Αθήνα, 3 Μαΐου 2018 

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Παρακολούθησης των Αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (3.5.2018)
 

Ευχαριστώ τον Υπουργό που είχε την καλοσύνη να έρθει και τους λοιπούς καλεσμένους μας, τους δύο Γενικούς Γραμματείς και τα υπηρεσιακά στελέχη και χαίρομαι για την ευαισθησία που δείχνει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο, ακριβώς αυτό το ρόλο πρέπει να παίζει. Να κινεί τις διαδικασίες συμμόρφωσης, για τα θέματα που το αφορούν, αλλά και για τα θέματα που αφορούν όλη την Κυβέρνηση, όλη τη Δημόσια Διοίκηση. Όμως, θα μου επιτρέψετε να μιλήσω, εν προκειμένω, υπό την ιδιότητα του Εισηγητή της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκτέλεση των Αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Να πω, ότι, βεβαίως, τα σημειώνω όλα αυτά. Θα τα καταγράψει και στην επιστολή της, ως επικεφαλής της αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης, η κυρία Καββαδία, γιατί, δυστυχώς, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι μεταξύ των χωρών, στις οποίες στρέφεται το ενδιαφέρον της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης και του Εισηγητή για την εκτέλεση των αποφάσεων. Βρίσκεται μέσα στις δέκα χώρες που έχουν τις περισσότερες και τις μεγαλύτερες εκκρεμότητες, ως προς την εκτέλεση Αποφάσεων. Η Ελλάδα, ακόμη και τώρα, παρά τις βελτιώσεις που αναμφισβήτητα έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, θα έλεγα την τελευταία δεκαετία, συνολικά, που υπήρξε μια ευαισθητοποίηση σε σχέση με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και το ρόλο του Συμβουλίου της Ευρώπης, εξακολουθεί να είναι η πέμπτη κατά σειρά χώρα, από πλευράς αριθμού καταδικαστικών Αποφάσεων.

Αποφάσεων που διαπιστώνουν παραβίαση συγκεκριμένων διατάξεων της Σύμβασης. Είναι μέσα στις δέκα χώρες, ανάλογα με τη χρονιά μεταξύ της έκτης και της έβδομης θέσης, ως προς τον όγκο των μη εκτελεσμένων Αποφάσεων. Και αναφέρομαι τώρα στους αριθμούς, σε σχέση με την τυπική έννοια της εκτέλεσης των Αποφάσεων. Αναφέρομαι σε Αποφάσεις, στις οποίες διάδικος είναι η χώρα. Αποφάσεις μετά από ατομικές προσφυγές κατά της Ελλάδος. Άρα, σε αποφάσεις που αφορούν το εν στενή εννοία δεδικασμένο, το res judicata.

Άρα, σύμφωνα με το άρθρο 46 της ΕΣΔΑ, υπάρχει ρητή υποχρέωση συμμόρφωσης. Αυτά τα θέματα θα παρακολουθεί η Eπιτροπή Yπουργών, στην πραγματικότητα, η σύνθεση των Aναπληρωτών των Yπουργών, δηλαδή οι Mόνιμοι Aντιπρόσωποι. Τα παρακολουθεί όμως, όταν προσφεύγει η Επιτροπή Υπουργών, σε ακραίες περιπτώσεις, ξανά το Δικαστήριο. Γιατί μπορεί να ανοίξει διαδικασία ενώπιον του Δικαστηρίου, δίκη για μη εκτέλεση, όπως έχουμε εν προκειμένω τέτοιο ζήτημα, σε σχέση με μια εμβληματική απόφαση που αφορά τη μεταχείριση ηγετών της αντιπολίτευσης του Αζερμπαϊτζάν, την υπόθεση δηλαδή Μαναντόφ.

Εμπλέκεται, βεβαίως και η Κοινοβουλευτική Συνέλευση στο μέτρο που η Κοινοβουλευτική Συνέλευση ελέγχει την Επιτροπή Υπουργών κατά κάποιο σχήμα κοινοβουλευτικού ελέγχου το οποίο, όπως ξέρετε είναι αρκετά «χαλαρό» στους κόλπους του Συμβουλίου της Ευρώπης. Δεν ισχύει κάποιο κοινοβουλευτικό σύστημα, πρόκειται για έναν διεθνή, για έναν περιφερειακό οργανισμό. Άρα, έχουμε πρόβλημα, εξακολουθούμε να έχουμε πρόβλημα.

Γίνονται σημαντικές βελτιώσεις και η πιο σημαντική βελτίωση, όπως ξέρετε, είναι αυτή που αφορά την ομάδα υποθέσεων σε σχέση με την Δίκαιη Δίκη, σε σχέση με το άρθρο 6 ΕΣΔΑ. Εάν πάρετε, τώρα όμως τον κατάλογο των νέων εκκρεμών υποθέσεων που κατήρτισε και μας υπέβαλε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, θα δείτε ότι υπάρχει ξανά μια νέα γενιά υποθέσεων σε σχέση με το άρθρο 6. Ως προς τις υποθέσεις που είναι σε καθεστώς ενισχυμένης επιτήρησης από την Επιτροπή Υπουργών, πράγματι είναι αυτές που μας παρουσίασε ο κ. Υπουργός. Εγώ, τα είχα δώσει στην Επιτροπή, στην πολύ συνοπτική μορφή μόλις 2,5 σελίδων, που τα έχει η αρμόδια υπηρεσία της Επιτροπής Υπουργών αναρτημένα στο site της. Εκεί, βλέπετε όλες αυτές τις υποθέσεις και τις διατάξεις οι οποίες παραβιάστηκαν.

Έχουμε, θα έλεγα πολύ συνοπτικά, δύο ομάδες υποθέσεων: Μια ομάδα υποθέσεων που αφορά τον σκληρό πυρήνα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δηλαδή, το δικαίωμα στη ζωή, το δικαίωμα στην αξιοπρεπή μεταχείριση, την απαγόρευση βασανιστηρίων, την απαγόρευση αναγκαστικής εργασίας, τις συνθήκες κράτησης, άρα τον στενό πυρήνα της προστασίας της προσωπικότητας, της αξιοπρέπειας και της ασφάλειας. Και μια δεύτερη, που αφορά νομικά ζητήματα που είναι: Η Δίκαιη Δίκη, η εκτέλεση των εθνικών δικαστικών αποφάσεων- γιατί αυτή είναι η απόφαση που αφορά τις απαλλοτριώσεις -και το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι, κάτι το οποίο μας απασχολεί σε σχέση, βεβαίως, και με τη μεταχείριση συγκεκριμένων κατηγοριών στη Δυτική Μακεδονία και στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

Δεν θέλω να αναφερθώ σε αυτά. Γίνονται σημαντικά βήματα, δεν έχει όμως φύγει καμία υπόθεση ακόμη από τον κατάλογο της ενισχυμένης επιτήρησης. Παρακολουθώ συνεδρίαση- συνεδρίαση και η Επιτροπή Υπουργών εμφανίστηκε στην τελευταία σύνοδο. Είχα καλέσει τον Γενικό Διευθυντή της αρμόδιας υπηρεσίας σε ακρόαση, όπως και τον Γραμματέα του Δικαστηρίου να μας παρουσιάσουν τα δεδομένα, τα πολύ πρόσφατα δεδομένα, και έγινε μια ωραία ακρόαση στην Επιτροπή Νομικών Υποθέσεων και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Συμπτωματικά άλλωστε, ο Γενικός Διευθυντής είναι Έλληνας, ο κ. Γιακουμόπουλος, και είχε έρθει και ο Γραμματέας του Δικαστηρίου για να μας πει ακριβώς πως εξελίσσονται οι υποθέσεις στο δικαστήριο.

Αυτό τώρα που είπε η κυρία Καββαδία, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Υπάρχει η παραδοσιακή σύγκρουση μεταξύ χωρών μονιστικής αντίληψης και χωρών δυαδικής αντίληψης στο Συμβούλιο της Ευρώπης; Τι εννοώ, θυμάστε οι εξ ημών νομικοί, ότι η μονιστική αντίληψη, είναι η αντίληψη του Κέλσεν , η αντίληψη ότι το Διεθνές Δίκαιο, άρα και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση υπερισχύει ούτως ή άλλως, εξ ορισμού, από τη φύση της και η δυαδική προϋποθέτει βεβαίως, εθνική πράξη ενσωμάτωσης του διεθνούς κανόνα στο εσωτερικό δίκαιο.

Το άρθρο 28, παράγραφος 1 του Συντάγματος, είναι μια μορφή ήπιου δυισμού. Όμως, στην πράξη, λόγω του συστήματος δικαστικού ελέγχου από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όπως αντίστοιχα και από το Δικαστήριο της Ε.Ε., αυτός ο ήπιος δυισμός μετατρέπεται σε μονισμό. Υπάρχουν, όμως, χώρες που δεν το δέχονται αυτό. Η ακραία περίπτωση είναι η Ρωσία, βέβαια, η οποία ψήφισε ρητά διάταξη για την υπεροχή του Συντάγματός της, το Ηνωμένo Βασίλειο, η Ιταλία. Υπάρχουν και χώρες του άλλου άκρου με μονισμό στο Σύνταγμα, που δεν είναι χώρες όπως η Ολλανδία, αλλά είναι και χώρες όπως η Ουκρανία, η οποία παρότι έχει προβλήματα συνταγματικά προβλέπει μονισμό.

Θέλω, όμως, να γίνει κατανοητό το εξής. Ποιος παραβιάζει τη Σύμβαση σε κάθε χώρα; Την παραβιάζει ο Υπουργός; Την παραβιάζει η Βουλή; Την παραβιάζει η διοίκηση; Όχι! Τη Σύμβαση την παραβιάζει πάντα ο Δικαστής. Και για την ακρίβεια, το Ανώτατο Εθνικό Δικαστήριο. Διότι, επειδή δικονομική προϋπόθεση είναι να εξαντλούνται τα ένδικα μέσα, εκτός εάν υπάρχει παραβίαση του άρθρου 13, δηλαδή, δεν υπάρχει καθόλου δικονομική πρόσβαση για την προστασία του δικαιώματος, που πάλι πρέπει να την κατασκευάσει δικαστής την δικονομική πρόσβαση ερμηνευτικά, ερμηνεύοντας το σύνταγμα και τη Σύμβαση, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, με δικαστική απόφαση και μάλιστα, δικαστική απόφαση αμετάκλητη, παραβιάζεται η Σύμβαση.

Ο παραβάτης της Σύμβασης είναι η εθνική νομολογία, όχι η εθνική νομοθεσία ή η εθνική διοίκηση, άρα εδώ χρειάζεται, αυτός είναι ο κύριος ρόλος του Υπουργείου Δικαιοσύνης, να καταστήσει αντιληπτό - ενημερωτικά βεβαίως, διότι δεν μπορεί να επηρεάσει, να διατάξει τη νομολογία - από τα δικαστήρια, κυρίως από τα Ανώτατα ότι από αυτά εξαρτάται το τί θα γίνει σε κάθε περίπτωση. Ακόμη, και στην υπόθεση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων που εκκρεμεί από το 2006, δηλαδή η υπόθεση Μπέκα – Κουλοχέρη, θα μπορούσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, να έχει δώσει λύσει με βάση τους μηχανισμούς που διαθέτει για τη συμμόρφωση στις αποφάσεις του.

Επίσης, θα ήθελα να μου επιτρέψετε να αναπτύξω και την άλλη διάσταση. Αυτά τα οποία σας είπα, τώρα, αφορούν αποφάσεις όπου η Ελλάδα είναι διάδικο μέρος και κάθε διάδικο μέρος, τί γίνεται όμως με αυτό που λέμε res interpretata. Δηλαδή, η Ελλάδα, τα δικαστήρια μας, έχουν υποχρέωση να συμμορφώνονται και με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και εκεί όπου η Ελλάδα δεν είναι διάδικη; Άρα, έχουμε ένα νομολογιακό δεδικασμένο; Πράγματι, πρέπει να θεωρήσουμε ότι ισχύει και το νομολογιακό δεδικασμένο, γιατί; Διότι ισχύει η Αρχή της Επικουρικότητας. Ο εθνικός δικαστής είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει τη Σύμβαση, για να εφαρμόσει τη Σύμβαση και να μην ανοίξει δικονομική οδός με ατομική προσφυγή στο Στρασβούργο, πρέπει να την εφαρμόσει σωστά. Άρα, πρέπει να την εφαρμόσει με βάση τη νομολογία, για αυτό και υπάρχει τώρα, το Πρωτόκολλο 16, το οποίο θα παρακαλούσα να κινηθούν οι διαδικασίες ώστε να ολοκληρωθεί.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΟΝΤΟΝΗΣ (Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων): Ομιλεί εκτός μικροφώνου.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Ναι, εντάξει, να ολοκληρωθούν. Έχει σημασία αυτό. Να ολοκληρωθούν, διότι τώρα τίθεται σε εφαρμογή, αυτό σημαίνει ότι πλέον με το Πρωτόκολλο 16, ο εθνικός δικαστής έχει την ευχέρεια, και σιγά-σιγά αυτό ως πρακτική θα γίνει υποχρέωση, να αποστέλλει ένα είδος προδικαστικού ερωτήματος, να ζητά τη συμβουλευτική γνώμη του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Αλλά τί να την κάνει τη γνώμη όταν υπάρχει alte clair, όπως λέμε, όταν υπάρχει μια καθαρή πράξη, όταν είναι καθαρή η νομολογία;

Θα ήθελα, λοιπόν, να μου επιτρέψετε να δώσω δύο παραδείγματα, το ένα είναι πολύ πρόσφατο, όσον αφορά στο θέμα της σαρίας, δεν συμμορφωθήκαμε εμείς μόνο στις αποφάσεις που μας αφορούν, λάβαμε υπόψη μας και γενικότερα τη νομολογία. Στο θέμα του Συμφώνου της Συμβίωσης για τα ζευγάρια ίδιου φύλλου, επίσης δεν συμμορφωθήκαμε απλώς στην υπόθεση «Βαλλιανάτος», κάναμε μια ευρύτερη συμμόρφωση. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, είναι και άλλα θέματα, όπως το μάθημα των θρησκευτικών, που έχει καταστεί ξανά ζήτημα επικαιρότητας με βάση τις αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, εγώ τώρα έχω πολλές αμφιβολίες, αν η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, η πλειοψηφία της εφάρμοσε σωστά τη νομολογία σε σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών, δηλαδή σε σχέση με τις διατάξεις που διέπουν τη διδασκαλία των θρησκευτικών και φιλοσοφικών ζητημάτων.

 

Για την αναδοχή

 

Θα πρέπει να σας πω, ότι και το επίκαιρο ζήτημα, το οποίο εκκρεμεί στη Βουλή αυτή την περίοδο, της αναδοχής από οικογένειες οι οποίες έχουν ως νομική βάση Σύμφωνο Συμβίωσης μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί με βάση τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Εγώ, δε, προσωπικά και ως επιστήμονας και ως Βουλευτής, αλλά και ως Εισηγητής για την εκτέλεση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπως ξέρετε, πάντα παίρνω τη θέση υπέρ της νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και στην υπόθεση Βαλλιανάτος και στο νόμο για τη σαρία, που εισηγήθηκε το Υπουργείο Παιδείας, αλλά σε συνεννόηση με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και στο θέμα της αναδοχής. Θα ήθελα, λοιπόν, να σας πω για να είναι καταγεγραμμένα και στα πρακτικά της Επιτροπής, τα εξής:

Υπάρχει μια εξαιρετικά πλούσια νομολογία για την μεταχείριση των δικαιωμάτων των ατόμων ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού και σεξουαλικής επιλογής. Η νομολογία είναι πλούσια και είναι ακόμη αντιφατική σε ορισμένα σημεία. Δεν έχει πάρει οριστικές θέσεις για όλα τα θέματα. Δεν έχουμε, ας το πούμε, μια γενική γραμμή σε σχέση, για παράδειγμα, με την υιοθεσία σε κάθε περίπτωση. Δεν έχουμε μια γενική γραμμή σε σχέση με τη χορήγηση γονικής άδειας στον άλλο εταίρο της συμβίωσης ομόφυλων ζευγαριών.

Δεν έχουμε απόφαση για την κάλυψη δαπανών τεχνητής γονιμοποίησης σε ζευγάρι που έχει ως νομική βάση σύμφωνο συμβίωσης ομόφυλων προσώπων.

Δεν έχει γίνει δεκτή η ληξιαρχική κατοχύρωση, ως γονέα, του εταίρου σε σύμφωνο συμβίωσης με τη μητέρα ή ακόμη και σε γάμο, σε όποιο κράτος προβλέπεται γάμος.

Σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα που εισάγεται από το νομοσχέδιο.

Εφόσον ο νόμος προβλέπει, πράγματι, ότι ανάδοχες οικογένειες μπορούν να γίνουν και αυτές που έχουν ως νομική βάση συνύπαρξής τους σύμφωνο συμβίωσης και όχι μόνο όσες έχουν ως νομική βάση γάμο, δεν μπορεί να κάνει διάκριση μεταξύ ετερόφυλων και ομόφυλων οικογενειών ως εν δυνάμει αναδόχων.

Αυτό δε σημαίνει ότι υποχρεωτικά θα γίνουν ανάδοχοι, αλλά ότι θα εξεταστούν και αυτές οι οικογένειες ισότιμα από την κοινωνική υπηρεσία και εν τέλει, από τη δικαιοσύνη. Δεν πρόκειται για μια κατάσταση πραγματική αλλά πρόκειται για μια νομική δυνατότητα.

Κατά τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τα κράτη - μέλη δεν έχουν υποχρέωση να προβλέψουν και γάμο ομοφύλων. Όπως ξέρετε, υπάρχει μια γνωστή απόφαση Schalk και Kopf κατά Αυστρίας της 24.6.2010, η οποία, όμως, δίχασε το δικαστήριο, μια απόφαση 4 – 3. Ο δε, τότε, πρόεδρος του τμήματος, καθηγητής Ροζάκης, ήταν μεταξύ των τριών μειοψηφούντων δικαστών, με μια εξαιρετικά εμπεριστατωμένη μειοψηφία στο θέμα αυτό.

Έχει πει, όμως, η νομολογία ότι εφόσον τα κράτη - μέλη προβλέπουν τη δυνατότητα σύναψη συμφώνου συμβίωσης, αυτή πρέπει να παρέχεται και στα ομόφυλα ζευγάρια. Μετά την Υπόθεση Βαλλιανάτος, είχαμε την απόφαση Oliari and Others κατά Ιταλίας της 21.7.2015.

Έχει κριθεί, επίσης, ότι ο αποκλεισμός από τη δυνατότητα υιοθεσίας ομοφυλόφιλης γυναίκας λόγω, ειδικά, του σεξουαλικού της προσανατολισμού και όχι άλλων στοιχείων της προσωπικότητάς της, παραβιάζει τα άρθρα 8 και 14 της Σύμβασης. Είναι η υπόθεση Ε.Β. κατά Γαλλίας της 22.1.2008.

Έχει, επίσης, κριθεί, αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και αξίζει να το πούμε και να το ακούσει ο Υπουργός, ότι ο αποκλεισμός διαζευγμένου πατέρα που είναι δεδηλωμένα ομοφυλόφιλος από την επικοινωνία με την κόρη του, επειδή το δικαστήριο έκρινε με αίτηση της μητέρας ότι πρέπει το παιδί να μεγαλώνει με βάση τις πορτογαλικές οικογενειακές αξίες, παραβιάζει τα άρθρα 8 και 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική υπόθεση, Salgueiro Da Silva Mouta κατά Πορτογαλίας του 1999. Ήδη, από το 1999.

Έχει, όμως, κριθεί ότι ο αποκλεισμός προσώπου που έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με πρόσωπο του ίδιου φύλου από το δικαίωμα συμπληρωματικής υιοθεσίας, δηλαδή, διατηρείται η σχέση του φυσικού γονέα αλλά ο άλλος, εταίρος ή σύζυγος, αποκτά δικαίωμα εξ υιοθεσίας, δεν παραβιάζει την Σύμβαση, εφόσον αναγνωρίζεται μόνο σε γάμο και όχι σε σύμφωνο συμβίωσης. Επειδή δεν υπάρχει υποχρέωση να αναγνωριστεί γάμος ομοφύλων από τη Σύμβαση, υπάρχει το λεγόμενο περιθώριο εκτίμησης του κράτους, το margin of appreciation. Yπάρχει μια απόφαση πρόσφατη, του 2012, Gas et Dubois κατά Γαλλίας της 15.3.2012, που έχει πει αυτό.

Υπό την έννοια αυτή, η γραμμή μας θα πρέπει να είναι η προστασία των δικαιωμάτων, ο σεβασμός της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και της νομολογίας του ΕΔΔΑ. Πρέπει, νομίζω, να είμαστε σαφείς στην άποψή μας και να εξηγήσουμε ότι δεν πρέπει να γινόμαστε θύματα μιας κοινωνικής και επικοινωνιακής υποκρισίας, μιας και η απόκτηση φυσικού τέκνου δεν είναι δικαίωμα μόνο των ετερόφυλων αλλά και των ομόφυλων, αντρών ή γυναικών, είτε βρίσκονται σε σύμφωνο συμβίωσης είτε όχι.

Πλέον, υπάρχουν μεγάλες ιατρικές και βιοτεχνολογικές δυνατότητες, τεχνητή γονιμοποίηση, παρένθετη μητέρα κ.λπ., οπότε δεν μπορούμε να είμαστε υπερευαίσθητοι σε μορφές όπως είναι η αναδοχή.

Άλλωστε, στην Κύπρο ζήσαμε ένα δράμα, όπως ξέρετε, πριν λίγες εβδομάδες, με την αυτοκτονία κοπέλας που ήταν υπό αναδοχή σε οικογένεια έγγαμου κληρικού. Τα πράγματα εξελίχθηκαν τραγικά και οδηγήθηκε σε αυτοκτονία.

Επίσης, πρέπει να σας πω ότι και για τις μονογονεϊκές οικογένειες πρέπει να εξεταστεί το ζήτημα της υιοθεσίας και της αναδοχής.

Αυτά τα λέω για να έχουμε μια συντεταγμένη αντίληψη υπό την εξής έννοια: Η συνταγματική και νομοθετική ηθική στα κράτη - μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ε.Ε. ή η κοινή ευρωπαϊκή νομική ηθική της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, δεν είναι ούτε η ατομική ηθική του καθενός και της καθεμιάς, ούτε η ηθική των χριστιανικών εκκλησιών, ούτε, εν προκειμένω, η ηθική της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Εγώ σέβομαι απολύτως την ατομική ηθική του καθενός, την ατομική ηθική των χριστιανικών εκκλησιών και δογμάτων, την ηθική και την δογματική της Ορθόδοξου Εκκλησίας, αλλά το κράτος, το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Ε.Ε. ως οργανισμοί δεν νομοθετούν με βάση την ατομική ή τη θρησκευτική αντίληψη, αλλά με την πολιτειακή και τη νομική αντίληψη.

Άρα, ο καθένας κινείται ως πολίτης στο επίπεδο του κράτους ή της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Ως πιστός, ως διανοούμενος, ως ατομική πρακτική ή ως ποιμαντική αντίληψη μπορεί να κινηθεί, όπως θέλει, στον χώρο της κοινωνίας των πολιτών.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην επιτροπή Παρακολούθησης των Αποφάσεων του ΕΔΔΑ from Evangelos Venizelos on Vimeo.

Ευάγγελος Βενιζέλος σχετικά με την αναδοχή from Evangelos Venizelos on Vimeo.

 

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2018

23.1.2024: Γάμος ομοφύλων, τεκνοθεσία, παρένθετη μητρότητα. Συνταγματικό πλαίσιο και νομοθετική ρύθμιση | Κύκλος Ιδεών



https://ekyklos.gr/ev/847-23-1-2024-gamos-omofylon-teknothesia-parentheti-mitrotita-syntagmatiko-plaisio-kai-nomothetiki-rythmisi.html 

 

5-7 Νοεμβρίου 2023. Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ VΙΙ: Ασυμμετρίες και εθνική ατζέντα

Περισσότερα …

2.5.2023, Ch. Dallara - Ευ. Βενιζέλος: "Ελληνική κρίση: Μαθήματα για το μέλλον"

https://ekyklos.gr/ev/839-ch-dallara-ev-venizelos.html 

Περισσότερα …

Ευ. Βενιζέλος, Μικρή εισαγωγή στο Σύνταγμα και στο Συνταγματικό Δίκαιο, ebook

Περισσότερα …

Πρακτικά του συνεδρίου "Δικαιοσύνη: Η μεταρρύθμιση μιας εξουσίας και η αφύπνιση μιας ιδέας", ebook, 2022

Περισσότερα …

Εκδοχές Πολέμου 2009 - 2022, εκδ. Πατάκη

Περισσότερα …

23.9.2020 Ο Παύλος Τσίμας συζητά με τον Ευάγγελο Βενιζέλο | Η Ελλάδα Μετά IV: Μετά (; ) την πανδημία 

https://vimeo.com/461294009

6.6.2019 Αποχαιρετιστήρια ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής

https://vimeo.com/340635035

13.2.2019, Ευ. Βενιζέλος Βουλή: Οδηγούμε τη χώρα σε θεσμική εκκρεμότητα, κολοσσιαίων διαστάσεων

https://vimeo.com/316987085

20.12.2018, Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην παρουσίαση του βιβλίου «Η Δημοκρατία μεταξύ συγκυρίας και Ιστορίας» 

https://vimeo.com/307841169

8.3.2018, Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στη Βουλή κατά τη συζήτηση επί της πρότασης της ΝΔ για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης 

https://vimeo.com/259154972 

21.2.2018, Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου για την υπόθεση Novartis | "Πάρτε το σχετικό"

https://vimeo.com/256864375