Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2009

Eπίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου, του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Εθνικής Άμυνας, σχετικά με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά:


«Η ThyssenKrupp έχει εκφράσει την πρόθεσή της να αποχωρήσει από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ φέρεται ότι θα σταματήσει να πληρώνει από 1/11/2009 τους εργαζόμενους. Και αυτό την ώρα που πάνω από εκατόν εξήντα εργαζόμενοι στο Τροχαίο Υλικό του Ναυπηγείου έχουν περιέλθει σε απελπιστική θέση, αφού είναι απλήρωτοι έξι μήνες και δεν έχουν πάρει επίδομα αδείας.
Επειδή η στάση της ThyssenKrupp μόνο ως ωμός εκβιασμός μπορεί να χαρακτηριστεί σε βάρος του Δημοσίου, το οποίο «χάρισε», με μεγάλη «προίκα», το 2002 το Ναυπηγείο σε γερμανικά συμφέροντα
Επειδή μετά τον εκβιασμό της ThyssenKrupp είναι άγνωστη η τύχη των συμβάσεων υποβρυχίων με το Πολεμικό Ναυτικό και κυρίως είναι άγνωστο το μέλλον του Ναυπηγείου και των εργαζομένων του,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Τι πρόκειται να πράξουν για την τήρηση από την ThyssenKrupp των συμβατικών της υποχρεώσεων και για την απρόσκοπτη συνέχιση της ενιαίας λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με την πλήρη απασχόληση όλων των εργαζομένων και την καταβολή των δεδουλευμένων στο Τροχαίο Υλικό;
2. Σκοπεύουν να προχωρήσουν στην ανασυγκρότηση και το δημόσιο έλεγχο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και να αποθαρρύνουν τη μεταβίβασή τους σε νέα ιδιωτικά συμφέροντα που θα συνεχίσουν την απαξίωσή τους και ίσως τους δώσουν τη χαριστική βολή;»


Ευ. Βενιζέλος (Υπουργός Εθνικής Άμυνας): Κύριε Πρόεδρε, όπως γνωρίζετε, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά και γενικότερα ο ναυπηγικός κλάδος στη χώρα μας έχει ιδιαίτερη σημασία όχι μόνον για τη βιομηχανία και την απασχόληση, αλλά και για τις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς το Πολεμικό Ναυτικό είναι ο βασικός πελάτης των Ναυπηγείων.

Θυμίζω επίσης ότι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αυτή τη στιγμή εκτελούνται δύο μείζονος σημασίας προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού: το μεγάλο πρόγραμμα κατασκευής τεσσάρων υποβρυχίων, το πρώτο από τα οποία έχει ναυπηγηθεί στο Κίελο από την ThyssenKrupp, από την HDW, που είναι θυγατρική της, και τα άλλα τρία έχουν ναυπηγηθεί και περιμένουν να αρχίσουν οι εν πλω δοκιμές στο Σκαραμαγκά, ενώ με μια δεύτερη σύμβαση έχει ήδη ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός ενός παλαιότερου υποβρυχίου και απομένει ο εκσυγχρονισμός ή η εκ νέου κατασκευή δύο άλλων.

Μεσούσης της προεκλογικής περιόδου τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, δηλαδή ο αποκλειστικός μέτοχός τους και εντέλει η μητρική εταιρία ThyssenKrupp, προέβησαν στην καταγγελία της σύμβασης και για τα καινούργια και για τα παλιά υποβρύχια. Και αυτό έγινε τόσο από τα Ναυπηγεία όσο και από την ίδια τη HDW, δηλαδή εντέλει πάλι την ThyssenKrupp, που είναι κατασκευαστής των υποβρυχίων.

Παραλάβαμε λοιπόν αυτή την πιεστική, αυτή την εκβιαστική κατάσταση μόλις σχηματίσθηκε Κυβέρνηση και αναλάβαμε τα καθήκοντά μας.

Καλέσαμε τον εκπρόσωπο της μητρικής Thyssenkrupp τον κ. Atzpodien και του καταστήσαμε σαφές ότι αυτό που πρώτον μας ενδιαφέρει είναι να τιμηθεί η συμφωνία για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων του 2002 που προβλέπει συγκεκριμένους όρους διακράτησης των μετοχών και λειτουργίας των Ναυπηγείων ως ναυπηγείων μέχρι το τέλος του 2011 τουλάχιστον, αλλά φυσικά μας ενδιαφέρει αυτό να διασφαλιστεί μακροπροθέσμως με σταθερότητα και διάρκεια, χωρίς να τίθενται εκβιαστικά διλήμματα και να δημιουργούνται τετελεσμένες καταστάσεις. Δηλώσαμε, συνεπώς, ότι είναι απαράδεκτη η οποιαδήποτε απειλή για δήλωση παύσης πληρωμών ή για κίνηση διαδικασίας πτώχευσης των Ναυπηγείων.

Ταυτοχρόνως, συμφωνήσαμε επί της ουσίας με την Thyssenkrupp ένα σχήμα για την ομαλή και συμφέρουσα για το δημόσιο ολοκλήρωση και των δύο συμβάσεων σε σχέση με τα υποβρύχια. Γιατί στόχος μας είναι να παραλάβουμε μέσα σε ένα χρονοδιάγραμμα, το οποίο είναι αποδεκτό και από την πλευρά του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όλα τα υποβρύχια, με εξαίρεση φυσικά το πρώτο προβληματικό υποβρύχιο που φέρει το όνομα «Παπανικολής» που ναυπηγήθηκε στο Κίελο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οποίου δεν ικανοποιούν την Ελληνική Κυβέρνηση, αλλά μπορεί να ικανοποιούν άλλα κράτη.

Βεβαίως, μετά συνεχίστηκε αυτή η διαδικασία των εκπλήξεων ή των τετελεσμένων γεγονότων. Γι’ αυτό ξανακαλέσαμε τον κ. Atzpodien και συμφωνήσαμε τελικώς σε ένα σχήμα που διασφαλίζει όχι μόνο την εκτέλεση των συμβάσεων των υποβρυχίων με τρόπο επωφελή και συμφέροντα για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και εν τέλει για το δημόσιο συμφέρον, αλλά και για το μέλλον των Ναυπηγείων.

Συμφωνήθηκε, λοιπόν, να οριστεί ένας διεθνής εκτιμητικός οίκος, προς τον οποίο θα υποβάλει η Thyssenkrupp προτάσεις για ομίλους, για εταιρικά σχήματα αξιόπιστα, φερέγγυα, με χρηματοοικονομικό και επιχειρηματικό βάθος, που θα μπορούσαν να τη διαδεχθούν ως κύριος ή και αποκλειστικός μέτοχος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με στόχο να διασφαλιστεί η λειτουργία των Ναυπηγείων, οι θέσεις εργασίας και βεβαίως και το μέλλον του ναυπηγικού κλάδου ως τέτοιου.

Αποσυμφορείται, συνεπώς, χρονικά η πίεση. Έχουμε μπροστά μας ένα εύλογο χρονικό διάστημα, για να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία. Στο μεταξύ συνεχίζονται τα έργα που αφορούν τα υποβρύχια. Αρχίζουν οι εν πλω δοκιμές. Καταβάλλονται οι αποδοχές των εργαζομένων. Λειτουργεί ομαλά το Ναυπηγείο και συνεχίζονται και οι καταβολές εκ μέρους του Υπουργείου Άμυνας, αλλά με έναν εξαιρετικά προσεκτικό τρόπο, ώστε να μην δημιουργούνται από την άλλη πλευρά πλέον τετελεσμένα γεγονότα και καταστάσεις, οι οποίες δεν μπορούν να ανατραπούν, αν αυτό αποβεί στη συνέχεια αναγκαίο για την προστασία των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου.

Πιστεύω ότι έχουμε χειριστεί το ζήτημα με ταχύτητα, με αποτελεσματικότητα, με διαφάνεια. Προστατεύουμε τις θέσεις εργασίας. Προστατεύουμε τα δικαιώματα όλων των εργαζομένων και το μέλλον των Ναυπηγείων, αλλά και τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, τα οποία είναι μείζονος σημασίας.
Ευχαριστώ πολύ.

Παν. Λαφαζάνης: Μου προκαλεί εντύπωση η ιδιαίτερη αισιοδοξία του κυρίου Υπουργού, ο οποίος περίπου τα βλέπει όλα ρόδινα για το μέλλον.
Εγώ θα περίμενα, κύριε Υπουργέ, από εσάς να κάνετε μια αυτοκριτική σήμερα. Δεν εννοώ προσωπική αυτοκριτική, αλλά εξ ονόματος του πολιτικού σας φορέα, που πιστεύω ότι υπάρχει μια διαχρονική συνέχεια. Διότι η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. το 2002 επιχείρησε και διέπραξε ένα εθνικό έγκλημα. Εκποίησε χαριστικά το μεγαλύτερο Ναυπηγείο της ανατολικής Μεσογείου έναντι 3.000.000 ευρώ στα γερμανικά συμφέροντα και τους έδωσε προίκα –προίκα, το τονίζω!- 3.000.000.000 ευρώ παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού!
Τότε πολλοί καταγγείλαμε αυτή τη σύμβαση ως τουλάχιστον αποικιοκρατική και απολύτως ετεροβαρή βεβαίως για τα συμφέροντα του δημοσίου. Βεβαίως, μας κατακεραυνώνατε ως ανθρώπους των σπηλαίων που δεν βλέπουμε την πραγματικότητα, τα μεγάλα οφέλη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, την αξιοπιστία του γερμανικού Οίκου και την προοπτική που άνοιγε τότε για τα Ναυπηγεία.
Σήμερα βλέπετε τα χάλια, στα οποία οδήγησαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά –μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες της χώρας μας- τα γερμανικά συμφέροντα, η αξιόπιστη Thyssenkrupp;
Και το λέω αυτό, κύριε Υπουργέ, όχι για να αναφερθώ μόνο στο παρελθόν, το οποίο, άλλωστε, δε μπορεί να σβηστεί και να ξεχαστεί, διότι δημιουργεί συνέπειες σήμερα. Το λέω αυτό, διότι βλέπω ότι επιστρέφετε στον τόπο του εγκλήματος.
Δεν είναι αξιόπιστη η ThyssenKrupp ως ιδιωτικός επιχειρηματικός όμιλος να προωθήσει τα Ναυπηγεία -τα βούλιαξε τα Ναυπηγεία- και θα είναι αξιόπιστη η ThyssenKrupp να σας βρει -μέσω, μάλιστα, ενός αξιόπιστου τάδε, υποτίθεται, διεθνούς οίκου- ένα νέο ιδιώτη επιχειρηματικό όμιλο να διαχειριστεί τα Ναυπηγεία;
Μα, γιατί το κάνετε αυτό; Από ιδιώτη σε ιδιώτη έχετε βουλιάξει τη ναυπηγική βιομηχανία. Και αυτήν την ώρα, αναζητώντας φερέγγυο και αξιόπιστο ιδιώτη για να συνεχίσει τη λειτουργία τους, στην ουσία θα πάτε να δώσετε τη χαριστική βολή στα Ναυπηγεία ή να δημιουργήσετε μονοπωλιακές ασύμφορες καταστάσεις για τη χώρα ή πάλι κάποιοι ξένοι να έρθουν εδώ, να κάνουν αρπαχτές με τις παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού, εκβιάζοντας, χωρίς να προσφέρουν τίποτα στην ελληνική οικονομία.
Επίσης, κύριε Υπουργέ, δε μου είπατε τίποτα για τους εκατόν εξήντα και πλέον εργαζόμενους στο τροχαίο υλικό, οι οποίοι επί έξι και πλέον μήνες δεν έχουν πάρει τα δεδουλευμένα τους και επίδομα αδείας. Και ερωτώ: Τι θα γίνει με αυτούς τους ανθρώπους στο τροχαίο υλικό; Τι θα γίνει; Ποιος θα τους πληρώσει επιτέλους και ποια είναι η προοπτική τους; Ποια ευθύνη αναλαμβάνει το δημόσιο; Θα μείνουν στο δρόμο αυτοί οι άνθρωποι;
Τέλος, υπάρχει θετική διέξοδος και είναι η μόνη διέξοδος για να στηρίξουμε τη ναυπηγική βιομηχανία μας και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, η οποία καταρρέει εξαιτίας των πολιτικών Νέας Δημοκρατίας και ΠΑ.ΣΟ.Κ. Και αυτή είναι ο δημόσιος έλεγχος των Ναυπηγείων, βεβαίως στο πλαίσιο ενός σχεδιασμού για τη συγκρότηση και ανασυγκρότηση εθνικής ναυπηγικής πολιτικής, όπου τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορούν να παίξουν το ρόλο ναυαρχίδας. Όμως, αυτό θέλει σχέδιο, θέλει απόφαση, θέλει προοπτική.
Μιλάτε για τα ελλείμματα, αλλά τα ελλείμματα δεν είναι η αιτία, αλλά το αποτέλεσμα της παραγωγικής διάλυσης της χώρας, της διάλυσης των αναπτυξιακών της διαδικασιών. Μη συνεχίζετε αυτό το εθνικό έγκλημα και με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Δεν είναι δυνατόν παρά μόνο το δημόσιο να ανασυγκροτήσει τη ναυπηγική πολιτική της χώρας μας. Μόνο το δημόσιο μπορεί να στηρίξει, άλλωστε, τα Ναυπηγεία. Μόνο οι παραγγελίες του δημοσίου πηγαίνουν στα Ναυπηγεία. Οι ιδιώτες δεν έφεραν τίποτα απολύτως ως υλικό στα Ναυπηγεία για να δουλέψουν.
Μόνο το δημόσιο μπορεί, λοιπόν, να κάνει αυτό εγχείρημα. Βεβαίως, ένα άλλο δημόσιο που δε θα κοιτάζει πώς να εξυπηρετήσει τα ιδιοτελή συμφέροντα του ενός και του άλλου, αλλά θα έχει προοπτική το αναπτυξιακό και κοινωνικό όφελος.
Αυτή είναι η δική μας εναλλακτική πρόταση αυτήν την ώρα για τη σωτηρία των Ναυπηγείων. Αυτά τα οποία σχεδιάζετε πολύ φοβούμαι ότι οδηγούν στην περαιτέρω απαξίωση των Ναυπηγείων και ίσως στο λουκέτο και τους εργαζόμενους κυριολεκτικά στο δρόμο.
Ευχαριστώ.


Ευ. Βενιζέλος (Υπουργός Εθνικής Άμυνας):
Θέλω να θυμίσω στον αγαπητό συνάδελφο, τον κ. Λαφαζάνη, ότι το 2002 τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μεταβιβάστηκαν στην HDW, εν τέλει στη ThyssenKrupp από την ΕΤΒΑ και το Συνεταιρισμό των Εργαζομένων, που ήταν κάτοχος σημαντικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου. Με τη βούληση, τη σύμπραξη και την απόφαση των εργαζομένων στο Σκαραμαγκά μεταβιβάστηκαν τα Ναυπηγεία στη γερμανική πλευρά.

Εάν δεν το ήθελαν οι εργαζόμενοι δε θα είχε συμβεί, κύριε Λαφαζάνη και οι ίδιοι που δουλεύουν εκεί και αγωνιούν, κατά τεκμήριο υπερασπίζονται με πιο αυθεντικό τρόπο τα συμφέροντά τους από ό,τι οποιοσδήποτε πολιτικός φορέας.

Βούληση και απόφαση και υποχρέωση πρωτίστως της Κυβέρνησης είναι να διατηρηθεί εν λειτουργία το Ναυπηγείο με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για το δημόσιο και για τους εργαζόμενους και να διασωθεί ο κλάδος συνολικά. Και ευελπιστούμε ότι θα το πετύχουμε, παρότι το εγχείρημα είναι πάρα πολύ δύσκολο εν μέσω μιας διεθνούς οικονομικής κρίσης που πιέζει και την ThyssenKrupp, διότι το πρόβλημά της το οικονομικό είναι πρόβλημα Ομίλου και όχι πρόβλημα Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Δεν προέρχεται από το Σκαραμαγκά, προέρχεται από δεδομένα άλλων χωρών, όπου αναγκάστηκαν να κλείσουν πολλές παραγωγικές τους μονάδες και να απολύσουν περίπου έντεκα χιλιάδες εργαζομένους.

Άρα, έχει πολύ μεγάλη σημασία να προωθηθούν αυτά που συμφωνήσαμε που συνιστούν ένα διαφανές, απλό, λειτουργικό και ελέγξιμο πλαίσιο. Και έτσι θα πορευτούμε χωρίς να μπορεί η γερμανική πλευρά να κινηθεί μόνη της, να κάνει επιλογές αυθαίρετες, μη αξιόπιστες, γιατί όλα αυτά τελικώς τελούν υπό τον έλεγχο του ελληνικού δημοσίου, μέσω ενός εκτιμητικού οίκου που θα είναι εντολοδόχος του ελληνικού δημοσίου, αποδεκτός και από τη γερμανική πλευρά.

Αυτό πιστεύω ότι δίνει ένα αίσθημα εμπιστοσύνης και στους εργαζόμενους και επιτρέπει σε μας να διαχειριστούμε, όχι μόνο τα ζητήματα του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και του ναυπηγικού κλάδου γενικότερα στη χώρα μας, αλλά και τα ζητήματα των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού που είναι απολύτως αναγκαία, όσα είναι απολύτως αναγκαία, για την ανανέωση του πολεμικού στόλου, χωρίς να δημιουργούνται καταστάσεις οι οποίες επηρεάζουν εμμέσως τη διαπραγμάτευση που κάνει το Υπουργείο Άμυνας για τα θέματα αυτά.

Θέλω, λοιπόν, να σας διαβεβαιώσω ότι τα λαμβάνουμε όλα υπόψη, όπως λαμβάνουμε υπόψη και το κοινοτικό κεκτημένο στο πλαίσιο του οποίου είμαστε υποχρεωμένοι να λειτουργήσουμε, γιατί πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μια κοινοτική έννομη τάξη, η οποία θέτει ορισμένους φραγμούς στους χειρισμούς μας, που όταν δεν τους λαμβάνουμε υπόψη προκαταβολικά, εμφανίζονται με τη μορφή απειλών και κυρώσεων που μειώνουν το φάσμα της διαπραγματευτικής μας ικανότητας στη συνέχεια.

Δεν θέλω να πω λεπτομέρειες, αλλά είναι και αυτό κάτι που πρέπει να το λάβουμε πάρα πολύ σοβαρά υπόψη. Οι χειρισμοί είναι λεπτοί, είναι γρήγοροι. Θεωρώ ότι είναι το καλύτερο που μπορούσε να γίνει εν όψει των συνθηκών, διότι παραλάβαμε το πρόβλημα εν εξελίξει. Και θέλω να ελπίζω ότι και με τη βοήθεια της Βουλής θα κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε, διότι ούτως ή άλλως, η λύση που θα δοθεί, θα τεθεί υπό την κρίση του Κοινοβουλίου.
Ευχαριστώ πολύ.

Tags: Αγορεύσεις | Παρεμβάσεις 2009