Δημόσιο χρέος αλήθειας

Αθήνα, 19 Ιουλίου 2015

Ευάγγελος Βενιζέλος

Δημόσιο χρέος αλήθειας*

Στο ζήτημα του δημοσίου χρέους οικοδομήθηκε συστηματικά και επίμονα, τα προηγούμενα πέντε και κυρίως τρία χρόνια, η πιο άγρια «αντιμνημονιακή» μυθολογία. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό διαμορφώθηκαν τρία στερεότυπα : 

Το πρώτο στερεότυπο είναι ότι ο λαός υποβάλλεται σε σκληρές θυσίες λόγω του μεγάλου και μη βιώσιμου χρέους. Λίγοι δυστυχώς έχουν καθαρή την αντίληψη ότι τα σκληρά δημοσιονομικά  μέτρα (που τώρα δυστυχώς επεκτείνονται έως το 2018) είχαν ως στόχο να καλυφθεί το τεράστιο πρωτογενές έλλειμμα που το 2009 έφτασε το 13,8% του σημερινού ΑΕΠ, τα 24,7 δις ευρώ. Πρωτογενές έλλειμμα που από το 2013 χάρη στις θυσίες των πολιτών μετατράπηκε σε έστω μικρό πρωτογενές πλεόνασμα και δυστυχώς παλινδρόμησε σε πρωτογενές έλλειμμα εξαιτίας του χαμένου πενταμήνου  του 2015, με τελευταίο κτύπημα το δημοψήφισμα, το κλείσιμο των τραπεζών, τον έλεγχο κεφαλαίων. Λίγοι δυστυχώς ξέρουν ότι η χώρα μας πλήρωσε το 2010 για τόκους (κόστος εξυπηρέτησης χρέους) περίπου 14 δις ευρώ, ενώ το 2015, χάρη στην αναδιάρθρωση του 2012, πληρώνει μόνο 5,5 δις, δηλαδή σχεδόν το 1/3.  Λίγοι δυστυχώς ξέρουν ότι οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες για χρεολύσια και τόκους βρισκόντουσαν, και πάλι λόγω της αναδιάρθρωσης του 2012, στο διεθνώς ασφαλές επίπεδο του 10 % του ΑΕΠ και τώρα, λόγω του δημοψηφίσματος και του κλεισίματος των τραπεζών,  εκτινάχθηκαν  μεταξύ 13,5 και 15 %, ανάλογα με το αν χρησιμοποιούμε τις αναλύσεις  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του ΔΝΤ. Τις τελευταίες όμως, αυτές  που αναφέρονται στη βλαπτική επίπτωση των τελευταίων τριών εβδομάδων επί της δυναμικής του χρέους.

Περισσότερα...

Η αλήθεια για το PSI και τα ασφαλιστικά ταμεία

Αθήνα, Αύγουστος 2015 

Η αλήθεια για το PSI και τα ασφαλιστικά ταμεία

 

Το μεγαλύτερο ψέμα της δεκαετίας είναι ότι «το PSI τσάκισε τα αποθεματικά των Ταμείων». Ένα ψέμα που ο ΣΥΡΙΖΑ και ως αντιπολίτευση και ως κυβέρνηση το έκανε σημαία της εκστρατείας λάσπης κατά της ίδιας της χώρας.   

Τι πραγματικά ισχύει 

Τα Ταμεία είναι φορείς του δημόσιου τομέα, ανήκουν στη γενική κυβέρνηση.

Το Δημόσιο όταν εκδίδει ομόλογα και τα ομόλογα τα αγοράζουν τα Ταμεία, στην πραγματικότητα συμψηφίζει με τον εαυτό του. Δηλαδή η κεντρική κυβέρνηση εκδίδει ένα ομόλογο και το αγοράζει το Ταμείο που ανήκουν στη γενική κυβέρνηση. Ως δημόσιο χρέος κάθε χώρας υπολογίζεται το χρέος της γενικής κυβέρνησης. Άρα σ’ επίπεδο γενικής κυβέρνησης η οφειλή του Δημοσίου προς τα Ταμεία από ομόλογα μηδενίζεται. Στην πραγματικότητα λοιπόν, σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης επρόκειτο για μια εγγραφή λογιστική, συμψηφιστική, μεταξύ κράτους και Ταμείων.

Περισσότερα...

Σημεία τοποθέτησης Ευ. Βενιζέλου στην ΚΟ ΠΑΣΟΚ

Αθήνα, 17 Ιουνίου 2015

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΕΥ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟ ΠΑΣΟΚ


Ο Ευάγγελος Βενιζέλος μετά την ενημέρωση που έκανε η Φώφη Γεννηματά στην ΚΟ του ΠΑΣΟΚ για τη συνάντησή της με τον κ. Τσίπρα, διατύπωσε την εκτίμηση ότι ο σκληρός πυρήνας της κυβέρνησης ελπίζει στην υποχώρηση των εταίρων έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα πακέτο που να μπορεί να θεωρηθεί αποδεκτό από την ελληνική πλευρά. Το κρίσιμο στοιχείο από την  άποψη αυτή θα ήταν μια παρέμβαση στο χρέος.

Όμως το πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίσσεται το ζήτημα το χρέους είναι πολύ συγκεκριμένο και τεχνικά και πολιτικά.

Όπως τόνισε ο κ. Βενιζέλος, ένας από τους πολλούς «αντιμνημονιακούς» μύθους της τελευταίας πενταετίας λέει ότι το μεγάλο πρόβλημα της χώρας είναι το  χρέος και όχι ο κίνδυνος επιστροφής στο πρωτογενές έλλειμμα και η μειωμένη ανταγωνιστικότητα.

Προκειμένου να οικοδομηθεί ο μύθος αυτός αποκρύφτηκε και συκοφαντήθηκε με καλά οργανωμένο πάθος η μεγάλη παρέμβαση που έγινε το 2012 με το κούρεμα (psi) και την ριζική αναδιάρθρωση του ελληνικού δημόσιου χρέους που οδήγησε σε μείωσή του κατά 180 περίπου δις ευρώ σε όρους καθαρής παρούσας αξίας, ποσό που ισοδυναμεί πλέον με το 100% του σημερινού ΑΕΠ. Χάρις στη παρέμβαση αυτή η Ελλάδα πληρώνει φέτος για τόκους μόλις το 40% όσων πλήρωνε το 2010. Το υπόλοιπο 60 % έχει κουρευτεί.

Στην παρέμβαση του 2012 περιλαμβάνεται και η δέσμευση του Eurogroup για περαιτέρω παραμετρικές αλλαγές ( μείωση και σταθεροποίηση επιτοκίων, επιμήκυνση, μετάθεση λήξεων κοκ ) που συνεπάγονται περαιτέρω μείωση σε όρους καθαρής παρούσας αξίας ( συν υπολογισμός κεφαλαίου, επιτοκίου, διαρκείας )  και ανοίγουν δυνατότητες ευνοϊκότερης απεικόνισης της ονομαστικής τιμής του χρέους σε σχέση  με το ΑΕΠ.

Περισσότερα...

Σχετικά με την απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICSID) για την προσφυγή Σλοβακικής τράπεζας και των μετοχών της κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας για το κούρεμα

Αθήνα, 11 Απριλίου 2015

 Από το Γραφείο Τύπου του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με την απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICSID) για την προσφυγή Σλοβακικής τράπεζας και των μετοχών της κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας για το κούρεμα, εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Με χθεσινή απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου (ICSID) απορρίφθηκε προσφυγή Σλοβακικής τράπεζας και των μετοχών της κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας για το κούρεμα, το Μάρτιο 2012, των ελληνικών ομολόγων που κατείχε κατά 53,5% με τη διαδικασία του PSI μέσω της εφαρμογής των ρητρών συλλογικής δράσης (CACs) που είχαν εισαχθεί αναδρομικά στην ελληνική έννομη τάξη για να καταστεί εφικτή η εθελοντική μείωση του κατεχόμενου από τον διεθνή ιδιωτικό τομέα, ελληνικού δημοσίου χρέους. Η Σλοβακική τράπεζα επικαλείται την διμερή συμφωνία Ελλάδας / Τσεχοσλοβακίας περί αμοιβαίας προστασίας επενδύσεων και η εταιρία / βασική μέτοχος της τράπεζας την αντίστοιχη ελληνοκυπριακή συμφωνία.

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί με την απόφαση αυτή του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου επιβεβαιώνεται η νομική θωράκιση του PSI. Σε αντίθεση με άλλες χώρες, όπως η Αργεντινή, που ταλαιπωρούνται διεθνώς σε δικαστικό επίπεδο για πολύ μικρότερες μειώσεις και αναδιαρθρώσεις χρέους, η Ελλάδα οργάνωσε την πιο δραστική παρέμβαση στο χρέος της κατά τρόπο νομικά ασφαλή  που επιβεβαιώθηκε εσωτερικά από την Ολομέλεια του ΣτΕ και διεθνώς από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο χάρις στον εθελοντικό χαρακτήρα της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα που εκφράστηκε με αυξημένη πλειοψηφία μέσω των ρητρών  συλλογικής δράσης.

Η πρακτική σημασία της απόφασης αυτής για την δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας είναι τεράστια. Στην παρέμβαση του 2012 στο χρέος περιλαμβάνεται ,ως γνωστόν, και η δέσμευση του Eurogroup  για περαιτέρω παραμετρικές αλλαγές (που συνιστούν κούρεμα σε καθαρή παρούσα αξία) με την ολοκλήρωση του προγράμματος και την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος. 

Ο κ. Βενιζέλος εξέφρασε τα συγχαρητήρια του στα στελέχη του ΝΣΚ, της νομικής υπηρεσίας της ΤτΕ και στους διεθνείς νομικούς συμβούλους της Ελληνικής Δημοκρατίας που χειρίστηκαν  την υπόθεση.

Περισσότερα...

Το ταγκό θέλει δύο: κατανόηση της αλήθειας και εθνική συναίνεση. Τα διδάγματα της Αργεντινής και η διαφορά της ελληνικής περίπτωσης

Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

Άρθρο του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου

Το ταγκό θέλει δύο: κατανόηση της αλήθειας και εθνική συναίνεση

Τα διδάγματα της Αργεντινής και η διαφορά της ελληνικής περίπτωσης

Οι νέες περιπέτειες της Αργεντινής σε σχέση με το δημόσιο χρέος φέρνουν στην επιφάνεια ένα από τα μεγαλύτερα διεθνοπολιτικά προβλήματα που είναι η προκλητική και προσβλητική συρρίκνωση της κρατικής κυριαρχίας έναντι των αγορών.

Εφόσον τα κράτη δανείζονται από τις αγορές και μάλιστα από φορείς ακραία κερδοσκοπικούς, αναγκάζονται να υποταχθούν στη λογική και τους θεσμούς της αγοράς. Το κράτος ως θεμελιώδης θεσμός ταυτισμένος με την έννοια της κυριαρχίας, μεταβάλλεται στον ίδιο τον πυρήνα του καθώς διεθνοποιείται, ιδιωτικοποιείται και αποπολιτικοποιείται με ασύμμετρο και αδιαφανή τρόπο μέσω της διεθνούς αγοράς κεφαλαίων. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να καταστεί από ένα σημείο και μετά  ανεξέλεγκτο, όταν η κρίση καθιστά το κράτος αιχμάλωτο απροκάλυπτα κερδοσκοπικών επιδιώξεων.

Αυτό αφορά εν δυνάμει  όλα ανεξαιρέτως τα κράτη που κινδυνεύουν να χάσουν τον έλεγχο των δημοσιονομικών τους δεδομένων. Πρόκειται για ένα κλασικό και παλιό ζήτημα που το νέο ελληνικό κράτος το γνωρίζει εκ γενετής λόγω των «δανείων της ανεξαρτησίας», αλλά και λόγω της σχέσης που υπάρχει ανάμεσα στην κρίση του οθωμανικού χρέους και τη διάλυση της οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Η περιπέτεια της Αργεντινής προσφέρεται συνεπώς για ποικίλες συγκρίσεις  και θυμίζει πολλά κρίσιμα στοιχεία :

Πρώτον, θυμίζει τα όρια των μονομερών  κινήσεων σε σχέση με τη διαχείριση του δημοσίου χρέους οποιασδήποτε χώρας. Όλοι οι λαοί έχουν αίσθημα εθνικής υπερηφάνειας, το ζήτημα είναι αυτό να μετουσιώνεται  σε χειρισμούς ασφαλείς που οδηγούν στην οριστική έξοδο από την κρίση και όχι  στην ανακύκλωσή της. Οι μονομερείς κινήσεις, καλώς ή κακώς, τιμωρούνται. Σχέδιο Β δεν υπάρχει. Μας το θυμίζει και η κυπριακή εμπειρία.

Αναδεικνύει, δεύτερον, τη σημασία της συμμετοχής σε μια  ισχυρή περιφερειακή ένωση, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδίως η Ευρωζώνη ως νομισματική ένωση  που είναι πρόθυμη - παρά τις δυσκολίες και τους σκληρούς ή μυωπικούς όρους - να επενδύσει πάρα  πολλά κεφάλαια στη διάσωση ενός Κράτους - μέλους της από τη χρεοκοπία και την επιθετική κερδοσκοπία των αγορών.

Περισσότερα...

Είναι τραγικό στο ελληνικό εσωτερικό μέτωπο κάποιοι να ταυτίζονται με τους πιο σκληρούς κύκλους του ΔΝΤ ή των ινστιτούτων του γερμανικού οικονομικού συντηρητισμού

Αθήνα, 24 Μαρτίου 2014

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και  Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, αναφερόμενος σε πολιτικά και δημοσιογραφικά σχόλια που διατυπώθηκαν ως προς τα όσα επανέλαβε  για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους σε κυριακάτικη συνέντευξη του, δήλωσε τα εξής:


Όποιος ενδιαφέρεται πραγματικά για την πορεία του τόπου και τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους παρακαλώ να διαβάσει με στοιχειώδη προσοχή  τα όσα λέω στη τελευταία συνέντευξη μου και επαναλαμβάνω συνεχώς στα ξένα κυρίως ΜΜΕ:

Το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι βιώσιμο γιατί βρίσκεται κατά το 80% στα χέρια θεσμικών εταίρων και  πιστωτών (κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, ESM/EFSF, ΕΚΤ, ΔΝΤ).  
Είναι βιώσιμο γιατί, μετά  το δραστικό «κούρεμα» του και τη ριζική αναδιάρθρωσή του το 2012, έχει πολύ καλά παραμετρικά χαρακτηριστικά, όπως η μεγάλη μέση διάρκεια, το μικρό μέσο επιτόκιο, η ύπαρξη  περιόδου  χάριτος και η κλιμάκωση των λήξεων. Αυτό καθιστά το ελληνικό δημόσιο  χρέος, ως μέγεθος υπολογιζόμενο με όρους  καθαρά παρούσας αξίας (NPV), αισθητά μικρότερο από το χρέος άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Είναι συνεπώς λάθος να αντιμετωπίζεται το ελληνικό χρέος απλώς ως ποσοστό του ΑΕΠ και να  θεωρείται ότι από αυτό  και  μόνο εξαρτάται η βιωσιμότητά του.

Αυτή τη θεμελιώδη διαφοροποίηση του ελληνικού  δημοσίου χρέους την καταλαβαίνουν πολύ καλά οι αγορές και  την παρουσιάζει με εξαιρετικό τρόπο κάθε φορά που ερωτάται ο κατεξοχήν αρμόδιος ως επικεφαλής του ESM κ. Κλάους Ρέγκλιν που εκπροσωπεί τον βασικό θεσμικό δανειστή της Ελλάδας και άρα το βασικό κάτοχο ελληνικού δημοσίου χρέους. Στις θέσεις του κ. Ρέγκλιν παραπέμπω για λόγους αξιοπιστίας και στη τελευταία συνέντευξη μου και κάθε φορά πού μιλάω στα ξένα κυρίως ΜΜΕ για το ελληνικό χρέος.

Περισσότερα...

Άρθρο του Ευ. Βενιζέλου: Τα “λάθη” του ΔΝΤ και οι προϋποθέσεις της εθνικής μας ανάκαμψης

Κυριακή, 3 Φεβρουαρίου 2013
 

Τα “λάθη” του ΔΝΤ και οι προϋποθέσεις της εθνικής μας ανάκαμψης

Η συζήτηση των τελευταίων ημερών για τα κρίσιμα μακροοικονομικά “λάθη” του ΔΝΤ στο σχεδιασμό του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής με αποτέλεσμα η επίπτωση των περιοριστικών δημοσιονομικών μέτρων στην ύφεση να είναι πολύ μεγαλύτερη από την προβλεφθείσα, με φοβίζει. Γιατί εάν πράγματι η ελληνική κοινή γνώμη και οι πολιτικοί της διαμορφωτές έχουν τόσο βραχεία μνήμη γύρω από κρίσιμες στιγμές της προηγούμενης δραματικής τριετίας, θα δυσκολευτούμε να εφαρμόσουμε με σταθερότητα το εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης και οριστικής εξόδου από την κρίση, τώρα που φτάσαμε με κόπους, θυσίες και βάσανα του λαού μας στο σημείο της στροφής.

 

Προφανώς και το πρώτο πρόγραμμα προσαρμογής είχε τεράστια σχεδιαστικά λάθη. Το θεμελιώδες λάθος ήταν ο συνδυασμός “στήριξης και τιμωρίας” της Ελλάδας και των άλλων χωρών που εντάχθηκαν σε παρόμοια προγράμματα. Η επιλογή αυτή των εταίρων μας είχε και εξακολουθεί να έχει πρωτίστως ιδεολογικά χαρακτηριστικά, καθώς εκπηγάζει από το συνδυασμό μιας δημοσιονομικά συντηρητικής και μιας οικονομικά νεοφιλελεύθερης αντίληψης που οδηγεί στο να επιβληθούν προκυκλικά προγράμματα προσαρμογής στις δημοσιονομικά προβληματικές χώρες. Δηλαδή, προγράμματα που επιβάλλουν ταχύρρυθμη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος υπό συνθήκες ύφεσης, με συνέπεια ακόμη βαθύτερη και μάλιστα σωρευτική ύφεση.

Περισσότερα...

Ευάγγελος Βενιζέλος : Η αλήθεια για τους ομολογιουχους

Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2012

Η αλήθεια για το ζήτημα των ομολογιούχων

του Ευ. Βενιζέλου

Στη στήλη του στο «Βήμα της Κυριακής» (18.11.12) ο κ. Γιάννης Πρετεντέρης δικαιολογεί απολύτως τον τρόπο με τον οποίο μικρή ομάδα προσώπων που κατείχαν ομόλογα του ελληνικού δημοσίου παρεμπόδισαν, με την άσκηση βίας, την είσοδο αντιπροσωπείας του ΠΑΣΟΚ στο κτίριο της ΤτΕ το απόγευμα της Τετάρτης 14.11.

Είχε προηγηθεί θριαμβευτικό πρωτοσέλιδο (15.11.12) της εφημερίδας «Δημοκρατία» που ενθουσιάστηκε με το συμβάν και σχόλιο υπέρ των διαμαρτυρομένων, της κας Έλλης Τριαντάφυλλου στην εφημερίδα «Καθημερινή» (16.11.12).

Θεμέλιο της ανάλυσης του κ. Πρετεντέρη (ο οποίος  δίνει κάθε βράδυ  τον τόνο στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του μεγαλύτερου τηλεοπτικού σταθμού και εκφράζεται μέσα από δυο  εφημερίδες με μεγάλη ιστορική διαδρομή) είναι η διαπίστωση ότι το PSI του περασμένου Μαρτίου «κατέστρεψε» τους διαμαρτυρόμενους, με ευθύνη (όχι της Κυβέρνησης, του Πρωθυπουργού και των κομμάτων που την στήριζαν και  τελικά της Βουλής που ψήφισε το σχετικό νόμο, αλλά) του τότε Υπουργού των Οικονομικών και σημερινού Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, ως εκ τούτου αυτοί δικαιούνται να στρέφονται εναντίον του.

Περισσότερα...