Αθήνα, 20 Απριλίου 2012

Εξαγγελίες Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελου Βενιζέλου, για τις τιμές και την ακρίβεια


left-red-arrowΜετά τις προγραμματικές δεσμεύσεις που ανακοίνωσα για την κοινωνική πολιτική, την ανεργία των νέων, τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, την υγειονομική κάλυψη όλων των Ελλήνων πολιτών, την προστασία των δανειοληπτών, μετά τα μέτρα και τις δεσμεύσεις για τη διοχέτευση χρήματος στην αγορά, για τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία, θέλω ν’ αναφερθώ σήμερα στο μεγάλο θέμα που απασχολεί κάθε ελληνική οικογένεια: Στο ζήτημα της ακρίβειας, στο ζήτημα των τιμών, για να προτείνω συγκεκριμένα, ρεαλιστικά μέτρα που μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής κοινοτικής έννομης τάξης αλλά υπό συνθήκες κρίσης, αυτό το πρόβλημα κάθε ελληνικού σπιτιού.

Το πρόβλημα στην Ελλάδα δεν είναι ο πληθωρισμός, αλλά η ακρίβεια. Παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός έχει πέσει, κινείται καθαρά κάτω από το ευρωπαϊκό μέσο επίπεδο και προβλέπεται του χρόνου να έχουμε αρνητικό πληθωρισμό, η μείωση των εισοδημάτων δημιουργεί μια βαριά αίσθηση ακρίβειας. Πολλά νοικοκυριά δεν τα βγάζουν πέρα.

Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι να μην ανεβαίνουν οι τιμές, αλλά να πέσουν οι τιμές, να χαμηλώσει το επίπεδο των τιμών, να προστατευθεί το διαθέσιμο εισόδημα. Γιατί σημασία έχει το πραγματικό εισόδημα, η αγοραστική δύναμη κάθε Έλληνα πολίτη.

Δεσμευόμαστε σε δυο δέσμες μέτρων: Η πρώτη αφορά τα θεσμικά και διαρθρωτικά μέτρα και η δεύτερη τις άμεσες παρεμβάσεις.

1.    Το πρώτο θεσμικό μέτρο είναι η αναγκαία στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία και απευθύνομαι με έγγραφό μου, ώστε ν’ αξιοποιήσουμε στο έπακρο, στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα περιθώρια που μας δίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο για να μη γινόμαστε θύματα ενός σκανδάλου που εξελίσσεται μετά την ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ: Πολλά τυποποιημένα προϊόντα της ευρωπαϊκής αγοράς να πωλούνται στην Ελλάδα και ιδίως στις αλυσίδες, πολύ πιο ακριβά απ’ ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτό απαιτεί έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών όχι μόνο σ’ ελληνικό αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Και πρέπει να κινηθούν μαζί μ’ εμάς συντονισμένα οι Υπηρεσίες των Βρυξελλών.

2.    Το δεύτερο διαρθρωτικό μέτρο είναι πως καθιερώνουμε το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών και Αγοράς. Μπροστά στο Συμβούλιο αυτό θα λογοδοτούν κάθε τρίμηνο ουσιαστικά όλες οι ανεξάρτητες Αρχές που έχουν ρυθμιστικές αρμοδιότητες και σχετίζονται με την αγορά. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και κάθε σχετικό όργανο.

3.    Τρίτο διαρθρωτικό μέτρο: Θ’ αξιοποιήσουμε όλη τη διεθνή τεχνική βοήθεια ώστε να σαρωθεί το σύνολο της αγοράς, όλοι οι κλάδοι, να εντοπισθούν και να ξεριζωθούν όλες οι στρεβλώσεις. Δεν θα μείνει καμία στρέβλωση. Κλειστά επαγγέλματα, διοικητικό κόστος, καρτέλ, τραστ, ενδοομιλικές συναλλαγές. Άρα, σε καθημερινή βάση συντονίζεται απόλυτα η δράση του ΣΔΟΕ, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, της Οικονομικής Αστυνομίας και της Δημοτικής Αστυνομίας.

4.    Τέταρτο διαρθρωτικό μέτρο: Καθιερώνεται νομοθετικά αποζημίωση και για τους καταναλωτές αλλά και για τις επιχειρήσεις, ιδίως τις παραγωγικές επιχειρήσεις ή τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις, που πέφτουν θύματα παραβάσεων του Δικαίου του Ανταγωνισμού.

5.    Πέμπτο διαρθρωτικό μέτρο: Νομοθετικά ρυθμίζεται το καθεστώς των ανοιχτών εμπορικών κέντρων. Αυτό θα τονώσει την εμπορική κίνηση στα κέντρα των μεγάλων πόλεων, της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και σε όλες τις περιφερειακές αγορές, στους περιφερειακούς Δήμους των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων. Γιατί μόνον έτσι μπορεί να επιβιώσουν χιλιάδες επιχειρήσεων. Έρχομαι τώρα στις άμεσες παρεμβάσεις.

6.    Ξεκινώ από το δείκτη που πρέπει να χρησιμοποιούμε. Καθιερώνεται ως δείκτης αναφοράς, όχι γενικά και μόνο ο δείκτης τιμών καταναλωτή, αλλά ο «πληθωρισμός του φτωχού». Όχι ένα αόριστο και θεωρητικό «καλάθι νοικοκυράς», αλλά το καλάθι της νοικοκυράς του μέσου και φτωχού νοικοκυριού. Ο καταναλωτής που κινείται σε μέσα και χαμηλά επίπεδα, κυρίως στρέφεται προς τα τρόφιμα και στα είδη καθημερινής ανάγκης. Δυστυχώς, σε αυτό τον τομέα έχουμε εξαιρετικά υψηλό ποσοστό εισαγομένων και άρα πρέπει να ξέρουμε σε αυτό τον τομέα ποιος είναι ο πραγματικός δείκτης αναφοράς. Αυτό είναι το έκτο μέτρο.

7.    Το επόμενο μέτρο, είναι η κινητοποίηση της Τοπικής και της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης για την καθιέρωση ενός νέου θεσμού. Πρόκειται για τα Τοπικά Σύμφωνα Μικροπαραγωγών και Λιανεμπόρων, έτσι ώστε ν’ αποκτήσουν πρόσβαση οι περιφερειακοί παραγωγοί στις μεγάλες αλυσίδες διάθεσης. Πρέπει, από την άποψη αυτή, να εξαντλήσουμε τα περιθώρια της Κοινοτικής νομοθεσίας και να την εφαρμόσουμε πλήρως, για να ελεγχθεί η συμπεριφορά των αλυσίδων ως προς την τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια. Το κρίσιμο στοιχείο για τα ελληνικά προϊόντα, για τα εισαγόμενα προϊόντα, για τη συμπεριφορά του καταναλωτή, είναι το πώς προβάλλεται και τοποθετείται το κάθε προϊόν στα ράφια του σούπερ μάρκετ.

8.    Όγδοο μέτρο: Η εμπειρία από το λεγόμενο «κίνημα της πατάτας» είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Θεσμοθετείται η ηλεκτρονική πλατφόρμα, νομοθετημένη, με απόλυτη διαφάνεια, για την απευθείας πώληση από τους παραγωγούς, σε λιανέμπορους και καταναλωτές. Εδώ υπάρχουν συναφείς θεσμοί που προωθεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Τα δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων όπου έχουμε θεσμούς ηλεκτρονικού εμπορίου και ηλεκτρονικής δημοπρασίας, αλλά και οργανωμένες αποθήκες και οργανωμένη διακίνηση για άμεση μείωση του κόστους. Δεύτερος συναφής θεσμός, οι αγροτοδιατροφικές συμπράξεις οι οποίες επιτρέπουν στην τοπική παραγωγή να λύνει πολύ σοβαρά προβλήματα της τοπικής ζήτησης και της τοπικής αγοράς.

9.    Το ένατο μέτρο είναι κατά τη γνώμη μου και το πιο κρίσιμο, γιατί το μεγάλο μας θέμα είναι το ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο, το γεγονός ότι παρά την κρίση, παρά τη μείωση των εισοδημάτων, παρά την ακρίβεια, εξακολουθούμε να έχουμε ένα πολύ μεγάλο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, ένα αδικαιολόγητα μεγάλο έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου που δείχνει έλλειμμα παραγωγής. Άρα πρέπει να ενισχύσουμε την εσωτερική παραγωγή για ν’ αποδεσμευθούμε από τις εισαγωγές. Αυτό δε μπορεί να γίνει μόνο με την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Μπορεί όμως να γίνει σε συνάφεια με τα μέτρα που ανακοίνωσα για την παροχή ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Όλα αυτά που είπα προχθές, για το Ενιαίο Ταμείο Στήριξης των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για τη διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά, για τον «Τειρεσία», για το κεφάλαιο κίνησης, στην πραγματικότητα είναι μέτρα που στηρίζουν την εγχώρια παραγωγή, τα εγχώρια προϊόντα, την εγχώρια προσφορά. Αυτό είναι που θα ρίξει τις τιμές.

Γιατί η κάθε επιχείρηση βλέπει δυο συντελεστές: Την ίδια την ποσότητα των προϊόντων που παράγει και την τιμή. Εάν βλέπει να μειώνεται η ποσότητα για να τα βγάλει πέρα, προσπαθεί να κρατήσει ψηλά την τιμή.

Αυτός ο φαύλος κύκλος πρέπει να σπάσει, πρέπει να ενισχύσουμε την εγχώρια παραγωγή, την εγχώρια προσφορά, για να προσανατολίσουμε και την καταναλωτική συμπεριφορά.

Με κορυφαία μέτρα αυτό που ζητάμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις ενδοευρωπαϊκές και ενδοομιλικές συναλλαγές και τον δείκτη «πληθωρισμού του φτωχού», το καλάθι του μέσου και χαμηλού νοικοκυριού, κάνουμε σήμερα ένα πολύ συγκεκριμένο βήμα εκεί που πονάει η κοινωνία, εκεί που πονάει η οικονομία, εκεί που πονάει το κάθε νοικοκυριό.redsq

Tags: Χρηματοοικονομική ΣφαίραΕγγυημένο ΕισόδημαΠΑ.ΣΟ.ΚΔηλώσεις 2012