Αθήνα, 15 Δεκεμβρίου 2016

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στην Ολομέλεια της Βουλής

Στην ονομαστική ψηφοφορία θα ακολουθήσω την απόφαση της πλειοψηφίας της ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, προς την οποία διατύπωσα την άποψή μου, για να διαφυλάξω την ενότητα της παράταξης και να εξαντλήσω την δυνατότητα ενοποίησης του ευρύτερου προοδευτικού μεσαίου χώρου.

Βρισκόμαστε όμως μπροστά σε μια προκλητική, πρωτοφανή προσπάθεια αλλοίωσης των κοινοβουλευτικών διαδικασιών. Το ζητούμενο της κυβέρνησης δεν είναι  η υπερψήφιση της εφάπαξ παροχής σε κάποιους συνταξιούχους, γιατί αυτή την παροχή την είχαν, ούτως ή άλλως, δεχθεί με τη δική τους αιτιολογία, όλα τα κόμματα. 

Το ζητούμενο είναι η δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης, ότι υπάρχει δήθεν ένα ευρύτερο μέτωπο στήριξης των επιλογών και των χειρισμών της κυβέρνησης. Αυτό δεν ισχύει. Δεν υπάρχουν συνεργοί και συνένοχοι στην αντιπολίτευση, ιδίως στην Δημοκρατική Συμπαράταξη και βέβαια πρωτίστως αυτό αφορά τον ομιλούντα.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έβλαψε και βλάπτει βαριά τη χώρα. Παίζει εν ου παικτοίς. Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η κυβέρνηση δοκιμάζει δύο σενάρια.

Περισσότερα...

Αθήνα, 13 Δεκεμβρίου 2016

Άρθρο Ευάγγελου Βενιζέλου στην προσωπική ιστοσελίδα evenizelos.gr 

Η απάντηση του ΔΝΤ

ή πώς η διαπραγματευτική κακομοιριά της κυβέρνησης εγκλωβίζει τη χώρα

Στη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή είχα τονίσει ότι στη σύγκρουση μεταξύ ΕΕ και ΔΝΤ για το ελληνικό πρόγραμμα η δήθεν διαπραγματευόμενη κυβέρνηση έχασε και προς τις δυο πλευρές:

Δεν της δόθηκαν οι, υπεσχημένες από το 2012, πρόσθετες παραμετρικές αλλαγές ως προς το δημόσιο χρέος για τις οποίες πιέζει το ΔΝΤ γιατί διστάζουν οι Ευρωπαίοι εταίροι που θέλουν να τις συνδέσουν με μέτρα και άρα με τέταρτο ουσιαστικά  μνημόνιο μετά το 2018.  Τα λεγόμενα βραχυπρόθεσμα μέτρα που θα αποδώσουν - υποτίθεται -  μείωση του χρέους κατά 40 δις το 2060, κανείς διεθνώς δεν τα θεωρεί κάτι που επηρεάζει ουσιαστικά τα δεδομένα του χρέους.

Αντιθέτως δεσμεύθηκε στον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για το 2018 και μετά, με μεσοπρόθεσμο ορίζοντα 5 -10 ετών. Ο στόχος αυτός είναι προφανές ότι μεταφράζεται σε δημοσιονομικά μέτρα που το ΔΝΤ θέλει να νομοθετηθούν εκ των προτέρων για λόγους αξιοπιστίας αυτού του μακροοικονομικού και δημοσιονομικού σχήματος.

Περισσότερα...

Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2016 

Ομιλία Ευ. Βενιζέλου στο 25ο Ετήσιο Διεθνές Συμπόσιο της Ελληνική Ένωση για την Ατλαντική και Ευρωπαϊκή Συνεργασία
«Σύγχρονες Προκλήσεις Ασφάλειας στην Ευρώπη, την Μεσόγειο και την Ελλάδα:
Ο ρόλος του ΝΑΤΟ & της ΕΕ» στη ΛΑΕΔ
 

Ευχαριστώ πάρα πολύ τον κ. ΄Ελλις για την τόσο κολακευτική εισαγωγή του. Ευχαριστώ θερμά την Ελληνική Ένωση για την Ατλαντική και Ευρωπαϊκή Συνεργασία. Σε παρόμοιες  συναντήσεις έχω μετάσχει και στο παρελθόν. Πάντα έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και κοινό υψηλής ποιότητας και χαίρομαι που μετά από πολλά χρόνια, από το 2011 τον Ιούνιο, βρίσκομαι ξανά σε αυτό τον ιστορικό χώρο, της Λέσχης των Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, στο Σαρόγλειο.

Θα προσπαθήσω να είμαι πολύ συνοπτικός γιατί το σημερινό κοινό προφανώς γνωρίζει τα πάντα και, άρα, μπορούμε να μιλήσουμε σε ένα δευτεροβάθμιο επίπεδο στη συζήτηση. Θυμίζω λοιπόν  μερικά πράγματα:

Η ελληνική εξωτερική πολιτική και η πολιτική ασφάλειας διαμορφώνεται τα σαράντα δύο χρόνια της Μεταπολίτευσης γύρω από έντεκα σταθερές,  που αποτελούν, κατά τη γνώμη μου, κεκτημένο των βασικών πολιτικών δυνάμεων που άσκησαν την εξουσία την περίοδο αυτή. Και τα δύο κορυφαία πρόσωπα, τα οποία είναι, κατά τη γνώμη μου, πατέρες αυτής της ενιαίας εθνικής στρατηγικής είναι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Ανδρέας Παπανδρέου. Εάν χρειασθεί θα εξηγήσω πώς και γιατί.

Περισσότερα...

Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου 2016

Σχόλιο του Ευάγγελου Βενιζέλου

Το περιεχόμενο της χθεσινής (5.12.2016) απόφασης του Eurogroup, χωρίς εξωραϊσμούς και συγκαλύψεις, έχει ως εξής :

Α. Η Ελληνική κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει το ταχύτερο τη δεύτερη αξιολόγηση του (τρίτου) προγράμματος με μια τεχνική συμφωνία με την τρόικα (θεσμούς) που θα ικανοποιεί το ΔΝΤ και τα κριτήρια του, έτσι ώστε το επιτελείο του ΔΝΤ να εισηγηθεί θετικά στο ΔΣ τη συμμετοχή του Ταμείου στο πρόγραμμα και την υπογραφή του μνημονίου τρία plus μεταξύ Ελλάδας και ΔΝΤ.

Ενώ συνεπώς το ΔΝΤ δεν μετέχει τυπικά στο τρέχον τρίτο πρόγραμμα, είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι έχουν πάντα ιδιαίτερη βαρύτητα οι απαιτήσεις  του ΔΝΤ  τόσο για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού ( πχ μείωση αφορολογήτου και περαιτέρω περικοπή συντάξεων), όσο και για διαρθρωτικά μέτρα σε σχέση με την αγορά εργασίας. 

Β. Η Ελληνική κυβέρνηση αποδέχθηκε το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, αλλά και για τα έτη που ακολουθούν, με μεσοπρόθεσμο ορίζοντα 3-10 ετών. Η ακριβής διάρκεια της δέσμευσης αυτής, για την περίοδο μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου, θα καθοριστεί αργότερα, ανάλογα με τις δημοσιονομικές και μακροοικονομικές εξελίξεις.

Το βέβαιο όμως είναι ότι ήδη έχει αναληφθεί από την κυβέρνηση η υποχρέωση για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018. Προκειμένου δε αυτό να καταστεί ελέγξιμο η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να συμφωνήσει με την τρόικα ( θεσμούς ) σε ένα σχετικό μηχανισμό, δηλαδή σε ένα δημοσιονομικό «κόφτη» και στα αναγκαία διαρθρωτικά μέτρα. Η συμφωνία αυτή είναι το τέταρτο μνημόνιο, με όρους, με στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5 %, αλλά χωρίς δάνειο.  

Περισσότερα...

Αθήνα, 1 Δεκεμβρίου 2016 

Ομιλία Ευάγγελου Βενιζέλου στην εκδήλωση του Κύκλου Ιδεών «Η Ελλάδα στον κόσμο: Νέες προκλήσεις για την ελληνική εξωτερική πολιτική

και την πολιτική ασφάλειας» με ομιλητές τον Δημήτρη Καιρίδη και τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου. Τη εκδήλωση συντόνισε ο Χρήστος Μιχαηλίδης. (30/11/2016)

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Πρέσβη, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νυν και πρώην, στη Βουλή, κυρίες και κύριοι Πρέσβεις, αγαπητές και αγαπητοί φίλοι, σας ευχαριστώ θερμά για την παρουσία σας και την ανταπόκρισή σας στην πρόσκληση που σας απηύθυνε ο Κύκλος Ιδεών για την εθνική ανασυγκρότηση.

Επιλογή μας είναι να ασχολούμαστε με την πραγματική πολιτική, με τα ζητήματα που αφορούν την ύπαρξη και την προοπτική του τόπου και όχι με τη συνηθισμένη καθημερινή μικροπολιτική και παραπολιτική.

Αυτό είναι μια πράξη αντίστασης που διαπερνά τα Κόμματα και μας φέρνει αντιμέτωπους με εγκατεστημένες νοοτροπίες που κυριαρχούν στην ελληνική κοινωνία. Άρα το εγχείρημα είναι εξ ορισμού πάρα πολύ δύσκολο.

Όταν πρότεινα στον Ευάνθη Χατζηβασιλείου και στο Δημήτρη Καιρίδη να συνομιλήσουμε ενώπιόν σας γύρω από ένα θεμελιώδες ζήτημα όπως είναι οι νέες προκλήσεις της εξωτερικής πολιτικής και της πολιτικής ασφάλειας, βεβαίως και ήθελα να έχω την ευκαιρία να συνομιλήσω με δυο παλιούς μου μαθητές στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης, που είναι ώριμοι και καταξιωμένοι επιστήμονες, καθηγητές με μεγάλο ερευνητικό και συγγραφικό έργο.

Περισσότερα...

Αθήνα, 10 Δεκεμβρίου 2016

Συνέντευξη Ευ. Βενιζέλου στην ΕΡΤ1 και στην εκπομπή «ΕΠΤΑ» με τη δημοσιογράφο Βάλια Πετούρη

«Εάν μας έχουν υποσχεθεί μείωση 40 δισεκατομμυρίων το 2060, ξέρετε πόση είναι η μείωση του 2012 σε τιμές 2060; Ένα τρισεκατομμύριο 330 δισεκατομμύρια Ευρώ»

Β. Πετούρη:  Καλώς ήρθατε στο «7». Θα αρχίσουμε βεβαίως από την οικονομία. Πριν δούμε το σχετικό video με όλες τις εξελίξεις για να τις θυμηθούν και οι τηλεθεατές μας, θέλω να σταθώ στην ομιλία σας χθες το βράδυ στη Βουλή κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού όπου δεν βλέπετε θετικά ούτε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, αλλά ούτε και τα 617 εκατομμύρια από το πλεόνασμα που ο Πρωθυπουργός δίνει στους χαμηλοσυνταξιούχους. Είναι ένα μεγάλο μέρος των συνταξιούχων, είναι πάνω από το 60%. Θέλω ένα πρώτο γενικό σχόλιο.

Ευ. Βενιζέλος:  Το να δίνει κανείς ένα βοήθημα σε χαμηλοσυνταξιούχους και γενικά σε ανθρώπους που περνούν δύσκολα είναι πάντα θετικό, αλλά αυτοί οι χαμηλοσυνταξιούχοι έχουν χάσει το ΕΚΑΣ, αυτοί οι χαμηλοσυνταξιούχοι έχουν δει περικοπές επικουρικών συντάξεων μετά το 2015, δηλαδή σε μία χρονική περίοδο κατά την οποία φυσιολογικά θα έπρεπε να έχουμε βγει...

Β. Πετούρη:  Και μετά το 2015.

Ευ. Βενιζέλος:  ...και μετά το 2015, άρα σε μία περίοδο κατά την οποία φυσιολογικά θα έπρεπε να είμαστε εκτός Μνημονίου. Η κυβέρνηση με δική της ευθύνη οδήγησε τη χώρα πολλά χρόνια πίσω.  Άρα αυτό που τους δίνει είναι προσχηματικό, γιατί ήδη το έχει πάρει εις το πολλαπλάσιο και επίκεινται μέτρα –ήδη αναφερθήκατε– γιατί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο περιμένει τώρα να ληφθούν αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για νέες περικοπές, δυστυχώς, στις κύριες συντάξεις και για μείωση στο φορολογικό.  Ως προς το χρέος, αν θέλετε να σας πω...

Β. Πετούρη:  Θα ξεκινήσουμε ένα πολύ γενικό σχόλιο και αμέσως μετά θα τα πιάσουμε ένα-ένα.

Περισσότερα...

Αθήνα, 8 Δεκεμβρίου 2016

Σχόλιο Ευάγγελου Βενιζέλου για την απόφαση του Eurogroup με αφορμή τα πανηγυρικά σχόλια της κυβέρνησης

 

Σε συνέχεια του σχολίου μου της 6.12.2016 για την απόφαση του Eurogroup και εστιάζοντας μόνο στο ζήτημα του χρέους, πρέπει να υπενθυμίσω τους ακριβείς αριθμούς για να υπάρχει ενιαία βάση σύγκρισης των εξελίξεων.

Υπάρχουν πολλά καλόπιστα σχόλια που λένε ότι πανηγυρίζει η κυβέρνηση γιατί δόθηκε μείωση 40 δις στο χρέος το 2060, ενώ χυδαιολογούσε για το κούρεμα 137 δις το 2012. Η πραγματικότητα είναι πολύ χειρότερη.

Αν η μείωση στο χρέος που δόθηκε προχθές από το Eurogroup γίνει πράγματι 40 δις το 2060 με συνεχή υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και σκληρά μέτρα, τότε η σύγκριση με τη χειροπιαστή και άμεση μείωση του χρέους που συντελέσθηκε το 2012, πρέπει να γίνει επίσης με τιμές 2060. Η μείωση του 2012 σε τιμές 2060 είναι λοιπόν 1 τρις 330 δις ευρώ!

Ας δούμε τους αριθμούς που κραυγάζουν.

Περισσότερα...

Αθήνα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Συνέντευξη Ευάγγελου Βενιζέλου στο ραδιόφωνο του Alpha 989 
και στον δημοσιογράφο Σπύρο Χαριτάτο

Σπ. Χαριτάτος: Πρόεδρε παρατηρείτε και νομίζω ότι το καταλαβαίνουν όλοι οι φίλοι μας ακροατές αυτό, ό,τι δραστηριότητα και αν έχουν στην καθημερινότητα τους,  ότι έχουμε μία ατελείωτη εμμονή και μια κλιμάκωση  - κατά την ταπεινή μου άποψη – επικίνδυνη  των τουρκικών προκλήσεων. Πόσο δυνατοί είμαστε να μπορέσουμε να διαχειριστούμε αυτή την κατάσταση σε επίπεδο κυβέρνησης; 

Ευ. Βενιζέλος: Ορθά αρχίζετε από το ζήτημα της Τουρκίας, όπου υπάρχει μία νευρικότητα για διάφορους λόγους. Όπως θυμόμαστε, υπήρξε απόπειρα πραξικοπήματος και μετά υπήρξε ένα αντιπραξικόπημα του κ. Ερντογάν, το οποίο προφανώς ήταν πάρα πολύ καλά προετοιμασμένο, διότι η Τουρκία είναι εδώ και πολλούς μήνες σε κατάσταση πολιορκίας, δηλαδή σε στρατιωτικό νόμο, με αναστολή διατάξεων του Συντάγματος και αυτό δημιουργεί πολύ μεγάλες εντάσεις σε μία κοινωνία που είναι βαθιά διχασμένη. Γιατί ο κ. Ερντογάν εκπροσωπεί σχεδόν τη μισή Τουρκία, αλλά από την άλλη μεριά υπάρχει ένα 25% που είναι κεμαλικό, εκσυγχρονιστικό, υποτίθεται φιλοευρωπαϊκό και ένα άλλο 25% το οποίο μοιράζεται  στις επιμέρους μειονότητες, είτε αυτές είναι εθνοτικές, όπως οι Κούρδοι, είτε είναι θρησκευτικές όπως οι Αλεβίτες. Αντιλαμβάνεστε ότι ο κ. Ερντογάν μπορεί να κάνει κατά περίπτωση συμμαχίες με τμήματα της αντιπολίτευσης ή της διχασμένης τουρκικής κοινωνίας άλλοτε με τον κ. Μπαχτσελί που είναι ένας εθνικιστής ακροδεξιός, για να αλλάξει το Σύνταγμα  προκειμένου το πολίτευμα να γίνει από κοινοβουλευτικό  προεδρικό, άλλοτε με τους κεμαλιστές εναντίον του Γκιουλέν, άλλοτε –παλαιότερα- με τους κούρδους- οι οποίοι τώρα είναι στο στόχαστρο. Αυτή η εσωτερική ένταση συνδέεται και με απειλές που υπάρχουν στα εξωτερικά σύνορα της Τουρκίας, όχι φυσικά προς την πλευρά της Ελλάδας, προς το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά προς την απέναντι μεριά, στη Συρία, στο Ιράκ, γιατί εκεί υπάρχει, αφενός μεν το λεγόμενο  Ισλαμικό Κράτος, υπάρχουν πόλεμοι, οι οποίοι εξελίσσονται, υπάρχουν προσφυγικές ροές πάρα πολύ ισχυρές. Σχεδόν 4 εκατ. προσφύγων βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό σε τουρκικό έδαφός, αλλά επιπλέον υπάρχει μία αμφισβήτηση της κρατικής υπόστασης, της κρατικότητας, και μία αμφισβήτηση των υφισταμένων συνόρων εκ των πραγμάτων.

Περισσότερα...

Νοέμβριος 2016

Ευάγγελος Βενιζέλος

«Οι σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας με ή χωρίς αναθεώρηση του Συντάγματος»* 


Ευχαριστώ θερμά την Εταιρεία Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου, τον πρόεδρό της  καθηγητή Γιάννη Κονιδάρη και το Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου, το Ίδρυμα Τσάτσου και τον πρόεδρό του  καθηγητή Ξενοφώντα Κοντιάδη για την πρόσκληση και την ευκαιρία να συζητήσουμε πράγματα γνωστά σε εμάς, αλλά ίσως όχι σε βάθος σε όλους εκείνους που μετέχουν στη δημόσια συζήτηση και τοποθετούνται πολλές φορές ερασιτεχνικά και επιπόλαια  Το ζήτημα, άλλωστε, είναι επίκαιρο γιατί είχαμε προσφάτως μια μεγάλη αντιπαράθεση με αφορμή την αλλαγή στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας των θρησκευτικών.

Δεν θεωρώ ότι το ζήτημα είναι επίκαιρο επειδή βρισκόμαστε στις παραμονές μιας διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος. Συντρέχουν τόσοι πολλοί αρνητικοί, θα έλεγα, απαγορευτικοί, παράγοντες για την κίνηση μιας σοβαρής αναθεωρητικής διαδικασίας που θέλω να ελπίζω ότι η χώρα μας δεν θα μπει και σε αυτή την θεσμική περιπέτεια. Η αναθεώρηση του Συντάγματος είναι ζήτημα που προϋποθέτει υψηλή πολιτική και κοινωνική συναίνεση, βαθύ φρόνημα σεβασμού των θεσμών και, κυρίως, εκκινεί από την ύπαρξη των απαραίτητων αυξημένων πλειοψηφιών. Εφόσον δεν υπάρχουν οι αναγκαίες πλειοψηφίες  θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για τη θεσμική μας ισορροπία, για το κράτος δικαίου και για τους δημοκρατικούς θεσμούς να ξεκινήσει κανείς, υπό συνθήκες απολύτου αβεβαιότητας και συγκυριακής έντασης πολιτικής, μια διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος. Θέλω να πιστεύω ότι θα ασχοληθούμε με άλλα πολύ πιο επίκαιρα και πολύ πιο επίμονα ζητήματα που αφορούν την ουσία της οικονομικής πολιτικής, της κοινωνικής πολιτικής και της εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας που έχει, δυστυχώς, καταστεί και αυτή άκρως επίκαιρη.

Περισσότερα...