Αθήνα, 25 Φεβρουαρίου 2016
Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στον ALPHA 989
και στον δημοσιογράφο Σπύρο Χαριτάτο
Δημοσιογράφος: Φίλες και φίλοι, κυρίες και κύριοι, ακροατές του ραδιοφώνου του Alpha 989 και Alpha 96.5 της Θεσσαλονίκης, καλή σας ημέρα. Συντονιστείτε, μπείτε στους διαύλους επικοινωνίας, 989 κενό και αποστολή στο 19400 ή 212-2124700 γιατί οι δικές σας τοποθετήσεις, τα δικά σας ερωτήματα, οι δικές σας αντιδράσεις θα γίνουν, αν θέλετε, αρωγός στην προσπάθεια, στη συμπεριφορά του δημοσιογράφου απέναντι σε έναν εξαίρετο καλεσμένο. Στο ραδιοθάλαμο του ραδιοφώνου του Alpha, κάτι που μπορείτε να διαπιστώσετε πληκτρολογώντας στο www.alpha989.com, γιατί το ραδιόφωνο του Alpha είναι ραδιόφωνο-κανάλι, ή κανάλι-ραδιόφωνο αν θέλετε, βρίσκεται ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο πρώην Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, πρώην Υπουργός, ένα από τα σημαντικότερα στελέχη της πολιτικής μας ζωής, ενεργός, δυναμικός. Πρόεδρε, καλημέρα.
Ευ. Βενιζέλος: Καλημέρα, καλημέρα και στις ακροάτριες και τους ακροατές μας.
Δημοσιογράφος: Νομίζω ότι και ο πιο αυστηρός στην κριτική απέναντί σας, δημοσιογράφος, οφείλει να δεχθεί, αν έχει καλή μνήμη, ότι είχατε προειδοποιήσει για πολλά από τα όσα βιώνουμε σήμερα. Και στο οικονομικό πεδίο αλλά κυρίως σε αυτό που λέγεται, χαρακτηρίζεται σήμερα, προσφυγικό μεταναστευτικό μέτωπο, μέτωπο το οποίο φαίνεται ότι είναι πολύ δύσκολο για την Ελληνική Κυβέρνηση να μπορέσει να το διαχειριστεί. Και όχι μόνο για την Ελληνική Κυβέρνηση, αλλά μάλλον νιώθουμε απομονωμένοι, είναι δική μου ιδέα αυτή, Πρόεδρε;
Σχετικά με το προσφυγικό – μεταναστευτικό
Ευ. Βενιζέλος: Όχι, η αλήθεια είναι ότι τα πράγματα πηγαίνουν πάρα πολύ άσχημα. Η Ελλάδα κινδυνεύει να γίνει ένα πολύ μεγάλο hotspot η ίδια, ένας χώρος αναγκαστικής φιλοξενίας προσφύγων και παράτυπων μεταναστών, μεταναστών χωρίς χαρτιά, δυστυχώς αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, δεν έχουμε προετοιμαστεί.
18 Φεβρουαρίου 2016
Προς τον
Υπουργό Επικρατείας κ. Ν. Παππά αρμόδιο για τα θέματα της Γ.Γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας
Κατά την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή για τη ψήφιση του νόμου 4367/2016 ως άρθρο τρίτο του οποίου εντάχθηκε η τροπολογία για τον καθορισμό σε 4 του αριθμού των υπό δημοπράτηση αδειών ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας, η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης βασίστηκε στην επίκληση των τεχνικών συμπερασμάτων μελέτης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου της Φλωρεντίας.
Επειδή τα τεχνικά συμπεράσματα της μελέτης αυτής αμφισβητήθηκαν (ενδεικτικά αναφέρω το κείμενο του κ. Μιχάλη Μπλέτσα, διευθυντή πληροφορικής του MED LAB του MIT στην Athens Voice),αναζήτησα και μελέτησα το πλήρες κείμενο της παραπάνω μελέτης " A Preparatory Study for the DDT auction in Greece. Number of Licences and reserve price ".
Στο δεύτερο μέρος της μελέτης αυτής ( σελίδες 13-19 ), που εμφανίστηκε ως θέσφατο ως προς τον αριθμό των αδειών, περιλαμβάνεται ανάλυση ως προς την εύλογη τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας για κάθε άδεια με βάση τα διαθέσιμα συγκριτικά δεδομένα (κατά τη πρώτη χρησιμοποιούμενη μέθοδο) στην Ιταλία και τη Ρουμανία και (κατά τη δεύτερη χρησιμοποιούμενη μέθοδο) στην Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο . Το συμπέρασμα - σύσταση της συγκριτικής αυτής ανάλυσης, λαμβανομένων υπόψη των δεδομένων της ελληνικής διαφημιστικής αγοράς, είναι ότι η τιμή εκκίνησης πρέπει να κινηθεί μεταξύ πεντακοσίων χιλιάδων ( 500.000) και δυο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ. Το δεύτερο αυτό μέρος της μελέτης δεν αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας και δεν έγινε ουσιαστικό αντικείμενο της κοινοβουλευτικής συζήτησης.
Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2016
Τοποθέτηση Ευ. Βενιζέλου επί της ενστάσεως αντισυνταγματικότητας στην τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες
Η τροπολογία που υπογράφει ο κ. Υπουργός Επικρατείας και ενσωματώνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών, δημιουργεί ζήτημα αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, το οποίο και θέτω κατά το άρθρο 100 του Κανονισμού της Βουλής. Το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας δεν το θέτω προκειμένου να κριθεί από τη Βουλή οριστικά και αμετάκλητα, αυτός είναι ένας πολιτικός έλεγχος της συνταγματικότητας. Το θέτω για να καταγραφεί η συζήτηση στα πρακτικά, γιατί τα θέματα αυτά θα γίνουν αντικείμενο και δικαστικού ελέγχου από τα εθνικά δικαστήρια και διεθνούς δικαστικού ελέγχου στο επίπεδο του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως συνέβη και με άλλες χώρες που έκαναν ωμές παρεμβάσεις στο πεδίο των μέσων ενημέρωσης. Αυτό συνέβη πρόσφατα και με την Ουγγαρία και με την Πολωνία, γιατί παραβιάζονται όχι μόνο συνταγματικές αρχές, αλλά και οι αρχές και οι αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης και της Επιτροπής Υπουργών, αλλά βεβαίως και το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Η τροπολογία λοιπόν πάσχει από δύο κραυγαλέες και οφθαλμοφανείς αντισυνταγματικότητες. Η διάταξη με την οποία προβλέπεται η μεταφορά της αρμοδιότητας για τους διαγωνισμούς αδειών από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης στον αρμόδιο Υπουργό, είναι αντίθετη στο γράμμα και το πνεύμα του άρθρου 15 παράγραφος 2 του Συντάγματος, που λέει ότι στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ασκείται άμεσος έλεγχος του Κράτους δια του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και ο έλεγχος αυτός περιλαμβάνει και την προηγούμενη άδεια.
Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2016
Πρώτη παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες
Ευ. Βενιζέλος: Το νομοσχέδιο αυτό εισάγεται με τις ειδικές νομοθετικές διαδικασίες του άρθρου 108, παράγραφος 6. Έχει ψηφιστεί στην αρμόδια διαρκή επιτροπή με πλειοψηφία που υπερβαίνει τα 4/5, άρα συζητείται και ψηφίζεται συνοπτικά και ως εκ τούτου η δυνατότητά του να υποδεχθεί τροπολογίες είναι προφανώς περιορισμένη, γιατί έτσι αλλάζει ριζικά η αρχή και η φύση του, παύει να είναι ένα νομοσχέδιο κύρωσης διεθνούς συνθήκης, παύει να είναι ένα συναινετικό νομοσχέδιο ψηφισμένο με ευρύτατη πλειοψηφία και γίνεται ένα συγκρουσιακό νομοσχέδιο άλλου αντικειμένου, που πρέπει να συζητηθεί με άλλη διαδικασία.
Ο κανονισμός είναι σαφής, άρα η διαδικασία που προτείνεται, παραβιάζει ευθέως το άρθρο 108, παράγραφοι 1 και 6 του Κανονισμού. Επιπλέον, η τροπολογία η οποία εισάγεται, είναι οφθαλμοφανώς εκπρόθεσμη με σφραγίδα, παραβιάζει συνεπώς το άρθρο 87 παράγραφος 2 του Κανονισμού και το άρθρο 74 παράγραφος 5 του Συντάγματος κι επιπλέον είναι προφανώς παντελώς άσχετη με το αντικείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο κυρώνει μία σύμβαση με τη Λευκορωσία για τις οδικές μεταφορές.
Άρα αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να εισαχθεί η τροπολογία αυτή για συζήτηση και να αλλάξει η φύση της διαδικασίας και εσείς, ως Πρόεδρος της Βουλής, πρέπει να αρνηθείτε να θέσετε προς συζήτηση το ζήτημα. Έχετε υποχρέωση εκ του Κανονισμού και εκ του Συντάγματος να αρνηθείτε να ανοίξετε τη συζήτηση για το θέμα αυτό και εν πάση περιπτώσει θεωρώ ότι αυτού του είδους η διαδικασία προσβάλλει βαθύτατα το Κοινοβουλευτικό Πολίτευμα, ευθέως το Σύνταγμα, τον Κανονισμό της Βουλής, αλλά και την έννοια του δημοκρατικού διαλόγου.
Αθήνα, 29 Ιανουαρίου 2016
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών
και της τροπολογίας που αφορά τη διαδικασία χορήγησης τηλεοπτικών αδειών
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η συζήτησή μας δε διεξάγεται σε κενό. Η κατάσταση της χώρας ποια είναι σήμερα; Η κυβέρνηση έχει χάσει τον έλεγχο σε όλα τα μέτωπα, δεν υπάρχει οικονομική πολιτική, δεν υπάρχει στρατηγική διαπραγμάτευσης, δεν κλείνει η αξιολόγηση, η χώρα απειλείται πάλι με προβλήματα ρευστότητας και χρηματοδότησης.
Η κοινωνία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε γενικευμένη αναταραχή, το ασφαλιστικό, το αγροτικό είναι ζητήματα, που η κυβέρνηση δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει. Παρακολουθεί εξελίξεις, τις οποίες δεν μπορεί να ελέγξει. Δε θεωρείται αξιόπιστος συνομιλητής από την κοινωνία των πολιτών.
Στο δημοσιονομικό μέτωπο υπάρχει τέτοιο άγχος, ώστε υπάρχει μία διαρκής φορολογική απειλή που αναστατώνει την αγορά, που καθηλώνει τις παραγωγικές δυνάμεις.
Και βέβαια, στο μεγαλύτερο τρέχον πρόβλημα, που είναι η διαχείριση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών - δηλαδή το ζήτημα της εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας της χώρας, το ζήτημα της ευρωπαϊκής υπόστασης και ταυτότητας της χώρας, γιατί η συνθήκη Schengen για εμάς συνδέεται και με την τουριστική βιομηχανία της χώρας - υπάρχει ανικανότητα, αναποτελεσματικότητα, αδυναμία διατύπωσης μίας ολοκληρωμένης εθνικής θέσης, στην οποία θα έπρεπε να κληθούμε, να συστρατευθούμε κι εμείς και να βοηθήσουμε. Γιατί αυτά δεν είναι ζητήματα της κυβέρνησης και του κ. Τσίπρα, είναι ζητήματα που αφορούν την πατρίδα μας, την αξιοπιστία μας, αφορούν την κοινωνία μας, την εθνική αξιοπρέπεια, την ευρωπαϊκή στρατηγική και ταυτότητα της χώρας.
Αθήνα, 18 Νοεμβρίου 2015
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος έκανε την ακόλουθη δήλωση για τα δέκα μείζονα θεσμικά ζητήματα της υπόθεσης Πανούση:
Η ακρόαση του πρώην αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη στην Επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής ανέδειξε δέκα μείζονος σημασίας θεσμικά ζητήματα που τις προηγούμενες ημέρες καταβλήθηκε συστηματική προσπάθεια να χαθούν πίσω από αστυνομικού ή δικονομικού χαρακτήρα λεπτομέρειες και προσχηματικά επιχειρήματα αντιπερισπασμού:
1. Πολιτικό στέλεχος του κυβερνώντος κόμματος που φέρει επιπλέον την ιδιότητα συμβούλου του Υπουργού Δικαιοσύνης προκύπτει ότι διαπραγματευόταν με κρατουμένους σχετιζόμενους με τρομοκρατικές οργανώσεις, νομοθετικές πρωτοβουλίες όχι μόνο σωφρονιστικού, αλλά και δικονομικού / αποδεικτικού περιεχομένου ( όπως η αποδεικτική σημασία του γενετικού υλικού). Προκύπτει επίσης ότι στις συζητήσεις αυτές ο διαπραγματευόμενος εκ μέρους του Υπουργού Δικαιοσύνης και του κυβερνώντος κόμματος στοχοποιεί ως εμπόδιο για την προώθηση τέτοιων «ευνοϊκών» νομοθετικών ρυθμίσεων τον τότε Υπουργό Προστασίας του Πολίτη. Το συμβάν προσβάλλει τον πυρήνα της νομοθετικής αρμοδιότητας της Βουλής και αναδεικνύει μια πρωτοφανή ενδοκυβερνητική τριβή της οποίας παράμετρος καθίστανται κρατούμενοι καταδικασμένοι ή υπόδικοι για πράξεις τρομοκρατίας. Τίθεται θέμα καταδολίευσης της νομοθετικής αρμοδιότητας της Βουλής και της νομοθετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης.
2. Ο πρώην Υπουργός Προστασίας του Πολίτη καταγγέλλει ευθέως ότι ο συνάδελφος του Υπουργός Δικαιοσύνης άφησε να αιωρείται η εντύπωση πως ασκήθηκε εσωτερικός έλεγχος ασφάλειας στις φυλακές όχι επειδή τον έκρινε αναγκαίο το αρμόδιο Υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά επειδή το επέβαλε ο μη συνεργάσιμος τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη. Το συμβάν αναδεικνύει τη δυσλειτουργία της κυβέρνησης ως προς το σωφρονιστικό σύστημα. Ο εσωτερικός έλεγχος ασφάλειας στις φυλακές θα έπρεπε να είναι διαρκής και αυτονόητος.
Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 2015
Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την τροπολογία της Κυβέρνησης για τις Ανεξάρτητες Αρχές, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις»
Έχω ζητήσει το λόγο επι του Κανονισμού. Ο Κανονισμός της Βουλής προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο εισάγονται σχέδια και προτάσεις νόμου και τροπολογίες.
Μία τροπολογία που τροποποιεί εκτελεστικό του Συντάγματος νόμο και μάλιστα προβλεπόμενο από το άρθρο 101Α για το καθεστώς των ανεξαρτήτων αρχών, δεν μπορεί να εισαχθεί την τελευταία στιγμή χωρίς συζήτηση, χωρίς προδικασία, με την μορφή δήθεν νομοτεχνικής βελτίωσης.
Εδώ, με την τροπολογία που εισάγει η κυβέρνηση, προβλέπεται η πρόωρη λήξη της θητείας υπηρετούντων μελών των εκ του Συντάγματος Ανεξαρτήτων Αρχών. Δηλαδή, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, του ΑΣΕΠ, της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, της Αρχής Προστασίας του Απορρήτου των Επικοινωνιών και του Συνηγόρου του Πολίτη.
Πρόκειται για μείζονα θεσμική παρέμβαση που προσβάλει το κράτος δικαίου και είναι καθεστωτικού χαρακτήρα.
Αθήνα 24 Οκτωβρίου 2015
Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης και άλλες διατάξεις»
Είδα με ικανοποίηση τη χτεσινή και προχθεσινή επίσκεψη του Προέδρου Ολάντ στην Ελλάδα, το κλίμα φιλίας, αλληλεγγύης και αισιοδοξίας που εκπέμφθηκε και αναγκαστικά θυμήθηκα άλλες καταστάσεις με τον Πρόεδρο Ολάντ πριν από λίγα χρόνια.
Θυμήθηκα ότι το Μάιο του 2012 ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε τη γαλλική πρωτεύουσα για να συμπαρασταθεί στον κ. Μελανσόν της Ευρωπαϊκής Αριστεράς και να πει το περιβόητο «Ολαντρέου» για τον Πρόεδρο Ολάντ. Και λίγες μέρες μετά, πήγα εγώ προσκεκλημένος του Προέδρου Ολάντ στο Μέγαρο των Ηλυσίων προκειμένου να του εξηγήσω την κατάσταση στην Ελλάδα -ήταν νωπός Πρόεδρος τότε- και να τον παρακαλέσω και να του ζητήσω να βοηθήσει τη χώρα μας. Τη χώρα μας! Όχι το Κόμμα μου, ή την Κυβέρνησή μας.
Και στις 19 Φεβρουαρίου του 2013 θυμήθηκα ότι πραγματοποιήθηκε η προηγούμενη επίσκεψη του Προέδρου Ολάντ στην Αθήνα, όπου είχαμε την ευκαιρία να τον υποδεχτούμε και να συζητήσουμε μαζί του εις βάθος, αλλά ο κ. Τσίπρας χαιρέτιζε τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του Μνημονίου συμπεριλαμβανομένης και της επίσκεψης Ολάντ και βέβαια ο Πρόεδρος Ολάντ δεν θέλησε να συναντήσει τότε την Αξιωματική Αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ γιατί θεωρούσε ότι είναι προσβλητική, αντιπαραγωγική, ότι δεν βοηθάει ούτε την ευρωπαϊκή πολιτική, αλλά ούτε την εθνική προοπτική διάσωσης και ανάταξης της χώρας.