Αθήνα 21 Μαΐου 2016 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις»

 

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, παρακολουθώ τα μέλη της κυβέρνησης και τους συναδέλφους της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας να υπερασπίζονται με το ίδιο πάθος, τυφλό πάθος θα μου επιτρέψετε να πω, και με την ίδια ακατάβλητη αυτοπεποίθηση όλο το εκκρεμές στο οποίο κινείται η πολιτική της κυβέρνησης τους τελευταίους 18 μήνες.

Ποια είναι η καμπύλη που έχει διαμορφωθεί; Ξεκινήσαμε από την αυταπάτη της εναλλακτικής πολιτικής, από την αυταπάτη μιας ριζοσπαστικής πολιτικής που θα υπερέβαινε τα μνημόνια, θα έλυνε το πρόβλημα του επονείδιστου χρέους, θα έδινε λεφτά. Πήγαμε μετά στο τυχοδιωκτικό φλερτ με τη ρήξη, με κορυφαία πράξη το δημοψήφισμα, που κατά περιεχόμενο ανετράπη την επόμενη ημέρα. Και από εκεί, σταδιακά, φθάσαμε στην πραγματικότητα όχι του συμβιβασμού, όχι της διαπραγμάτευσης, αλλά της απόλυτης υποταγής. Κοινό στοιχείο όλης αυτής της καμπύλης είναι η επιδίωξη και η διατήρηση της εξουσίας, που είναι και ο μόνος συνεκτικός ιστός, ίσως η μόνη αξία.

Σας έχουν θυμίσει πολλές φορές αυτές τις ημέρες τί λέγατε: όχι περικοπές μισθών και συντάξεων, όχι ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, όχι στο Αγγλικό Δίκαιο, όχι φορομπηχτική πολιτική, όχι αδιέξοδη λιτότητα. Δε θα σας ρωτήσω την καθεμιά και τον καθένα προσωπικά τί νιώθετε. Τί νιώθετε αλήθεια; Τί είναι αυτό που σας δικαιώνει στη συνείδησή σας;  Αυτό θα το πείτε εσείς κάποια στιγμή στον εαυτό σας, στο εκλογικό σας σώμα, στον ελληνικό λαό, στην ιστορία.

Περισσότερα...

Αθήνα, 8 Μαΐου 2016 

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος - Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Έχουν περάσει 16 μήνες από τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015.

Είναι λοιπόν λογικό και δίκαιο να αναρωτηθούμε πού ήταν το Δεκέμβριο του 2014 η χώρα και πού βρίσκεται σήμερα.

Βέβαια ουδέν κακόν αμιγές καλού.  Το καλό είναι ότι διαψεύστηκαν οι δημαγωγίες, τα ψέματα, οι συκοφαντίες, οι εύκολες υποσχέσεις, οι συνομωσιολογίες, οι χυδαίοι λαϊκισμοί.  Το καλό είναι ότι ναι, αποδείχτηκε ότι δεν υπήρχε κανένα οικονομικό και ηθικό έρεισμα της λεγόμενης αντιμνημονιακής πολιτικής. Ούτε πρόγραμμα Θεσσαλονίκης υπήρχε, ούτε υπερήφανη διαπραγμάτευση, ούτε κόκκινες γραμμές, ούτε εναλλακτική στρατηγική, ούτε στοιχειώδης συνέπεια και αίσθηση ευθύνης.  Εκεί που φτύνατε, γλείφετε, το έχω πει πολλές φορές, αλλά τώρα πια αποδεικνύεται περίτρανα.

Αντί για την κατάργηση του Μνημονίου, φτάσαμε στο τρίτο και τώρα φτάνουμε στο τέταρτο Μνημόνιο συνδυασμένο μάλιστα με το ζήτημα του χρέους.  Τέταρτο Μνημόνιο για να δοθεί αυτό που έχει ήδη δοθεί από το 2012 και το οποίο δυστυχώς δεν μπορούν να προεξοφλήσουν θετικά για τη χώρα οι αγορές, διότι θα υπάρχει πάντα η εκκρεμότητα της εκπλήρωσης των προϋποθέσεων, που θα τάσσει αυτό το συμπληρωματικό Μνημόνιο.

Περισσότερα...

Τετάρτη 29 Μαρτίου 2016 

Πρώτη παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου κατά τη συζήτηση προ Ημερησίας Διατάξεως

Ευ. Βενιζέλος: Το παρεμπίπτον ζήτημα συνίσταται, κ. Πρόεδρε, στο ότι ζήτησα το λόγο επί προσωπικού,  και κατά το άρθρο 68, επειδή υπήρχε μομφή κατά του προσώπου μου, έπρεπε να τον λάβω αμέσως μετά την ομιλία του κ. Καμμένου και μου στερήσατε θεμελιώδες κοινοβουλευτικό δικαίωμα και παραβιάσατε τον Κανονισμό.  Υπάρχει, λοιπόν, ζήτημα προσβολής του Κανονισμού της Βουλής και μου δίνετε το λόγο επί προσωπικού, σύμφωνα με τους όρους του άρθρου 68 και τους χρόνους του ίδιου άρθρου.

Ο κ. Καμμένος είναι γνωστός σε σχέση με τον τρόπο που χειρίζεται τα δημόσια πράγματα.  Ανέβηκε στο βήμα μιλώντας υπό την ιδιότητα του Προέδρου το κόμματός του και του Υπουργού Εθνικής Αμύνης όμως, την οποία έχει, και μεταξύ πολλών άλλων ανακριβειών που είπε σκόπιμα και συνειδητά, είπε, πρώτον, ότι ευθύνομαι εγώ για το καθεστώς της προστασίας των Υπουργών μέσω του νόμου περί ευθύνης Υπουργών που ισχύει στη χώρα.  Η χώρα διέπεται από ένα καθεστώς ποινικής ευθύνης των Υπουργών που είναι το ίδιο από το 1864.  Στην αναθεώρηση του Συντάγματος του 2001 με ευρυτάτη πλειοψηφία, σχεδόν ομόφωνα, η Βουλή κατέστησε αυστηρότερη τη συνταγματική διάταξη παρατείνοντας τη χρονική διάρκεια της αρμοδιότητάς της να κατηγορεί από μία Σύνοδο σε δύο, διπλασίασε το χρόνο.  Στη συνέχεια ο κ. Πετσάλνικος, ως Υπουργός Δικαιοσύνης, εισηγήθηκε ένα νόμο περί ευθύνης Υπουργών που ψήφισαν όλα ανεξαιρέτως τα κόμματα, και ο τότε Συνασπισμός, και το τότε ΚΚΕ, όλη η Βουλή ομοφώνως. Άρα, μου απέδωσε μία μομφή η οποία είναι αυταπόδεικτα έωλη και δεν κρατήθηκε σε αυτό το σημείο, το οποίο εν πάση περιπτώσει είναι ιστορικό. 

Περισσότερα...

Αθήνα, 3 Μαρτίου 2016 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, χαίρομαι πραγματικά γιατί η Βουλή συζητά και με συναινετικό τρόπο θα υπερψηφίσει τη μεταφορά της οδηγίας για την προστασία καταθέσεων και επενδύσεων. Όπως ξέρουμε, συγκροτείται σταδιακά η ενιαία τραπεζική αγορά.

Η αλήθεια είναι ότι εμάς, ως χώρα σε κρίση και σε Μνημόνιο, μας ενδιέφερε πάρα πολύ το ζήτημα αυτό, μας ενδιέφερε για την ευστάθεια των τραπεζών μας και για την επιστροφή καταθέσεων, για τη διακοπή της διαρροής καταθέσεων.  Και, επί Ελληνικής Προεδρίας το 2014, συμβάλαμε στην επιτάχυνση των ενωσιακών διαδικασιών και στην υιοθέτηση του ενιαίου συστήματος εποπτείας και του ενιαίου συστήματος εκκαθάρισης των συστημικών τραπεζών. Όμως, όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, υπάρχει σθεναρή αντίδραση των ισχυρών κρατών –και ιδίως της Γερμανίας– σε σχέση με τον τρίτο πυλώνα που είναι το ενιαίο σύστημα εγγύησης καταθέσεων.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχουμε ενιαίο σύστημα εγγύησης καταθέσεων με κοινοτικούς πόρους, με ίσους όρους για όλες τις τράπεζες όλων των κρατών μελών.  Μεταφέροντας την οδηγία στην εσωτερική έννομη τάξη, εναρμονίζουμε το ελληνικό σύστημα προστασίας με τα συστήματα των άλλων κρατών μελών.  Έχουμε εναρμονισμένο επίπεδο προστασίας, αλλά όχι ενιαίο, η προστασία βασίζεται σε εθνικούς πόρους.  Δική μας επιδίωξη είναι να ανυψωθεί το επίπεδο προστασίας και να έχουμε ένα ενιαίο σύστημα εγγύησης καταθέσεων και επενδύσεων ως τρίτο πυλώνα της ενιαίας αγοράς.

Περισσότερα...

Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2016

Τοποθέτηση Ευ. Βενιζέλου επί της ενστάσεως αντισυνταγματικότητας στην τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες

Η τροπολογία που υπογράφει ο κ. Υπουργός Επικρατείας και ενσωματώνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών, δημιουργεί ζήτημα αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, το οποίο και θέτω κατά το άρθρο 100 του Κανονισμού της Βουλής.  Το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας δεν το θέτω προκειμένου να κριθεί από τη Βουλή οριστικά και αμετάκλητα, αυτός είναι ένας πολιτικός έλεγχος της συνταγματικότητας.  Το θέτω για να καταγραφεί η συζήτηση στα πρακτικά, γιατί τα θέματα αυτά θα γίνουν αντικείμενο και δικαστικού ελέγχου από τα εθνικά δικαστήρια και διεθνούς δικαστικού ελέγχου στο επίπεδο του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως συνέβη και με άλλες χώρες που έκαναν ωμές παρεμβάσεις στο πεδίο των μέσων ενημέρωσης.  Αυτό συνέβη πρόσφατα και με την Ουγγαρία και με την Πολωνία, γιατί παραβιάζονται όχι μόνο συνταγματικές αρχές, αλλά και οι αρχές και οι αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης και της Επιτροπής Υπουργών, αλλά βεβαίως και το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. 

Η τροπολογία λοιπόν πάσχει από δύο κραυγαλέες και οφθαλμοφανείς αντισυνταγματικότητες.  Η διάταξη με την οποία προβλέπεται η μεταφορά της αρμοδιότητας για τους διαγωνισμούς αδειών από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης στον αρμόδιο Υπουργό, είναι αντίθετη στο γράμμα και το πνεύμα του άρθρου 15 παράγραφος 2 του Συντάγματος, που λέει ότι στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ασκείται άμεσος έλεγχος του Κράτους δια του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και ο έλεγχος αυτός περιλαμβάνει και την προηγούμενη άδεια.

Περισσότερα...

Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2016 

Πρώτη παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου επί του Κανονισμού σχετικά με την τροπολογία για τις τηλεοπτικές άδειες

Ευ. Βενιζέλος:  Το νομοσχέδιο αυτό εισάγεται με τις ειδικές νομοθετικές διαδικασίες του άρθρου 108, παράγραφος 6.  Έχει ψηφιστεί στην αρμόδια διαρκή επιτροπή με πλειοψηφία που υπερβαίνει τα 4/5, άρα συζητείται και ψηφίζεται συνοπτικά και ως εκ τούτου η δυνατότητά του να υποδεχθεί τροπολογίες είναι προφανώς περιορισμένη, γιατί έτσι αλλάζει ριζικά η αρχή και η φύση του, παύει να είναι ένα νομοσχέδιο κύρωσης διεθνούς συνθήκης, παύει να είναι ένα συναινετικό νομοσχέδιο ψηφισμένο με ευρύτατη πλειοψηφία και γίνεται ένα συγκρουσιακό νομοσχέδιο άλλου αντικειμένου, που πρέπει να συζητηθεί με άλλη διαδικασία.

Ο κανονισμός είναι σαφής, άρα η διαδικασία που προτείνεται, παραβιάζει ευθέως το άρθρο 108, παράγραφοι 1 και 6 του Κανονισμού.  Επιπλέον, η τροπολογία η οποία εισάγεται, είναι οφθαλμοφανώς εκπρόθεσμη με σφραγίδα, παραβιάζει συνεπώς το άρθρο 87 παράγραφος 2 του Κανονισμού και το άρθρο 74 παράγραφος 5 του Συντάγματος κι επιπλέον είναι προφανώς παντελώς άσχετη με το αντικείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο κυρώνει μία σύμβαση με τη Λευκορωσία για τις οδικές μεταφορές.

Άρα αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να εισαχθεί η τροπολογία αυτή για συζήτηση και να αλλάξει η φύση της διαδικασίας και εσείς, ως Πρόεδρος της Βουλής, πρέπει να αρνηθείτε να θέσετε προς συζήτηση το ζήτημα.  Έχετε υποχρέωση εκ του Κανονισμού και εκ του Συντάγματος να αρνηθείτε να ανοίξετε τη συζήτηση για το θέμα αυτό και εν πάση περιπτώσει θεωρώ ότι αυτού του είδους η διαδικασία προσβάλλει  βαθύτατα το Κοινοβουλευτικό Πολίτευμα, ευθέως το Σύνταγμα, τον Κανονισμό της Βουλής, αλλά και την έννοια του δημοκρατικού διαλόγου.

Περισσότερα...

Αθήνα, 29 Ιανουαρίου 2016

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών
και της τροπολογίας που αφορά τη διαδικασία χορήγησης τηλεοπτικών αδειών.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η συζήτησή μας δε διεξάγεται σε κενό.  Η κατάσταση της χώρας ποια είναι σήμερα;  Η κυβέρνηση έχει χάσει τον έλεγχο σε όλα τα μέτωπα, δεν υπάρχει οικονομική πολιτική, δεν υπάρχει στρατηγική διαπραγμάτευσης, δεν κλείνει η αξιολόγηση, η χώρα απειλείται πάλι με προβλήματα ρευστότητας και χρηματοδότησης. 

Η κοινωνία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε γενικευμένη αναταραχή, το ασφαλιστικό, το αγροτικό είναι ζητήματα, που η κυβέρνηση δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει.  Παρακολουθεί εξελίξεις, τις οποίες δεν μπορεί να ελέγξει.  Δε θεωρείται αξιόπιστος συνομιλητής από την κοινωνία των πολιτών. 

Στο δημοσιονομικό μέτωπο υπάρχει τέτοιο άγχος, ώστε υπάρχει μία διαρκής φορολογική απειλή που αναστατώνει την αγορά, που καθηλώνει τις παραγωγικές δυνάμεις.

Και βέβαια, στο μεγαλύτερο τρέχον πρόβλημα, που είναι η διαχείριση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών - δηλαδή το ζήτημα της εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας της χώρας, το ζήτημα της ευρωπαϊκής υπόστασης και ταυτότητας της χώρας, γιατί η συνθήκη Schengen για εμάς συνδέεται και με την τουριστική βιομηχανία της χώρας - υπάρχει ανικανότητα, αναποτελεσματικότητα, αδυναμία διατύπωσης μίας ολοκληρωμένης εθνικής θέσης, στην οποία θα έπρεπε να κληθούμε, να συστρατευθούμε κι εμείς και να βοηθήσουμε.  Γιατί αυτά δεν είναι ζητήματα της κυβέρνησης και του κ. Τσίπρα, είναι ζητήματα που αφορούν την πατρίδα μας, την αξιοπιστία μας, αφορούν την κοινωνία μας, την εθνική αξιοπρέπεια, την ευρωπαϊκή στρατηγική και ταυτότητα της χώρας.

Περισσότερα...

Αθήνα, 22 Δεκεμβρίου 2015

 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Σύμφωνο συμβίωσης, άσκηση δικαιωμάτων, ποινικές και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, έπρεπε εδώ και καιρό η βουλή να έχει νομοθετήσει την επέκταση του Συμφώνου Συμβίωσης, συμμορφούμενη και στη σχετική νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το επιδιώξαμε και στην προηγούμενη Βουλή, αλλά ο συσχετισμός των δυνάμεων δεν επέτρεπε να γίνει αυτό και χαιρόμαστε γιατί αυτό γίνεται τώρα. 

Το νομοσχέδιο όμως αυτό, που περιέχει στα πρώτα του άρθρα το Σύμφωνο Συμβίωσης, έχει μετατραπεί σε ένα όχημα, στο οποίο επιβιβάζονται διάφορες ρυθμίσεις, ορισμένες από τις οποίες είναι θεσμικά προβληματικές, για να μην πω προσβλητικές.

Πριν από αυτό υπάρχει ένα άλλο, πολιτικού χαρακτήρα ζήτημα, που είναι η σχέση των δύο κυβερνητικών εταίρων. Η σύγκρουση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ως προς το Σύμφωνο Συμβίωσης, τι μας λέει; Ότι αυτή η κυβέρνηση είναι αξιακά ετερόκλητη; Ή μήπως είναι κατά βάθος αξιακά ομοιογενής; Και ότι οι δήθεν διαφωνίες επί ζητημάτων ηθικής ή εθνικής ευαισθησίας στην πραγματικότητα λειτουργούν ως πρόσχημα, ως άλλοθι για να εφαρμόζεται μία πολιτική, η οποία έχει ισχνή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, τέτοια όμως που να επιτρέπει στην υπάρχουσα κλειστή ομάδα εξουσίας, να διαχειρίζεται την εξουσία, να τη νέμεται χωρίς καμία προγραμματική και θεσμική εγγύηση.

Χαίρονται βλέπω οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επειδή έχουν ένα πεδίο διαφωνίας με τους βουλευτές των Ανεξαρτήτων Ελλήνων: Το Σύμφωνο Συμβίωσης, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Θυμούνται ότι ψηφίζουν από κοινού, ότι διαχειρίζονται από κοινού μείζονα θέματα δημοκρατίας και κράτους δικαίου; Δε σας ενοχλεί αισθητικά, συνταγματικά, ηθικά αυτή η κατάσταση; Είναι αυτή η κατάσταση δημοκρατικά διαφανής; Και το λέω αυτό γιατί στα ζητήματα της συνταγματικής ηθικής έχουν δοθεί πια οριστικά απαντήσεις, ιστορικά κεκτημένες. Και ως εκ τούτου, δεν έχουμε διλήμματα. Αυτά έχουν απαντηθεί προ πολλού, σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Περισσότερα...

Αθήνα 16 Δεκεμβρίου 2015

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/60/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2014 σχετικά με την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών, που έχουν απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφος κράτους - μέλους».

Κυρίες και Κύριοι βουλευτές, λαμβάνω το λόγο για λόγους ιστορικής ευθύνης.

Στην πραγματικότητα το ζήτημα των γλυπτών του Παρθενώνα  βρίσκεται στην επικαιρότητα τα τελευταία 55 χρόνια. Όσοι θυμάστε την ταινία «Φαίδρα», θα θυμάστε την σκηνή με την Μελίνα στο Βρετανικό Μουσείο και θα θυμάστε ότι από τότε, πολύ πριν ασχοληθεί με την ενεργό πολιτική, η Μελίνα έθεσε το ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Για τον σκοπό αυτό, πέρα από την ίδια έχουν  αγωνιστεί πολλοί άνθρωποι από τη θέση του υπουργού Πολιτισμού, κυρίως όμως οφείλουμε ως Βουλή των Ελλήνων να  τιμήσουμε σήμερα όλα τα μέλη των επιτροπών που έχουν συγκροτηθεί σε διάφορες χώρες του κόσμου, πρωτίστως όμως στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επιστροφή των μαρμάρων. Ένας εντυπωσιακά μεγάλος αριθμός  διανοουμένων, επιστημόνων, καλλιτεχνών, ακτιβιστών της κοινωνίας των πολιτών έχουν στρατευτεί στην υπόθεση αυτή δεκαετίες ολόκληρες. Η δε Βρετανική Επιτροπή για την επιστροφή των μαρμάρων κατάφερε να διαμορφώσει μια ομάδα μελών του Βρετανικού Κοινοβουλίου, που είναι πιστοί οπαδοί της ανάγκης να αποκατασταθεί η ακεραιότητα του μνημείου.

Το ζήτημα αυτό έχει τεθεί κατ’ επανάληψη σε όλα τα διεθνή βήματα.

Περισσότερα...

Αθήνα 15 Δεκεμβρίου 2015  

Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου σχετικά με την άρνηση της κυβέρνησης να κάνει αποδεκτή την τροπολογία για την προστασία των οφειλετών 

Αρχίζω φυσικά από την τροπολογία. Θέλω να εξηγήσω γιατί δεν με καλύπτει η απάντηση του κ. Σταθάκη και επιμένω να τεθεί σε ψηφοφορία η τροπολογία. Δεν με καλύπτει η απάντηση του κ. Σταθάκη, γιατί ο κ. Σταθάκης ομολόγησε μ’ ένα τρόπο ο οποίος με εξέπληξε γιατί είναι πραγματικά κυνικός ότι το νομοσχέδιο δεν συνιστά ρύθμιση των κόκκινων δανείων που αφορά τους δανειολήπτες, τους οφειλέτες. Δεν υπάρχει καμία ρύθμιση σχετική με οφειλέτες. Πρόκειται για μία ρύθμιση σχετική με τους δανειστές, σχετική με τις τράπεζες και τις εταιρείες διαχείρισης ή εταιρείες μεταβίβασης των δανείων.

Και ακριβώς επειδή εδώ πρόκειται για μία ετεροβαρή  ρύθμιση από την πλευρά των δανειστών, θεωρώ ότι πρέπει να προστεθεί το κείμενο της τροπολογίας στο νόμο προκειμένου όσοι έχουν υπαχθεί στο καθεστώς του νόμου που λέγεται «νόμος  Κατσέλη», αλλά είναι νόμος του  ΠΑΣΟΚ, του νόμου 3869/2010 όπως ισχύει ,να διατηρήσουν το καθεστώς προστασίας ανεξαρτήτως των μεταβολών στο πρόσωπο του δανειστή ή του διαχειριστή και ανεξαρτήτως μεταβολών στο καθεστώς εποπτείας τραπεζών και εταιρειών διαχείρισης ή μεταβίβασης.

Και το λέω αυτό διότι τα κόκκινα δάνεια ,τα μη εξυπηρετούμενα, επηρέασαν την  ανακεφαλαιοποίηση. Όλο το μυστικό των κόκκινων δανείων είναι οι προβλέψεις, τα εποπτικά κεφάλαια που έχουν σχηματίσει  οι τράπεζες και επί τη βάσει των οποίων οργανώθηκε το βασικό και το αντίξοο σενάριο της ανακεφαλαιοποίησης. Αυτό λοιπόν δεν καλύπτεται από την γενική ρύθμιση ότι δεν μεταβάλλεται η  ουσιαστική και δικονομική θέση του οφειλέτη. Πρόκειται για τελείως διαφορετικά πράγματα.

Περισσότερα...

Αθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2015 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων». 

Κυρίες και Κύριοι βουλευτές,

στις 18 Νοεμβρίου, όταν η Βουλή συζητούσε την τελευταία νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας, είχα υποβάλει μια τροπολογία, σύμφωνα με την οποία προβλεπόταν ρητά ότι σε περίπτωση οποιασδήποτε μεταβολής στο πρόσωπο του δανειστή, δηλαδή της τράπεζας ή στο κανονιστικό πλαίσιο εποπτείας επί του δανειστή, δεν θίγονται τα δικαιώματα που έχει αποκτήσει ο οφειλέτης υπαγόμενος στο νόμο 3869 του 2010.

Δυστυχώς η τροπολογία αυτή, κατά παράβαση του Συντάγματος και του Κανονισμού, δεν ετέθη προς ψηφοφορία και η ρύθμιση αυτή δεν έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο αυτό που κατέστη νόμος του κράτους.

Είχα την υποψία από τότε ότι η προστασία των οφειλετών και ιδίως η προστασία της πρώτης κατοικίας, είναι έωλη , προσωρινή και ως εκ τούτου θα έπρεπε ο νόμος τουλάχιστον να έχει δεσμευθεί, αφού δεν μπορούσαμε να λύσουμε προβλήματα βαθύτερα σε σχέση με την λειτουργία της οικονομίας και την αξιοπιστία της ελληνικής πολιτείας.

Περισσότερα...