει σταλεί η διερευνητική επιστολή, το LOI, την οποία υπογράφω εγώ. Την υπογράφω, σε εκτέλεση της απόφασης της Ευρωζώνης. Το LOI έχει καταρτιστεί από το Eurogroup, δεν είναι μια μονομερής ελληνική πρωτοβουλία. Και περιμένουμε τώρα τις απαντήσεις 57 Υπουργών από 57 διαφορετικές χώρες, οι οποίοι διερευνούν τα τραπεζικά τους συστήματα και τα ασφαλιστικά τους συστήματα προκειμένου να δούμε πόσα ομόλογα καταγράφονται ως υποψήφια για συμμετοχή στο PSI. Άρα, θα πάρουμε τις πρώτες απαντήσεις μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου, μετά θα γίνει η διαλογή και η ειδικότερη διαπραγμάτευση και αυτή η διαδικασία θα ολοκληρωθεί στις αρχές Οκτωβρίου, όπως έχουμε πει.

Ως προς το δεύτερο ερώτημά σας, η απάντηση είναι ότι ναι, προφανώς αυτό έχει συζητηθεί κατά κόρον στο Eurogroup, το οποίο και συμφώνησε σε αυτή την ρήτρα ότι αν δεν συγκεντρωθεί το 90% η Ελλάδα με τους θεσμικούς της εταίρους θα αποφασίσει πώς θα χειριστεί το θέμα. Θα ήταν κολοσσιαίο λάθος να πούμε ότι όποιο επίπεδο συμμετοχής και να έχουμε από τον ιδιωτικό τομέα θα το αποδεχτούμε. Αυτό είναι θεμελιώδες.

Υπάρχει, βεβαίως, μια εφημερίδα στην Ελλάδα, η οποία πριν από μερικές μέρες θεώρησε ότι αυτό είναι φοβερό λάθος του διερευνητικού γράμματος, δηλαδή το θεωρούσε φοβερό λάθος της Κυβέρνησης. Δεν ήξερε ότι αυτά είναι αποφάσεις του Eurogroup, μη αντιλαμβανόμενη προφανώς πόσο βλαπτική αλλά και πόσο εσφαλμένη από πλευράς λογικής, είναι αυτή της η προσέγγιση. Διότι, όλη η ουσία είναι να προσπαθήσουμε να έχουμε τη συμμετοχή που έχει προβλεφθεί, δηλαδή 90%. Γι' αυτό κρατάμε τη δυνατότητα εμείς ως δημόσιος τομέας να αποφασίσουμε. Γιατί αν δεν καλυφθεί το 90% ποιος θα καλύψει τη διαφορά του προγράμματος;

Δημοσιογράφος: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) …τα ασφαλιστικά ταμεία;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Απολύτως. Χτες έγινε μια συγκέντρωση όλων των Διοικητικών Συμβουλίων των ασφαλιστικών ταμείων με πρωτοβουλία του κ. Κουτρουμάνη του Υπουργού Εργασίας. Ο Γενικός Διευθυντής του ΟΔΔΗΧ ο κ. Χριστοδούλου που χειρίζεται τα ζητήματα αυτά τους ενημέρωσε διεξοδικά. Εδώ πρόκειται για μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για τα χαρτοφυλάκια των ελληνικών ασφαλιστικών Ταμείων.

Δημοσιογράφος: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)

redsq Ευ. Βενιζέλος: Μα, προφανώς γίνεται κάποια παρεξήγηση. Κάποιοι θεωρούν ότι τα ασφαλιστικά ταμεία είναι τράπεζες. Εδώ υπάρχει μια ρύθμιση στην απόφαση της 21ης Ιουλίου, σε σχέση με τις ζημίες που θα γράψουν λογιστικά οι τράπεζες λόγω της συμμετοχής τους στη διαδικασία του PSI και έχει συμφωνηθεί αυτή να είναι στο επίπεδο του 21% για τις τράπεζες που εγγράφουν ζημίες στα βιβλία τους ως κερδοσκοπικοί χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί.

Τα ταμεία έχουν ένα χαρτοφυλάκιο. Αυτή τη στιγμή το χαρτοφυλάκιό τους έχει μια εμπορική αξία άλφα. Μειωμένη, σε σχέση με την ονομαστική τιμή. Η ονομαστική τιμή είναι 100, ξέρουμε ποια είναι αυτή τη στιγμή η εμπορική αξία των ομολόγων στη δευτερογενή αγορά.

Αυτά, λοιπόν, τα ομόλογα που έχουν τα ασφαλιστικά ταμεία στα χαρτοφυλάκιά τους με μειωμένη αγοραία τιμή στη δευτερογενή αγορά, τα αντικαθιστούν με άλλα, νέα, στο άρτιο δηλαδή πάλι με 100 ονομαστική τιμή, τα οποία έχουν πολύ μεγαλύτερη αξία στην αγορά, διότι είναι εγγυημένα από το EFSF. Άρα, πρόκειται για μια σημαντικότατη και άμεση βελτίωση των χαρτοφυλακίων των ελληνικών ασφαλιστικών ταμείων. Σημαντικότατη βελτίωση.

Ο. Εμμανουηλίδης (ΑΠΕ): Κύριε Υπουργέ, είπατε ότι το θέμα της έκτης δόσης θα έχει ολοκληρωθεί όταν πρέπει με τον καλύτερο και φτηνότερο τρόπο. Με τον φτηνότερο τρόπο εννοείτε ότι μπορεί η έκτη δόση τελικά να αποτελέσει την πρώτη δόση του νέου σχήματος και να είναι με το πολύ χαμηλότερο επιτόκιο;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Εμείς έχουμε ζητήσει όπως ξέρετε το σύνολο του πρώτου δανείου κάποια στιγμή να υπαχθεί στους όρους του νέου προγράμματος και βεβαίως επειδή αυτή τη στιγμή υπάρχει το φαινόμενο των κυμαινόμενων επιτοκίων, είναι άλλο αυτό ως προσέγγιση συγκυριακή και άλλο μια μακροχρόνια προσέγγιση.

Εμείς θέλουμε να κάνουμε τις καλύτερες επιλογές μακροχρονίως. Μπορεί συγκυριακά να μην υπάρχουν σημαντικά προβλήματα ή σημαντικές διαφορές, αλλά θέλουμε να τα βλέπουμε όλα αυτά σε μια προοπτική.

Δημοσιογράφος: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) …θα γίνουν εκλογές;

redsq Ευ. Βενιζέλος: Να σας απαντήσω και σε αυτό. Σας απαντώ λοιπόν ότι τίποτε δεν θα ήταν πιο βλαπτικό και υπονομευτικό για τη χώρα και τη σκληρή οικονομική διαπραγμάτευση που κάνει σε παγκόσμιο επίπεδο, από το να προκαλέσουμε τώρα οποιουδήποτε είδους πολιτική αστάθεια ή αβεβαιότητα.

Η πολιτική σταθερότητα είναι ένα από τα ελάχιστα ενεργά πλεονεκτήματα που έχει η χώρα. Ευχαριστώ πολύ. redsq

Tags: Η Εξέλιξη της ΚρίσηςΣυνεντεύξεις Τύπου