Στρασβούργο, 4 Φεβρουαρίου 2014

Παρέμβαση Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την ανάγκη έγκρισης ενός φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών 

Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Κυρίες και κύριοι βουλευτές γνωρίζετε καλύτερα από μένα ότι η εισαγωγή ενός φόρου στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές έχει απασχολήσει πάρα πολύ έντονα τη συζήτηση και στο επίπεδο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στο επίπεδο του Συμβουλίου. Θέλω ιδιαίτερα να μνημονεύσω τη συμβολή της εισηγήτριας κας Άννυς Ποδηματά, στη διαμόρφωση της θέσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Δεν έχουμε καταφέρει, στο επίπεδο του Συμβουλίου, να κάνουμε την άριστη επιλογή. Δεν διαμορφώθηκε μία κοινή θέση, η οποία να οδηγήσει σε μια ρύθμιση που να μπορεί να εφαρμοστεί στο σύνολο της ΕΕ, σε όλα τα κράτη-μέλη, σε όλη την κοινοτική επικράτεια. Καταλήξαμε στην δεύτερη κατά σειρά ποιότητας επιλογή, του σχήματος ενισχυμένης συνεργασίας. Είναι πολύ σημαντικό ότι υπάρχουν 11 χώρες μέλη της ΕΕ, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, που πιστεύουμε στον φόρο αυτό γιατί θεωρούμε ότι έτσι μπορεί να αντληθούν πόροι, οι οποίοι από την χρηματοοικονομική σφαίρα θα μεταφερθούν στη σφαίρα της πραγματικής οικονομίας, θα χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις, την προσπάθεια για θέσεις εργασίας, την καταπολέμηση της ανεργίας, θα χρηματοδοτήσουν μέτρα κοινωνικής συνοχής.

Είναι αυτό ένα αντάλλαγμα, μια ανταπόδοση που πρέπει να πληρώσει ο χρηματοοικονομικός τομέας, λόγω και της πολύ μεγάλης βοήθειας που έχει δεχθεί από τα κράτη-μέλη, μέσα από δημοσιονομικούς μηχανισμούς, για να ξεπεράσει τη δική του κρίση.

 

Από την άποψη αυτή, το θέμα που συζητάμε τώρα για τον φόρο στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές, συνδέεται πάρα πολύ έντονα με την προηγούμενη συζήτηση για τον ενιαίο μηχανισμό εξυγίανσης, την τραπεζική ένωση, για τον ενιαίο μηχανισμό εποπτείας, για το σπάσιμο του φαύλου κύκλου ανάμεσα στην χρηματοοικονομική και τη δημοσιονομική κρίση, ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκα εκτενώς στην προηγούμενη συζήτηση.

Δυστυχώς, έχουμε πρόσθετες θεσμικές δυσκολίες. Το θέμα είναι ούτως ή άλλως πολύπλοκο, και τεχνικά, χρηματοοικονομικά αλλά και νομικά. Τώρα έχουμε επιπλέον και την προσφυγή ενός κράτους-μέλους, του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώπιον της ΕΕ, που θέτει ζήτημα ακύρωσης της απόφασης του Συμβουλίου με την οποία εγκρίθηκε η διαδικασία της ενισχυμένης συνεργασίας.

Θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα, θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στα 11 κράτη-μέλη που σχηματίζουν την ομάδα της ενισχυμένης συνεργασίας να ολοκληρώσουν αυτό το θεσμικό σχήμα χρησιμοποιώντας τους θεσμικούς μηχανισμούς της ΕΕ, άρα πάντα με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Υπάρχουν δυσκολίες. Δεν ξέρω αν θα προλάβουμε να καταλήξουμε σε μία κοινή θέση, πάντως σίγουρα θα επιδιώξουμε να διατυπωθούν οδηγίες, οι οποίες να δίνουν την κατεύθυνση μέσα στην οποία θέλουμε να κινηθούμε.

Αντιλαμβανόμαστε πάρα πολύ καλά σε τεχνικό επίπεδο, ότι δημιουργούνται πολλαπλές ταχύτητες στην χρηματοοικονομική αγορά που είναι κατεξοχήν μία παγκοσμιοποιημένη αγορά, αλλά από την άλλη μεριά πρέπει να συμφωνήσουμε κάποια στιγμή στην ΕΕ εάν χρειαζόμαστε μηχανισμούς άντλησης υπεραξίας από την χρηματοοικονομική σφαίρα και μεταφορά της σε δραστηριότητες που συνιστούν προτεραιότητα μιας Ευρώπης που έχει ένα πολιτικό πρόγραμμα και που μπορεί να δώσει απάντηση στις πολλαπλές μορφές ευρωσκεπτικισμού.

Η συζήτηση αυτή είναι εξαιρετικά επίκαιρη λίγους μήνες πριν από τη λήξη της περιόδου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τη διεξαγωγή των επόμενων ευρωπαϊκών εκλογών. Δεν θέλει κανείς μια Ευρώπη της λιτότητας και της ανεργίας, ιδίως η νέα γενιά της Ευρώπης. Πρέπει να μπορούμε να δώσουμε ένα όραμα, μια ελπίδα, αλλά θα πρέπει και να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε αυτή την ελπίδα. Από τους ίδιους πόρους και τους μηχανισμούς του κοινοτικού προϋπολογισμού δεν μπορούμε να δώσουμε μία πλήρη απάντηση. Χρειαζόμαστε νέες ιδέες, νέους μηχανισμούς. Άρα η συζήτηση που κάνουμε τώρα μπορεί να φαίνεται τεχνική ή αποσπασματική, βρίσκεται όμως στην καρδιά του ευρωπαϊκού προβλήματος, της ανάγκης να ξαναμιλήσουμε για μια Ευρώπη που πείθει τους πολίτες της και ιδίως τη νέα γενιά.

Ευχαριστώ πολύ».

Tags: Ελληνική ΠροεδρίαΠολιτικές Ομιλίες, 2014

12-14 Μαΐου 2024: Η καμπύλη της Μεταπολίτευσης (1974-2024)



Σχετικό link https://ekyklos.gr/ev/849-12-14-maiou-2024-i-kampyli-tis-metapolitefsis-1974-2024.html 

5-7 Νοεμβρίου 2023. Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ VΙΙ: Ασυμμετρίες και εθνική ατζέντα

Περισσότερα …

2.5.2023, Ch. Dallara - Ευ. Βενιζέλος: "Ελληνική κρίση: Μαθήματα για το μέλλον"

https://ekyklos.gr/ev/839-ch-dallara-ev-venizelos.html 

Περισσότερα …

Ευ. Βενιζέλος, Μικρή εισαγωγή στο Σύνταγμα και στο Συνταγματικό Δίκαιο, ebook

Περισσότερα …

Πρακτικά του συνεδρίου "Δικαιοσύνη: Η μεταρρύθμιση μιας εξουσίας και η αφύπνιση μιας ιδέας", ebook, 2022

Περισσότερα …

Εκδοχές Πολέμου 2009 - 2022, εκδ. Πατάκη

Περισσότερα …

23.9.2020 Ο Παύλος Τσίμας συζητά με τον Ευάγγελο Βενιζέλο | Η Ελλάδα Μετά IV: Μετά (; ) την πανδημία 

https://vimeo.com/461294009

6.6.2019 Αποχαιρετιστήρια ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής

https://vimeo.com/340635035

13.2.2019, Ευ. Βενιζέλος Βουλή: Οδηγούμε τη χώρα σε θεσμική εκκρεμότητα, κολοσσιαίων διαστάσεων

https://vimeo.com/316987085

20.12.2018, Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην παρουσίαση του βιβλίου «Η Δημοκρατία μεταξύ συγκυρίας και Ιστορίας» 

https://vimeo.com/307841169

8.3.2018, Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στη Βουλή κατά τη συζήτηση επί της πρότασης της ΝΔ για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης 

https://vimeo.com/259154972 

21.2.2018, Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου για την υπόθεση Novartis | "Πάρτε το σχετικό"

https://vimeo.com/256864375