Αθήνα, 31 Μαρτίου 2014
Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, στη συζήτηση επί της πρότασης μομφής
κατά του Προέδρου της Βουλή
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, λυπάμαι πραγματικά για την εντυπωσιακή ευκολία, με την οποία ο Πρόεδρος και η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ χρησιμοποιούν το ακραίο μέσο της αποχώρησης από τη συνεδρίαση της Βουλής. Η αποχώρηση από τη συνεδρίαση της Βουλής είναι ένα ακραίο γεγονός, το οποίο συνδέεται με στιγμές έντασης που αφορούν την ουσία του δημοκρατικού και κοινοβουλευτικού πολιτεύματος της χώρας.
Όταν ανοίγουμε το δρόμο των θεσμικών τεχνασμάτων, της καταστρατήγησης του Συντάγματος, προκειμένου να παρεμποδίσουμε τη νομοθετική λειτουργία της Βουλής, προκειμένου να καθυστερήσουμε τεχνητά την άσκηση του νομοθετικού έργου και να δημιουργήσουμε πρόβλημα διεθνούς αξιοπιστίας στη χώρα, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα δημοκρατικής λειτουργίας, κανένα πρόβλημα θεσμών. Κάνουμε μία επιλογή η οποία είναι ριψοκίνδυνη για τον τόπο, αλλά και για εμάς τους ίδιους.
Έτσι χθες, ο κ. Τσίπρας εγκλωβίστηκε στην επιλογή του, ο εγκλωβισμός αυτός συνεχίστηκε με την υποβολή πρότασης μομφής κατά του Προέδρου της Βουλής και συνεχίζεται τώρα με την εκ νέου αποχώρηση από τη Βουλή, επειδή - λένε -παραβιάζεται ο Κανονισμός. Πράγματι ο Κανονισμός προβλέπει με ποια σειρά δίνεται ο λόγος στη Βουλή και δόθηκε .
Θα επανέλθω στα όσα είπα χθες πάρα πολύ συνοπτικά σε σχέση με το θεσμικό και νομικό ζήτημα το οποίο ετέθη.
Αθήνα, 30 Μαρτίου 2014
Τοποθέτηση του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου,
επί της πρότασης δυσπιστίας κατά του Υπουργού Οικονομικών από τον ΣΥΡΙΖΑ
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ υπέβαλε, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής κατά την άποψή του, πρόταση δυσπιστίας που στρέφεται κατά του Υπουργού Οικονομικών.
Θέση της Κυβέρνησης είναι ότι η πρόταση αυτή υποβάλλεται κατά τρόπο απαράδεκτο, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής και ως εκ τούτου καλώ τον κύριο Πρόεδρο της Βουλής να απορρίψει ευθύς αμέσως την υποβληθείσα αυτή πρόταση ως απαράδεκτη.
Σύμφωνα με το άρθρο 84 παράγραφος 2 του Συντάγματος, η Βουλή με απόφασή της μπορεί να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από την Κυβέρνηση ή από μέλος της. Η πρόταση δυσπιστίας όμως δεν μπορεί να υποβληθεί ξανά, εάν δεν παρέλθει εξάμηνο από την υποβολή προηγούμενης πρότασης δυσπιστίας, όπως λέει ευθύς αμέσως, το δεύτερο εδάφιο της ίδιας παραγράφου.
Ερμηνεύουμε το Σύνταγμα αναγόμενοι στις αρχές που το διέπουν, στις αρχές που διέπουν ένα σύγχρονο κοινοβουλευτικό σύστημα διακυβέρνησης. Το κοινοβουλευτικό σύστημα διακυβέρνησης διέπεται από την αρχή της δεδηλωμένης και πιο συγκεκριμένα, από το 1975 και μετά στη χώρα μας, από την αρχή της κυβερνητικής σταθερότητας, που αποτελεί ρητή και ευδιάκριτη αρχή της λειτουργίας του πολιτεύματός μας.
Αθήνα, 30 Ιανουαρίου 2014
Απάντηση Αντιπροέδρου Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου σε Επίκαιρη Ερώτηση του Προέδρου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων κ. Παναγιώτη Καμμένου αναφορικά με την πΓΔΜ
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, επιτρέψτε μου, πριν απαντήσω στην ερώτηση του Προέδρου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, να εκφράσω εκ μέρους της Κυβέρνησης και, είμαι βέβαιος, εκ μέρους όλης της Βουλής των Ελλήνων, την τιμή της Πολιτείας στη μνήμη των ηρώων που έπεσαν εν ώρα υπηρεσίας στα Ίμια στις 31 Ιανουαρίου 1996. Τιμούμε τη μνήμη των υποπλοιάρχων Παναγιώτη Βλαχάκου και Χριστόδουλου Καραθανάση, καθώς και τη μνήμη του αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψού.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το ζήτημα του ονόματος των Σκοπίων – θα έλεγα όμως γενικότερα της θέσης τους στα Δυτικά Βαλκάνια και της ευρωατλαντικής προοπτικής τους– είναι πάντοτε ένα από τα σημαντικά ανοιχτά κεφάλαια της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.
Βεβαίως, δεν μπορεί να συγκριθεί η σημασία του ζητήματος αυτού με τα μείζονα διαχρονικά εθνικά θέματα, κυρίως με την ανοιχτή πληγή της Κύπρου, αλλά και με την ένταση που κατά καιρούς εμφανίζεται στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και με την ανάγκη να υπάρχει εφαρμογή και σεβασμός του Διεθνούς Δικαίου σε όλο τον θαλάσσιο και εναέριο χώρο του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.
Πράγματι, στη διαδρομή που έχει διανύσει το ζήτημα του γειτονικού μας κράτους, η αρχική ελληνική θέση, που είχε διατυπωθεί μάλιστα πανηγυρικά σε Συμβούλιο Αρχηγών των πολιτικών κομμάτων, υπό τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ήταν πως η Ελλάδα δεν μπορεί και δεν πρόκειται να δεχθεί ονομασία του κράτους αυτού που περιλαμβάνει τον όρο «Μακεδονία» ή παράγωγά του.
Αθήνα, 27 Ιανουαρίου 2014
Ομιλία Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και ΥΠΕΞ Ευ. Βενιζέλου στη Διάσκεψη των Προέδρων των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων των Κοινοβουλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Ελλήνων, κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Σας υποδέχομαι με πολύ μεγάλη χαρά εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης στην Αθήνα και σας ευχαριστώ διότι η παρουσία σας εδώ, η οποία βεβαίως είναι θεσμική λειτουργεί ενισχυτικά για την Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το εξάμηνο αυτό.
Η Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου έχει πλήρη συνείδηση του ενισχυμένου και κρίσιμου θεσμικού ρόλου των Εθνικών Κοινοβουλίων των κρατών μελών στη λειτουργία του οικοδομήματος της Ε.Ε. Έχουμε πλήρη συνείδηση της σημασίας που έχουν οι αρχές της επικουρικότητας και της αναλογικότητας στη λειτουργία των θεσμών και των διαδικασιών της Ε.Ε., αλλά και στον καθορισμό του ρυθμού της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Αποδίδουμε ως Προεδρία ιδιαίτερη σημασία στη συνεργασία μας, όχι μόνο με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους σχηματισμούς του, τις Επιτροπές του, αλλά και με τα Εθνικά Κοινοβούλια όλων των κρατών-μελών πολλά από τα οποία έχουν, βεβαίως, όχι μία, αλλά δύο συνελεύσεις, δύο Σώματα. Ανήκουν στην παράδοση δικαμεραλισμού σε αντίθεση με την Ελληνική Κοινοβουλευτική παράδοση της μονήρους όπως λέμε Βουλής, του μονοκαμεραλισμού.
Χαίρομαι πραγματικά διότι απευθύνομαι στους Προέδρους ή τους Εκπροσώπους των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων των Κοινοβουλίων των κρατών μελών, καθώς γνωρίζω τη μακρά παράδοση της COSAC, αλλά και το νέο θεσμικό ρόλο που η Συνθήκη της Λισαβόνας και τα προσαρτημένα σε αυτήν Πρωτόκολλα αποδίδουν και στις Επιτροπές Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και στα Κοινοβούλια των κρατών μελών.