- Σχετικά με την τροποποίηση του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίου
-
23 Νοεμβρίου 2006
Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης: «Τροποποίηση του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίου και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών που κυρώθηκε με το ν. 1756/1988 (ΦΕΚ Α΄ 35) σχετικά με την αναδιοργάνωση της Επιθεώρησης Δικαστηρίων και Δικαστικών Λειτουργών και άλλες διατάξεις».
Κύριε Πρόεδρε, μιλώντας και επί της αρχής του νομοσχεδίου είπα ότι θα ήταν ένα συμβατικό, συντηρητικό νομοσχέδιο, αν δεν εντασσόταν σε πάρα πολύ αρνητικά συμφραζόμενα, εάν δεν υπήρχε δηλαδή το γενικότερο κλίμα που δημιουργεί η κυβερνητική παρέμβαση στο χώρο της δικαιοσύνης και γενικότερα η κακοποίηση των θεσμών που προκαλεί συστηματικά και ενσυνείδητα η Κυβέρνηση.
- Οργάνωση και λειτουργία της Δικαιοσύνης – Συνταγματική Δικαιοσύνη
-
Local resource /home/evenizel/public_html//~evenizelos/images/stories/redsq.gif is not readable
22 Νοεμβρίου 2006
Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος κατά τη συζήτηση επί των άρθρων 88, 90, 95, 98 και 100 του Συντάγματος.
- Σχετικά με την Τροποποίηση του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων
-
21 Νοεμβρίου 2006
Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης: «Τροποποίηση του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών που κυρώθηκε με το ν. 1756/1988 (ΦΕΚ 35 Α’) σχετικά με την αναδιοργάνωση της Επιθεώρησης Δικαστηρίων και Δικαστικών Λειτουργών και άλλες διατάξεις».
Κύριοι Βουλευτές, η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης συνήθως αντιμετωπίζεται με την εξωτερική της όψη, ως ανεξαρτησία έναντι των πολιτικών οργάνων του κράτους και άλλων πολύ ισχυρών πηγών επιρροής επί της δικαιοσύνης και των αποφάσεών της.
Πιο λεπτή, όμως και πιο κρίσιμη όψη της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης είναι η εσωτερική της ανεξαρτησία, η διαφύλαξη της ελεύθερης δικανικής συνείδησης του δικαστικού λειτουργού, σε σχέση με τους προϊσταμένους τους, σε σχέση με τα όργανα του ίδιου του δικαστικού Σώματος που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην υπηρεσιακή του εξέλιξη, στην προαγωγή του, στις τοποθετήσεις του, στον τρόπο με τον οποίο κινείται μέσα στο χώρο της δικαιοσύνης. Η επιθεώρηση των δικαστικών λειτουργών είναι ο κύριος μοχλός για την παραβίαση της εσωτερικής ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης, όταν αυτή δεν οργανώνεται και δεν ενεργείται σωστά.
- Ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δικαιοσύνης
-
20 Ιουνίου 2006
Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης: «Ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η κυβερνητική πολιτική για τη δικαιοσύνη είναι ο πραγματικός δείκτης του πολιτικού πολιτισμού κάθε χώρας και κάθε περιόδου. Στην κυβερνητική πολιτική για τη δικαιοσύνη διαπιστώνουμε αν τηρούνται οι εγγυήσεις του κράτους δικαίου. Αν η Κυβέρνηση σέβεται την ίδια της τη ρητορεία.
Δυστυχώς, εν έτει 2006 τίθεται στη χώρα μας πρόβλημα βασικών εγγυήσεων του κράτους δικαίου. Αυτά που συμβαίνουν με τις γνωστές υποθέσεις των υποκλοπών και των πακιστανών είναι η κορυφή του παγόβουνου. Η αρνησιδικία που βιώνει κάθε μέρα ο πολίτης στα ποινικά, τα πολιτικά και τα διοικητικά δικαστήρια είναι, αν θέλετε, η πιο απλή και πρακτική όψη ενός μεγάλου προβλήματος αμφισβήτησης του δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας, του δικαιώματος στη δίκαιη δίκη.
- Η πρόκληση της διαφάνειας, της νομοθεσίας και της δικαιοσύνης (I)
-
Local resource /home/evenizel/public_html//~evenizelos/images/stories/redsq.gif is not readable
2006-2007
1. Η διαφάνεια ως υπόθεση της κοινωνίας των πολιτών
Η διαφάνεια στην Ελλάδα, όπως και σε όλες τις θεσμικά οργανωμένες χώρες, είναι θεμελιώδες κοινωνικό και πολιτικό αίτημα που ταυτίζεται με την επιβολή της νομιμότητας, την ισχύ των εγγυήσεων του κράτους δικαίου, τον σεβασμό της ισονομίας και της αξιοκρατίας, την ομαλή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, την χρηστή διαχείριση του δημοσίου χρήματος, την ορθολογική λειτουργία των αγορών.
- Η πρόκληση της διαφάνειας, της νομοθεσίας και της δικαιοσύνης (II)
-
Local resource /home/evenizel/public_html//~evenizelos/images/stories/redsq.gif is not readable
2006-2007
2. Το πρόβλημα της ελληνικής δικαιοσύνης έχει λύση
Η έκταση του προβλήματος
Είναι κοινή και μόνιμη παραδοχή ότι η ελληνική δικαιοσύνη νοσεί, ότι δεν μπορεί να επιτελέσει με γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο τις λειτουργίες της και να διασφαλίσει την απονομή δικαίου, δηλαδή την άσκηση του δικαιώματος δικαστικής προστασίας (άρθρο 20 του ελληνικού Συντάγματος) και του δικαιώματος στη δίκαιη δίκη ( άρθρο 6 Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), φορέας των οποίων είναι κάθε πρόσωπο που βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια ή μάλλον σχετίζεται με την ελληνική έννομη τάξη.
- Η πρόκληση της διαφάνειας, της νομοθεσίας και της δικαιοσύνης (III)
-
Local resource /home/evenizel/public_html//~evenizelos/images/stories/redsq.gif is not readable
2006-2007
3. Η οργάνωση της Συνταγματικής Δικαιοσύνης
Τα προβλήματα της δικαιοσύνης κορυφώνονται στο πεδίο του δικαστικού ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων, γιατί εκεί ο δικαστής μπορεί να «εξουδετερώσει» τις επιλογές του νομοθέτη που φέρει την πολιτική ευθύνη των αποφάσεών του ενώπιον του Λαού.
- Η πρόκληση της διαφάνειας, της νομοθεσίας και της δικαιοσύνης (IV)
-
2006-2007
4. Ποιότητα νομοθεσίας, κοινωνική συναίνεση και ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας
Θεωρώ αναγκαίες τρεις σύντομες παρατηρήσεις, εισαγωγικές στο θέμα μας. Η πρώτη αφορά την ίδια την έννοια ή μάλλον τη φύση του κράτους (άρα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι αρμοδιότητες της οποίας είναι παραχωρημένες από τα κράτη-μέλη).
- Άρθρο στον Έθνος | Διπλό το σκάνδαλο της κυβέρνησης
-
12 Μαρτίου 2006
Διπλό το σκάνδαλο της κυβέρνησης
του Ευ. Βενιζέλου
Την χώρα ταλανίζουν τις τελευταίες εβδομάδες δύο παράλληλα σκάνδαλα: Αφενός μεν το σκάνδαλο των υποκλοπών αφετέρου δε το σκάνδαλο της συγκάλυψης των υποκλοπών.
Κοινός παρονομαστής των δύο σκανδάλων είναι η ευθύνη της Κυβέρνησης που όχι μόνο δεν μπόρεσε να ελέγξει και να αποτρέψει το πρώτο αλλά και προκάλεσε το δεύτερο με την αφελή σκέψη ότι μπορεί να κρυφτεί πίσω από το φύλλο συκής μιας αργόσυρτης προκαταρκτικής εξέτασης που δεν κατάφερε επί 11 ολόκληρους μήνες να συγκεντρώσει ούτε το ένα χιλιοστό των στοιχείων που μέσα σε λίγες ημέρες κατάφερε να συγκεντρώσει η έρευνα της ΑΔΑΕ αλλά και της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που ανέδειξε την αναντικατάστατη θεσμική βαρύτητα και σημασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
- Το συνταγματικό δικαστήριο
-
Local resource /home/evenizel/public_html//~evenizelos/images/stories/redsq.gif is not readable
29 Ιανουαρίου 2006
Το μείζον ίσως ζήτημα που πρέπει να καταστεί επίκεντρο μιας νέας αναθεωρητικής πρωτοβουλίας είναι η ριζική αλλαγή του ίδιου του συστήματος δικαστικού ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων, δηλαδή του ίδιου του δικονομικού πλαισίου ερμηνείας και εφαρμογής του Συντάγματος της χώρας μας.