3 Δεκεμβρίου 2008

Αγόρευση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης: «Κύρωση και εφαρμογή της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία των παιδιών κατά της γενετήσιας εκμετάλλευσης και κακοποίησης, μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και την αποσυμφόρηση των καταστημάτων κράτησης και άλλες διατάξεις».


 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να ξεκινήσω εκφράζοντας τη βαθιά μου θλίψη για τη χθεσινή στάση των Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και των Βουλευτών του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, που στην ονομαστική ψηφοφορία για την αποδοχή ή την απόρριψη επί της αρχής της πρότασης νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. με την οποία προστατεύεται η περιουσία του δημοσίου, ακυρώνονται οι διοικητικές πράξεις και οι συμβάσεις των περιβόητων ανταλλαγών σε σχέση με τη λίμνη Βιστωνίδα, ψήφισαν αρνητικά, καταψήφισαν την πρόταση νόμου.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ατομικά ο κάθε Βουλευτής της κυβερνητικής Πλειοψηφίας να καθίσταται συνυπεύθυνος του δεύτερου σκανδάλου που συντελείται τώρα που είναι το σκάνδαλο εγκατάλειψης δημόσιας περιουσίας, δηλαδή το συνεχιζόμενο δευτερογενές σκάνδαλο της Μονής Βατοπεδίου, άλλο από το σκάνδαλο που διερευνάται από την Εξεταστική Επιτροπή. Γιατί δυστυχώς δεν ασχολούμαστε με ένα σκάνδαλο που έχει ολοκληρωθεί και τώρα αναζητά τους ενόχους του αλλά αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε τη δεύτερη φάση της υπόθεσης. Και λυπάμαι γιατί οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας δεν συνειδητοποίησαν την ευκαιρία που τους έδινε η πρόταση νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ούτε το μέγεθος της προσωπικής πολιτικής τους ευθύνης για τη χθεσινή αρνητική τους ψήφο.

Σας καλώ, κύριε Υπουργέ Δικαιοσύνης, παρ’ ότι αρμόδιος είναι ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών να κινητοποιηθείτε στο εσωτερικό της Κυβέρνησης ώστε να γίνουν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για την προστασία της περιουσίας και των συμφερόντων του δημοσίου. Είναι αδιανόητο να μιλάμε για διαφάνεια και για καταλογισμό ευθυνών πολιτικών ενδεχομένως και ποινικών κάτι που το απευχόμαστε αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε τους νόμους του κράτους και πρωτίστως το Σύνταγμα. Και εσείς ως Υπουργός Δικαιοσύνης έχετε την υποχρέωση να συμβουλεύσετε την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό προσωπικά για το τι πρέπει να γίνει. Και το μόνο που θα ήταν μία ασφαλής και έγκυρη λύση θα ήταν η υπερψήφιση της πρότασης νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ..

Έστω και κατά τη δική σας λογική ανακαλέστε όλες τις διοικητικές πράξεις, ασκήστε τις αγωγές, ζητήστε τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, προστατέψτε την περιουσία του δημοσίου. Είναι αδιανόητο να αναζητούνται λεπτομέρειες, ευθύνες, στοιχεία, έγγραφα, τραπεζικοί λογαριασμοί και να μην ξέρουμε πού ανήκουν αυτά τα ακίνητα, πού ανήκει το Ολυμπιακό Ακίνητο, η Ουρανούπολη, το Γραμματικό, τα οικόπεδα της Θεσσαλονίκης, του Ωραιοκάστρου κ.ο.κ..

Προσβάλλει θεσμικά τη Βουλή και κυρίως προσβάλλει δημοκρατικά την ευαισθησία και τη νοημοσύνη του Έλληνα πολίτη αυτή η στάση της Κυβέρνησης. Δεν πρόκειται για αμηχανία, πρόκειται για συνειδητή συμμετοχή στον εμπαιγμό του Κοινοβουλίου και στη δεύτερη φάση, στη δεύτερη γενιά του σκανδάλου της Μονής Βατοπεδίου. Σας καλώ, κύριε Υπουργέ Δικαιοσύνης, να αναλάβετε την ευθύνη σας, γιατί η δικαιοσύνη πρέπει να επιληφθεί και αυτής της φάσης του σκανδάλου. Φυσικά, δεν περιμένω κάποια σοβαρή και υπεύθυνη πολιτική απάντηση γιατί δεν έχετε την εξουσιοδότηση να τη δώσετε. Μόνο ο Πρωθυπουργός έχει την ευθύνη να δώσει αυτή την απάντηση και δυστυχώς δεν το βλέπω να είναι σε θέση να αναλάβει πρωτοβουλίες, να δώσει πειστικές απαντήσεις, να αποκαταστήσει το κλίμα της δυσφορίας που υπάρχει για την καταρράκωση της δημόσιας ηθικής. Το μεγάλο πρόβλημα της χώρας είναι η κατάργηση οποιασδήποτε σχέσης πολιτικής εμπιστοσύνης στον τόπο μας. Αυτό δεν μας επιτρέπει να υπερβούμε και την οικονομική κρίση και γι’ αυτό βλέπω την απόλυτη αδυναμία σας να δώσετε απαντήσεις ως Κυβέρνηση στα προβλήματα που προκύπτουν στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε εθνικό επίπεδο.

Παρ’ όλα αυτά, καλωσορίζω την πρωτοβουλία σας να αποδεχθείτε μια σειρά από τροπολογίες των συναδέλφων του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και του ΠΑ.ΣΟ.Κ., του εισηγητή μας του κ. Ρήγα και της κ. Δραγώνα. Αυτό το φαινόμενο είναι σπάνιο. Χαίρομαι όταν βλέπω Υπουργούς της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να αποδέχονται τροπολογίες προερχόμενες από τη Βουλή. Όμως το γεγονός ότι αποδεχθήκατε αυτές τις τροπολογίες την υστάτη στιγμή και το γεγονός ότι επιφυλαχθήκατε να μελετήσετε όλες τις άλλες τροπολογίες, επιβεβαιώνει αυτό που σας είπα, ότι χρειάζεται μία συστηματική επανεξέταση της νομοθεσίας περί ναρκωτικών. Δεν έπρεπε να φέρετε αυτές τις ρυθμίσεις ως ρυθμίσεις πανικού, ως ρυθμίσεις με μέτρα συγκυριακά, μεταβατικού χαρακτήρα, που αφορούσαν την καταστολή της εξέγερσης στις φυλακές, την ανακοπή των εξεγέρσεων στις φυλακές.

Κατ’ αρχήν, αυτό δεν προσιδιάζει στο κύρος της πολιτείας. Πρέπει να εισάγετε στη Βουλή πάγιες, ολοκληρωμένες, συστηματικές ρυθμίσεις οι οποίες υπακούουν σε μία ενιαία δικαιοπολιτική στρατηγική. Γι’ αυτό σας επαινώ για την αποδοχή των τροπολογιών. Σας καλώ το ταχύτερο δυνατό να υιοθετήσετε και τις υπόλοιπες. Κυρίως όμως απαιτείται η συστηματική και ενιαία αντιμετώπιση. Και δεν αρκεί να μας παραπέμπετε στις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές για την τροποποίηση των βασικών κωδίκων γιατί αποδέχεστε αυτή τη στιγμή τροποποιήσεις σε βασικούς ποινικούς, ειδικούς νόμους όπως είναι ο Κώδικας Νόμων περί Ναρκωτικών. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να ακούγεται το καταπληκτικό επιχείρημα σ΄ αυτήν την Αίθουσα ότι τώρα νομοθετούμε ποινικά δυσανάλογες ρυθμίσεις αλλά θα αποκαταστήσουμε αυτήν τη δυσαναλογία που καθιστά αντισυνταγματικές και άδικες αυτές τις ρυθμίσεις μετά, όταν θα περάσουμε στη φάση της τροποποίησης των βασικών κωδίκων.

Είναι δυνατόν ο Υπουργός Δικαιοσύνης να έρχεται και με χαρακτηριστική άνεση να λέει αυτό ενώπιον της Βουλής ότι ναι, μπορεί να είναι δυσανάλογη και ως εκ τούτου αντισυνταγματική η ρύθμιση που εισηγούμαι αλλά μην στεναχωριέστε, αργότερα εν ευθέτω χρόνω θα αποκαταστήσουμε αυτή τη δυσαναλογία; Είναι αδιανόητο να ακούγονται αυτού του είδους οι τοποθετήσεις καλόπιστα σας λέω, χωρίς επίγνωση του τι σημαίνει αυτή η δήλωση ενώπιον της Βουλής. Αλλά πείτε μου εσείς αν ήσασταν δικηγόρος μάχιμος της πράξης ή ποινικός δικαστής πώς θα αντιμετωπίζατε αυτό το στοιχείο της ιστορικής ερμηνείας του νόμου σε σχέση με τη δυσαναλογία αυτών των ποινικών διατάξεων; Σε ποιο δίλημμα θα βρισκόσασταν σε σχέση με τη συνταγματικότητα αυτών των ρυθμίσεων;

Γι’ αυτό σας καλώ έστω και τώρα να αποκαταστήσετε το πιο προβληματικό σημείο του νομοσχεδίου που είναι τα άρθρα 15 και 16 ως προς τον μεταβατικό τους χαρακτήρα. Βελτιώστε τις ρυθμίσεις και καταστήστε τις πάγιες. Αλλιώς, όπως αναφέρει με ευγένεια και διακριτικότητα και η έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής, δεν μπορεί να αιτιολογηθεί συνταγματικά η μεταβατική ρύθμιση. Δεν δικαιολογείται, στο πεδίο του Ποινικού Δικαίου μάλιστα.
Επίσης, σας θυμίζω ότι χθες κατέθεσα στη Βουλή και περιλαμβάνεται στο σώμα των Πρακτικών την ολοκληρωμένη πρόταση του ΚΕ.Θ.Ε.Α. για την τροποποίηση της νομοθεσίας περί ναρκωτικών. Η πρόταση αυτή είναι προϊόν ενδελεχούς μελέτης από σοβαρούς επιστήμονες διακεκριμένους στο χώρο της ποινικής επιστήμης, από τον επίτιμο Πρόεδρο του ΚΕ.Θ.Ε.Α. καθηγητή Νίκο Παρασκευόπουλο, από τον Αντιπρόεδρο του ΚΕ.Θ.Ε.Α. αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου τον κ. Μαρκή. Έχει, λοιπόν, πολύ μεγάλη σημασία να τοποθετηθείτε ως αρμόδιος Υπουργός απέναντι σε προτάσεις που καταθέτουν άνθρωποι που ζουν το πρόβλημα καθημερινά στο πεδίο της μάχης.

Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να μην αποδεχόμαστε την ένταξη σε προγράμματα μόνο ως ελαφρυντικό αλλά να ενθαρρύνουμε τη διοργάνωση αυτών των προγραμμάτων. Στην ίδια συνέντευξή σας στην οποία αναφερθήκατε προηγουμένως, ρωτηθήκατε για το τι συμβαίνει με τα στεγνά προγράμματα στο χώρο των φυλακών. Πληροφορηθήκατε εκείνη τη στιγμή ότι λειτουργεί μόνο ένα, στις φυλακές Κορυδαλλού ενώ πρέπει να ενθαρρυνθεί η οργάνωση τέτοιων ολοκληρωμένων προγραμμάτων σημείων επαφής. Άρα, έχει μεγάλη σημασία να ενθαρρύνετε αυτού του τύπου τις δραστηριότητες.
Ο Ελαιώνας, ούτως ή άλλως, κύριε Υπουργέ επειδή ως Υπουργός Δικαιοσύνης προ δώδεκα ετών είχα πάρει την πρωτοβουλία να αποκτήσουμε τον Ελαιώνα, θα ήταν ολόκληρος ένας χώρος απεξάρτησης ουσιαστικά. Αυτός ήταν ο αρχικός σχεδιασμός ο οποίος στη συνέχεια υπετάχθη στις ανάγκες των κτηριακών ελλείψεων του σωφρονιστικού μας συστήματος.

Τέλος, θέλω να επαναφέρω τα όσα είπε ο εισηγητής μας ο κ. Ρήγας σε σχέση με την ανάγκη να ρυθμιστεί ρητά ο πλημμεληματικός χαρακτήρας της διακίνησης ναρκωτικών από εξαρτημένο δράστη. Ξέρετε πολύ καλά ότι ήδη πριν το ν.2408/96 που είναι η τελευταία συστηματική παρέμβαση ποινικού φιλελευθερισμού στη νομοθεσία μας, η νομολογία του Αρείου Πάγου με την περιβόητη 7/1995 απόφαση της Ολομέλειας διαμόρφωσε το πλαίσιο της αλλοίωσης της νομοθεσίας. Και αυτό διότι δεν επιτρέπει να χαρακτηριστούν οι πράξεις πλημμελήματα. Διατηρεί τον κακουργηματικό χαρακτήρα και η εξάρτηση λειτουργεί ως ελαφρυντικό.

Αυτό διαστρέφει όλο το σύστημα, γιατί όταν η πράξη δεν χαρακτηρίζεται πλημμεληματική, δεν μπορούν να επιβληθούν εναλλακτικά μέτρα, δεν αποφεύγει ο δράστης την προσωρινή κράτηση, η οποία λειτουργεί εις βάρος του και ουσιαστικά τροφοδοτεί το φαύλο κύκλο και επίσης δεν υπάγεται στην ευεργετική ρύθμιση της υπ΄ όρους απόλυσης με τα 2/5 της ποινής.

Αυτό το τρίπτυχο είναι καταλυτικό για την ποινική αντιμετώπιση των εξαρτημένων και αυτό είναι βασικό ζήτημα, προκειμένου να μη βάζουμε αυτά τα άτομα στη φυλακή, αλλά να εντάσσουμε αυτά τα άτομα σε προγράμματα απεξάρτησης.
Ξέρετε, λέει το ΚΕ.Θ.Ε.Α., ότι το 75% των εξαρτημένων που προσέρχονται στο ΚΕ.Θ.Ε.Α. έχουν μία ποινική και σωφρονιστική εμπειρία. Όμως, ελάχιστο ποσοστό από αυτούς που ολοκληρώνουν το πρόγραμμα, μετακυλίει σε μία ποινική συμπεριφορά και ζει μία δεύτερη σωφρονιστική εμπειρία. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Αυτό είναι ένα συγκλονιστικό στοιχείο.

Εν πάση περιπτώσει, εδώ πρέπει να επιδεικνύουμε την ευαισθησία μας, αλλά και τον ορθολογισμό μας. Πρέπει να εισάγουμε στη νομοθεσία όλες τις αναγκαίες ρυθμίσεις, τις ρυθμίσεις οι οποίες δείχνουν προς την κοινή γνώμη ότι παρακολουθούμε το πρόβλημα και ότι μπορούμε να δώσουμε λύσεις. Θα μιλήσουμε κάποια στιγμή, όταν θα είναι εδώ και ο Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, συνολικά για την πολιτική αντιμετώπιση των ναρκωτικών.
Υπάρχει διεθνές πρόβλημα και η Ελλάδα βεβαίως πρέπει να παρακολουθεί τις διεθνείς τάσεις, αλλά το ίδιο το αρμόδιο γραφείο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ομολογεί την αδυναμία του να κάνει κάτι σε διεθνές επίπεδο. Άρα, λοιπόν, πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να συμβάλουμε και στη διαμόρφωση των διεθνών τάσεων και στη διαμόρφωση των σχετικών πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επαναλαμβάνω -και κλείνω- για να δώσω έμφαση στα όσα είπε ο εισηγητής μας σε σχέση με το ζήτημα της πραγματογνωμοσύνης και σε σχέση με το ζήτημα των μικροποσοτήτων.

Ελπίζω να μην διαστρέψει η νομολογία και η δικαστηριακή πρακτική τις δύο αυτές ρυθμίσεις. Συμβουλευτείτε τους επιστημονικούς σας συνεργάτες μέχρι το τέλος της συνεδρίασης, ώστε η νομοτεχνική κατάστρωση των διατάξεων αυτών να προστατεύσει αυτό που θέλει να κάνει η Βουλή.
Αυτά που λέμε εδώ, αυτά που είπατε και εσείς προηγουμένως, αυτά που λέω και εγώ πρέπει να τα λάβουν πολύ σοβαρά υπ΄όψιν τα δικαστήρια ως στοιχεία ιστορικής ερμηνείας των διατάξεων αυτών, προκειμένου να διαφυλάξουμε τη στόχευσή τους, την ratio legis δηλαδή, γιατί είναι πολύ συνηθισμένο και επαχθές δυστυχώς το φαινόμενο η νομολογία και η πρακτική να διαστρέφουν και να αντιστρέφουν ρυθμίσεις που η Βουλή αλλιώς τις θέλησε, αλλιώς τις ψήφισε και αλλιώς τις επέβαλε στη νομοθεσία μας.

Κύριε Υπουργέ, κρατήστε από τις πρακτικές σας τα θετικά στοιχεία, απορρίψτε τα αρνητικά. Λειτουργήστε ως θεματοφύλακας του κράτους δικαίου, της νομιμότητας και της διαφάνειας. Έχετε και ατομική ευθύνη λόγω της θέσεως που κατέχετε. Έχει συνταγματικές αρμοδιότητες ο Υπουργός Δικαιοσύνης. Ξέρω ότι ζείτε μέσα σε μία δίνη. Η Κυβέρνηση βρίσκεται σε μία περιδίνηση. Δεν είναι εύκολο να λειτουργήσετε έτσι, αλλά κάντε μία υστάτη προσπάθεια.

Tags: Ασφάλεια | Αντεγκληματική Πολιτική