17 Οκτωβρίου 2008

Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επίκαιρης επερώτησης Βουλευτών του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος προς τον Υπουργό Πολιτισμού, σχετικά με την ανταλλαγή κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων με τη Μονή Βατοπεδίου για την περαιτέρω εκχώρηση τους σε τρίτους.


 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο Υπουργός Πολιτισμού ουσιαστικά εξέπεμψε μία κραυγή από το Βήμα αυτό. «Παρελθέτω απ’ εμού το ποτήριον τούτο». Και είναι λογικό.

Γιατί να σηκώσει ο κ. Λιάπης το βάρος ενός τεράστιου, πρωτοφανούς, διπλού σκανδάλου; Διότι το σκάνδαλο του Βατοπαιδίου δεν είναι μόνο σκάνδαλο σε βάρος της δημόσιας περιουσίας. Είναι και σκάνδαλο σε βάρος της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης, σκάνδαλο σε βάρος των θεσμών, σε βάρος του Κράτους – Δικαίου, σε βάρος της αξιοπιστίας της πολιτικής, τελικά σε βάρος του δημοκρατικού και κοινοβουλευτικού πολιτεύματος της χώρας. Και μέσα στον «κυκεώνα» του σκανδάλου αυτού, η συμμετοχή του Υπουργείου Πολιτισμού είναι πράγματι μικρή, διότι όχι η πολιτική του ηγεσία, αλλά οι υπηρεσίες του, οι αρμόδιες εφορείες, επέδειξαν και ευαισθησία και σθένος και ετοιμότητα.

Ο κ. Λιάπης, όμως, απάντησε, όπως συνηθίζει, επί άλλου θέματος. Διότι το ερώτημα εδώ είναι απλό: Γιατί το ίδιο το Δημόσιο μεταβίβασε ακίνητα που είναι κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι και αρχαία ακίνητα μνημεία; Γιατί, δηλαδή, το ίδιο το Δημόσιο, όχι ένας ιδιώτης, μεταβίβασε ακίνητα που σύμφωνα με το άρθρο 7 του Αρχαιολογικού Νόμου, που ψήφισε και η Νέα Δημοκρατία το 2002, είναι πράγματα εκτός συναλλαγής, ανεπίδεκτα χρησικτησίας και ανήκουν στην κυριότητα και τη νομή του Ελληνικού Δημοσίου; Γιατί το Ελληνικό Δημόσιο παραβίασε την ειδική ποινική διάταξη του άρθρου 59 του Αρχαιολογικού Νόμου, που τιμωρεί με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο ετών όποιον μεταβιβάζει παράνομα ακίνητα μνημεία;

Αυτό είναι το ερώτημα. Και σε αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει απάντηση. Και δεν υπάρχει απάντηση από το ενιαίο Δημόσιο, από την Κυβέρνηση που πρέπει να έχει συνοχή και αλληλεγγύη.

Πώς, όμως, να διατηρηθεί η συνοχή και αλληλεγγύη μιας κυβέρνησης που βλέπει την προφανή παρανομία και ως εκ τούτου το κάθε μέλος της μετακυλύει τις ευθύνες σε κάποιον άλλο και τελικά στον Πρωθυπουργό, που έχει φυσικά τη συνολική και απόλυτη ευθύνη για όλα όσα συνέβησαν ή δεν συνέβησαν, παρ’ότι έπρεπε να συμβούν, στο ζήτημα της Μονής Βατοπεδίου και του σκανδάλου του Βατοπεδίου;

Άρα, κύριε Υπουργέ, υπάρχει πρόδηλη και αυταπόδεικτη παραβίαση των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου από το Δημόσιο.

Αυτό που έχει να κάνει το Υπουργείο Πολιτισμού, έστω με καθυστέρηση, είναι να ενημερώσει το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, να ενημερώσει και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ώστε να κινηθούν οι διαδικασίες ακύρωσης των σχετικών συμβάσεων και οι διαδικασίες του Ποινικού Νόμου. Διότι ο ειδικός ποινικός νόμος, που είναι ο αρχαιολογικός νόμος, τιμωρεί με ποινή φυλάκισης αυτές τις ενέργειες, παρ’ότι εδώ έχουμε και πολλά άλλα, φυσικά, ποινικά αδικήματα.

Όμως, αντί η Κυβέρνηση να έχει αποδεχθεί εδώ και εβδομάδες την καθαρή, απλή και πρακτική πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ., που πήρε τη μορφή πρότασης νόμου να ακυρωθούν όλες οι σχετικές διοικητικές πράξεις και όλες οι συμβάσεις και όποιος έχει διαφωνία ας πάει αυτός στο δικαστήριο να διεκδικήσει τα δικαιώματά του, επέλεξε την οδό της ανάκλησης των διοικητικών πράξεων μέχρι το 2004, χωρίς να ανακαλέσει τις διοικητικές πράξεις που επέτρεψαν την ανταλλαγή και χωρίς να ακυρώσει τις συμβάσεις με τις οποίες απέκτησε τα ακίνητα η Μονή ή τις συμβάσεις με τις οποίες μεταβίβασε περαιτέρω σε τρίτους τα ακίνητα αυτά.

Άρα, «μία τρύπα στο νερό». Και, βέβαια, είναι και μία πρόκληση αυτό για τη Μονή να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, εάν θέλει, ώστε να έχει μία δικαστική κρίση, η οποία είμαι βέβαιος ότι θα είναι προς όφελος και υπεράσπιση των συμφερόντων και της περιουσίας του ελληνικού δημοσίου. Όμως, θα εκκρεμεί το ζήτημα των συμβάσεων και άρα, το ζήτημα της προστασίας της δημόσιας περιουσίας.

Η πρώτη μου, λοιπόν, πρόκληση προς την Κυβέρνηση είναι να κινήσετε τις διοικητικές και ποινικές διατάξεις του αρχαιολογικού νόμου που παραβιάστηκαν από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.

Δεύτερον, να ψηφίσετε την πρόταση νόμου που κατέθεσε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., για να προστατευθεί αμέσως η περιουσία του ελληνικού δημοσίου και τουλάχιστον να εκκαθαριστεί η οικονομική και περιουσιακή διάσταση του σκανδάλου, γιατί η ποινική, η πολιτική και η ηθική δεν εκκαθαρίζονται παρά μόνο μέσα από τις διαδικασίες της Βουλής, μέσα από τις διαδικασίες της προανακριτικής επιτροπής, τη σύσταση της οποίας έχει προτείνει το ΠΑ.ΣΟ.Κ..

Γιατί το ΠΑ.ΣΟ.Κ. παίρνει αυτές τις πρωτοβουλίες, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Γιατί είναι αναγκασμένο από τα πράγματα να καλέσει τη δικαιοσύνη την ίδια να αυτοκαθαρθεί, μετά από το συγκλονιστικό, πρωτοφανές γεγονός της παραίτησης δύο Αντεισαγγελέων Εφετών, που δηλώνουν με αναφορά τους προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης ότι αναγκάζονται να παραιτηθούν από το Δικαστικό Σώμα, επειδή πιέστηκαν και τους ζητήθηκε να παραβιάσουν το Σύνταγμα και το νόμο περί ευθύνης Υπουργών. Επιχειρήθηκε η παραβίαση της συνείδησής τους, επιχειρήθηκε να τους πείσουν να διαπράξουν το αδίκημα της κατάχρησης εξουσίας. Το κείμενο των Αντεισαγγελέων, από μόνο του, κινεί μία διαδικασία ποινικής και πειθαρχικής διερεύνησης.

Άκουσα τον κ. Χατζηγάκη να λέει προηγουμένως, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση, ότι «τιμούμε τους δύο Αντιεισαγγελείς και δεν θέλουμε να παραιτηθούν». Άρα, είναι βάσιμα τα όσα λένε στην αναφορά τους. Εφόσον, λοιπόν, είναι βάσιμα τα όσα λένε οι δύο Αντεισαγγελείς που εθίγησαν και παραιτήθηκαν, κάποιοι έχουν πειθαρχική και ποινική ευθύνη, οι προϊστάμενοί τους που τους πίεσαν να παραβιάσουν τη συνείδησή τους, το Σύνταγμα και το νόμο. «Δυοίν θάττερον»; Εφόσον, λοιπόν, έχουν δίκιο οι Αντιεισαγγελείς, έχουν άδικο οι προϊστάμενοι και πρέπει να ελεγχθούν. Και πρέπει να ελεγχθούν, δυστυχώς και ποινικά. Δεν το λέει αυτό ένας πολιτικός αντίπαλος, όπως είναι το ΠΑ.ΣΟ.Κ., δεν το λέει αυτό το ΠΑ.ΣΟ.Κ. στο όνομα μιας πολιτικής σκοπιμότητας, το λέει η απλή λογική και το ίδιο το αίσθημα δικαίου.

Τι άλλο έκανε το ΠΑ.ΣΟ.Κ.; Πρότεινε τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής. Εδώ που έφθασαν τα πράγματα, γιατί έγινε αυτή η κίνηση; Γιατί το ΠΑ.ΣΟ.Κ. έχει κάποια ανθρωποφαγική διάσταση; Μήπως θέλουμε να αντιστρέψουμε την εμπειρία του 1989; Μα, σας θυμίζω ότι το ΠΑ.ΣΟ.Κ., επί Ανδρέα Παπανδρέου, τον Ιανουάριο του 1995 πήρε τη μεγάλη πρωτοβουλία να αναστείλει όλες τις ποινικές διώξεις, να κάνει μία μεγάλη και γενναιόδωρη κίνηση υπέρβασης σε συνδυασμό με την Αναθεώρηση του Συντάγματος. Γυρίσαμε σελίδα στα θέματα αυτά το 1995 και το 2001 διαμορφώσαμε τη διάταξη του Συντάγματος για την ποινική ευθύνη των Υπουργών από κοινού με τη Νέα Δημοκρατία, με διακόσιες εξήντα οκτώ ψήφους μέσα στη Βουλή αυτή, προκειμένου να υπάρχει ένα κοινό πλαίσιο προστασίας του κύρους και της αξιοπιστίας της πολιτικής, προκειμένου να καταλάβει ο κόσμος ότι δεν λειτουργεί εδώ μία κοινή επιχείρηση συμψηφισμού και συγκάλυψης.

Η αλλαγή, που συντελέστηκε τότε, λέει ότι η Βουλή και η δικαιοσύνη κινούν τις διαδικασίες αυτές με μεγάλη φειδώ και προσοχή. Δεν προτείνουμε να ασκηθεί ποινική δίωξη, προτείνουμε να διεξαχθεί μία προκαταρκτική εξέταση. Και μετά, με βάση το πόρισμα, η Βουλή θα κρίνει, αν πρέπει ή δεν πρέπει, να ασκηθεί ποινική δίωξη. Και μετά θα διεξαχθεί κύρια ανάκριση από αρεοπαγίτη, αν χρειαστεί. Και μετά, ένα πενταμελές δικαστικό συμβούλιο θα κρίνει, αν πρέπει ή δεν πρέπει να διατυπωθεί κατηγορία. Και μετά, θα πάει η υπόθεση στο Ειδικό Δικαστήριο.

Βλέπετε πόσα φίλτρα υπάρχουν; Δεν ζητάμε να τιμωρηθεί κάποιος ποινικά, ζητούμε να διερευνηθεί, εάν υπάρχουν ευθύνες και πρέπει να γίνει αυτό, γιατί η παρούσα Βουλή έχει μια οριακή, ασταθή πλειοψηφία. Το ενδεχόμενο διάλυσης της Βουλής είναι προφανές, το συνομολογούν οι πάντες, το συνομολογούν και το νιώθουν οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Βρισκόμαστε στη Β΄ τακτική Σύνοδο. Εάν διαλυθεί τώρα η Βουλή, στην ουσία παραγράφονται όλες οι πράξεις, μέχρι το 2007. Λήγει η κατά χρόνο αρμοδιότητα της Βουλής, η σύσταση της προανακριτικής επιτροπής είναι αναγκαία, για να μην επέλθει παραγραφή.

Είναι επίσης αναγκαία, γιατί την κατέστησε αναγκαία ο κ. Σανιδάς που τον επέλεξε η Κυβέρνηση, ως Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Γιατί με την πολυσέλιδη και σκληρή παραγγελία του προς τον Εισαγγελέα Εφετών για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, περιγράφει τις πράξεις που είναι πράξεις Υπουργών, ποινικά ελέγξιμες. Αλλά με το τέχνασμα της παραπλάνησης των Υπουργών οι πράξεις από απιστία σε βάρος του δημοσίου, μετατρέπονται σε απάτη εις βάρος του δημοσίου, λες και τα γνωμοδοτικά συμβούλια δεν είναι όργανα του δημοσίου. Ούτως ή άλλως, λοιπόν, πρόκειται για υπουργικές αποφάσεις και πρόκειται για απιστία σε βάρος του δημοσίου. Να δούμε αν υπάρχει δόλος, να το εξετάσουμε αυτό. Αλλά αυτό πρέπει να γίνει μέσα από τις διαδικασίες της προανακριτικής, όπως λέγεται, δημοσιογραφικά και πολιτικά, επιτροπής, που είναι επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης.

Τι έρχεται στη Βουλή; Κανονικά, έπρεπε να έχει έρθει ο φάκελος προ πολλού. Γιατί το Σύνταγμα λέει ρητά, όποιος διενεργεί εξέταση, ο ίδιος όχι ο προϊστάμενός του, αμελλητί πρέπει να στείλει το φάκελο στη Βουλή, όπως έχει συμβεί κατ’ επανάληψη, εάν προκύψει ζήτημα υπουργικής ευθύνης. Το γεγονός ότι το σώμα του εγκλήματος είναι υπουργικές αποφάσεις, είναι επαρκές. Έπρεπε να είχε έρθει εδώ ο φάκελος προ πολλού. Αλλά δεν έχουμε το φάκελο, έχουμε την παραγγελία του κ. Σανιδά. Με την παραγγελία του κ. Σανιδά και με την κοινή αναφορά των δύο αντεισαγγελέων υποβάλαμε, με αυτά τα στοιχεία και σεβόμενοι τις αξιολογήσεις της Δικαιοσύνης, την πρόταση σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής.

Και ακούγεται από κάποιες πλευρές το επιχείρημα, μήπως το ΠΑ.ΣΟ.Κ. φοβάται την Εξεταστική, γιατί φοβάται τον έλεγχο της δικής του περιόδου; Καθόλου. Θέλουμε να ελεγχθεί πλήρως και σε βάθος το ζήτημα. Αλλά ο έλεγχος των πράξεων, πριν το 2004, είναι έλεγχος πολιτικός. Υπάρχουν και πάρα πολλά άλλα πολιτικά και θεσμικά ζητήματα. Θέλουμε να ελεγχθούν τα πάντα. Γι’ αυτό το ΠΑ.ΣΟ.Κ. προτείνει τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, για να μην επέλθει παραγραφή, θα ψηφίσει, όμως, με πολύ μεγάλη χαρά και την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής.

Διότι δεν φοβόμαστε τίποτα και θέλουμε την πλήρη διαλεύκανση. Αλλά άλλο ο πολιτικός και θεσμικός έλεγχος, από συστάσεως ελληνικού κράτους, μέχρι σήμερα και άλλο η ανάγκη προστασίας της διαφάνειας και του κύρους της πολιτικής και των πολιτικών προσώπων, μέσα από την κίνηση της διαδικασίας του άρθρου 86, που ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου την κατέστησε αναγκαία.

Και καλούμε τη Νέα Δημοκρατία, όπως εμείς ψηφίζουμε την πρόταση για εξεταστική επιτροπή, να παραστεί στη συνεδρίαση της Παρασκευής για την προανακριτική επιτροπή, να μην αποχωρήσει από την ψηφοφορία φοβούμενη τις διαρροές ψήφων Βουλευτών της στη μυστική ψηφοφορία και να συμπράξει και στη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής. Και η ίδια πρόσκληση απευθύνεται και προς το Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό που ήδη έχει πει ότι αποδέχεται και τις δύο Επιτροπές και προς το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και προς το Συνασπισμό, προς τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α., προς την Κοινοβουλευτική του Ομάδα. Και το ένα και το άλλο, ώστε να κινηθούν παράλληλα και συντονισμένα οι δύο Επιτροπές, να μοιράσουν τη δουλειά, ώστε να κινηθεί με ταχύτητα η ερευνητική διαδικασία και να μην έχει κανείς κανένα πολιτικό επιχείρημα, αλλά και να μην έχει και κανείς κανένα δικονομικό επιχείρημα, προσπαθώντας να ξεφύγει από τον έλεγχο και να κρυφτεί πίσω από το δάκτυλό του.

Άρα, λοιπόν, τα πράγματα είναι πάρα πολύ απλά, η Κυβέρνηση πρέπει να ψηφίσει την πρόταση νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που θα ζητήσουμε να προταχθεί.
Πρέπει η Νέα Δημοκρατία, εάν θέλει να στείλει ένα μήνυμα σοβαρότητας και εντιμότητας να ψηφίσει, την πρόταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για τη σύσταση και της προανακριτικής επιτροπής και εμείς, ψηφίζοντας και την εξεταστική επιτροπή, καλούμε τα κόμματα της εξ αριστερών Αντιπολίτευσης, το Κομμουνιστικό Κόμμα και το ΣΥ.ΡΙΖ.Α., να συμπράξουν μαζί μας, να διαμορφώσουμε ένα ενιαίο μέτωπο προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και να στείλουμε όλοι μαζί ένα μήνυμα προς τον Έλληνα πολίτη ότι έχουμε αντιληφθεί με πόση δυσπιστία και καχυποψία κοιτάζει τα πολιτικά πράγματα.

Υπάρχουν εδώ, στην Αίθουσα αυτή, άνθρωποι και πολιτικές δυνάμεις ικανές να αλλάξουν την πορεία των πραγμάτων. Ευχαριστώ πολύ.

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2008