Τρίτη, 27 Ιανουαρίου 2015

Δηλώσεις Υπουργού Εξωτερικών Ευ. Βενιζέλου κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής του ΥΠΕΞ

Ευ. Βενιζέλος: Υποδέχομαι με ιδιαίτερη χαρά και με θερμές ευχές για καλή επιτυχία στο όνομα του εθνικού συμφέροντος και της συνέχειας της εξωτερικής πολιτικής της χώρας, τον νέο Υπουργό Εξωτερικών, τον κ. Νίκο Κοτζιά και τους δύο νέους Αναπληρωτές Υπουργούς, τον κ. Νίκο Χουντή και τον κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο. Με τον κ. Κοτζιά έχουμε μία πιο μακρά γνωριμία και σχέση και χαίρομαι γιατί αναλαμβάνει τα καθήκοντα του Υπουργού Εξωτερικών ένα πρόσωπο το οποίο έχει εμπειρία σε τρεις διαφορετικούς αλλά εξίσου κρίσιμους χώρους: Έχει πολύ μεγάλη εμπειρία από το κομματικό φαινόμενο, τις κομματικές διαδικασίες, τις εσωτερικές διαδικασίες και τους συσχετισμούς, λόγω της μακράς και ευδόκιμης θητείας τους και στο χώρο του Κομμουνιστικού Κόμματος και στο χώρο του ΠΑΣΟΚ. Δεύτερον, γιατί έχει μακρά εμπειρία στο Υπουργείο Εξωτερικών, ήταν συνεργάτης του τέως Πρωθυπουργού του κ. Γιώργου Παπανδρέου επί πολλά χρόνια κι έχει διατελέσει εμπειρογνώμονας, στέλεχος της Υπηρεσίας με πολύ βαθειά γνώση, για όλους τους κρίσιμους φακέλους. Και τρίτο, εκτιμώ ιδιαιτέρως το γεγονός ότι ανήκει στην πανεπιστημιακή κοινότητα κι έχει μία θεωρητική ευαισθησία η οποία είναι εγνωσμένη. Είχα την ευκαιρία να παραδώσω στον κ. Υπουργό μία 16σέλιδη επιστολή αυστηρά προσωπική, με τις διαπιστώσεις μου, τις επισημάνσεις μου και τις εμπειρίες μου σε σχέση με τα ανοιχτά μέτωπα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.

Απευθύνομαι πρωτίστως κυρίες και κύριοι στους συνεργάτες μου τους Υφυπουργούς, τον κ. Δημήτρη Κούρκουλα και τον κ. Άκη Γεροντόπουλο, τους οποίους θερμά ευχαριστώ για τη στενή αποτελεσματική και ανέφελη συνεργασία. Στον Γενικό Γραμματέα Πρέσβυ κ. Αναστάση Μητσιάλη, τον στενότερο συνεργάτη μου στην καθημερινή λειτουργία του Υπουργείου και στον Γενικό Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Παναγιώτη Μίχαλο. Τους ευχαριστώ θερμά. Όπως ευχαριστώ από καρδιάς όλα ανεξαιρέτως τα στελέχη της Υπηρεσίας, τους κυρίους και τις κυρίες Γενικούς Διευθυντές, Διευθυντές, επικεφαλείς των Αρχών και όλο ανεξαιρέτως το προσωπικό, διπλωματικό και των λοιπών κλάδων. Στην Υπηρεσία στηρίχτηκα, στην αξιοκρατία, αξιοποίησα στο έπακρο την αίσθηση καθήκοντος και την ποιότητα του προσωπικού του Υπουργείου Εξωτερικών. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου δεν υπήρξε ούτε ένα μη υπηρεσιακό πρόσωπο, μετακλητό στέλεχος, συνεργάτης ή σύμβουλος ο οποίος να υπάρχει και άρα κατά μείζονα λόγο να αναμειχθεί σε οποιοδήποτε θέμα εξωτερικής πολιτικής ή υπηρεσιακό ζήτημα. 

Περιττεύει να τονίσω ότι άξονας της πολιτικής μας ήταν η στενή συνεργασία με τη Βουλή των Ελλήνων, με τη Διαρκή Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας, με τις Επιτροπές Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και Απόδημου Ελληνισμού και βεβαίως με το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, γιατί η εξωτερική πολιτική κατεξοχήν είναι η πολιτική της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης και της συνέχειας. Η εξωτερική μας πολιτική προσπαθήσαμε να αποδείξουμε στην πράξη ότι είναι μία πολιτική αρχών, η οποία δεν επηρεάστηκε στον πυρήνα της, δηλαδή σε ότι αφορά τα ζητήματα εθνικής κυριαρχίας και τον κατάλογο των εθνικών θεμάτων, από τη δύσκολη εμπειρία της κρίσης τα τελευταία πέντε χρόνια και σίγουρα τους τελευταίους 19 μήνες που είχα την άμεση ευθύνη της εξωτερικής πολιτικής.Το γεγονός ότι κάμφθηκε η οικονομική και δημοσιονομική κυριαρχία της χώρας δεν σημαίνει επ΄ ουδενί ότι κάμφθηκε σε οποιοδήποτε σημείο η εθνική κυριαρχία στα θέματα εξωτερικής πολιτικής ασφάλειας και άμυνας. Τα πεδία στα οποία κινούμαστε είναι πάντα δύο, το πρώτο πεδίο είναι ο στενός κατάλογος των μεγάλων εθνικών θεμάτων και προτεραιοτήτων της εξωτερικής πολιτικής. Το δεύτερο πεδίο είναι τα διεθνή και περιφερειακά ζητήματα, γεμάτα κρίσεις την περίοδο αυτή, λαμβανομένης υπόψιν και της ιδιότητάς μας ως κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ.

Στα θέματα αυτά κινηθήκαμε πάντοτε με μετριοπάθεια και ορθολογισμό, προσπαθώντας στο εσωτερικό και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ να διαφυλάξουμε τις σχέσεις Ελλάδος με τρίτες χώρες, πέραν του κύκλου των μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, να προασπιστούμε τα εθνικά συμφέροντα και αυτό φαίνεται κυρίως στο πως εξελίχτηκε η πολιτική διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η πολιτική ανοιχτών θυρών του ΝΑΤΟ. Αυτό υπαγόρευσε σε πολύ μεγάλο βαθμό τη στάση της Ελλάδας σε όλες τις τρέχουσες διεθνείς κρίσεις. Η στάση της Ελλάδας σε όλα τα άλλα θέματα εξαργυρώνεται αμέσως στο στενό πεδίο των εθνικών θεμάτων. Άρα το κριτήριό μας είναι να κάνουμε επιλογές οι οποίες ωφελούν και δε βλάπτουν τα εθνικά θέματα και να διαφοροποιούμαστε μόνον τότε όταν αξίζει τον κόπο στο όνομα του εθνικού συμφέροντος. 

Είχαμε επίσης την ευκαιρία κατά τη διάρκεια της θητείας μου να χειριστούμε την Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, νομίζω με αξιοπρέπεια και επιτυχία Την Προεδρία του ΟΣΕΠ, το δεύτερο εξάμηνο του 2014. Και να μετάσχουμε στους συσχετισμούς και τις διαβουλεύσεις για τα νέα ανοιχτά μέτωπα της ευρωπαϊκής πολιτικής κυρίως για θέματα οικονομικής διακυβέρνησης. Στον κατάλογο των εθνικών θεμάτων, δημόσια θα ήθελα να αναφέρω ότι: Στο κυπριακό που είναι πάντα το κορυφαίο εθνικό ζήτημα, άξονάς μας ήταν η στενή και αγαστή συνεργασία με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο οποίος ενεργεί ως γνωστόν και ως Ηγέτης της Ελληνοκυπριακής Κοινότητας στις διακοινοτικές συνομιλίες. Η Ελλάδα κράτησε τη στάση που όφειλε να κρατήσει σε σχέση με την επεξεργασία του βασικού κειμένου, που είναι το κοινό ανακοινωθέν της 11ης Φεβρουαρίου του 2014. Δεν αποδέχεται και αυτό είναι μία σταθερή μας θέση, οποιαδήποτε ιδέα τετραμερούς Διάσκεψης ή διαδικασίας. Γνωρίζετε ότι αποδεχθήκαμε τις χιαστί συναντήσεις με τους διαπραγματευτές των δύο πλευρών, μόνο στο βαθμό που μας το ζήτησε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Και αναδεικνύουμε δύο κατά βάση θέματα, τη σημασία που έχει η υπόσταση και η συνέχεια της διεθνούς νομικής προσωπικότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας και το δημοψήφισμα ως κατάληξη οποιασδήποτε διαπραγμάτευσης, κάτι που κρίνει τα πάντα, γιατί οποιαδήποτε έκβαση πρέπει να μπορεί να γίνει δεκτή δημοκρατικά και άμεσα από τον κυπριακό λαό, δηλαδή από τα νόμιμα μέλη των δύο Κοινοτήτων.

Διαχειριστήκαμε την εν εξελίξει κρίση του Μπαρμπαρός, δηλαδή τη βάναυση και προφανή παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας επί της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της, σε στενή συνεργασία με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη και την Κυπριακή Κυβέρνηση και προσπαθήσαμε να καταστήσουμε σαφή την τουρκική ευθύνη στη διεθνή κοινότητα.Στο πεδίο των ελληνοτουρκικών σχέσεων θα ήθελα να τονίσω ότι έχουμε μία εξαιρετική συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας στα θέματα των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης και γενικότερα στις αεροναυτιλιακές δραστηριότητες, ζήτημα για το οποίο συζητήσαμε και κατ΄ ιδίαν με τον κ. Υπουργό. 

Ενώ στο πολύ κρίσιμο πεδίο των διερευνητικών επαφών ,που βρίσκονται σε εξέλιξη από το 2002, έχουμε αυτή τη στιγμή καταστήσει σαφές ότι κατά τη δική μας αντίληψη :-αντικείμενο των συζητήσεων είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης-όχι μόνον στο Αιγαίο, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο-και ότι για μας πολύ μεγάλη σημασία έχει η αποσαφήνιση του κανόνα αναφοράς, που έχει γίνει ήδη δεκτό  στις διαβουλεύσεις ότι συγκροτείται από το corpus της σχετικής διεθνούς νομολογίας. Θεωρώ ότι αυτά, χωρίς να θέλω να υπεισέλθω σε λεπτομέρειες, είναι πολύ σημαντικές εξελίξεις.

Στο ζήτημα του ονόματος της Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, όπως γνωρίζετε, σεβόμαστε και ακολουθούμε τη διαδικασία υπό τον κ. Νίμιτς, ενώ είναι για μας πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η θέση μας επιβεβαιώθηκε στο ΝΑΤΟ, στη Σύνοδο Υπουργών Αμύνης τον Ιούνιο στις Βρυξέλες και κυρίως στα συμπεράσματα του Συμβουλίου Κορυφής του Κάρντιφ το Σεπτέμβριο.Στο δε πεδίο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η θέση μας επιβεβαιώθηκε στα συμπεράσματα του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων του Δεκεμβρίου του 2014.Η πολιτική μας για τα Δυτικά Βαλκάνια αποτυπώθηκε στη Σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών Ευρωπαϊκής Ένωσης και Δυτικών Βαλκανίων στη Θεσσαλονίκη, στο τέλος της Ελληνικής Προεδρίας και στην περιοδεία που έκανα ως Προεδρεύων του Συμβουλίου το Μάρτιο 2014 σε όλες τις χώρες της περιοχής.

Στο πεδίο των ελληνοαλβανικών σχέσεων θεωρώ σημαντικό γεγονός ότι έχει επέλθει συμφωνία για το ζήτημα των τοπωνυμίων, η οποία έχει πολύ ευρύτερες ιστορικές και διεθνοπολιτικές συμπαραδηλώσεις για θέματα που αφορούν τη σταθερότητα των συνόρων και την περιφερειακή ειρήνη.Περιττεύει να πω ότι είναι συνεχές και αμείωτο το ενδιαφέρον μας για την ελληνική εθνική μειονότητα .Αλλά δεν έχουμε μπορέσει να συμφωνήσουμε στην ολοκλήρωση των διαδικασιών για την κύρωση και την επικύρωση της συμφωνίας οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών που υπεγράφη το 2009.Δεν θέλω να προχωρήσω σε λεπτομέρειες, αλλά αυτό είναι ένα σημείο εκκίνησης για να αναφερθώ στο επόμενο ζήτημα που είναι η μεγάλη οριζόντια προτεραιότητα των τελευταίων 19 μηνών στο Υπουργείο Εξωτερικών.

Αυτή ήταν οι συντονισμένες προσπάθειες εφ’ όλης της ύλης και σε όλα τα μέτωπα για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών. Αναφέρθηκα ήδη στα ζητήματα που αφορούν τη σχέση μας με την Τουρκία, τη σχέση μας με την Αλβανία. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι επενδύσαμε στη σχέση μας με την Αίγυπτο. Επισκέφθηκα τέσσερις φορές το Κάιρο την περίοδο αυτή. Κατάληξη είναι η διακήρυξη του Καϊρου του Νοεμβρίου.Έχει πολύ μεγάλη σημασία το γεγονός επίσης ότι προχωρήσαμε την διαπραγμάτευσή μας με την Ιταλία για το μετασχηματισμό της παλαιάς γνωστής σύμβασης οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας του 1977 σε σύμβαση οριοθέτησης όλων των θαλασσίων ζωνών, δηλαδή και της ΑΟΖ και αναμένουμε οσονούπω την οριστική επιβεβαίωση της ιταλικής πλευράς.Δυστυχώς ,η πολιτειακά διαταραγμένη κατάσταση στη Λιβύη δεν μας επέτρεψε να κάνουμε κάτι το αντίστοιχο.Αλλά αξιοποιήσαμε στο έπακρο τα απώτερα όρια της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ που έχουν καθοριστεί με το Ν. 4001 /2011 και προχωρήσαμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, στην προκήρυξη για πρώτη φορά θαλασσίων οικοπέδων στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης.Από την άποψη αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία μία πράξη διεθνούς δικαίου στην οποία προβήκαμε πριν από λίγες μέρες. Ανακαλέσαμε και ταυτόχρονα επανυποβάλλαμε τροποποιημένη την δήλωση αποδοχής της δικαιοδοσίας του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, όπως υποβάλαμε και δήλωση κατά το άρθρο 298 της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας σε σχέση με τη δικαιοδοσία του Διεθνούς Δικαστηρίου του Δικαίου της Θάλασσας. Περιττεύει να αναφερθώ στη σημασία της τριμερούς συνεργασίας μας με την Κύπρο και την Αίγυπτο. Όπως και με την Κύπρο και το Ισραήλ, τριμερείς συνεργασίες που δεν έχουν επιθετικό χαρακτήρα, αλλά στοχεύουν στην ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή, με κοινή βάση το σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και ειδικότερα του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας. 

Η δεύτερη μεγάλη οριζόντια πολιτική ήταν η ενεργειακή διπλωματία. Δεν θα αναφερθώ σε ζητήματα του ΤΑP και των σχέσεών μας με το Αζερμπαϊτζάν, θα αναφερθώ όμως στη σημασία που έχει η δήλωση του Προέδρου Πούτιν για ένα νέο διάδρομο και για κόμβο στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Κάτι που νομίζω ότι πρέπει να εξεταστεί κατά προτεραιότητα την επόμενη περίοδο, ενώ είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η Ελλάδα μετέχει ενεργά σε όλες τις συζητήσεις για το λεγόμενο «κεντρικό διάδρομο», με αξιοποίηση υφισταμένων δικτύων, μεταξύ Αιγαίου και Βαλτικής σε συνεργασία με τις χώρες του Βίζενγκραντ και τις άλλες δυο κοινοτικές χώρες της ευρύτερης περιοχής, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Και είναι πάντα ανοιχτό το σχέδιο του East Med σε σχέση με την Κύπρο.Στα ζητήματα της νότιας γειτονίας και των σχέσεών μας με τον αραβικό κόσμο, η Ελλάδα επένδυσε ως Προεδρία. Οπως θυμάστε, ένα μείζον γεγονός στην Αθήνα ήταν η Σύνοδος των Υπουργών Εξωτερικών Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αραβικού Συνδέσμου. Η μεσογειακή ομάδα των ευρωπαϊκών χωρών, των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανασυστάθηκε με δικό μας ενεργό ρόλο.Και επενδύσαμε σε σχέσεις με χώρες, όπως η Αίγυπτος, η Αλγερία, ο Λίβανος, ενώ διαμορφώσαμε μια εξαιρετικά ισορροπημένη και αξιόπιστη σχέση μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης.

Αναπτύξαμε επίσης προνομιακές σχέσεις με τις χώρες του Κόλπου, εταιρική σχέση με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και προωθημένες σχέσεις με το Κουβέιτ, το Κατάρ και τη Σαουδική Αραβία. Πήραμε μέρος, κάτι που δεν είχε συμβεί στο παρελθόν, σε όλες τις διασκέψεις για τη Λιβύη στη Ρώμη και τη Μαδρίτη. Στη Γενεύη ΙΙ σε σχέση με τη Συρία -δεν είχαμε μετάσχει στη Γενεύη Ι -και στη σύσκεψη του Καΐρου για τη Γάζα.Δώσαμε ιδιαίτερη σημασία στη σχέση μας με το Ιράν, επισκέφθηκα την Τεχεράνη, έχω συναντηθεί τρεις φορές εκτός Τεχεράνης με τον ομόλογό μου και αναμέναμε λίγο πριν την προκήρυξη των εκλογών την ανταποδοτική επίσκεψη του Ιρανού Υπουργού Εξωτερικών, η οποία ελπίζω να πραγματοποιηθεί το ταχύτερο. 

Στο χώρο της Ανατολικής γειτονίας, όπως αντιλαμβάνεστε, παρακολουθούμε με πολύ μεγάλη προσοχή τα όσα συμβαίνουν στην ευρύτερη περιοχή της Μαριούπολης με στόχο την ασφάλεια του Γενικού Προξενείου και την ασφάλεια όλων των ομογενών μας. Ήμουνα σε συνεχή επαφή με το νέο Γενικό Πρόξενο. Οι σχέσεις μας την ουκρανική κυβέρνηση είναι στο επίπεδο που είναι οι σχέσεις με τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Αλλά θέλω να μνημονεύσω, έστω με μια απλή αναφορά, και το σημείο στο οποίο βρίσκεται η σχέση μας με τη Μολδαβία, με τη Γεωργία και με την Αρμενία.Είχα αποδεχθεί την πρόσκληση του Ρώσου ομολόγου μου του κ. Σεργκέι Λαβρόφ να επισκεφθώ στα τέλη Ιανουαρίου τη Μόσχα σε ανταπόδοση της δικής του επίσκεψης. Επίσκεψη που δεν πραγματοποιήθηκε λόγω των εκλογών και ελπίζω ότι θα πραγματοποιηθεί το συντομότερο δυνατό.

Σε σχέση με τα κράτη BRIC τα λεγόμενα, και πέραν των όσων αφορούν τη Ρωσία και την Κίνα με την οποία έχουμε προωθημένες οικονομικές και πολιτικές σχέσεις και υπήρξε πληθώρα συναντήσεων και σε επίπεδο υπουργών Εξωτερικών, θα ήθελα να μνημονεύσω την πολύ θερμή σχέση μας με την Ινδία, όπως αποτυπώθηκε στην τελευταία συνάντησή μου με την Ινδή ομόλογό μου στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.  Ενώ χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να αποκτήσει πρακτικά χαρακτηριστικά η διμερής σχέση μας με τη Βραζιλία ,η οποία επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον τρόπο συμμετοχής της Βραζιλίας στο Δ.Σ. του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.Στα θέματα οικονομικής διπλωματίας αποδώσαμε ιδιαίτερη σημασία ,σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, χάρη και στις προσπάθειες του κλάδου των οικονομικών συμβούλων και ακολούθων, που παρέμεινε στο Υπουργείο Εξωτερικών.Τα θέματα του Απόδημου Ελληνισμού, τα χειρίστηκε με πολύ μεγάλη επιδεξιότητα ο κ. Γεροντόπουλος, όπως χειρίστηκε όλα τα θέματα της ευρωπαϊκής πολιτικής με εξαίρετο τρόπο ο κ. Κούρκουλας.Απευθύνω ένα θερμό πατριωτικό χαιρετισμό σε όλο τον απόδημο ελληνισμό ,με την διαβεβαίωση ότι στην Ελλάδα υπάρχει η συνέχεια και η συναίνεση στα θέματα εξωτερικής πολιτικής.Αποδίδουμε πολύ μεγάλη σημασία στην εκκλησιαστική διπλωματία.

Και θα μου επιτρέψετε να κλείσω με μια αναφορά σε δυο πολύ κρίσιμες, κατά τη γνώμη μου, ειδήσεις που αφορούν τα ζητήματα των γερμανικών επανορθώσεων και του κατοχικού δανείου.Στις 19 Ιανουαρίου, πριν από λίγες μέρες, ο κ. Υπουργός των Οικονομικών μου διαβίβασε το απόρρητο πόρισμα της ομάδας εργασίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για την αποτίμηση των αξιώσεων του ελληνικού δημοσίου και αυτό το διαβίβασα αμέσως στον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αναμένοντας πλέον τη γνωμοδότησης της Ολομέλειας. Ενώ στις 14 Ιανουαρίου, σε απάντηση σχετικών δηλώσεων του εκπροσώπου του γερμανικού Υπουργείου Οικονομικών, προέβην σε μια δημόσια δήλωση, αναφερόμενος στην ανάγκη τα θέματα αυτά να λύνονται διπλωματικά στο πλαίσιο του αμοιβαίου σεβασμού και του κοινού σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και της ιστορικής αλήθειας. Και αυτή η δήλωση επεδόθη κατ’ εντολή μου με ρηματική διακοίνωση στον γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών.

Με αυτά τα λόγια και αφού ευχαριστήσω για μια φορά ακόμη τους διαπιστευμένους συντάκτες οι οποίοι αποτελούν και αυτοί παράγοντα άσκησης δημόσιας διπλωματίας και όλα τα στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών, θέλω κ. Υπουργέ να υποδεχθώ εσάς και τους Αναπληρωτές Υπουργούς και πριν πάρετε το λόγο κάντε μου σας παρακαλώ τη χάρη να δώσουμε για μερικά δευτερόλεπτα το λόγο στον κ. Άκη Γεροντόπουλο που ως πολιτικό πρόσωπο θα ήθελε να κάνει μια πολύ σύντομη δήλωση.

Παρέμβαση Ευ. Βενιζέλου, μετά τη δήλωση του κ. Ν. Κοτζιά: Κύριε Υπουργέ, θα μου επιτρέψετε να πω το εξής: Σας εύχομαι καλή επιτυχία ήδη από αύριο.Επειδή τα τελευταία πέντε πολύ κρίσιμα χρόνια διετέλεσα Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Υπουργός Οικονομικών και Υπουργός Εξωτερικών και Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, θέλω να διαβεβαιώσω εσάς και όλον τον ελληνικό λαό οτι  ούτε μία φορά, ούτε μία στιγμή η Ελλάδα απεδέχθη πίεση ή προσπάθεια πίεσης στα θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας και άμυνας με μοχλό την οικονομική κρίση και ιδίως τα ζητήματα δημοσίου χρέους.Ούτε ένα λεπτό, όχι δεν την απεδέχθη την πίεση, αλλά ουδείς τόλμησε να ασκήσει τέτοια πίεση και να συσχετίσει τα θέματα.


Επειδή δε συνδέσατε την αρμοδιότητα του Υπουργείο Εξωτερικών με τη διαπραγμάτευση, σε σχέση με το πρόγραμμα προσαρμογής, σε σχέση με την επόμενη φάση και σε σχέση με το δημόσιο χρέος.Κι επειδή έχω βιώσει όλη τη διαπραγμάτευση για το δημόσιο χρέος, το δραστικό κούρεμα, τη μοναδική διεθνώς αναδιάρθρωση κι έχω ζήσει τις νύχτες της 21ης Φεβρουαρίου και της 9ης Μαρτίου του 2012, εύχομαι στον Πρωθυπουργό, τον Υπουργό Οικονομικών κι όλη την Κυβέρνηση να μην ζήσει αντίστοιχες εμπειρίες και να φέρει κάτι παραπάνω από αυτό που βρίσκει ήδη έτοιμο και κεκτημένο, κάτι καλύτερο, προς Θεού όχι κάτι χειρότερο. 

Ν. Κοτζιάς: Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ για τις ευχές σας, αυτά τα ζητήματα κρίθηκαν στις εκλογές, είναι γνωστό ότι εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχει κι ένας διαφορετικός τρόπος προσέγγισης ορισμένων προβλημάτων, γι΄ αυτό καλώ όλους τους συνεργάτες μας στο Υπουργείο να ανοίξουν κριτικά τη σκέψη τους και να σκεφτούν και καινούριους και πιο πρωτότυπους και πιο δημιουργικούς τρόπους να συμβάλλουμε ως Υπουργείο Εξωτερικών στη λύση των προβλημάτων που καταδυναστεύουν το λαό μας. Σας ευχαριστώ κι άλλη μια φορά για την παρουσία σας.

Ευ. Βενιζέλος: Κι εγώ ευχαριστώ, πάνω από τη δημοκρατία υπάρχει η ιστορία, να μην το ξεχνάτε ποτέ. 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ

.