Αθηνά, 11 Ιουλίου 2013


Παρεμβάσεις Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ,
κατά τη συνάντησή του με εκπροσώπους φορέων του τουρισμού στο Ηράκλειο Κρήτης

Α' Παρέμβαση

Μια μικρή παρέμβαση θα κάνω πριν πάρουν το λόγο οι υπόλοιποι καλεσμένοι μας. Όπως ξέρετε, αυτή τη στιγμή το βασικό μας μέλημα είναι να τονώσουμε την πραγματική οικονομία, να ενισχύσουμε τις επιχειρήσεις, γιατί ενισχύοντας τις επιχειρήσεις στηρίζουμε την απασχόληση. Υπάρχουν κλάδοι που πραγματικά βρίσκονται σε οριακό σημείο, μετά από έξι χρόνια ύφεσης και τρία χρόνια σκληρών μέτρων.

Άρα η δική μας προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι να μη δημιουργούμε προβλήματα, αντίθετα να λύνουμε τα προβλήματα των επιχειρήσεων. Η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος μοιάζει κάτι μακρινό σε σχέση με την πραγματική οικονομία, τον μικρό και μεσαίο επιχειρηματία και τον εργαζόμενο στη μικρή και μεσαία ελληνική επιχείρηση.

Όμως η αλήθεια είναι ότι εάν δεν στεκόταν στα πόδια του το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, εάν δεν καταφέρναμε να το ανασυγκροτήσουμε χωρίς κόστος για τον Έλληνα καταθέτη, γιατί έχουμε παραδείγματα άλλων χωρών όπως έγινε δυστυχώς στην Κύπρο που οι καταθέτες επωμίστηκαν ένα μεγάλο μέρος του βάρους, δεν θα μπορούσαμε να στηρίξουμε μέσω των χρηματοδοτήσεων, μέσω της ανανέωσης των δανείων και νέων δανείων την ελληνική μικρή και μεσαία επιχείρηση.

Άρα η διάταξη για τους τόκους στο νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος θα αλλάξει. Δεν θα ψηφιστεί στη Βουλή, όπως είχε αρχικά παρουσιαστεί. Βεβαίως και θα εκπίπτουν οι δαπάνες των τόκων. Από την έκπτωση εξαιρούνται μόνο οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι, οι οποίοι πολλές φορές χρησιμοποιούν τα υψηλά επιτόκια στην Ελλάδα για εικονικές ενδοομιλικές συναλλαγές και θα εξαιρούνται και οι επιχειρήσεις οι οποίες δαπανούν για τόκους πάνω από 1.000.000.

Αυτό σημαίνει ότι για τη συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων θα υπάρχει πλήρης κάλυψη,  πλήρης αναγνώριση των εκπτώσεων των τόκων. Άρα η ελληνική μικρή και μεσαία επιχείρηση, που είναι το 90% της αγοράς, δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Αντιθέτως ξέρουμε ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι τα υψηλά επιτόκια, οι άδικοι και άνισοι όροι δανεισμού και αυτό μαζί με το υψηλό κόστος ενέργειας είναι τα δύο μεγαλύτερα προβλήματα που έχει η ελληνική οικονομία.

Σε σχέση τώρα με το ΦΠΑ στην εστίαση. Δώσαμε αγώνα στη διαπραγμάτευση τώρα με την τρόικα ώστε το θέμα να μείνει ζωντανό γιατί η πραγματικότητα της αγοράς μας επιβάλλει να επανέλθουμε στο χαμηλό συντελεστή. Και θέλουμε να ελπίζουμε ότι τις επόμενες ημέρες θα οριστικοποιηθεί η συζήτηση αυτή για τον ΦΠΑ στην εστίαση.

Βεβαίως αυτό δεν αφορά τα πακέτα των ξενοδοχείων, όπου υπάρχει τελείως διαφορετική πρόβλεψη εξαρχής, ποτέ δεν υπήχθησαν στον αυξημένο φόρο προστιθέμενης αξίας.

Η παρέμβαση της Εκκλησίας της Κρήτης και το παράδειγμα του θρησκευτικού τουρισμού δείχνει ποια είναι τα αναξιοποίητα ακόμη κοιτάσματα του ελληνικού τουρισμού, μέσω του οποίου μπορούμε να επιμηκύνουμε και την τουριστική περίοδο.

Είναι ο θρησκευτικός τουρισμός ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την Ελλάδα, γιατί η χριστιανική Ευρώπη, η χριστιανική Δύση δεν συγκροτείται ιστορικά χωρίς αναφορά στην ανατολική Ορθόδοξη εκκλησία. Χωρίς να παρακολουθούμε τα βήματα του Αποστόλου Παύλου, χωρίς τον βυζαντινό πλούτο που βρίσκεται στην ελληνική Επικράτεια.

Άρα έχει πολύ μεγάλη σημασία να δούμε όλες τις μορφές τουρισμού, το θρησκευτικό, τον ιαματικό. Η Κρήτη έχει τεράστιες δυνατότητες στην οργάνωση του ιαματικού τουρισμού, τον αγροτουρισμό, όπως μου θύμισε η κα Γκερέκου, ετοιμάζουμε νομοθετική παρέμβαση ειδικά γι΄ αυτή τη διάσταση και θα αξιοποιήσουμε πλήρως και τις δυνατότητες που έχει, όχι μόνο το Υπουργείο Τουρισμού αλλά και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προς την κατεύθυνση αυτή.

Δική μου εντολή στις Υπηρεσίες τις προξενικές του Υπουργείου Εξωτερικών είναι να πάρουμε όλα τα μέτρα που απαιτούνται προκειμένου να διευκολυνθεί η χορήγηση βίζας. Υπάρχουν μεγάλες αγορές, το ρωσικό παράδειγμα είναι ένα, το κινέζικο είναι ένα δεύτερο, όπου μπορούμε βεβαίως να έχουμε μια πολύ καλύτερη παρουσία.

Υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες, μεγάλοι πληθυσμοί, υπάρχουν πια μεγάλες ομάδες ανθρώπων που ταξιδεύουν και που αναζητούν τόπους διακοπών αλλά και τόπους επισκέψεων, οι οποίοι δεν είναι θερινοί αλλά είναι χειμερινοί. Και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία για την Ελλάδα, η οποία πάσχει, κυρίως τους μήνες του χειμώνα που έχουμε μια κάμψη της τουριστικής κίνησης, γιατί ο κορμός του ελληνικού τουρισμού είναι οι θερινές παραθαλάσσιες διακοπές.

Άρα έχουμε τέτοιες δυνατότητες τις οποίες τις αξιοποιούμε και αυτά είναι τα αισιόδοξα μηνύματα που πρέπει να στέλνουμε στην ελληνική κοινωνία. Μηνύματα τα οποία τα περιμένει ο κόσμος με αγωνία και άγχος, γιατί δεν μπορεί να δέχεται συνεχώς κακά μηνύματα. Τα μηνύματα της μιζέριας, της απελπισίας.

Εδώ η Ελλάδα μπορεί πράγματι όχι απλά και μόνο να ανακάμψει αλλά να έχει επιδόσεις πολύ καλύτερες από αυτές που είχε την περίοδο προ της κρίσης. Και φυσικά θέλουμε σταδιακά με την αποκατάσταση των αδικιών, με την κάλυψη των κενών, των εισοδηματικών που έχουν δημιουργηθεί, να ξανα-τροφοδοτήσουμε και τον εσωτερικό τουρισμό.

Γιατί υπάρχουν περιοχές, όχι η Κρήτη βεβαίως, αλλά υπάρχουν άλλες περιοχές που επενδύουν πάρα πολλά στον εσωτερικό τουρισμό και βλέπουν τώρα να υπάρχει μια κάμψη του εσωτερικού τουρισμού,  η οποία δυστυχώς είναι μια πραγματικότητα τα τελευταία χρόνια. Είναι και αυτό ένα στοιχείο που πρέπει να το λάβουμε πάρα πολύ σοβαρά υπόψη μας.

Άρα ήθελα να περάσω αυτά τα μηνύματα σε σχέση με τη λειτουργία της αγοράς και το νέο φορολογικό νομοσχέδιο αλλά και τους σχεδιασμούς που έχουμε τις επόμενες εβδομάδες για να βοηθήσουμε έστω εκ του πλαγίου την τουριστική μας βιομηχανία.
 


 

Β' Παρέμβαση

 

Σας ευχαριστώ πολύ γιατί υπογραμμίσατε ότι η μεγαλύτερη βοήθεια που δόθηκε φέτος στον ελληνικό τουρισμό, αλλά και στην τουριστική βιομηχανία της Κρήτης, ήταν η διασφάλιση συνθηκών, πολιτικής σταθερότητας. Αυτό ήταν μια δύσκολη, υπεύθυνη, εθνική απόφαση που λάβαμε. Και αυτό που περιμένουμε από την ελληνική κοινωνία είναι να γίνει αντιληπτή η ανάγκη της ενότητάς μας, της συστράτευσής μας για να ξεπεράσουμε οριστικά την απειλή της κρίσης.

Δεν αρκεί βεβαίως να έχουμε κυβερνητική και πολιτική σταθερότητα. Δεν έχουμε προβλήματα που έχουν άλλες χώρες που αυτή τη στιγμή επιδεινώνουν την οικονομική τους κατάσταση λόγω πολιτικής κρίσης, αλλά έχουμε μια ένταση στην κοινωνία.

Κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια, κάθε αλλαγή στο κράτος προκαλεί αντιδράσεις οι οποίες πολλές φορές οφείλονται στην άγνοια και το φόβο. Σε ένα αίσθημα αδικίας και ανασφάλειας. Γι’ αυτό θέλω από εδώ, από την Κρήτη σήμερα να απευθυνθώ σε όλους τους Έλληνες πολίτες, σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και λειτουργούς, σε όλους τους εργαζόμενους στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και να τους πω ότι κανείς δεν πρόκειται να αδικηθεί. Κανείς δεν πρέπει να νιώθει ανασφάλεια.

Η αξιολόγηση των δομών, των φορέων, των υπηρεσιών, αλλά και η αξιολόγηση του προσωπικού, θα γίνει με ένα τρόπο αυτόματο, απολύτως αντικειμενικό και κανείς δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Κανένας άνθρωπος αφοσιωμένος στη δουλειά του, που δουλεύει, που προσφέρει υπηρεσίες στο κοινωνικό σύνολο, που υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Και αυτό αφορά  τη συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων, των Ελλήνων λειτουργών, των εργαζομένων όχι μόνο στο δημόσιο, αλλά και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Τα μέτρα αυτά είναι αναγκαία για να προσφέρουμε στην ελληνική κοινωνία ένα κανονικό κράτος, όπως συμβαίνει σε άλλες ισχυρές ευρωπαϊκές χώρες. Ένα κράτος στην υπηρεσία της κοινωνίας, της ανάπτυξης, του πολίτη που έχει ανάγκη. Γιατί στο κράτος προσβλέπει ο πιο φτωχός, ο πιο αδύναμος, ο πιο ανασφαλής. Και όλοι όσοι υπηρετούν στο δημόσιο, βρίσκονται στην υπηρεσία αυτού του πολίτη και όχι φυσικά του εαυτού τους. Και ο εαυτός τους και η οικογένειά τους έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, αλλά μεγαλύτερη σημασία έχει η κοινωνία, ο πολίτης που έχει ανάγκη, το δημόσιο συμφέρον.

Πολλές φορές τροφοδοτούνται αντιδράσεις από απλά δημοσιεύματα, ή από απλά σχόλια που δεν έχουν καμία σχέση με την πολιτική μας απόφαση να προχωρήσουμε μεταρρυθμιστικές πολιτικές. Η κοινωνία,  η οποία πιστεύει πως πρέπει ο εκσυγχρονισμός και η αλλαγή στο κράτος να είναι βαθιά, πρέπει να μας βοηθήσει να επιβάλουμε αυτό το κλίμα ηρεμίας, συστράτευσης και συναίνεσης. Γιατί εάν δεν έχουμε αυτό το σταθερό πλαίσιο, οι θυσίες του ελληνικού λαού δεν θα αναγνωριστούν και δεν θα αποδώσουν.

Είπα προηγουμένως, μιλώντας στα στελέχη του ΠΑΣΟΚ από το Ηράκλειο και το Λασίθι, ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα,  με κριτήριο το διαρθρωτικό έλλειμμα ή το διαρθρωτικό πλεόνασμα, με κριτήριο δηλαδή το κυκλικά προσαρμοσμένο έλλειμμα ή πλεόνασμα -λαμβανομένης υπόψη της μεγαλύτερης ύφεσης- έχει να εμφανίσει τα καλύτερα δημοσιονομικά αποτελέσματα μεταξύ των κρατών μελών της ευρωζώνης και των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Έχουμε, όχι το μικρότερο διαρθρωτικό έλλειμμα πλέον, αλλά έχουμε διαρθρωτικό πλεόνασμα. Και αυτό είναι το μεγάλο μας επιχείρημα για να πείσουμε και την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΔΝΤ ότι νέα δημοσιονομικά μέτρα, νέοι περιορισμοί στα εισοδήματα, νέες πολιτικές λιτότητας και δεν πρέπει και δεν μπορεί να ληφθούν, να εφαρμοστούν. Δεν αντέχει η οικονομία, δεν αντέχει η κοινωνία, δεν αντέχει το πολιτικό σύστημα.

Η Ελλάδα δεν χρειάζεται, δεν αντέχει, δεν θα πάρει μέτρα τα οποία τροφοδοτούν την ύφεση και την ανεργία αλλά αυτό το τεκμηριώνουμε τώρα και το τεκμηριώνουμε χάρη στις θυσίες του ελληνικού λαού. Γιατί ένας τρόπος υπάρχει προκειμένου να φύγουμε οριστικά από το μνημόνιο. Να περάσουμε στη «μετά το μνημόνιο εποχή» και να ανακτήσουμε τη θεσμική μας ισοτιμία και την κυριαρχία μας μέσα στην Ευρώπη, γιατί η κυριαρχία μας έχει πληγεί. Να εφαρμόσουμε με επιτυχία αυτή τη γραμμή και να αντλήσουμε τα θετικά αποτελέσματα τα οποία μπορούν να αντληθούν. Δεν είναι εύκολο αλλά είναι αναγκαίο.

Άλλος δρόμος δεν υπήρχε και δεν υπάρχει. Σχέδιο β’ δεν υπήρχε και δεν υπάρχει. Εάν εφαρμόζαμε άλλες πολιτικές που θα μας οδηγούσαν σε κατάρρευση της οικονομίας, σε απόλυτη χρεοκοπία του τραπεζικού συστήματος, σε εκμηδένιση των ακίνητων περιουσιών, σε τραγικά επίπεδα ανεργίας, δεν θα ήταν πολιτικές λιτότητας, θα ήταν πολιτικές μετατροπής της κοινωνίας μας σε ζούγκλα και αυτό πρέπει να το καταλάβουμε.

Βιώνουμε μια τεράστια κρίση, μια πρωτοφανή δυσκολία. Αυτό που αποφύγαμε όμως είναι κάτι πολύ χειρότερο, που νομίζω ότι το υποπτευόμαστε ή το ανιχνεύουμε βλέποντας τι έχει συμβεί σε άλλες χώρες και τι παρ’ ολίγον θα είχε συμβεί στην Κύπρο, η οποία, νομίζω, ότι στάθηκε στα πόδια της πλέον. Και πρέπει να χαιρόμαστε γιατί ο εθνικός μας χώρος, που έχει αυτή τη στιγμή δύο κράτη σε κρίση, στέκεται παρά τις δυσκολίες στα πόδια του και συγκροτεί ένα μέτωπο στην Ανατολική Μεσόγειο, το οποίο είναι πάρα πολύ σοβαρό.

Τώρα σε σχέση με τα επιμέρους ζητήματα που μου θέσατε. Θέλω να σας πω ότι και εγώ, πολλά από αυτά τα έχω ακούσει χρόνια τώρα πολλές φορές. Υπάρχει δυνατότητα να δρομολογήσουμε ορισμένες εξελίξεις, οι οποίες είναι σχετικά απλές. Προτάσεις σε σχέση με την κρουαζιέρα, είναι εφικτές. Προτάσεις σε σχέση με τα νέα τουριστικά προϊόντα, όπως είναι ο τουρισμός της εμπειρίας. Προτάσεις σε σχέση με το θρησκευτικό τουρισμό ή άλλες μορφές ειδικού θεματικού τουρισμού.

Υπάρχουν δυσκολίες στις βασικές υποδομές, γιατί χρειάζεται χρόνος, χρειάζεται χρηματοδότηση, χρειάζονται σχήματα αναπτυξιακά τα οποία δεν μπορεί να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη και δυστυχώς έχουμε καθυστερήσει. Ναι, δεν μπορούμε να δώσουμε μια λύση τώρα στο αεροδρόμιο του Καστελίου, θέλει χρόνο.    

Δεν μπορεί να γίνει σε μια μέρα ο βόρειος οδικός άξονας, υπάρχει συσσωρευμένη στέρηση. Πιστεύω ότι με τη νέα προγραμματική περίοδο, με το νέο ΕΣΠΑ και μέσα από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, μέσα από νέου τύπου συμβάσεις μπορούμε να φτάσουμε σε λύσεις, οι οποίες είναι πιο απλές, πιο γρήγορες, πιο εύκολες.

Υπάρχουν όμως άλλα θέματα, τα οποία πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε με τη διορατικότητα που απαιτείται. Γνωρίζω πάρα πολύ καλά τι σημαίνει να μην μπορείς να εξυπηρετήσεις το δάνειό σου και με τι ρυθμό αυξάνουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Για να είμαστε έντιμοι και ειλικρινείς, πρέπει να φτάσουμε σε εκείνο το σημείο ρυθμίσεων που διευκολύνουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις επιχειρήσεις, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο το τραπεζικό σύστημα και τις καταθέσεις.

Υπάρχει ένα όριο. Πρέπει οι ρυθμίσεις να είναι όσο γίνεται πιο έξυπνες, πιο διορατικές, πιο ευέλικτες, πιο φιλικές, αρκεί αυτό να μη δημιουργεί ανάγκες περαιτέρω ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος. Γιατί αν συμβεί αυτό θέτουμε σε κίνδυνο γενικά τη λειτουργία της οικονομίας.

Υπάρχει χρυσή τομή, αγωνιστήκαμε να περάσουμε στη διαπραγμάτευση με την τρόικα και στον διάλογό μας τον εσωτερικό της κυβέρνησης αρκετές από τις προτάσεις μας σε σχέση με τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις.

Πιστεύω ότι οι Τράπεζες θα κινηθούν από μόνες τους σε ένα επίπεδο πιο φιλικό προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά από ό,τι οι προβλέψεις του νόμου. Εμείς θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να ασκήσουμε πίεση και να καθοδηγήσουμε το διάλογο προς την κατεύθυνση που πρέπει. Αλλά πρέπει να ξέρουμε ποιο είναι το όριο αντοχής της εθνικής οικονομίας συνολικά, για να μη δημιουργήσουμε ένα πρόβλημα διαρθρωτικής ισορροπίας στο σύστημα που θα αποβεί σε βάρος τελικά όλης της οικονομίας και της απασχόλησης.
 


Γ' Παρέμβαση

Σας ευχαριστώ θερμότατα, γιατί όλες οι παρεμβάσεις ήταν συγκεκριμένες και πολύ καλά στοχευμένες. Αντιλαμβάνομαι ότι οι προτεραιότητες στις υποδομές είναι αποσαφηνισμένες στην Κρήτη, ξεκάθαρες.

Βόρειος οδικός άξονας και αεροδρόμιο Καστελίου. Θα συνεργαστώ με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που έχει άμεση ευθύνη και για τα δυο αυτά θέματα. Και φυσικά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τη μεταβατική περίοδο, που -κατ’ ανάγκη- θα είναι μακρά. Και σε αυτή τη μεταβατική περίοδο, βεβαίως, πρέπει να γίνουν οι διευθετήσεις οι λειτουργικές και οι προσθήκες στο υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου, για να βελτιωθεί η αποδοτικότητά του και γενικά για κάθε χρήση και για ειδικές χρήσεις, όπως είναι το παράδειγμα της κρουαζιέρας και αυτών των διασυνδεδεμένων μεταφορών που κρύβει μέσα το σύστημα της κρουαζιέρας. Αυτό είναι το ένα θέμα.

Το δεύτερο θέμα, σε σχέση με τις στενές αρμοδιότητες του Υπουργείου Τουρισμού που έχει και μια γενικότερη ευθύνη για τα οριζόντια προβλήματα, που μόνο διυπουργικά μπορούν να αντιμετωπιστούν. Η κα Γκερέκου στη Βουλή, με αφορμή και το νομοσχέδιο, θα μεταφέρει όλα αυτά που συζητήθηκαν και νομίζω ότι σας παρουσίασε τις προτεραιότητες με πολύ καθαρό τρόπο.

Ο κ. Πάλλης θα ενημερώσει την Υπουργό Τουρισμού, με την οποία σήμερα αντιμετωπίσαμε ορισμένα από τα θέματα που θέσατε, με κορυφαίο θέμα, το θέμα της βίζας για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε την ελληνική παρουσία σε αναπτυσσόμενες αγορές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Ρωσία και την Κίνα. Η συζήτησή μας θα είναι πολύ πρακτική, γιατί το Υπουργείο Εξωτερικών πράγματι και μπορεί και πρέπει να βοηθήσει με ιδιωτικοοικονομικά μέσα και με πολύ ευέλικτο τρόπο στη διευκόλυνση της παροχής θεωρήσεων.

Υπάρχουν τώρα τα γενικότερα θέματα της τουριστικής εκπαίδευσης, στα οποία αναφέρθηκε και ο Βασίλης προηγουμένως, εκεί έχουμε τεράστια περιθώρια. Νομίζω ότι έχουμε υποχρέωση στην Κρήτη να έχουμε μια πλήρη δομή τουριστικής εκπαίδευσης. Υπάρχουν όλα τα στοιχεία, η κρίσιμη μάζα ώστε εδώ να υπάρχει ένα σημείο αναφοράς τουριστικής εκπαίδευσης.

Υπάρχουν τα προβλήματα της λειτουργίας της αγοράς, του χρηματοοικονομικού τομέα, της ρευστότητας που αφορούν τις τουριστικές επιχειρήσεις και κάθε άλλη επιχείρηση. Τα «γκισέ» με τα οποία εφάπτεται ο επιχειρηματίας είναι τρία. Είναι η εφορία, το ασφαλιστικό ταμείο και η τράπεζα. Εμείς έχουμε συνολική εικόνα του τι υφίσταται κάθε επιχείρηση, ποια είναι η συνολική της επιβάρυνση, ποιες είναι οι δυσκολίες της.

Τα δύο εφάπτονται άμεσα με τις διαπραγματεύσεις που κάνουμε κάθε λίγο και λιγάκι με την τρόικα και προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο στο στενό περιθώριο που έχουμε. Ο τραπεζικός τομέας τώρα που ολοκληρώνει την διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης, θα νιώσει πιο ασφαλής και θα κινηθεί με πιο δημιουργικό τρόπο για να στηρίξει την ελληνική πραγματική οικονομία. Εμείς θα πάρουμε πρωτοβουλίες, προκειμένου να στρέψουμε τις τράπεζες και ιδίως τις μεγάλες, τις λεγόμενες «συστημικές» τράπεζες, προς την κατεύθυνση αυτή.

Αυτό βέβαια δεν αφορά την Κρήτη. Δεν αφορά μόνο τον τουρισμό. Αφορά όλους τους κλάδους της οικονομίας, όλες τις περιοχές της χώρας, αλλά στο πλαίσιο αυτό αφορά και όλους εσάς.

Υπάρχουν εδώ στελέχη μας τα οποία είναι αφοσιωμένα στην υπόθεση αυτή. Και είμαστε περήφανοι γιατί έχουμε αυτά τα στελέχη τα οποία μπορεί να μην είναι αυτή τη στιγμή στην πρώτη γραμμή, γιατί δεν είναι στη Βουλή ή στην Κυβέρνηση, αλλά έχουμε Τοπική Αυτοδιοίκηση πανίσχυρη α’ και β’ βαθμού, η οποία μπορεί να βοηθήσει με πολλούς τρόπους.

Βλέπετε εδώ τους ανθρώπους που είναι έτοιμοι να αγωνιστούν για την υπόθεση αυτή, γιατί ξέρουν ότι η κοινωνία η τοπική βασίζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στον τουρισμό, στο τουριστικό προϊόν και βέβαια και στο πρωτογενή τομέα το ίδιο ισχύει, αλλά τώρα ας μιλήσουμε για τον τουρισμό.

Έχουμε στελέχη μας με μεγάλη εμπειρία, όπως ο Μανώλης, που έχουν συνδέσει το όνομά τους με προσπάθειες επίμονες. Πρέπει να σας πω ότι κι εγώ έχω ασχοληθεί με το πρόβλημα των αεροπορικών συγκοινωνιών της Κρήτης, από το ’95, που ήμουνα Υπουργός Μεταφορών και ζω την αγωνία αυτή πολλά χρόνια και ξέρω την περιπέτεια του αεροδρομίου, κυρίως του αεροδρομίου Ηρακλείου. Και έτσι έχουμε και την τεχνογνωσία και την εμπειρία και τη βούληση να βοηθήσουμε με όσο γίνεται πιο πρακτικό τρόπο.

Φυσικά αυτά δεν λύνονται σε μια σύσκεψη, ούτε σε δυο ώρες μέσα. Κάναμε μια αναζωπύρωση και επανάληψη αυτών που ξέρουμε και αυτών που μας απασχολούν. Θα είμαστε συνεχώς σε επαφή. Οι άνθρωποί μας είναι εδώ στην διάθεσή σας για να μπορέσουμε να δώσουμε μια συνέχεια σε αυτά που είπαμε.
 

Tags: Μοντέλο ΑνάπτυξηςΠεριφεριακή ΑνάπτυξηΠΑ.ΣΟ.ΚΠολιτικές Ομιλίες, 2013