Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2012

 

Παρεμβάσεις του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου στη συζήτηση επί του σ/ν του Υπουργείου Οικονομικών

"Ρυθμίσεις συνταξιοδοτικού περιεχομένου και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις εφαρμογής του Μνημονίου (ν. 4046/12)"



Παρέμβαση Α’



left-red-arrow Αναφέρθηκα το πρωί στην κατάσταση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, στην ενδιάμεση αυτή περίοδο που διανύουμε από την επίσημη εξαγγελία του PSI μέχρι την ολοκλήρωση της ανταλλαγής των ομολόγων. Είπα στην ομιλία μου πριν από λίγη ώρα ότι αυτή είναι μια δύσκολη μεταβατική περίοδος, έχουν συσπειρωθεί οι κερδοσκοπικοί κύκλοι των διεθνών αγορών και παρακολουθούν. Ξέρουμε πώς λειτουργούν οι οίκοι αξιολόγησης, ξέρουμε πώς λειτουργεί η ιδιωτική πλατφόρμα των ασφαλίστρων κινδύνου των ομολόγων. Υπάρχουν ορισμένοι κανόνες οι οποίοι ισχύουν σε παρόμοιες περιπτώσεις και εμείς πρέπει να είμαστε ψύχραιμοι, συνετοί, ενωμένοι, συναινετικοί, υπεύθυνοι και επαγγελματίες, ει δυνατόν, στη συμπεριφορά μας.



Επαναλαμβάνω, με αφορμή και όσα είπε προηγουμένως ο Πρόεδρος του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, αλλά και άλλοι συνάδελφοι, πως το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι απολύτως ασφαλές. Η αναγκαία ρευστότητα χωρίς κανένα περιορισμό διασφαλίζεται από δυο διαφορετικές συγκλίνουσες πηγές. Η πρώτη πηγή είναι το ευρωσύστημα, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αυτό προβλέπεται ρητά στην απόφαση της 26ης Οκτωβρίου του 2011 και στις αποφάσεις της 21ης Φεβρουαρίου του 2012. Η άλλη πηγή εντός του ευρωσυστήματος είναι η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία επιτελεί όχι μόνο τον παραδοσιακό ρόλο της κεντρικής τράπεζας, αλλά και το ρόλο της συνιστώσας του ευρωσυστήματος.

Προβλέπουν οι συμφωνίες που έχουμε υπογράψει με την πλειοψηφία των 2/3 της Βουλής πριν από δεκαπέντε μέρες, στις 14 Φεβρουαρίου, πως ένα ποσό 35 δισεκατομμυρίων ευρώ, ως προσωρινή εγγύηση, θα διατεθεί από το EFSF προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για να καλυφθούν οι ανάγκες χρηματοδότησης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος όσο διαρκεί η περίοδος του PSI. Στο μεταξύ, λειτουργεί ο μηχανισμός της Τραπέζης της Ελλάδος.

Για να αντιληφθείτε ότι τα πράγματα είναι οργανωμένα και ασφαλή, στην τροπολογία για το χρηματοοικονομικό σύστημα, που φέρει το γενικό αριθμό 784 και τον ειδικό 174, είχαμε προβλέψει στην παράγραφο 1 του άρθρου 5 ότι οι εγγυήσεις που παρέχει το ελληνικό δημόσιο προς την Τράπεζα της Ελλάδος για τη λειτουργία του μηχανισμού ενδιάμεσης ρευστότητας αυξάνονται κατά 50%.

Μετά από συνεννοήσεις που έγιναν πριν από λίγη ώρα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, εκρίθη ότι δεν το χρειαζόμαστε ούτε αυτό. Δεν χρειάζεται να αυξήσουμε το ποσό των εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου, γιατί επαρκούν τα υφιστάμενα ποσά και επαρκεί φυσικά και το κονδύλιο των 35 δισεκατομμυρίων της προσωρινής ενίσχυσης που θα δώσει το EFSF.

Εις απόδειξη αυτού που λέω, θα παρακαλούσα, κύριε Πρόεδρε, από την τροπολογία στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, να διαγραφεί η παράγραφος 1 του άρθρου 5. redsq

Παρέμβαση Β’



left-red-arrow Με τον Πρόεδρο του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού έχουμε κάνει πάρα πολλές συζητήσεις για τα θέματα αυτά και κάναμε και πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις κατά τη διάρκεια της τελευταίας σύσκεψης των αρχηγών των Κομμάτων που στήριζαν τότε την Κυβέρνηση. Μετά απεχώρησε ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός και μείναμε μόνοι μας με τη Νέα Δημοκρατία στη συμμετοχή και τη στήριξη της Κυβέρνησης του κυρίου Παπαδήμου. Θα θυμάται ίσως, λοιπόν, από τις συζητήσεις μας αυτές ότι πράγματι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωζώνη είχαν στείλει ένα σχέδιο πιθανής επιστολής των αρχηγών των Κομμάτων που στηρίζουν την Κυβέρνηση. Αυτό ήταν ένα σχέδιο.

Τελικά, οι αρχηγοί των Κομμάτων έλαβαν υπ’ όψιν τους το σχέδιο αυτό, έκαναν τις δικές τους σκέψεις, τις δικές τους διατυπώσεις και τώρα, δεν μιλάμε για ένα σχέδιο επιστολής, αλλά μιλάμε για δύο συγκεκριμένες επιστολές, οι οποίες έχουν σταλεί: η επιστολή του κυρίου Παπανδρέου και η επιστολή του κυρίου Σαμαρά. Και οι δύο επιστολές έχουν δημοσιοποιηθεί. Οι απόψεις και των δύο κομμάτων έχουν αναπτυχθεί και ενώπιον της Βουλής και ενώπιον του ελληνικού λαού.

Μπορεί καθένας να αξιολογήσει ποιος είναι ειλικρινής, ποιος είναι συνεπής, ποιος λέει πράγματι αυτά που θα συμβούν μετά τις εκλογές και ποιος προσπαθεί να αποφύγει τις δύσκολες απαντήσεις στις δύσκολες ερωτήσεις.

Θα θυμάται, επίσης, ο κ. Καρατζαφέρης ότι και ο ίδιος είχε στείλει επιστολή, προκειμένου να εκταμιευθεί η έκτη δόση του παλαιού προγράμματος και μάλιστα, είχε στείλει μία επιστολή με έναν ιδιόρρυθμο τρόπο, αλλά αποδεκτό τελικά από τους θεσμικούς εταίρους, μια ανοικτή επιστολή, η οποία, όμως, τελικά έγινε και επιστολή προς τους θεσμικούς αποδέκτες, μεταφράστηκε στα αγγλικά και μοιράστηκε και στο Eurogroup και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Δεν διέφερε σε τίποτα εκείνη η επιστολή για την έκτη δόση από την επιστολή που υπέγραψαν τώρα οι αρχηγοί των δύο κομμάτων που μετέχουν στην Κυβέρνηση.

Επίσης, ήθελα να παρατηρήσω –γιατί πρέπει να είμαστε Προμηθείς και όχι Επιμηθείς- ότι αυτή η τοποθέτηση του κυρίου Προέδρου του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού οδηγεί τελικά σε μία σταθερά αντιπολιτευόμενη πορεία. Έτσι δεν είναι; Μετεκλογικά τι θα κάνει ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός; Θα μετέχει στον συνασπισμό εξουσίας του οποίου θα ηγηθεί ο κ. Τσίπρας, ο οποίος βλέπει αυτόν τον συνασπισμό εξουσίας; Θα αμύνεται εκτός, μοναχικά; Θα μετέχετε σε ένα άλλο σχήμα; Θα συμπράξετε με την πολυκατοικία; Πώς ακριβώς θα γίνει η μετεκλογική αρχιτεκτονική; Είναι πολύ ενδιαφέρουσα, είναι απροσδιόριστη ακόμη.

Ο πολίτης, όμως, θέλει να ξέρει ότι έχουμε καθαρούς λογαριασμούς, λέμε καθαρές κουβέντες, γιατί η πολιτική που ισχύει και που επιβάλλεται είναι η πολιτική της αλήθειας, η πολιτική της εθνικής ανάγκης και της εθνικής σωτηρίας. Εμείς αυτήν την πολιτική εκφράζουμε και στο όνομα αυτής της πολιτικής θα ζητήσουμε να κριθούμε από τον ελληνικό λαό. Δεν μπορεί, όμως, να τα έχει κανείς καλά με όλους πάντοτε.

Έρχεται η ώρα της καθαρής θέσης και του πολιτικού κόστους και δεν πρέπει να τρομάζουμε ενώπιον του προσωρινού πολιτικού κόστους, γιατί το ανώτερο στάδιο του πολιτικού κόστους είναι το ιστορικό κόστος. Αλίμονο αν η πατρίδα μας κληθεί να πληρώσει ιστορικό κόστος! Πρέπει αγόγγυστα τα κόμματα να αναλαμβάνουμε το πολιτικό κόστος, για να προστατεύσουμε την πατρίδα μας έναντι του κινδύνου του μεγάλου ιστορικού κόστους.

Έρχομαι τώρα στις τράπεζες. Έχω πει κατ’ επανάληψη ότι πρέπει να διακρίνουμε την ενίσχυση της ρευστότητας από την ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας. Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει ανάγκη από ρευστότητα και από νέα κεφάλαια. Γιατί έχει ανάγκη από νέα κεφάλαια; Έχει ανάγκη από νέα κεφάλαια, διότι το PSI και η αντικατάσταση των ομολόγων δημιουργεί την ανάγκη στις τράπεζες που έχουν πολλά ομόλογα του ελληνικού δημοσίου να ανακεφαλαιοποιηθούν. Υπάρχει και ο έλεγχος της ποιότητας του χαρτοφυλακίου δανείων που έχουν χορηγήσει οι τράπεζες. Είναι ο έλεγχος που έκανε η BlackRock και συνεχίζει η Bay και η Τράπεζα της Ελλάδος. Άρα, έχουμε δύο λόγους να οδηγηθούμε σε μία οργανωμένη ανασυγκρότηση, επανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση και σε ένα νέο τραπεζικό τοπίο ασφαλές για τον πολίτη.

Γιατί έχουν οι τράπεζες ανάγκη από ενίσχυση της ρευστότητας; Πρωτίστως, γιατί έχουν φύγει οι καταθέσεις. Έφυγαν 65 δισεκατομμύρια ευρώ καταθέσεων Ελλήνων πολιτών από το 2009 έως σήμερα. Είναι τεράστιο το ποσό αυτό. Επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά ότι τώρα που όλα γίνονται ασφαλή και καθαρά και που ξέρει ο πολίτης ότι οι τράπεζες είναι εγγυημένες με πολλά δισεκατομμύρια από το θεσμικό σύστημα της Ευρωζώνης είναι η ώρα της επιστροφής των καταθέσεων. Και όταν λέω επιστροφή καταθέσεων, δεν εννοώ μόνο από το εξωτερικό. Εκεί έχει πάει το μικρότερο ποσοστό. Το μεγαλύτερο ποσοστό δεν έχει φύγει με τη μορφή εμβασμάτων.

Άρα, όταν έχουμε τέτοια απώλεια καταθέσεων, όταν έχουμε τέτοιες ανάγκες επανακεφαλαιοποίησης, φυσικά το δημόσιο έρχεται και προστατεύει τη ρευστότητα και την κεφαλαιακή επάρκεια του τραπεζικού συστήματος. Το αντάλλαγμα ποιο είναι; Θα έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ελληνικό δημόσιο σχεδόν το σύνολο των μετοχών όλων των ελληνικών τραπεζικών ιδρυμάτων. Θα είμαστε ο σχεδόν αποκλειστικός μέτοχος. Θέλουμε, όμως, να μετατρέψουμε τις τράπεζες σε ΔΕΚΟ; Θέλουμε να τις κάνουμε δημόσιες επιχειρήσεις; Θέλουμε να τις υποβάλουμε στο λεγόμενο δημόσιο μάνατζμεντ; Προφανώς, όχι.

Το κράτος, λοιπόν, το δημόσιο μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα έχει το στρατηγικό έλεγχο, θα ελέγχει απολύτως τις μεγάλες αποφάσεις, καταστατικές αλλαγές, συγχωνεύσεις, αλλαγή τοπίου και θα ελέγχει την τήρηση του σχεδίου ανασυγκρότησης κάθε τράπεζας.

Βασικό στοιχείο του σχεδίου ανασυγκρότησης είναι η σχέση της τράπεζας με την πραγματική οικονομία, γιατί αν η τράπεζα δεν διοχετεύει ρευστότητα, αν η τράπεζα δεν πουλάει δάνεια δεν θα είναι κερδοφόρα, δεν θα ζωντανέψει, δεν θα ανασυγκροτηθεί.

Άρα λοιπόν το στρατηγικό έλεγχο υπέρ του ελληνικού λαού και υπέρ της εθνικής οικονομίας τον έχει το κράτος και την καθημερινή διαχείριση θα την κρατήσουν οι ιδιώτες, εάν μετάσχουν σε ένα ελάχιστο επίπεδο στην αναγκαία αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Και πρέπει να προστατεύσουμε και εκατοντάδες χιλιάδες μικρομετόχους, οι οποίοι πρέπει να έχουν και αυτοί μία ελπίδα, ότι μπορεί στο ρεύμα ανόδου της ελληνικής οικονομίας να ωφεληθούν κι αυτοί.

Τι προσδοκούμε να κάνουμε; Προσδοκούμε να πάρουμε πίσω όσο γίνεται μεγαλύτερο μέρος από τα δισεκατομμύρια που θα έχει επενδύσει ο ελληνικός λαός στην ανασυγκρότηση του τραπεζικού συστήματος, γιατί αυτά επιβαρύνουν το χρέος, γιατί αυτά τα οφείλει ο ελληνικός λαός και στόχος μας είναι να διαθέσουμε τις μετοχές για να μειώσουμε το χρέος και για να μειώσουμε το βάρος που θα κουβαλά ο ελληνικός λαός σε δύο, σε πέντε χρόνια.

Τα ασφαλιστικά ταμεία ήδη έχουμε προβλέψει ότι θα ανακεφαλαιοποιηθούν, θα αναπληρωθεί η περιουσιακή τους απώλεια με τον ειδικό φορέα που έχουμε ψηφίσει στον προηγούμενο νόμο, στο ν.4046/2012 πριν από δεκαπέντε ημέρες.

Άρα όλα αυτά τα έχουμε συζητήσει, τα έχουμε προβλέψει, τα έχουμε ψηφίσει και ισχύουν στην ελληνική έννομη τάξη. Δεν χρειάζεται να επαναλαμβάνουμε συνεχώς τα ίδια πράγματα, γιατί πιστεύω ότι έχουμε διαμορφώσει ένα εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης, που πρέπει να το υπηρετήσουμε με συνέπεια, ενότητα, συναίνεση και διορατικότητα. redsq

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2012