Αθήνα, 26 Απριλίου 2012

 Συνάντηση Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, με νέους επιχειρηματίες

left-red-arrowΚαλημέρα σας. Θέλω να σας ευχαριστήσω για την αποδοχή της πρόσκλησής μας και για την παρουσία σας εδώ, στα κεντρικά γραφεία του ΠΑΣΟΚ, στην οδό Ιπποκράτους. Προσπαθήσαμε να διαμορφώσουμε το χώρο με όσο γίνεται πιο φιλόξενο τρόπο.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά την Υπουργό Ανάπτυξης, την Άννα Διαμαντοπούλου, που είχε την πρωτοβουλία για την πραγματοποίηση αυτής της συνάντησης και συντόνισε την Ομάδα Εργασίας  του ΠΑΣΟΚ που έχει διαμορφώσει το πλαίσιο της πολιτικής μας για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, σε συνεργασία φυσικά και με άλλους Υπουργούς και με άλλα στελέχη του κινήματος, που ασχολούνται ευρύτερα με το χώρο αυτό.

Βασική μας επιδίωξη είναι να αναδείξουμε την αξία της επιχειρηματικότητας. Και να την αναδείξουμε στο πρόσωπό σας, δηλαδή στο πρόσωπο νέων ή και κάπως πιο ώριμων, αλλά πάντως πάντα δυναμικών και καινοτόμων επιχειρηματιών. Η έννοια της επιχειρηματικότητας, είναι γεγονός  πως στη χώρα μας είναι τις τελευταίες δεκαετίες ενοχοποιημένη, δεν έχει αποκτήσει τη θέση που πρέπει να έχει μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και στη νοοτροπία της κοινωνίας.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως το κράτος, η δημόσια διοίκηση αλλά και η Δικαιοσύνη, δεν έχουν έναν καθαρά φιλοαναπτυξιακό, φιλοεπενδυτικό προσανατολισμό. Νομίζουν ότι το κράτος ελέγχει, λειτουργεί τιμωρητικά, παρεμποδίζει, αλλά δεν έχουν πάντα στο μυαλό τους το μοντέλο ενός ρυθμιστικού κράτους που υποστηρίζει με διαφόρους τρόπους την ιδιωτική πρωτοβουλία, την επιχειρηματικότητα, την ανάπτυξη.

Αλλά κι ένα μέρος της κοινωνίας, της κοινωνίας των πολιτών δυσκολεύεται ν’ αντιληφθεί ότι αν δεν έχεις επιχειρηματικότητα, αν δε δημιουργηθούν μέσα από τις επενδύσεις νέες θέσεις εργασίας, δε μπορείς να προστατεύσεις τις θέσεις εργασίας που υπάρχουν και δε μπορείς να δημιουργήσεις νέα κοιτάσματα απασχόλησης, προκειμένου να μειώσεις την ανεργία, που είναι το τραγικότερο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας και απαξιώνει το ελληνικό παραγωγικό δυναμικό.

Άρα, το πρώτο που θέλαμε να πετύχουμε με τη συνάντηση αυτή είναι αυτός ο συμβολισμός, να δώσουμε έμφαση στην επιχειρηματικότητα στον ιδιωτικό τομέα και στη φιλοεπενδυτική και φιλοαναπτυξιακή λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης, της Δικαιοσύνης, του κράτους γενικά. Και να συμφιλιώσουμε την επιχειρηματικότητα με την απασχόληση και με τη μάχη κατά της ανεργίας.

Αντιμετωπίζουμε για πολλοστή φορά στην ελληνική Ιστορία, ένα πρόβλημα φυγής εγκεφάλων, ένα πρόβλημα διαφυγής στο εξωτερικό, του ελληνικού διανοητικού κεφαλαίου.

Δύο είναι οι μεγάλοι ενδογενείς πόροι  που έχει η Ελλάδα:

Η γη της -κι όταν λέω «γη», εννοώ από τον ορυκτό πλούτο, μέχρι το τοπίο, τον πολιτισμό, τις ιστορικές μνήμες της γης- και οι άνθρωποι –κι όταν λέω «άνθρωποι» εννοώ πραγματικά όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες με το διανοητικό τους δυναμικό, με τα χέρια τους, με την αξία που έχει η έμπνευσή τους, η δουλειά τους. Αλλά τίποτε δεν είναι πιο ισχυρό υλικά και παραγωγικά από τις ιδέες. Η υλική και παραγωγική δύναμη των ιδεών,  έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία.

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που λειτουργούν υποδειγματικά, όπως είναι για παράδειγμα οι σκανδιναβικές, όπως είναι για παράδειγμα η Σουηδία, έχουν δώσει τεράστια έμφαση στον αριθμό ευρεσιτεχνιών στις πατέντες. Εμείς δυστυχώς έχουμε μείνει εντυπωσιακά πίσω στο ζήτημα αυτό, δεν αντιλαμβανόμαστε τη σημασία που έχει η ευρεσιτεχνία, η επινοητικότητα και ποιοι οι Έλληνες οι οποίοι είναι επινοητικοί, ευρηματικοί από τη φύση τους και διαπρέπουν σε ένα διεθνές περιβάλλον, ανταγωνιστικό.

Δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα κοιτάσματα απασχόλησης και να διαμορφώσουμε ένα νέο εθνικό παραγωγικό μοντέλο, εάν δεν βασιστούμε στην έρευνα, την ανάπτυξη, την καινοτομία. Η καινοτομία στο μυαλό μας είναι κάτι που συνδέεται με τις νέες τεχνολογίες. Πράγματι σε πολύ μεγάλο βαθμό η καινοτομία συνδέεται με τις τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας, συνδέεται με τη βιοτεχνολογία αλλά μπορείς να έχεις καινοτομία σε πολύ κλασικές περιοχές δράσεις και μπορείς να έχεις καινοτομία και στον πρωτογενή τομέα στην αγροτική παραγωγή, μπορείς να έχεις νέους σπόρους νέες ποικιλίες, μπορείς να έχεις σε χαμηλής τεχνολογίας δραστηριότητες, ακόμη και στον τομέα των υπηρεσιών καινοτόμες ιδέες που κάνουν τη διαφορά, ανεβάζουν την ποιότητα, δημιουργούν ένα νέο προϊόν.

Συνηθίζω πάντα να λέω ότι ο καστανάς στη Ρώμη σου δίνει τα κάστανα σε μια σακούλα και κολλάει μία άδεια σακούλα για να πετάς τα τσόφλια. Αυτή είναι μια μικρή καινοτομία που σέβεται τον επισκέπτη, που σέβεται το περιβάλλον και διευκολύνει τη ζωή όλων. Είναι το πιο χαρακτηριστικό και απλό παράδειγμα μιας καινοτομίας, στην παροχή υπηρεσιών που είναι αστικές και τουριστικές υπηρεσίες.

Φυσικά, δεν θα μείνουμε σε αυτό, θα πάμε στην καρδιά, εκεί που πραγματικά η Ελλάδα μπορεί να αποδώσει και αυτοί μπορεί να είναι οι τομείς που ανέφερα, η ενέργεια, η βιοτεχνολογία, τομείς άλλοι τώρα που έχουν πολύ μεγάλη σημασία όπως οι ιχθυοκαλλιέργειες ή τα γενόσημα φάρμακα ό,τι μπορεί να φανταστεί ο επινοητικός Έλληνας επιχειρηματίας.

Άρα, έχει πολύ μεγάλη σημασία να κυνηγήσουμε τους ευρωπαϊκούς δείκτες καινοτομίας στους οποίους είμαστε σχετικά πίσω, και να αυξήσουμε δημόσια και ιδιωτική δαπάνη για έρευνα και ανάπτυξη. Εδώ έχουμε ένα άλλο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό: η δημόσια δαπάνη για έρευνα και καινοτομία είναι δυστυχώς μεγαλύτερη παρ' ότι μικρή σε απόλυτους αριθμούς, είναι συγκριτικά μεγαλύτερη από τη δαπάνη του ιδιωτικού τομέα από τη δαπάνη των επιχειρήσεων για έρευνα και ανάπτυξη.

Έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία Κράτος, Πανεπιστήμια, ερευνητικά Κέντρα, άρα ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και ο ιδιωτικός τομέας οι επιχειρήσεις να συνεργαστούν με δυναμικό τρόπο, οι ιδιώτες να αξιοποιήσουν δημόσιες ερευνητικές υποδομές και έτσι να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που θα αποτρέψει τη φυγή των νέων καινοτόμων Ελλήνων που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν την έμπνευση που υπάρχει εδώ και το διανοητικό κεφάλαιο που υπάρχει εδώ.

Υπάρχουν πολλά προγράμματα τα οποία βοηθούν προς την κατεύθυνση αυτή: το «Start up Greece», ο επενδυτικός νόμος για τα clusters, τα προγράμματα της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, όπως τα προγράμματα «Θαλής», «Αρχιμήδης» και «Ηράκλειτος» για την προσέλκυση νέων επιστημόνων.

Έχουμε ήδη φορολογικά κίνητρα πολύ σημαντικά: οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας εκπίπτουν φορολογικά, τα κέρδη της επιχείρησης από την πώληση προϊόντων που είναι προϊόν ευρεσιτεχνίας που έχει αναπτύξει η επιχείρηση, επίσης απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για τρεις συνεχόμενες χρήσεις.

Μπορεί το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών να λειτουργήσει ως ένας μοχλός που συνδέει την παραγωγή γνώσης στα Πανεπιστήμια, το εκπαιδευτικό σύστημα με την έρευνα στο χώρο των επιχειρήσεων. Μπορούμε να δώσουμε άλλα πολύ πιο συγκεκριμένα κίνητρα γι' αυτούς που έχουν ήδη διδακτορικά και θέλουν να κάνουν μεταδιδακτορική έρευνα σε συνεργασία με επιχειρήσεις.

Έχουμε ήδη ένα καμβά πάνω στον οποίο μπορούμε να στήσουμε τις επόμενες προσπάθειές μας. Αλλά για να γίνουν αυτά χρειάζεται η μαγική λέξη: ρευστότητα, πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα, εγγυητικές επιστολές, χρήμα στην αγορά, κεφάλαιο εγκατάστασης και έναρξης και κεφάλαιο κίνησης.

Παρουσίασα πριν από λίγες μέρες 9 πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τη διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά. Εξήγησα πως όλα αυτά που έχουμε κάνει στο υψηλό δημοσιονομικό επίπεδο, συνδέονται με την αγορά, με τον κάθε επιχειρηματία, με τον άνεργο που προσδοκά να βρει μια θέση απασχόλησης, με το νέο επιστήμονα που θέλει να δουλέψει στη χώρα του. Γιατί δεν είναι τυχαίο αυτό που έγινε με το δημόσιο χρέος και τη μείωσή του, δεν είναι τυχαία η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το δάνειο που παίρνουμε από τους εταίρους μας θέλουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό να το διοχετεύσουμε στην αγορά. Χρωστάμε 6,5 δισ. ευρώ σε επιχειρήσεις, μπορούμε να τις πληρώσουμε παίρνοντας όσο γίνεται πιο γρήγορα τις δόσεις.

Πρέπει να επιστρέφουμε το ΦΠΑ. Ήδη έχει υπογραφεί η απόφαση του αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών του κ. Οικονόμου, για την αυτόματη επιστροφή ΦΠΑ, χωρίς να παρεμβαίνει ανθρώπινος παράγοντας, αλλά πρέπει το Ταμείο να έχει χρήματα, να έχουμε ταμειακές ροές προκειμένου να γίνει αυτό.

Επίσης, είναι προφανές ότι δεν μπορεί η αγορά να είναι αιχμάλωτη της παλιάς αντίληψης για τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ. Πρέπει και οι κανόνες για τον περιβόητο ΤΕΙΡΕΣΙΑ να προσαρμοστούν στα δεδομένα της κρίσης. Δεν μπορεί κάποιος για μια ατυχίας ή δυσκολίας να αποκλείεται για μεγάλο χρονικό διάστημα από την πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα.

Το Ταμείο Στήριξης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων ενοποιεί όλες τις δράσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης, δεν αποκλείει καμία επιχείρηση πολύ περισσότερο την καινοτόμο επιχείρηση και στρέφει όλη του την προσπάθεια στο κεφάλαιο κίνησης.

Το σημαντικότερο όμως είναι οι Τράπεζες. Τα 50 περίπου δισ. ευρώ που μπαίνουν στην ανακεφαλαιοποίηση, σε μεγάλο ποσοστό θα αρχίσουν να διοχετεύονται στην αγορά. Εμείς έχουμε τώρα ως κράτος το στρατηγικό έλεγχο του τραπεζικού συστήματος, άρα μπορούμε να ελέγξουμε την τήρηση των όρων χρηματοδότησης. Και επίσης απαλλάσσουμε τις Τράπεζες από βάρος 10 δισ. ευρώ, γιατί δάνειζαν με έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου το κράτος σταθερά με 10 δισ. ευρώ.

Τώρα απαλλάσσουμε τις Τράπεζες από αυτά τα 10 δισ. ευρώ για να πέσουν στην αγορά. Και το ακόμη πιο κρίσιμο: Θέλουμε να γυρίσουν οι καταθέσεις. Αν γυρίσουν από τα 70 δισ. ευρώ που έφυγαν από το τραπεζικό σύστημα σας λέω τα 50 δισ. ευρώ, αλλάζει η εικόνα της αγοράς και η δυνατότητα πρόσβασης στη ρευστότητα για κάθε επιχείρηση.

Και φυσικά αυτό σημαίνει ότι διευκολύνεστε στην έκδοση εγγυητικών επιστολών σε συνεργασία και με το κράτος που διαμορφώνει νέα χρηματοοικονομικά εργαλεία, μη τραπεζικά, σε συνεργασία και με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, το EIF, το οποίο μπορεί να παίξει πραγματικά έναν πάρα  πολύ σημαντικό ρόλο από την άποψη αυτή. Δεν μπορείτε όταν σας ζητούν τόσα collaterals να ανταποκριθείτε, δεν είναι δυνατόν να ζητούμε για το παραμικρό μια δύσκολα εκδιδόμενη εγγυητική επιστολή. Άρα λοιπόν θέλουμε και ένα κράτος που να βοηθά.

Είπα πως αντιστρέφονται όλα τα τεκμήρια αδειοδότησης. Δεν μπορεί ο επιχειρηματίας να αγωνίζεται όχι μήνες, χρόνια, όχι να ιδρύσει την εταιρεία του γιατί αυτό είναι εύκολο, τώρα έχουμε και νέες μορφές εταιρείας όπως η ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία, που είναι η πιο απλή μορφή εταιρείας.

Το θέμα είναι να εγκατασταθείς και να αρχίσει να λειτουργεί η επιχείρηση κι εκεί πράγματι υπάρχουν προβλήματα. Υπάρχουν προβλήματα διοικητικά, υπάρχουν προβλήματα περιβαλλοντικά και υπάρχουν προβλήματα σε σχέση με τις χρήσεις γης. Πολλές δραστηριότητες θεωρούνται οχλούσες με το παραμικρό. Άρα χρειαζόμαστε μια αντιστροφή του τεκμηρίου.

Εφ' όσον ο φάκελος κατατίθεται και εφ' όσον υπάρχει εγγύηση του τεχνικού συμβούλου, του μηχανικού, ότι ο φάκελος είναι πλήρης, η επιχείρηση εγκαθίσταται με δική της ευθύνη, ο έλεγχος ακολουθεί και εφ' όσον όλα λειτουργούν κανονικά και ομαλά με έναν αυτοματοποιημένο τρόπο με βάση τους κανόνες της ηλεκτρονικής Διοίκησης δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα.

Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος της προσφυγής στα δικαστήρια κι εδώ αναδεικνύεται ο ρόλος της Δικαιοσύνης και του Συμβουλίου Επικρατείας που πρέπει και αυτό να βοηθήσει πάντα στο πλαίσιο της νομιμότητας και με σεβασμό στο περιβάλλον στην ενίσχυση και την ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας.

Αυτό δεν αφορά τόσο τις δραστηριότητες τις καινοτομικές οι οποίες είναι ήπιες και δεν θέλουν μεγάλες εγκαταστάσεις γιατί έχουν μεγάλο διανοητικό κεφάλαιο, αλλά άλλες δραστηριότητες πιο εντατικής παραγωγής, πιο μαζικής παραγωγής. Ακόμα όμως και στον τομέα του εμπορίου, ακόμη και στον τομέα των υπηρεσιών, μπορεί να έχουμε τέτοια προβλήματα.

Έχουμε μια σειρά από προγράμματα, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα για τη νέα καινοτομική επιχειρηματικότητα της Γενικής Γραμματείας Επιχειρήσεων, το πρόγραμμα για τα clusters επιχειρήσεων. Αναφέρθηκα ήδη στο «Start Up Greece», στις συστάδες επίσης.

Έχει πολύ μεγάλη σημασία να σας πω δυο λόγια για την υποστήριξη των εξαγωγών.

  •  Το Υπουργείο Οικονομικών, η Γενική Γραμματεία Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων ήδη παρουσίασε μια νέα ηλεκτρονική, απόλυτα αυτοματοποιημένη, χωρίς την παρεμβολή ανθρώπινων επαφών διαδικασία για τη διευκόλυνση των εξαγωγών, για τους τελωνειακούς ελέγχους.
  • Το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη διαμορφώσει το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, ώστε να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε τις εξαγωγές, να στηρίξουμε τις εξαγωγές και να δώσουμε τις εγγυήσεις που απαιτούνται προκειμένου να διευκολυνθεί η ελληνική εξαγωγική δραστηριότητα, η εξωστρέφεια.
  • Συγκροτείται το Εθνικό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης. Ψηφίστηκε ο νόμος για το εξωτερικό εμπόριο με βάση τον οποίο απλοποιείται σημαντικά όλη η διαδικασία. Και το κυριότερο; Το 2011 πετύχαμε να ξεπεράσουμε τους στόχους εξαγωγών που έφτασαν το 10,4% του ΑΕΠ. Και έχουμε ακόμα πολλά να κάνουμε.
  • Πρέπει να κινητοποιήσουμε τις ελληνικές πρεσβείες, και τα ελληνικά προξενεία στο εξωτερικό. Να λειτουργούν όπως λειτουργούν οι άλλες πρεσβείες και τα άλλα προξενεία εδώ στην Ελλάδα. Έχουμε διμερή προγράμματα με χώρες πολύ σημαντικές όπως η Κίνα, η Γερμανία, το Ισραήλ.
  • Έχουμε μια Ειδική Υπηρεσία Ενημέρωσης. Έχουμε το σήμα ελληνικού προϊόντος. Και έχουμε φυσικά όλα αυτά τα ειδικά χρηματοοικονομικά εργαλεία για τα οποία σας μίλησα.

Παρ' όλα αυτά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών εξακολουθεί να είναι προκλητικά  ελλειμματικό. Αν θέλαμε να βρούμε το νέο παραγωγικό μοντέλο σε μεγάλο βαθμό θα αρκούσε να καλύψουμε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Να δούμε ποιες είναι οι βασικές πηγές του ελλείμματος αυτού, να τις καλύψουμε, προκειμένου να αλλάξουμε το εθνικό παραγωγικό και αναπτυξιακό μοντέλο.

Εμείς θέλουμε να κάνουμε κάτι πολύ περισσότερο. Θέλουμε ξεκινώντας από τον πρωτογενή τομέα και φτάνοντας στον τομέα των υπηρεσιών να δώσουμε χώρο στη δημιουργικότητα και την καινοτομία.

Και υπάρχει πάντα ένα καταλυτικό ερώτημα: Γιατί δεν τα κάνατε όλα αυτά; Γιατί δεν αξιοποιούνται δυνατότητες όπως είναι τα venture capitals, τα οποία είναι ένα εργαλείο γνωστό, εν λειτουργία και το οποίο μπορεί τώρα με τη νέα μορφή που θα πάρει το τραπεζικό σύστημα υπό τον στρατηγικό έλεγχο του κράτους να κάνει πάρα πολλά πράγματα, μα πάρα πολλά πράγματα.

Μπορεί να δημιουργηθούν επίσης ειδικά funds, τα οποία από τα χρήματα του ΕΣΠΑ σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα στηρίξουν -κι αυτό είναι έτοιμο, γίνεται- θα στηρίξουν τέτοιες δραστηριότητες, τέτοιες επενδυτικές πρωτοβουλίες.

Γιατί δεν κάναμε περισσότερα πράγματα, γιατί ερχόμαστε να τα πούμε τώρα αυτά προεκλογικά; Πάντα κάνεις λιγότερα από όσα θέλεις και πάντα έχεις μπροστά σου την υποχρέωση να κάνεις πολύ περισσότερα.

Υπάρχει όμως κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Πετύχαμε με κόπους και βάσανα και με τις θυσίες του ελληνικού λαού τη δημοσιονομική σταθεροποίηση. Αλλάξαμε τα δεδομένα του δημοσίου χρέους. Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους, η οποία είναι αποδεκτή διεθνώς, σημαίνει ότι αλλάζουν τα επίπεδα ρίσκου της χώρας.

Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια ο Έλληνας επιχειρηματίας είναι το country risk. Είναι το γεγονός ότι η χώρα δεν παρέχει ασφάλεια. Και τώρα η Ελλάδα αλλάζει μορφή.

Με αυτό που έγινε με το PSI, με τη μείωση του χρέους, με τη βιωσιμότητα του, με τη μείωση των ετήσιων τόκων εξυπηρέτησης, με τη μείωση τη δραστική του πρωτογενούς ελλείμματος, με τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, με τη στόχευση να βγούμε από το μνημόνιο και την επιτήρηση σε τρία χρόνια, νομίζω ότι αλλάζουμε το περιβάλλον.

Σε συνδυασμό φυσικά με την ανακεφαλαιοποίηση και την εξυγίανση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος γιατί χωρίς Τράπεζες δεν υπάρχει πραγματική οικονομία και οι Τράπεζες υπάρχουν για να υπηρετούν την πραγματική οικονομία. Αυτά ήθελα να σας πω και να σας ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά για την παρουσία σας. –

******

Ευ. Βενιζέλος: Τυχαία και αντιπροσωπευτικά θα ήθελε κάποιος κύριος, κάποια κυρία; Ποιος θα ήθελε να μιλήσει, να σχολιάσει αυτά που είπα; Παρακαλώ.

Δ. Γλέζος (Transifex): Γεια χαρά. Είμαι από την εταιρεία “Transifex”. Πιστεύω εκπροσωπώ μια κατηγορία επιχειρήσεων της StartUps, οι οποίες στην καρδιά τους είναι εταιρείες πάρα πολύ υψηλής καινοτομίας και που μέσα σε ελάχιστα χρόνια μπορούν να πετύχουν πάρα πολλά. Για παράδειγμα εμείς ξεκινήσαμε πριν 2 χρόνια με ένα κεφάλαιο 5.000 ευρώ. Φεύγω σε μιάμιση ώρα για Σαν Φρανσίσκο να συναντηθώ με το Twitter και το Facebook.

Κάναμε ένα πολύ μικρό event με κάποιες άλλες StartUps και φωνάξαμε κάποιους φοιτητές να παρουσιάσουν κάποιες ιδέες τους στις εταιρείες μας και να δουλέψουν παρέα μαζί μας για μια βδομάδα. τους κεράσαμε τις πίτσες. Αυτή τη στιγμή 3 τέτοιες εταιρείες είναι στο Σαν Φρανσίσκο και κυνηγάνε venture capitals.

Ποιες συγκεκριμένες δράσεις έχετε να υποστηρίξετε αυτού του είδους τις επιχειρήσεις που είναι πάρα πολύ οικονομικές για να αναπτυχθούν και δημιουργούν μοντέλα Silicon Valley με πάρα πολύ υψηλό value generation;

Α. Παπαστεργίου (Oxygen): Καλημέρα κ. Πρόεδρε. Είμαι από την εταιρεία Oxygen. Υπάρχει ένα ερώτημα που δεν είναι τόσο εθνικό, όσο ευρωπαϊκό μάλλον. Σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας των κινέζικων επιχειρήσεων, οι οποίες εκμεταλλεύονται πάρα πολύ την ρευστότητα που υπάρχει στην Κίνα και μπορούν και χρηματοδοτούν τα προϊόντα, τις πωλήσεις τους στην Ευρώπη σε βάθος διετίας και τριετίας, κάτι που για τις ελληνικές και τις ευρωπαϊκές εταιρείες είναι σχεδόν αδύνατο. Τι προτίθεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης να γίνει σε σχέση με αυτόν τον «αθέμιτο» κινέζικο ανταγωνισμό;

Π. Μαρούκλας (Top Vision): Κύριε Πρόεδρε, γεια σας. Εκπροσωπώ μια εταιρεία, την Top Vision. Είμαστε μια εταιρεία παραγωγική εδώ στην Ελλάδα και αντιμετωπίζουμε διάφορα προβλήματα που αφορούν τις εγγυήσεις των Τραπεζών. Είδαμε ένα καινούριο πρόγραμμα, το “Seek For Gold”, το οποίο είναι καταπληκτικό σαν πρόγραμμα και σαν σύλληψη αλλά δυστυχώς εντός του περιεχομένου του υπάρχουν οι δικλείδες ασφαλείας των εγγυητικών επιστολών των Τραπεζών, όπου αυτό θα είναι μια τροχοπέδη και για το πρόγραμμα και για την ανάπτυξη. Σε αυτό τι προτίθεστε να κάνετε; Ευχαριστώ.

Σ. Ιορδάνης (Aventurine): Καλή σας μέρα. Είμαι από την εταιρεία Aventurine. Εμείς έχουμε δημιουργήσει τεχνολογίες που φτιάχνουμε videogames. Είναι μια αποκλειστικά εξαγωγική δραστηριότητα.

Από το 2003 μέχρι το 2009 αναπτύξαμε την τεχνολογία και το προϊόν μας κυκλοφόρησε το 2009 σε 190 χώρες. Είμαστε μια αμιγώς εξαγωγική εταιρεία, το 99,8% του revenue που παρουσιάζουμε προέρχεται από το εξωτερικό.

Τον τελευταίο καιρό έχουν προκύψει κάποιες ευκαιρίες για την εταιρεία μας και αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι ότι σε όποια χώρα και με όποιο ξένο φορέα συζητάμε υπάρχει μια αρνητική αντίληψη για τους Έλληνες επιχειρηματίες και για τη χώρα.

Πρόσφατα ήμασταν στην Κορέα, μας πήρε περίπου ένα χρόνο να αξιολογηθεί η τεχνολογία μας από τους Κορεάτες συνεργάτες μας πλέον και μας πήρε περίπου δύο μήνες να τους πείσουμε ότι εμείς σαν Έλληνες μπορούμε να τηρήσουμε αυτά που τους λέμε.

Το τελευταίο είναι ένα κομμάτι το οποίο δεν αφορά εμάς, αλλά μας δυσκόλεψε πάρα πολύ και θα ήθελα να ξέρω αν υπάρχει μία στρατηγική για να ενημερώσει τον κόσμο ότι δεν είμαστε οι απόγονοι του Ζορμπά αλλά είμαστε άνθρωποι με όρεξη να δουλέψουμε και ότι υπάρχει κάποιο πρόγραμμα στην Ελλάδα.

Ν. Κανόπουλος (Bright Solar): Κατ΄ αρχήν σας ευχαριστούμε πολύ γι΄ αυτή την πρόσκληση. Εγώ εκπροσωπώ μια εταιρεία που λέγεται Bright Solar και ήρθα εδώ μετά από μία πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση που είχαμε με την Υπουργό Ανάπτυξης στο Corallia, όπου για πρώτη φορά συζητήθηκαν θέματα τα οποία παρότι είμαστε σε προεκλογική περίοδο δεν είχαν να κάνουν τίποτα με την προεκλογική περίοδο και σκέφτηκα τι θα μας πείτε εσείς και τι θα σας πούμε εμείς.

Πρώτα απ΄ όλα ήθελα να σας φέρω ένα δώρο. Δεν ξέρω αν το έχετε διαβάσει αυτό το βιβλίο, αλλά θα πρότεινα να το διαβάσετε και θα πρότεινα να το κάνετε υποχρεωτικό ανάγνωσμα για όλα τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και μετά στην επόμενη διακυβέρνηση στην οποία θα έχετε λόγο είμαι σίγουρος, να το κάνετε υποχρεωτικό ανάγνωσμα για όλους όσους έχουν κάποια θέση decision making στα κοινά.

Αυτό το βιβλίο δε λέει τι να κάνεις, λέει πως είναι ο κόσμος σήμερα, ο επιχειρηματικός κόσμος, στον κόσμο στον οποίο λειτουργούμε. Και ο κόσμος στον οποίο λειτουργούμε δεν είναι η Ελλάδα, ιδίως οι επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με την τεχνολογία. Ο κόσμος είναι όλος ο κόσμος και όλος ο κόσμος είναι flat, είναι οριζόντιος και τρέχει με ταχύτητες που δεν ασχολούνται ούτε με τα πολιτικά της Ελλάδος, ούτε με το σύστημα της Ελλάδος.

Η Υπουργός είπε κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον, είπε ότι «το σύστημα πρέπει να γίνει delete και να αρχίσει από την αρχή» και συμφωνούμε απόλυτα, γιατί υπάρχουν οι θεσμικές παρεμβάσεις όσον αφορά το χρηματοπιστωτικό, αλλά υπάρχουν και οι θεσμικές αγκυλώσεις στη λειτουργία μιας επιχείρησης.

29 χρόνια στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν πήγα ποτέ στην Εφορία, δεν ξέρω καν αν υπάρχει Εφορία εκεί που ζούσα. Εδώ στη Θεσσαλονίκη άλλαξα γειτονιά κι έπρεπε να πάω στην άλλη Εφορία, γιατί η προηγούμενη Εφορία δεν μίλαγε ξέρω ΄γω στην άλλη λόγω ηλεκτρονικής διασύνδεσης.

Πιστεύω δηλαδή ότι θα πρέπει να αλλάξει ένα το θεσμικό πλαίσιο. Η καινούρια μορφή εταιρείας είναι πάρα πολύ σημαντική, αλλά νομίζω ότι για όλες τις μορφές εταιρείας το θεσμικό πλαίσιο του να ξεκινήσεις μια επιχείρηση και να τη λειτουργήσεις άμεσα, πρέπει να αλλάξει.

Είπατε κάτι για τη ρευστότητα και για το country risk. Το country risk συνδέεται πάρα πολύ ιδίως για project financing με το ελληνικό ομόλογο. Στο μέτρο που το ελληνικό ομόλογο μένει σε πάρα πολύ χαμηλά ποσοστά στο entry, δηλαδή σε τι ποσοστό διαπραγματεύεται, το να κάνεις project financing στην Ελλάδα έχει προφανώς πάρα πολύ μεγάλο ρίσκο, γιατί ο άλλος λέει γιατί να το βάλω στο project, θα το βάλω στο mall… Οπότε αυτό μας δεσμεύει πάρα πολύ.

Είπατε για venture capital. Venture capital στην Ελλάδα υπάρχει μόνον κατ΄ όνομα, δεν υπάρχει ουσιαστικό venture capital, γιατί παρόλο που υπήρχε το Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας και το ΤΑΝΕΟ επένδυε σε fund of funds, εάν δείτε τις επενδύσεις που κάνουν αυτά τα funds θα δείτε ότι παρόλο που είναι για καινούριες τεχνολογίες υποτίθεται το ΤΑΝΕΟ, το Ταμείο Νέων Τεχνολογιών, οι επενδύσεις γίνονται σε low risk και predictable αποτελέσματα.

Δηλαδή παραδείγματος χάρη τώρα οι επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά, αν είναι δυνατόν venture capital να επενδύει σε φωτοβολταϊκά πάρκα. Θα μπορούσε να είναι τράπεζα, θα μπορούσε να είναι investment bank, θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο, αλλά όχι venture capital.

Και το άλλο που θα ήταν πολύ καλό να δείτε, είναι ότι στον επενδυτικό νόμο είμαστε συνηθισμένοι εδώ στη χώρα να δίνουμε λεφτά τσάμπα. Το κράτος δηλαδή δίνει λεφτά τσάμπα. Θα πρέπει να αυξήσετε λίγο αυτή την αξία. Δεν υπάρχει λόγος το κράτος να μην παίρνει equity στις επιχειρήσεις που χρηματοδοτεί και να βγάλει όλο το over και της παρακολούθησης της χρηματοδότησης από αυτό το transaction ας πούμε.

Ήταν μερικές παρατηρήσεις, ευχαριστώ.

Β. Αχιλλόπουλος (ΟΣΝΕ): Γεια σας, είμαι από την Ομοσπονδία Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών. Έχουμε συναντηθεί με την τρόικα, έχουμε συναντηθεί με τον κ. Ράιχενμπαχ, έχουμε καταθέσει πάρα πολλές προτάσεις, έχουμε καταθέσει προβλήματα.

Από τα μέλη μας το βασικότερο πρόβλημα που υπάρχει και το οποίο το έχουμε συζητήσει με τον κ. Ράιχενμπαχ διεξοδικά, είναι με τις τράπεζες. Πρέπει τώρα που κάνετε τη συζήτηση με τις τράπεζες της ανακεφαλαιοποίησης, να θέσετε κανόνες εμπλοκής για το πώς θα δανειοδοτούν τα χρήματα αυτά.

Υπάρχουν πάρα πολύ απλοί κανόνες που μπορεί να τεθούν, όπως παραδείγματος χάρη ελληνική προστιθέμενη αξία, αφαιρέστε το ακαθάριστο εισόδημα που έρχεται από έξω προς την Ελλάδα κι αυτό που φεύγει από την Ελλάδα προς τα έξω, βγάλτε έναν συντελεστή ελληνικής προστιθέμενης αξίας και σε αυτές τις επιχειρήσεις οι οποίες έχουν υψηλότερο τέτοιο συντελεστή βάλτε υψηλή προτεραιότητα, βάλτε αντικειμενικά κριτήρια για το πώς οι επιχειρήσεις θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν.

Επιχειρήσεις οι οποίες κατέχουν τριαδικές ή πατέντες διεθνείς θα πρέπει να μπορούν να έχουν πιο εύκολη πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Μπορείτε να βάλετε πάρα πολύ απλά κριτήρια στον τρόπο με τον οποίον αξιολογούν οι τράπεζες το δανεισμό.

Έχουμε πρόβλημα με την αποποινικοποίηση της επιχειρηματικότητας. Ο μηχανικός ο οποίος έχει τελειώσει ένα ΤΕΙ με τον μηχανικό ο οποίος έχει τελειώσει ένα Πολυτεχνείο, από τους δυο τους ο ένας έχει ΤΣΜΕΔΕ, ο άλλος έχει ΟΑΕΕ. Ο ηλεκτρολόγος λοιπόν του ΤΕΙ είναι ποινικά κρατούμενος αν δεν καταφέρει να πληρώσει τις εισφορές του, ενώ ο ηλεκτρολόγος του Πολυτεχνείου δεν είναι. Υπάρχει συνταγματικό πρόβλημα λοιπόν πολύ σοβαρό και μάλιστα δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό γιατί συμβαίνει, πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει κάτι τέτοιο.

Έχουμε πρόβλημα με το νόμο που είπατε -και χάρηκα που τον άκουσα- 3842 το άρθρο 71 που αφορά τις πατέντες. Χρειάζεται απόφαση του Υπουργού για να κριθεί αν μια πατέντα είναι διεθνής ή όχι. Μα υπάρχουν τα στοιχεία παντού κι είναι πάρα πολύ απλό με μια τροπολογία. Βεβαίως, υπάρχει η ευρωπαϊκή και η αμερικάνικη.

Τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Έχουμε ένα σοβαρό πρόβλημα με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το πρόβλημα που υπάρχει. Σε κατάσταση κρίσης κλασικά εργαλεία δε λειτουργούν, το venture capital στην Ελλάδα από το ΤΑΝΕΟ έχει αποδείξει ότι δε λειτουργεί.

Είχαμε μια συνάντηση με τον κ. Έρλιχ Γιγκάν ο οποίος είναι ο επικεφαλής του Josman Fund του Ισραήλ και είπε ευθέως στην European Private Equity and Venture Capital Association (EVCA) και σε όλους τους συντελεστές εκεί πέρα ότι αν δεν κάνετε επενδύσεις στο early stage, δηλαδή cede, precede και early stage μέχρι τα πρώτα 500.000 ευρώ, καλύτερα να πάτε για ψάρεμα, έτσι;

Έχουμε κάνει λοιπόν μία πρόταση και την οποία αύριο θα την παρουσιάσουμε και σε έναν σύμβουλο της κας Διαμαντοπούλου, που αφορά συμμετοχική διαδικασία αξιολόγησης και χρηματοδότησης μικρών επιχειρήσεων νέων στο κομμάτι του early stage, για να ξεπεράσουμε το πρόβλημα το τραπεζικό. Ευχαριστώ πάρα πολύ.

κ. Χατζημηνάς (Theon): Καλημέρα σας, είμαι από την εταιρεία Theon που όπως ξέρετε είμαστε καθαρώς πια εξαγωγική εταιρεία.

Δύο θέματα θέλω να θέσω, πρώτον αναφέρατε για τις εγγυητικές επιστολές και να προσθέσω σε αυτό ότι ακόμα και αν βγάλεις εγγυητική επιστολή από ελληνική τράπεζα αυτή δεν είναι αποδεκτή από καμία μα καμία τράπεζα του εξωτερικού.

Άρα η Ευρωπαϊκή Κοινότητα η οποία θέλει να αλλάξουμε το μοντέλο σωστά προς εξωστρεφή οικονομία, πρέπει να κάνει κάτι σε αυτή τη μεταβατική περίοδο μέχρι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα να βρει τον βηματισμό του, να κάνει κάτι να εγγυηθεί αυτές τις εγγυητικές επιστολές για εξαγωγικές επιχειρήσεις κι αυτό είναι πολύ σοβαρό θέμα.

Το δεύτερο θέμα που είναι πάρα πολύ σοβαρό είναι ότι εχθές βγήκε ο ΟΟΣΑ όπως ξέρετε κι έβγαλε μία μελέτη για το πόσο το μη μισθολογικό κόστος στην Ελλάδα είναι το ακριβότερο στον κόσμο ίσως. Αυτά είναι τα καλά νέα, διότι είπε ότι είναι 35-40%.

Η πραγματικότητα είναι πολύ χειρότερη, από την άποψη κι εξηγούσα και στην Υπουργό την κα Διαμαντοπούλου εχθές στο Corallia ότι εάν κάποιος θέλει να κάνει αύξηση μισθών π.χ. ας πούμε σε έναν εργαζόμενο που είναι νεοασφαλιζόμενος το κόστος του για κάθε ευρώ που αυξάνει το μισθό του, το κόστος στον εργαζόμενο και στον εργοδότη αυξάνει τρεις φορές.

Αυτό είναι ελληνική καινοτομία, δηλαδή δεν υπάρχει 40% fix-cost στον εργαζόμενο και στον εργοδότη και τα λοιπά, αναλόγως που είσαι αυτό διπλασιάζεται και τριπλασιάζεται κι αυτό είναι παλαβό.

P. Βλάχου (Fereikos-Helix): Καλημέρα σας, εγώ έρχομαι από την εταιρεία Fereikos η οποία ανήκει στον πρωτογενή τομέα, ασχολούμαστε με σαλιγκάρια.

Σίγουρα τα προβλήματα δεν είναι λίγα και δεν είναι μόνο στην αρχή αλλά καθ΄ όλη τη διάρκεια της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας. Εγώ θα ήθελα να θέσω το ζήτημα της αστάθειας της φορολογικής, η οποία είναι κάτι που μας τραβάει πίσω, διότι θέλουμε να αναπτυχθούμε, εμείς θέλουμε να περάσουμε πλέον και στη μεταποίηση κι αυτό πραγματικά είναι κάτι που θα πρέπει επιτέλους να γνωρίζουμε ποια θα είναι ακριβώς η φορολογία, χωρίς να έχουμε, καταλαβαίνετε.

Κι ένα δεύτερο θέμα που θα ήθελα επίσης να θέσω, είναι ότι ως μέλος του Συνεταιρισμού Νέων Επιχειρήσεων είχαμε καταθέσει μία πρόταση πολύ συγκεκριμένη, σχετικά με τα άδεια με τα κενά αυτά κτήρια που υπάρχουν στο κέντρο της Αθήνας.

Ξέρουμε ότι η επιχειρηματικότητα πλέον είναι επιτακτική ανάγκη, υπάρχουν πάρα πολλά νέα παιδιά τα οποία θέλουν να δημιουργήσουν μία νέα επιχείρηση, γιατί λοιπόν να μην δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά εκείνα με ένα πολύ μικρό έτσι μίσθωμα να πάρουν τα κτήρια και να έχουν, αν είναι φυσικά δυνατόν, τουλάχιστον για τα τρία πρώτα χρόνια μία διευκόλυνση φορολογική.

Σας ευχαριστώ.

redsq Ευ. Βενιζέλος: Λοιπόν κατ΄ αρχάς σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τις πολύ ενδιαφέρουσες και δυναμικές παρεμβάσεις.

Ξεκινάω με την Fereikos που είπε η κα Βλάχου, που το σαλιγκάρι κουβαλάει το σπίτι του όπως και η χελώνα, αλλά εμείς πρέπει να πηγαίνουμε με γρηγορότερα βήματα. Λέει ο εμπορικός νόμος που προσδιορίζει την ιδιότητα του εμπόρου ότι «έμπορος μπορεί να είναι και ο επιχειρηματίας», αυτός που κουβαλάει την επιχείρηση, ο πλανόδιος. Είναι μια έκφραση που είχα να την ακούσω πολλά χρόνια, παρότι υπάρχει στο Ελληνικό Δίκαιο. Άλλωστε και οι τράπεζες ξεκίνησαν από τους «αράτιδες» και κολλυβιστές που επίσης κουβαλούσαν τον μικρό πάγκο για να κάνουν διάφορες εργασίες.

Λοιπόν, οι παρατηρήσεις σας όπως καταλαβαίνω είναι δύο μεγάλων κατηγοριών:

§  Η πρώτη κατηγορία είναι παρατηρήσεις που αφορούν γενικά τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης, την ελληνική νομοθεσία, την ελληνική πρακτική στο χώρο της Δημόσιας Διοίκησης, αγκυλώσεις που εμφανίζει το Ελληνικό Κράτος. Αυτά τα θέματα τα θέτουν όλες οι επιχειρήσεις, κάθε άνθρωπος που ασχολείται με την πραγματική οικονομία, δεν τα θέτουν μόνο οι καινοτόμες επιχειρήσεις και ιδίως οι καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πράγματι λοιπόν έχουμε τεράστια προβλήματα και η μεγαλύτερη διαρθρωτική αλλαγή είναι η αλλαγή της νοοτροπίας και της πρακτικής, η αντιστροφή των τεκμηρίων.

Τώρα, ο κάθε επιχειρηματίας, ο καθένας που ζητάει μια άδεια, ο καθένας που ζητάει μια μορφή υποστήριξης από το Δημόσιο και στο Δημόσιο θα μου επιτρέψετε να εντάξω και το χρηματοπιστωτικό σύστημα, το οποίο είναι έντονα συνδεδεμένο με το δημόσιο, αντιμετωπίζει έναν φραγμό, αντιμετωπίζει μια καχυποψία.

Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να γίνουμε σε όλα πολύ πιο ευέλικτοι, πολύ πιο γρήγοροι, να εξοικειωθούμε με την κοινή λογική. Πράγματι μας χωρίζει μία απόσταση με την κοινή λογική και με την καλόπιστη υποδοχή κάθε πρωτοβουλίας και κάθε δραστηριότητας. Άρα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης ήδη τα έχουμε εντοπίσει και προσπαθούμε να τα λύσουμε και να τα λύσουμε με έναν ριζικό τρόπο.

Αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα και όσο πιο γρήγορα προωθούμε τις διαρθρωτικές αλλαγές τόσο περισσότερο αποσυμπιέζουμε την πίεση που έχουμε για να μειώσουμε μισθούς και συντάξεις, να περιορίσουμε το εισόδημα και τελικά το διαθέσιμο εισόδημα με αποτέλεσμα να τροφοδοτούμε την ύφεση αντί να στηρίζουμε την ανάπτυξη. Πρέπει λοιπόν να σπάσουμε αυτό το φαύλο κύκλο, ανοίγοντας ένα παράθυρο ευκαιρίας, μέσα από μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές, που η πιο μεγάλη αφορά τη νοοτροπία για τις καθημερινές πρακτικές.

§  Το δεύτερο στοιχείο νομίζω ότι αφορά την επωνυμία της χώρας. Δεν είναι μόνον το ρίσκο της χώρας, το country risk, είναι και το brand name. Πρέπει να επαναθεμελιώσουμε το brand name, πρέπει να πείσουμε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα αξιόπιστη, μια χώρα δημιουργική, είναι η Ελλάδα των  νέων ανθρώπων που αγωνίζονται, των επιχειρηματιών, των φοιτητών μας, των αγροτών μας.

Η Ελλάδα των ανθρώπων που είναι υπερήφανοι και που θέλουν να ανακτήσουν αυτή τους την υπερηφάνεια και την αξιοπρέπεια και την αποδοχή τους από τη διεθνή κοινότητα, διεθνή επιχειρηματική κοινότητα, διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, τελικά έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία να ανακτήσουμε την αισιοδοξία μας και την αυτοπεποίθησή μας.

Αυτά ξεκινούν αναμφίβολα από το δημόσιο χρέος, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Τώρα που τελειώνει το PSI, χθες τελείωσε τυπικά με τα ομόλογα Ξένου Δικαίου, τώρα που θα αρχίσει να λειτουργεί πιο ομαλά η δευτερογενής αγορά, τώρα που θα αρχίσει να φαίνεται ότι το χρέος είναι πράγματι βιώσιμο και το 2020 θα έχουμε φτάσει πιο κάτω από το στόχο -ο στόχος τώρα είναι 116%, μπορούμε να είμαστε πιο εύκολα πολύ πιο κάτω από το στόχο- θα αρχίσει να αλλάζει και η αντίληψη που έχουν οι αγορές διεθνώς για το τι σημαίνει Ελλάδα και τι σημαίνει ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η επιλεξιμότητα των ελληνικών τραπεζών για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ευρωσύστημα, θα αλλάξει και την κατάσταση που αντιμετωπίζουμε με τις εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών. Και σίγουρα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα πρέπει να λάβει πολύ συγκεκριμένα μέτρα προκειμένου να ανακτήσουν οι ελληνικές τράπεζες αυτή τους τη διεθνή αξιοπιστία.

Ήδη το EFSF καλύπτει με δικά του ομόλογα και με δικές του εγγυητικές επιστολές τις ελληνικές τράπεζες, άρα το να μην αποδέχονται τις εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών διεθνώς είναι μία προσβολή για την Ευρωζώνη, μία προσβολή για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και για το EFSF κι αυτό έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, είναι κάτι που για μας αποτελεί πρώτη προτεραιότητα.

Είδατε, ακόμη και η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να εντάξει μία ρήτρα σε σχέση με το εθνικό νόμισμα, απεδείχθη εξαιρετικά ατυχής και αποσύρεται, μετά και από παρέμβαση που έκανε η Επίτροπός μας και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνολικά και ο κ. Ρεν.

Εκτός από αυτά τα γενικά προβλήματα, τα οποία αφορούν το πώς αντιμετωπίζει η Διοίκηση και πως αντιμετωπίζει το τραπεζικό σύστημα την επιχειρηματικότητα, έχουμε το μεγάλο πρόβλημα του φορολογικού συστήματος. Θα μιλήσω μεθαύριο το Σάββατο στο Μέγαρο Καρατζά στην Εθνική Τράπεζα, παρουσιάζοντας την ολοκληρωμένη και κωδικοποιημένη πρόταση του ΠΑΣΟΚ για το πώς θα βγούμε σε τρία χρόνια από το μνημόνιο, από την επιτήρηση και θα μπούμε σε μια άλλη φάση της αυτοδύναμης Ελλάδας.

Θέλω να σας παρακαλέσω και να σας προσκαλέσω προσωπικά όλες και όλους να έρθετε το Σάββατο σε αυτή τη συνάντηση 12:00΄ η ώρα στο Μέγαρο Καρατζά, να ακούσετε την παρουσίαση και για το εθνικό φορολογικό σύστημα, τι είναι εφικτό, τι δεν είναι εφικτό. Σίγουρα είναι εφικτό να έχουμε ένα συναινετικό, σταθερό για δέκα χρόνια φορολογικό σύστημα. Μεγαλύτερη σημασία από τον επιμέρους κανόνα έχει η σταθερότητα και ο απλός και ευανάγνωστος χαρακτήρας του συστήματος κι αυτό μπορούμε να το κάνουμε, είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε.

Επίσης, η φορολογική ενθάρρυνση, το φορολογικό κίνητρο, είναι ότι πιο απλό και ότι πιο φτηνό υπάρχει και πιο εύκολο και πράγματι οι κλασικοί αναπτυξιακοί νόμοι, οι επιχορηγήσεις, τα grand’s, δεν οδηγούν πουθενά, έχεις άλλους τρόπους να ενισχύσεις πολύ πιο εύκολα πολύ πιο μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, χωρίς να παρεμβάλλεται ανθρώπινος παράγων, χωρίς να υπάρχουν επιτροπές ή διοικητικές διαδικασίες.

Υπάρχουν και τα επιμέρους ερωτήματα τα οποία αφορούν τα start ups ή αφορούν επενδύσεις συγκεκριμένες οι οποίες αυτή τη στιγμή εκκρεμούν ή τη λειτουργία των venture capitals, γιατί πραγματικά δεν έχει νόημα να πηγαίνεις σε βαριές κλασικές δραστηριότητες, προκειμένου να χρησιμοποιήσεις τις ευχέρειες που σου δίνει το venture capital.

Η αλήθεια είναι ότι ο καθένας επιλέγει κι όταν λέω ο καθένας εννοώ το τραπεζικό σύστημα συνήθως, επιλέγει την πιο εύκολη την πιο απλή και την πιο ασφαλή λύση. Εμείς μπορούμε να κάνουμε επενδύσεις σποράς, μπορούμε πράγματι να διαθέσουμε κονδύλια και έχουμε κονδύλια, έχουμε και τους μηχανισμούς και τα κονδύλια στην ενθάρρυνση πρωτοβουλιών, οι οποίες είναι πραγματικά φρέσκιες και οι οποίες στην πραγματικότητα θέλουν ελάχιστα κεφάλαια, θέλουν μια πρώτη ώθηση, ένα σπρώξιμο και αυτό το σπρώξιμο πραγματικά μπορούμε να το δώσουμε, είναι λιγότερο θέμα κονδυλίων και θεσμών και περισσότερο ζήτημα πολιτικής απόφασης και νοοτροπίας.

Έχουμε ήδη διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο και έχουμε διασφαλίσει τα κονδύλια, σημασία έχει να τα στρέψουμε προς αυτό που είπαμε προηγουμένως, στο φιλικό σπρώξιμο, στο φιλικό χτύπημα, στην ώθηση. Όπως όταν ο προπονητής ετοιμάζει τον αθλητή να βγει να αγωνιστεί να κερδίσει το μετάλλιο κι εμείς έτσι να σπρώξουμε λίγο τον καινοτόμο επιχειρηματία να κάνει αυτό το ξεκίνημα.

Έχουν σημειώσει οι συνεργάτες μου όλες τις παρατηρήσεις και θα έχουμε την ευκαιρία και το Σάββατο να πούμε πολλά πράγματα και σε μία συνάντηση που μπορούμε να κάνουμε σε ανύποπτο χρόνο μετά τις εκλογές, χωρίς να έχουμε την πίεση του προεκλογικού χρόνου μπορούμε να συνεχίσουμε και να δούμε λεπτομερώς και με πολύ έτσι πρακτικό τρόπο τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε όλη αυτή την προσπάθεια.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τη συμμετοχή σας κι εύχομαι καλή επιτυχία σε όλες τις δραστηριότητές σας. redsq

Tags: Η Εξέλιξη της ΚρίσηςΜοντέλο ΑνάπτυξηςΧρηματοοικονομική ΣφαίραΠΑ.ΣΟ.ΚΠολιτικές Ομιλίες, 2012Ομιλίες σε Συνέδρια | Ημερίδες | Εκδηλώσεις, 2012

12-14 Μαΐου 2024: Η καμπύλη της Μεταπολίτευσης (1974-2024)



Σχετικό link https://ekyklos.gr/ev/849-12-14-maiou-2024-i-kampyli-tis-metapolitefsis-1974-2024.html 

5-7 Νοεμβρίου 2023. Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ VΙΙ: Ασυμμετρίες και εθνική ατζέντα

Περισσότερα …

2.5.2023, Ch. Dallara - Ευ. Βενιζέλος: "Ελληνική κρίση: Μαθήματα για το μέλλον"

https://ekyklos.gr/ev/839-ch-dallara-ev-venizelos.html 

Περισσότερα …

Ευ. Βενιζέλος, Μικρή εισαγωγή στο Σύνταγμα και στο Συνταγματικό Δίκαιο, ebook

Περισσότερα …

Πρακτικά του συνεδρίου "Δικαιοσύνη: Η μεταρρύθμιση μιας εξουσίας και η αφύπνιση μιας ιδέας", ebook, 2022

Περισσότερα …

Εκδοχές Πολέμου 2009 - 2022, εκδ. Πατάκη

Περισσότερα …

23.9.2020 Ο Παύλος Τσίμας συζητά με τον Ευάγγελο Βενιζέλο | Η Ελλάδα Μετά IV: Μετά (; ) την πανδημία 

https://vimeo.com/461294009

6.6.2019 Αποχαιρετιστήρια ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής

https://vimeo.com/340635035

13.2.2019, Ευ. Βενιζέλος Βουλή: Οδηγούμε τη χώρα σε θεσμική εκκρεμότητα, κολοσσιαίων διαστάσεων

https://vimeo.com/316987085

20.12.2018, Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην παρουσίαση του βιβλίου «Η Δημοκρατία μεταξύ συγκυρίας και Ιστορίας» 

https://vimeo.com/307841169

8.3.2018, Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στη Βουλή κατά τη συζήτηση επί της πρότασης της ΝΔ για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης 

https://vimeo.com/259154972 

21.2.2018, Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου για την υπόθεση Novartis | "Πάρτε το σχετικό"

https://vimeo.com/256864375