Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2012

 

Κεντρική Ομιλία Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου
στο επίσημο δείπνο της λήξης του 1ου «Greece-UAΕ Business Forum 2012»


left-red-arrowΑυτού εξοχότητες, κυρίες και κύριοι, αγαπητοί φίλοι,

Ευχαριστώ, κατ’αρχάς, θερμά τους οργανωτές της συνάντησης και πρωτίστως τον αγαπητό συνάδελφο και φίλο, Θεόδωρο Πάγκαλο, που είχε την πρωτοβουλία να με καλέσει να μιλήσω στο σημερινό δείπνο.

Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ με την Αυτού Εξοχότητα, τον Υπουργό Εξωτερικών των ΗΑΕ και να κάνουμε μια επισκόπηση των διμερών σχέσεων μας και της κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι ένα σημείο αναφοράς για εμάς στην περιοχή του Κόλπου, μια χώρα με την οποία έχουμε στενούς και ειλικρινείς δεσμούς όχι απλώς φιλίας, αλλά στρατηγικής συνεργασίας.


Ως Υπουργός Άμυνας είχα επίσης την ευκαιρία να χειριστώ την συμμετοχή των ΗΑΕ, μέσω της Abu Dhabi Mar και της Privinvest της οικογένειας του κ. Safa, σε μια από τις σημαντικότερες παραγωγικές οντότητες της χώρας μας που είναι τα Ελληνικά Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά.

Αυτού εξοχότητες, κυρίες και κύριοι, όπως γνωρίζετε, η Ελλάδα βιώνει εδώ και δυόμισι περίπου χρόνια την οξεία φάση της δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής κρίσης που ανακυκλώνεται διεθνώς από το 2008 και μετά. Στην χώρα μας, δυστυχώς, η κακή δημοσιονομική κατάσταση, το υψηλό δημόσιο χρέος και τα υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα διασταυρώθηκαν με την κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος αλλά και με την κρίση του ίδιου του μοντέλου ανάπτυξης που αποτυπώνεται στην μειωμένη ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και στο πολύ υψηλό έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.

Από τον Μάιο του 2010 η Ελλάδα έχει ενταχθεί σε ειδικό πρόγραμμα προσαρμογής και στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τους ευρωπαίους εταίρους μας, την Ευρωζώνη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Οι άξονες αυτού του προγράμματος προσαρμογής είναι:
    η δραστική μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος με στόχο τη δυνατότητα να μπορούμε να εμφανίζουμε πρωτογενή πλεονάσματα και
    η άμεση και εντατική εφαρμογή διαρθρωτικών μέτρων. Μέτρων που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, απελευθερώνουν την λειτουργία της αγοράς, μετατρέπουν την Ελλάδα σε μια φιλοεπενδυτική χώρα, της επιτρέπουν να αξιοποιήσει τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα της, την προέχουσα θέση που έχει σε πολύ σημαντικούς τομείς όπως είναι ο τουρισμός, η ναυτιλία, η πρωτογενής παραγωγή, το ισχυρό διανοητικό κεφάλαιο που εκ παραδόσεως υπάρχει στην χώρα μας.

Το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει πάντα στην εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων προσαρμογής, είναι ότι η μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα υπό συνθήκες ύφεσης ανακυκλώνει το πρόβλημα, επιτείνει την ύφεση. Αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας: ότι ξεκινήσαμε το 2009 με ένα πρωτογενές έλλειμμα 24 δις ευρώ και δύο χρόνια μετά, μέχρι το 2011, το μειώσαμε κατά 20 περίπου δις ευρώ, σε δύο χρόνια. Αλλά αυτή η διαδικασία έγινε υπό συνθήκες σωρευτικής και βαθιάς ύφεσης που τώρα πλέον μπαίνει στην τέταρτη χρονιά της και ξεπερνάει το 15% του ελληνικού ΑΕΠ. Αυτό συνεπάγεται και υψηλά ποσοστά ανεργίας, μείωση των επιπέδων ρευστότητας που οδηγεί στην ανάγκη για ριζικές αλλαγές στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, για μια γενναία επανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, προκειμένου να εισέλθουν δυναμικά στην νέα περίοδο.

Από την άλλη μεριά, το πρόγραμμα των διαρθρωτικών αλλαγών είναι ζωτικής σημασίας και επείγουσας ανάγκης για την χώρα.

Παρόλα τα προβλήματα και παρά και την ανασφάλεια η οποία υπάρχει όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Eυρωζώνη, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι μια από τις 30 μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, σε απόλυτους αριθμούς, μια χώρα με πολύ μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες που ανήκει στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ζώνης του Ευρώ και που είναι οριστικά και αμετάκλητα αποφασισμένη να παραμείνει πιστή στην ευρωπαϊκή της προοπτική και την ευρωπαϊκή της ιδιότητα.

Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι το διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον οικονομικής αβεβαιότητας και ανασφάλειας. Δυστυχώς η Ευρωζώνη ενώ διαθέτει το δεύτερο ισχυρότερο νόμισμα του κόσμου και είναι η ισχυρότερη οικονομική περιοχή του κόσμου, δεν διαθέτει το θεσμικό πλαίσιο που της επιτρέπει να λαμβάνει έγκαιρες, οριστικές και πειστικές αποφάσεις. Η Ευρώπη, ούτε μόνη της ούτε σε συνεργασία με τις ΗΠΑ, κατάφερε να διαμορφώσει τους αναγκαίους θεσμούς παγκόσμιας οικονομικής διακυβέρνησης.

Στην πραγματικότητα εξελίσσεται πλέον ένας ασύμμετρος πόλεμος ανάμεσα στα κράτη, τους διεθνείς οργανισμούς, τις οργανωμένες θεσμικές οντότητες της αγοράς από την μια μεριά και τις κερδοσκοπικές εκφάνσεις της αγοράς από την άλλη μεριά. Για αυτό και η Ευρωπαϊκή Ένωση, και πιο συγκεκριμένα η Ευρωζώνη, αναγκάζεται να επανέρχεται στα ίδια θέματα, να επιβεβαιώνει, να συμπληρώνει, να εξειδικεύει αποφάσεις οι οποίες λαμβάνονται στο υψηλότερο δυνατό πολιτικό επίπεδο, αλλά τελικώς αξιολογούνται μέσα από την αντίδραση των αγορών.

Και αυτό είναι λογικό γιατί υπάρχει μια διαρθωτική, πλέον, σχέση που βασίζεται στις υψηλές δανειακές ανάγκες των κρατών και στην συγκεκριμένη περίπτωση των κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Όταν για το 2012 οι δανειακές ανάγκες των κρατών-μελών της ευρωζώνης ξεπερνούν το 1,6 τρις Ευρώ, είναι λογικό να υπάρχει αυτή η ασύμμετρη σχέση μεταξύ κρατών και αγορών.

Στην πραγματικότητα, το ζήτημα που θέτει η ιστορία είναι ίδιο ακριβώς με το ζήτημα που θέτουν οι αγορές: αν η Ευρωπαϊκή Ένωση θα κάνει το επόμενο βήμα προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης της, γιατί αυτή την στιγμή διαθέτει ένα ισχυρό κοινό νόμισμα, το οποίο έχει ανάγκη από θεσμούς πολιτικής υποστήριξης, έχει ανάγκη από θεσμούς που μπορούν να ασκούν ολοκληρωμένες νομισματικές, συναλλαγματικές, δημοσιονομικές και οικονομικές πολιτικές. Και αυτό είναι και το μήνυμα της τελευταίας απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 9ης Δεκεμβρίου,  μέσα από το νέο Δημοσιονομικό Σύμφωνο, το Fiscal Compact, και μέσα από την ανάγκη να ενισχυθεί η ικανότητα παρέμβασης της ευρωζώνης με νέους χρηματοοικονομικούς μηχανισμούς, όπως είναι τώρα το EFSF και αμέσως μετά το ESM, μέσα από μια πολύ πιο δραστήρια και καλά στοχευμένη συνεργασία ανάμεσα στην ευρωζώνη και το ΔΝΤ.

Η ελληνική περίπτωση, βεβαίως, έχει τις δικές της ιδιομορφίες που βασίζονται στο γεγονός ότι εκτός από τα κοινά ευρωπαϊκά προβλήματα, κυρίως το κοινό πρόβλημα του δημοσιονομικού ελλείμματος, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και ένα πολύ υψηλό δημόσιο χρέος που ξεπερνά τα ανεκτά για την ευρωζώνη δεδομένα και που συνιστά ένα ιστορικό βάρος για εμάς.

Θα ήμουν πολύ ευτυχέστερος ως Υπουργός Οικονομικών, αν το ζήτημα της μείωσης του δημοσίου χρέους είχε αντιμετωπιστεί εξαρχής, στην πρώτη φάση δηλαδή της εφαρμογής του προγράμματος προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας την Άνοιξη του 2010. Αλλά έστω και αργά, έστω και τώρα, μετά από την ενδιάμεση απόφαση της 21ης Ιουλίου και μετά από την οριστική απόφαση της 26ης Οκτωβρίου, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, μπορούμε να προχωρήσουμε σε ένα σχήμα που διασφαλίζει την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους, το περιορίζει σε ένα βιώσιμο επίπεδο της τάξεως του 120% μέχρι το 2020 και αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την διπλή στήριξη και συμμετοχή τόσο του επίσημου τομέα όσο και του ιδιωτικού τομέα –αυτό είναι το περίφημο PSI, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε εθελοντική βάση.

Οι συζητήσεις μας με τον ιδιωτικό τομέα για το σχήμα του PSI είναι προωθημένες και σε πολύ καλό σημείο. Είμαστε έτοιμοι για την επόμενη συνάντηση, ίσως αύριο το πρωί , με τον φίλο μας τον κ. Charles Dallara από το IIF. Θέλω να ελπίζω ότι με την στήριξη των θεσμικών μας εταίρων το σχήμα αυτό θα ολοκληρωθεί και θα επιβεβαιώνει τις βασικές παραμέτρους και τον θεμελιώδη στόχο της απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 26ης Οκτωβρίου για ένα μακροπρόθεσμα βιώσιμο χρέος που θα έχει μειωθεί κατά περίπου 100 δις ευρώ, ή περίπου 47 ποσοστιαίες μονάδες του ελληνικού ΑΕΠ και θα είναι απολύτως βιώσιμο μέχρι το 2020.

Βεβαίως, όλα αυτά προϋποθέτουν ότι θα ολοκληρώσουμε επιτυχώς τις διαπραγματεύσεις που αρχίζουν την Δευτέρα με τους θεσμικούς μας εταίρους για το νέο πρόγραμμα στήριξης της ελληνικής οικονομίας ύψους 130 δις ευρώ. Συνολικά το πρόγραμμα στήριξης από τους θεσμικούς μας εταίρους έχει ύψος 240 δις ευρώ. Αυτό είναι το μεγαλύτερο, πιο σημαντικό πρόγραμμα στήριξης στον κόσμο.

Η Ελλάδα τώρα έχει τις πολιτικές και κοινωνικές προϋποθέσεις που τις επιτρέπουν να αποδείξει και την βούληση της και την ικανότητά της να εφαρμόσει το πρόγραμμα αυτό και να μείνει πιστή στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει. Αυτό θα επηρεάσει το επιχειρηματικό περιβάλλον, μετατρέπει την Ελλάδα σε μια φιλοεπενδυτική χώρα, γιατί οι θεμελιώδεις διαρθρωτικές αλλαγές που προωθούμε αφορούν  πρωτίστως το φορολογικό σύστημα και την δικαιοσύνη.

Θέλουμε η Ελλάδα να είναι ένα υποδειγματικό κράτος δικαίου, θέλουμε να λειτουργούν οι θεσμοί απονομής δικαιοσύνης, οι θεσμοί διαμεσολάβησης και διαιτησίας οι οποίες παρέχουν την αναγκαία ασφάλεια στην επιχειρηματική κοινότητα και τους επενδυτές –Έλληνες και ξένους. Θέλουμε να καταλήξουμε τις επόμενες εβδομάδες σε ένα νέο φορολογικό σύστημα, απλό, δίκαιο, σταθερό, εύληπτο, ανταγωνιστικό που διαμορφώνει τις προϋποθέσεις της ανάπτυξης, αλλά και της κοινωνικής συνοχής.

Γνωρίζουμε ότι αυτά είναι τα δύο μεγάλα ζητούμενα για κάθε επένδυση, μαζί με την άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων και την ομαλή λειτουργία της δημόσιας διοίκησης που είναι για εμάς πάντα ένα πρόβλημα, αλλά γίνονται, πιστεύω, σημαντικά βήματα τα οποία πρέπει να γίνουν ακόμα πιο γρήγορα, ακόμη πιο αποφασιστικά.

Το πρόγραμμα στήριξης, πέρα από την δημοσιονομική προσαρμογή και τις διαρθρωτικές αλλαγές, διαθέτει έναν τρίτο πυλώνα ο οποίος έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, τον πυλώνα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Έχουμε ιδρύσει ένα ειδικό ταμείο ιδιωτικοποιήσεων που λειτουργεί σε συνεργασία με τους θεσμικούς μας εταίρους, την ευρωζώνη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και προωθεί ένα πολύ δραστικό και θαρραλέο κατάλογο ιδιωτικοποιήσεων που είναι ταυτόχρονα μια πρόσκληση για άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Αυτό αφορά το real estate και τον τουρισμό, αλλά και πολλούς άλλους τομείς, όπως είναι η ενέργεια, τα λιμάνια, τα περιφερειακά αεροδρόμια και οι μεταφορές, αλλά και η δημόσια επιχείρηση αερίου για παράδειγμα.

Είχατε την ευκαιρία να ακούσετε μια παρουσίαση από τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ταμείου. Εγώ, ως αρμόδιος Υπουργός, μπορώ να σας εγγυηθώ ότι υπάρχει ένα απλό, σταθερό, ασφαλές θεσμικό πλαίσιο Οι ιδιωτικοποιήσεις για εμάς δεν είναι μια διαδικασία εκποίησης, αλλά μια μέθοδος αλλαγής του μοντέλου ανάπτυξης, έτσι ώστε να οδηγηθούμε σε ένα πιο μικρό, πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό κράτος και ταυτόχρονα να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα και την λειτουργία της αγοράς, ενισχύοντας στην πραγματικότητα την απασχόληση στην χώρα μας.

Η περίοδος που διανύουμε είναι γεμάτη προκλήσεις, είναι για εμάς μια περίοδος καθοριστική από την οποία εξαρτάται το μέλλον της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες, είναι μια περίοδος κατά την οποία καλούμαστε να αποδείξουμε ότι το ελληνικό Έθνος διατηρεί τις ιστορικές του ικανότητες και αρετές και μπορεί να διαχειριστεί τους κινδύνους και να τους μετατρέπει σε ευκαιρία.

Για μας, η παραδοσιακή, η στενή σχέση της Ελλάδας με τον αραβικό κόσμο είναι μια σταθερή παράμετρος της εξωτερικής και αναπτυξιακής μας πολιτικής και αυτό δεν είναι ένα ρητορικό σχήμα. Πιστεύω ότι αυτό λειτουργεί ως ένα πάρα πολύ ελκυστικό πεδίο διμερούς οικονομικής και πολιτικής συνεργασίας για τις δύο χώρες μας.

Αυτού εξοχότηες, κυρίες και κύριοι,

Αγωνιζόμαστε να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος της εθνικής μας ανταγωνιστικότητας και να δώσουμε στην Ελλάδα τη θέση που αξίζει στην ιστορία της αλλά και τον οικονομικό της δυναμισμό.

Στην προσπάθειά αυτή, που περνάει μέσα από πολύ σκληρές θυσίες του ελληνικού λαού, χρειαζόμαστε και διεθνείς συμμάχους. Είναι αναμφίβολο ότι τους συμμάχους αυτούς τους έχουμε βρει στο πρόσωπο των εταίρων μας στην ευρωζώνη και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά δε φτάνουν μόνο αυτοί. Πρέπει να έρθουν δίπλα μας. Και εμείς θα είμαστε πάντα δίπλα  τους. Και αυτοί μας οι φίλοι βρίσκονται στον αραβικό κόσμο.

Αυτό είναι το  μήνυμα που στέλνει η ελληνική Κυβέρνηση, ένα μήνυμα που στέλνει το ελληνικό έθνος. Ένα μήνυμα καθαρό, απλό και ειλικρινές.

Είμαι βέβαιος, φίλες και φίλοι, ότι οι Άραβες φίλοι, που ξέρουν να εκτιμούν την ειλικρίνεια των προθέσεων, των τοποθετήσεων και των προτάσεων, θ’ ανταποκριθούν σε αυτό το κάλεσμα. Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας. redsq

Tags: Η Εξέλιξη της ΚρίσηςΜοντέλο ΑνάπτυξηςΧρηματοοικονομική ΣφαίραΕξωτερική ΠολιτικήΠολιτικές Ομιλίες, 2012Ομιλίες σε Συνέδρια | Ημερίδες | Εκδηλώσεις, 2012